Jump to content
MAINOS

Sairastuneen alle 10v lapsen hoitoloma


Aamu

Recommended Posts

Nyt kysyisin miten teillä muilla hoidetaan kyseinen juttu.

Oletetaan että molemmat vanhemmat tekee vuorotyötä. Isä on ollut töissä yön ( 22-6) ja äiti menee aamuksi töihin 7-15. Eli perheen isä pääsee töistä tuntia ennen kuin äiti lähtee töihin , mutta  5 vuotias lapsi sairastuu sen yön aikana.

Meidän työpaikalla ei saa palkallista,  tilapäistä hoitovapaata jos tämä äiti jää hoitamaan sairasta lasta kotiin, koska isäkin on kotona. Kysynpä vaan silti että missä välissä tämä isä nukkuu "yöunet"... Varsinkin jos vielä seuraavanakin yönä pitää mennä töihin... Jotenkin on kovin epäinhimillistä touhua. Eli palkattomana saat jäädä hoitamaan... Onhan se tärkeää saada nukuttua vai katsooko tämä lapsi sitten 8 tuntia telkkaria... Entä jos kyseessä ois vaikka 2 vuotias.. Ei hän tv:tä kattele niin kauaa ja ulkonakin pitäis käydä ja ruokaa antaa... Kyllä mä uskon että 7-10 vuotias jo sen aikaa pärjää "yksin " kotona, voi tarvittaessa herättää sitten tämän isän, mutta että alle kouluikäinen...

Ja isä ei taas voi olla yötä pois töistä lapsen sairauden takia koska äiti on kotona yön...  Lisäksi jos näin menee että äiti jää kotiin hoitamaan sairasta lasta pitää pyytää terveydenhoitajan tai lääkärin lausunto lapsen sairaudesta, täyttää oma hakemus tilapäisestä hoitovapaasta ja lisäksi pitää vielä pyytää puolison työnantajalta todistus että hän tosiaan on ollut silloin töissä...

ristiriidassa tämä on sen kanssa että jos sairastut itse, saat olla 3 päivää poissa töistä ihan vaan omalla ilmoituksella...ja palkkaa tulee...

Että kismittää..

EnSeMääOllu :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Mitäpä tuossa kismittämään, näinhän tuo on työehtosopimuksissa. Työnantaja maksaa tehdystä työstä eikä inhimillisyydestä. Vaikka maalaisjärki toista sanoisikin. Noin on käynyt meilläkin joskus ja vaimoparka oli aika lailla hyytynyt kahden yövuoron välissä valvotun päivän jäljiltä. Kyllä oli suuri kiusaus "sairastua" itse...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joo. Epäreilulta tuntuu. Mutta kai pitäisi yrittää jotain "pidetään lapsi valveilla aamukolmeen" -virityksiä jotta ehtisi itse nukkua edes jokusen tunnin, ja puolison saapuessa lapsi olisi vielä unessa ja puoliso ehtisi edes torkahtaa...

Paitsi että jotkut lapset heräävät seitsemältä vaikka mikä olisi.

Pitää toivoa, että lapsen sairaus on nukuttavaa eikä vanhempia juoksuttavaa tyyppiä. Ja pitää toivoa, että on käytössä edes vähän järejstelyvaraa, lähteä aiemmin töistä. Ja pitää toivoa, että yötyöläinen osaa ottaa uniaan illasta just ennen töihin löhtä kun toinenkin vanhempi on jo taas kotona.

Toivolla siis pärjätään jo pitkälle :-P

Lisäys.... sinänsä kyllä sairaat lapset usein valvottavat, eikä esim yksinhuoltaja saa mitään unihoitajaa kotiin saadakseen sairaan lapsen kanssa nukuttua silmäntäyttäkään moneen vuorokauteen....

