Jump to content
Suvi87

Miten tehdään näyttösuunnitelma

Recommended Posts

Suvi87

Miten tehdään näyttösuunnitelma vanhuspuoli? Voiko joku auttaa ja näyttää vaik mallin alun omasta?

Share this post


Link to post
Share on other sites
herkkähipiäinen

Anteeksi, nyt vain. Mikä koulu  voi lähettää oppilaita näyttöön, jos on asiat vielä  näin hakusessa.  Netin/ koulussa teillä pitäisi olla joku opettaja kuka vastaa  näyttösuunnitelmaan teosta eli hyväksyy tai  voi pyytää lisää. Myös opettajan pitäisi antaa neuvoja näyttösuunnitelman teosta.   Myös näytön vastaaja pitää se hyväksyä. Kun kumpikin on antanut hyväksynnän, niin pääset näytön antamaan.

Joissakin työpaikoissa ei näyttöä ei saa tehdä samassa harjoittelupaikassa vaan naapuri osastolla.  Niin saa oikean kuvan oppilasta, osaako asiat.  Vain meneekö suhteella läpi, että päästään eroon. 

Jokaisella oppilaalla on työpaikalla ohjaaja , keneltä voi kysyä vinkkejä. Itse joudut sen tekemään, jos  olet pääsyt näyttöön asti, jos et ole valmis näyttöön niin harjoittelua voi jatkaa, niin kauan kun olet valmis näyttöön.   Näytönvastaanottaja pitäisi olla  eri henkilö. Nyt ei suhteilla pelata.

Näytönvastaanottajalla oikeus  kysyä kaikilta työpaikan työntekijöiltä, johtajaa myöten käsitys teidän oppimisesta tai mitä siitä puuttuu.  Eli kun astut työpaikalle ensimmäisenä aamuna ja miten olet alkanut kehittymään siitä.....oletko mieliskelijä tai tuletko toimeen kaikkien työntekijöiden kanssa , lukien keikkalaiset, sijaiset, omaiset, johtajat jne. Vuorovaikutus, työhyvinvointi ....ensimmäisestä päivästä alkaen alkaa arviointi ja päätyy näyttöön.

Lukee myös näyttösuunnitelmassa, et varmaan ole vaivaantunut lukemaan ajatuksella tekstiä.  

Siis olet kaukana täydellisyydestä ja toivottavasti et tavoittele sitä.  Tulet, ikävä kyllä pettymään pahasti ja olet pian loppuun palanut.

Vaikka kaikki on nykyisin verkossa, sieltä pitää osata lukea/ sisältää asiat itsenäisesti itselleen. Sen, kun olet oppinut pääset helpolla myöhemmin.

Lisäksi näyttösuunnitelma on aina  Opiskelijan  OMA Henkilökohtainen, miten on edistynyt.  Yksikään meistä ei taatusti tiedä, osatko perusasiat, työn  edes jotenkin käytännössä.  Mitä olet tehnyt työpaikalla, näyttösuunnitelma perustuu paljon siihen.

Vinkki;

Ihan simpeli juttu, kun et tähtiä tavoittele vaan jalat tukevasti maassa. Mietit mitä olet oppinut työpaikalla ja pyrit näyttämään sen käytännössä. Kirjaat sen näyttö suunnitelmaan.  Esim: aamupesut, ohjattuna, avustaminen syöttämisessä, aktiviteetti mm. ryhmässä lukeminen eli näin yksinkertaista.  Avaat/ kirjoitat tarkemmin, miten toimit asukkaan kanssa.

Kukaan ei vaadi "täydellisyyttä" vaan normaalia arkityötä  asukkaiden kanssa.  Jos, mokat näytössä  , niin kerrot suullisesti miten olisit tehnyt toisin.  Silloin saat plussaa eli olet ottanut vastuun asiasta itse. 

Kunhan, et satuta  asukkaita/ henkilökuntaa näytön aikana. 

Itse taidat olla esteenä siinä, kun esität muuta mitä olet.  Toiseksi tässä työssä et ole koskaan valmis vaan olet  valmis ikuiseen opiskelemiseen.

