Jump to content
MAINOS

Miten sairaanhoitajan ja lääkärin työnkuvat eroavat toisistaan?


tohvelihuu

Recommended Posts

Okei kuulostaa ehkä hieman itsestäänselvältä ja hölmöltä kysymykseltä, mutta arvostaisin kovasti jos voisitte hieman valaista asiaa. Olen kovasti kiinnostunut lääkärin ammatista, mutta jotenkin olen saanut sellaisen kuvan, että lääkärillä on hyvin vähän potilaskontaktia ja hän vaan tutkii ja määrää mitä tehdään ja hoitajat sitten tekevät.

Myös sairaanhoitajan homma siis kiinnostaa, sillä siinä pääsisi oikeasti hoitamaan, mutta olisi kiva kuulla, että mitkä tehtävät oikeen kuuluu lääkäreille ja mitkä hoitajille?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Lääkärillä oikeus määrätä esim. lääkkeet, toisin kuin hoitajalla. Lääkärin kädet pysyvät todennäköisemmin puhtaana kuin hoitajan.

Ennenkaikkea lääkärillä paljon paljon parempi palkka kuin hoitsulla!!!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En ole vielä paljon nähnyt käytännön työelämää, joten näkemykseni voi olla tosi lapsellinen ja viaton :-) Mutta tähän asti (2,5 v sh/th -opintoja harjoitteluineen) muodostunut kuva on:

Lääkäri päättää potilaan hoidossa kaiken, paitsi lakanoiden vaihtotiheyden. Hoitaja on kuitenkin se, joka on käytännössä potilaan kanssa, tekee havainnot siitä miten potilas voi ja reagoi hoitoon. Ihannetapauksessa tätä tietoa myös tarvitaan ja kysytään ja se vaikuttaa potilaan hoitoon. Normitapauksessa sillä ei oikestaan ole paljon väliä, ja sekä lääkäri että hoitajat toimivat rutiinilla: "tällaisia potilaita hoidetaan tällä ohjelmalla".

Minä olen aika tietopainotteinen ihminen ja tykkään selvittää asioita. Siksi monesti on opiskellessa tuntunut, että lääkärin tehtävät olisivat mielenkiintoisempia, koska lääkärin _täytyy_ tietää, mistä missäkin sairaudessa ja vaivassa on fysiologisesti kyse, miksi lääkkeet vaikuttavat miten vaikuttavat (tai "emme tiedä, mutta...") jne. Hoitajalle tästä tiedosta on apua, ja jonkin verran perustietoja täytyy tietysti olla esim sairauksista ja fysiologiasta, mutta oli asia mikä tahansa, niin aina tulee koulussa vastaan se: "tästä mun ei tarvi tietää enempää koska lääkäri sen annostuksen / aikarajan / liikkumisrajoituksen / jatkohoidon/tarkkailtavat sittenkin määrää".

Pistää se sitten miettimään sitäkin, että voi lääkäriparkoja, on heillä kova vastuu.

Polikliinisessa työssä, vastaanotoilla, lääkärit kyllä on potilaiden kanssa, keskustelee, selvittää, selittää. Ainakin hyvät lääkärit.

Mutta sairaaloissa, siis osastoilla,  hoitajat on paljon enemmän potilaan kanssa, niin että jos ihmissuhdetaidoista saa kicksejä, niin työtyydytystä voi hyvin saada hoitajanakin.

Vanha koira. Uusia temppuja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Terveysasemalla kyllä lääkärit kohtaa potilaita yhtä paljon ja sotkee kätensä ehkä todennäköisemmin. (Mä vaan ojentelen instrumentteja.) Mut siis kannattaa ehkä ennemmin miettiä missä haluat työskennellä ja sit miettii mitä ammatteja siellä työskentelee ja millaisessa roolissa, koska osastolääkärin rooli on hyvin erilainen kuin esim, lääkärin jolla on vastaanottoa tai kirurgin... Kuten myös hoitajilla.

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Ne on eri ammatteja ja erilaisista lähtökohdista lähdetään yleensä ajattelemaan asioita. Lääkärin palkka on kyllä parempi, mutta uskon, että hoitaja nukkuu yönsä paremmin. ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Voisi ehkä vähän verrata insinööriin ja tavalliseen asentajaan.

Lääkärit on kirjaviisaita tyyppejä joilla ei välttämättä mene aina putkeen käytännön kanssa. Hoitsut sitten se suorittava osa, joka toteuttaa lääkärin antamat työmääräykset.

Mutta kuten aiemmissa viesteissä on sanottu, on niin monta erilaista paikkaa jossa lääkäri voi työskennellä. Mainittakoon vaikka ensihoidon lääkäriyksikkö, armeijan leirisairaalat tai palvelukodin kiertoja tekevä lääkäri. Samaten (sairaan)hoitajat voivat työskennellä joka paikassa missä lääkäritkin ovat, joten molemmilla on erittäin monipuolinen työnkuva. Lähihoitajia ei ihan joka ainoasta kolkasta löydy, mutta aikalailla heilläkin on valinnanvaraa.

Mutta niin se menee että jos sitä katu-uskottavuutta ja kunnioitusta haet niin lääkäriksi sitten. Hoitajia taidetaan arvostaa yhtä paljon kuin siivojia tai turkkilaisia pikaruokakauppiaita tai puhelinmyyjiä jne.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hoitajia taidetaan arvostaa yhtä paljon kuin siivojia tai turkkilaisia pikaruokakauppiaita tai puhelinmyyjiä jne.

Kyllähän hoitajia arvostetaan. Mikäli iltapäivälehtien galluppeja on uskominen

Oli muuten OT

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lääkäri päättää potilaan hoidossa kaiken, paitsi lakanoiden vaihtotiheyden. Hoitaja on kuitenkin se, joka on käytännössä potilaan kanssa, tekee havainnot siitä miten potilas voi ja reagoi hoitoon.

Usein on niin, että lääkäri päättää lääkehoidosta ja operatiivisesta hoidosta sekä myös tutkimuksista. Antaa hoidolle vähän kuin suuntaviivoja. Hoitaja sitten järjestää potilaan hoidon ja toteuttaa sitä. Toimipisteistä riippuen(itse työskentelen tällaisissa paikoissa) hoitaja voi usein itse tilata labrakokeita, kun kokee ne tarpeellisiksi (esim crp, PVK, elektrolyytit, sydänentsyymit, Krea, alat, afos...). Monesti hoito toteutetaan yleisten ja paikkakohtaisten suositusten mukaan. Usein hoitaja voi myös tilata potilaalle esim psyk-sh tai fysioterapeutti konsultaation.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...