Vanha koira. Uusia temppuja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja kyllä aikuiselle ihmiselle pitää riittää poikkeuksellisesti unet klo 15-21.30 eli 6,5h

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja kyllä aikuiselle ihmiselle pitää riittää poikkeuksellisesti unet klo 15-21.30 eli 6,5h

Niinpä, itselläkin ollut joskus harjoitusputki missä 8 päivän aikana joka vuorokausi unta 2-3 tuntia ja jotenkin sitä vaan kuitenkin onnistui pysyä valveilla ja toimintakykyisenä(?).

Ja kuitenkin täytyy muistaa että suomalaisessa työehtojärjestelmässä on kuitenkin paljon hyviä kohtia kuten lasten hoito palkallisena, palkallinen sairasloma jne. joista osissa sivistyneissä länsimaissa vain haaveillaan. Se että tällaisessa erikoistilanteessa työntekijä kärsii unenpuutetta joskus harvoin tuskin on merkittävä ongelma.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja kyllä aikuiselle ihmiselle pitää riittää poikkeuksellisesti unet klo 15-21.30 eli 6,5h

Poikkeuksellisesti...  ;D Ihan hyvin riittää 6h/vrk montakin vuorokautta. Sellaista se elämä lasten kanssa on.

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Höhöö... Tarkoitin ettei kukaan ala näsäviisastelemaan jotain lähteitä missä sanotaan että tarvii about 10 h unta  ;D

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja kyllä aikuiselle ihmiselle pitää riittää poikkeuksellisesti unet klo 15-21.30 eli 6,5h

Poikkeuksellisesti...  ;D Ihan hyvin riittää 6h/vrk montakin vuorokautta. Sellaista se elämä lasten kanssa on.

riittäähän tuo unimäärä, 5-6 tuntia... mutta lapselle se on erittäin pitkä aika jos toinen vanhempi on yön jälkeen erittäin unista sorttia... ja juurikaan muuta järjestelyä ei pysty harkitsemaan kun mummut ja papat joko asuvat liian kaukana ( 500km) tai ovat itsekin päivätöissä...

EnSeMääOllu :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

riittäähän tuo unimäärä, 5-6 tuntia... mutta lapselle se on erittäin pitkä aika jos toinen vanhempi on yön jälkeen erittäin unista sorttia...

Ei tietenkään voi pientä lasta jättää valvonnatta aikuisen koisatessa tunniksikaan. Ajatus kai on, että jos ei pysty nukkumaan ollessaan yksin lapsen kanssa niin vuorokaudessa kuitenkin lienee jossain kohti tunteja, jolloin molemmat vanhemmat ovat paikalla, ja silloin toinen nukkuu, vaikka se ei olisi se ihanteellisin hetki ;D

Siis esimerkiksi edes neljästä kahdeksaan illalla, jos toinen pääsisi neljäksi kotiin ja kahdeksalta pitää toisen taas mennä.

Vanha koira. Uusia temppuja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

hmm, sattuipa mieleeni tapaus onneksi vain silloin ei sattunut lapsi olemaan sairas..

mies on ollut yön töissä 22-6 ja joutuu menemään taas 14-6 töihin samana päivänä siis kun on päässyt aamulla... Jos lapsi olisi sairas ja äidillä on työtä 7-15... tuo tunti päällekkäistä menee sairalomaksi mutta eipä tuossa tilanteessa mies kyllä paljoa lasta katso, vaan on saatava nukuttua että voi taas mennä tekemään vuoronsa.

Näinkin on siis sattunut että yön jälkeen on mennyt tekemään illan ja siihen perään on vielä oman vuoronsa mukaisesti yön... Heillä kun ei tuurareita juuri ole ja ketä vaan siihen ei voi ottaa, niin on "pakko" mennä itse. (sähköpäivystäjä) Ja kun on vaarallisesta työstä kyse, vireystaso tulee kuitenkin olla kohdillaan.