 On näytönohjaajan välinne katsoa, miten olet suorittanut käytännössä opiskelun/ koulutuksen yhteistyönä. Hän kantaa vastuun että olet valmis näytön antamiseen. Myös ohjaajalla /arvioijalla on oikeus suoraan kysymyksiä näytön aikana ja niihin pitää osata vastata.  Kaikkea ei voi aina näyttää, vaan sen pitää osata kertoa.  Ruotsin - tai englanninkieli on yksi esimerkki , mihin voi varautua  eli ymmärrätkö yhtään tai EA1 . Vanhuspuolella on asiakaskunta monessa paikassa Suomen - ja Ruotsinkielisiä ja Englanti.  Kysymyksiä voi tulla, myös kun mm. avustat syöttämisessä. Esim. miksi on sosemainen ruoka eli kysymyksiä voi olla laidasta laitaan, mutta maalaisjärjellä osat vastata.

Siis ei KOPIOIDA yhdeltäkään toiselta.  Toinen ei siis voi tehdä teidän puolesta,  myös on "raukkamaista" toisia opiskelijoita kohtaan. Vanhuspuoli on todella laaja alue. On avohoitoa, palvelutalo, muistisairaiden osastoja jne.  Pitäisi tietää missä olet harjoittelussa. Jokainen vanhuspaikka on ihan omalainen ja talon eri osastot vielä erilaisia. Jos, kopiot jostakin niin varma asia on; HYLÄTTY. Valheet tulevat aina esiin.  Myös opintokorttia katsovat työnantajat ja he odottavat että osaat tietyt asiat. Viimeistään silloin, jää kiinni.

 Silloin kun itse opiskelin, jäi muutama kiinni kopioimisesta eli eivät päässeet läpi. 

Meillä on parhaillaan myös opiskelija työpaikalla, hän uskaltaa kysyä/ näyttää ei ole täydellinen.  Annetaan vastuuta sen mukaan, kun huomataan on menty eteenpäin.  Tyhmiä kysymyksiä ei ole, vaan vastaajassa vika, jos ei vastaa.

Muutama hakee parhaillaan meiltä lisäkoulutukseen/ päivittää tietoja. Tällä osastolla viihdyn erinomaisesti ja työ ei tunnu raskaalta.

Toinen osasto taas "ns. itsekeskeinen", ns. hyvä-huono hoitaja / kuppikunta periaate elää vieläkin.

Eli talon kaksi osastoa ihan erilaisia. Työntekijät sen itse tekevät, miten siellä porukka pysyy työssä.

Meistä jokainen työntekijä, sijainen, vakituinen, keikkalainen, lähiesimies, johtaja myöten eli jokainen on velvollinen opastaa häntä  ja sama koskee uusia keikkalaisia jne. Faktaa asiasta ja talon omat työpelisäännöt löytyy ym. tietoja kaikkien luettavaksi.

Viimeksi johtajan kanssa työskentelin iltavuorossa ja yllätti kysymyksillään erään asukkaan lääkityksestä. 

 Harva pystyy sanomaan; Nautin silloin iltavuorosta ja palate oli kiva johtajalta. Eilen olin keikalla  gerontologinen osastolla illassa ja todella mukava iltavuoro.  Kylmittäin sain siirron sinne ja yllätyin iloisesti.  Hymyssä suin lähdin kotiin. Eli nuorin oli 60v miesasukas.   Sain hyvän palauteen työkavereiltani ja yököltä.

Toin heille uusia tuulia ja  yllättyivät kaikkien asukkaiden ihanasta vastaanotosta illan aikana. Yksi henkilö voi muuttaa tietämättään työilmapiiriä myönteisemmäksi tai päin vastoin. 

Muuten työskentelen muistisairaiden ja senioritalossa. 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Lakanoidenoikoja
33 minuuttia sitten, herkkähipiäinen kirjoitti:

Anteeksi, nyt vain. Mikä koulu  voi lähettää oppilaita näyttöön, jos on asiat vielä  näin hakusessa.  Netin/ koulussa teillä pitäisi olla joku opettaja kuka vastaa  näyttösuunnitelmaan teosta eli hyväksyy tai  voi pyytää lisää. Myös opettajan pitäisi antaa neuvoja näyttösuunnitelman teosta.   Myös näytön vastaaja pitää se hyväksyä. Kun kumpikin on antanut hyväksynnän, niin pääset näytön antamaan.

Joissakin työpaikoissa ei näyttöä ei saa tehdä samassa harjoittelupaikassa vaan naapuri osastolla.  Niin saa oikean kuvan oppilasta, osaako asiat.  Vain meneekö suhteella läpi, että päästään eroon. 