Luulenpa että jos joskus vastaanvanlainen tilanne tulee, tulenkin juuri sopivasti itse kipeäksi.  ;D

EnSeMääOllu :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tähän jatkoksi, että miten työnantajat on suhtautuneet siihen, kun lapsi on sairaalassa? Saako vanhempi olla palkallisella vapaalla? Meillä johtavan hoitajan kanta on, että lapsi on siellä hoidossa ja vanhempia ei tarvita..

Itse kyllä sain sitten palkan, kun oma pomo asian hyväksyi. Olisin kyllä ollut vaikka palkattomalla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä ei paljon kantoja kyselty, virkaehtosopimus sanoo selvästi että lapsen hoitoon osallistimiseen on mahdollista saada palkatonta virkavapaata. Itse siirsin vapaapäiviä sille ajalle minkä muksu oli sairaalassa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos lapsi yllättäin (akuutisti) joutuu sairaalaan, niin saa olla pois 3 palkallista, mut muussa tapauksessa palkattomana oon pitänyt. Vuosilomia saa käyttää meillä niihin lyhyemmälläkin varoitusajalla jos haluaa.

Syvalla lasten sydänleikkauksiin oon kuullu jopa molempien vanhempien saaneen jotain todistuksia ja kelakorvauksia ja ties mitä. Mut se on monille niin eri juttu, joutuvat tulemaan Hkiin pohjois-Suomesta, sairaala-aika pitkä, toipumisaika vielä pidempi, toinen vanhempi yleensä kokonaan kiinnitetty potilaan hoitoon, jos perheessä muitakin lapsia, niin... (Ajaminen pohjoiseen sydänleikatun lapsen kanssa yksin ehkä aika mahdoton ajatus muuteskin)

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä ei paljon kantoja kyselty, virkaehtosopimus sanoo selvästi että lapsen hoitoon osallistimiseen on mahdollista saada palkatonta virkavapaata. Itse siirsin vapaapäiviä sille ajalle minkä muksu oli sairaalassa.

Neuvottelemalla saa tuonkin järjestettyä, mutta siis kun oma tytär oli leikkauksessa niin leikkauksen jälkeen osstolta lykättiin Kelan hakemus päivärahalle osakorvaamaan menetettyä palkkaa, jos oli joutunut palkattomaksi ottamaan lapsen ollessa sairaalassa.

" Vaikeuksien kohdatessa saa huomata, kuinka rikas sitä on monella tapaa ollut. "

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lähinnä tota yllättävää sairaalaan joutumista tarkotin. Ennakkoon tiedossa olevat jutut joutuu tietysti järjestelemään vapailla ja muilla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tähän jatkoksi, että miten työnantajat on suhtautuneet siihen, kun lapsi on sairaalassa? Saako vanhempi olla palkallisella vapaalla? Meillä johtavan hoitajan kanta on, että lapsi on siellä hoidossa ja vanhempia ei tarvita..

Itse kyllä sain sitten palkan, kun oma pomo asian hyväksyi. Olisin kyllä ollut vaikka palkattomalla.

Palkattomaksi mullakin on mennyt. Lapsella on sellainen sairaus, että olen pystynyt hakemaan Kelalta erityishoitarahaa, se vähän tasoittanut ansionmenetystä.

Kokemus on hyvä opettaja, mutta lähettää sikamaisen isoja laskuja

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä sain palkallisena 3 pvä. Lapsi joutui yllättäen sairaalaan. Olin niin shokissa ja stressaantunut että olisin voinut olla pois senkin takia. Oli aika vaikea paikka.

Kyseessä oli outo veriarvojen lasku, jonka takia päivystykseen ja osastolle sekä tutkimuksiin... Loppu oli onnellinen <3

3 lapsen äiti

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Miehen työnantaja tiesi ja hyväksyi tilanteen, pomo jopa käski hakea työterveydestä lisää saikkua, jos lapsen vointi sitä vaatii. Mutta sepä ei ollutkaan hoitoalalla...

Niimpä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Kysynpä tässä ketjussa, kun en viiti aloittaa uutta aihetta. Asia kun kuitenkin koskee sairastuneen lapsen hoitovapaata.

Elikä. Voiko kunta tehdä itse oman päätöksen , että kunnalta on otettava hoitaja kotiin hoitamaan sairasta lasta (alle 10v.) heti ensimmäisenä sairastumispäivänä ja isä sekä äiti menee töihin?

Kunnalla on palkattu henkilö, joka on tarkoitettu sairaan lapsen hoitajaksi, niin että molemmat vanhemmat pääsevät töihin.  Minulle on asiasta ilmoitettu ja lapsen sairastuessa jäin yhdeksi päiväksi kotiin enkä pyytänyt kunnalta hoitajaa. Lapsen sairaudesta on todistus, mutta siitä huolimatta työnantaja nyt kieltäytyi tältä päivältä maksamaan palkkaa  angry.png

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onhan se hyvä järjestely, että saa kotiin hoitajan sairalle lapselle. Mutta kyllä se on vapaaehtoinen järjestely.

Saat palkan, jos olet oikeassa järjestyksessä ilmoittanut ja selvittänyt poissaolosi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Elikä. Voiko kunta tehdä itse oman päätöksen , että kunnalta on otettava hoitaja kotiin hoitamaan sairasta lasta (alle 10v.) heti ensimmäisenä sairastumispäivänä ja isä sekä äiti menee töihin?

Kunnalla on palkattu henkilö, joka on tarkoitettu sairaan lapsen hoitajaksi, niin että molemmat vanhemmat pääsevät töihin.  Minulle on asiasta ilmoitettu ja lapsen sairastuessa jäin yhdeksi päiväksi kotiin enkä pyytänyt kunnalta hoitajaa. Lapsen sairaudesta on todistus, mutta siitä huolimatta työnantaja nyt kieltäytyi tältä päivältä maksamaan palkkaa  angry.png

KVTES s. 116 lukee kohdassa soveltamisohje seuraavanlaisesti: "Tilapäinen hoitovapaa on tarkoitettu ensisijaisesti lapsen hoidon järjestämistä varten. Vasta silloin, kun tämä ei ole käytännössä mahdollista, viranhaltija/työntekijä voi itse jäädä hoitamaan lasta." Itse tulkitsen nämä lauseet niin, että työnantajalla on oikeus kieltäytyä maksamasta palkkaa, koska mahdollisuus hoitajaan on ollut ja sitä ei ole käytetty. Eikö teitä ole informoitu selkeästi, että mitä tämä lastenhoitajan järjestäminen työnantajan puolelta todellisuudessa ja käytännössä tarkoittaa? Kun kuitenkin kerran on informoitu, että tällainen järjestely on olemassa.

pahimman vastustajani tiedän, minusta itsestäni sen löydän

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

HUSissa on myös tämä palvelu. Siihen ei kuitenkaan pakoteta. Itse olen jutellut asiasta oh:n kanssa, ja hän ymmärsi täysin näkökantani, että lapsella on oikeus sairaana ollessaan saada olla oman vanhemman kanssa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

HUSissa on myös tämä palvelu. Siihen ei kuitenkaan pakoteta. Itse olen jutellut asiasta oh:n kanssa, ja hän ymmärsi täysin näkökantani, että lapsella on oikeus sairaana ollessaan saada olla oman vanhemman kanssa.

Sitä päivää odottaessa, että joku minut tuohon pakottaisi. Huh huh, "rahaahan on kuin roskaa" sisältää isosti ironiaa mutta moisiin pakotuksiin en taivu. Koskaan.

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onneks meillä on niin säästöliekillä kaikki, ettei mitään lastenhoitajia talon puolesta saa. En todellakaan menis töihin ja jättäis pientä lasta kipeenä vieraan hoiviin. Voin kyllä kuvitella, et kohta meillä keksitään, et toimistosihteerit voi mennä lastenhoitajaks. Säästöä.

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...