Jokaisella oppilaalla on työpaikalla ohjaaja , keneltä voi kysyä vinkkejä. Itse joudut sen tekemään, jos  olet pääsyt näyttöön asti, jos et ole valmis näyttöön niin harjoittelua voi jatkaa, niin kauan kun olet valmis näyttöön.   Näytönvastaanottaja pitäisi olla  eri henkilö. Nyt ei suhteilla pelata.

Näytönvastaanottajalla oikeus  kysyä kaikilta työpaikan työntekijöiltä, johtajaa myöten käsitys teidän oppimisesta tai mitä siitä puuttuu.  Eli kun astut työpaikalle ensimmäisenä aamuna ja miten olet alkanut kehittymään siitä.....oletko mieliskelijä tai tuletko toimeen kaikkien työntekijöiden kanssa , lukien keikkalaiset, sijaiset, omaiset, johtajat jne. Vuorovaikutus, työhyvinvointi ....ensimmäisestä päivästä alkaen alkaa arviointi ja päätyy näyttöön.

Lukee myös näyttösuunnitelmassa, et varmaan ole vaivaantunut lukemaan ajatuksella tekstiä.  

Siis olet kaukana täydellisyydestä ja toivottavasti et tavoittele sitä.  Tulet, ikävä kyllä pettymään pahasti ja olet pian loppuun palanut.

Vaikka kaikki on nykyisin verkossa, sieltä pitää osata lukea/ sisältää asiat itsenäisesti itselleen. Sen, kun olet oppinut pääset helpolla myöhemmin.

Lisäksi näyttösuunnitelma on aina  Opiskelijan  OMA Henkilökohtainen, miten on edistynyt.  Yksikään meistä ei taatusti tiedä, osatko perusasiat, työn  edes jotenkin käytännössä.  Mitä olet tehnyt työpaikalla, näyttösuunnitelma perustuu paljon siihen.

Vinkki;

Ihan simpeli juttu, kun et tähtiä tavoittele vaan jalat tukevasti maassa. Mietit mitä olet oppinut työpaikalla ja pyrit näyttämään sen käytännössä. Kirjaat sen näyttö suunnitelmaan.  Esim: aamupesut, ohjattuna, avustaminen syöttämisessä, aktiviteetti mm. ryhmässä lukeminen eli näin yksinkertaista.  Avaat/ kirjoitat tarkemmin, miten toimit asukkaan kanssa.

Kukaan ei vaadi "täydellisyyttä" vaan normaalia arkityötä  asukkaiden kanssa.  Jos, mokat näytössä  , niin kerrot suullisesti miten olisit tehnyt toisin.  Silloin saat plussaa eli olet ottanut vastuun asiasta itse. 

Kunhan, et satuta  asukkaita/ henkilökuntaa näytön aikana. 

Itse taidat olla esteenä siinä, kun esität muuta mitä olet.  Toiseksi tässä työssä et ole koskaan valmis vaan olet  valmis ikuiseen opiskelemiseen.

 On näytönohjaajan välinne katsoa, miten olet suorittanut käytännössä opiskelun/ koulutuksen yhteistyönä. Hän kantaa vastuun että olet valmis näytön antamiseen. Myös ohjaajalla /arvioijalla on oikeus suoraan kysymyksiä näytön aikana ja niihin pitää osata vastata.  Kaikkea ei voi aina näyttää, vaan sen pitää osata kertoa.  Ruotsin - tai englanninkieli on yksi esimerkki , mihin voi varautua  eli ymmärrätkö yhtään tai EA1 . Vanhuspuolella on asiakaskunta monessa paikassa Suomen - ja Ruotsinkielisiä ja Englanti.  Kysymyksiä voi tulla, myös kun mm. avustat syöttämisessä. Esim. miksi on sosemainen ruoka eli kysymyksiä voi olla laidasta laitaan, mutta maalaisjärjellä osat vastata.

Siis ei KOPIOIDA yhdeltäkään toiselta.  Toinen ei siis voi tehdä teidän puolesta,  myös on "raukkamaista" toisia opiskelijoita kohtaan. Vanhuspuoli on todella laaja alue. On avohoitoa, palvelutalo, muistisairaiden osastoja jne.  Pitäisi tietää missä olet harjoittelussa. Jokainen vanhuspaikka on ihan omalainen ja talon eri osastot vielä erilaisia. Jos, kopiot jostakin niin varma asia on; HYLÄTTY. Valheet tulevat aina esiin.  Myös opintokorttia katsovat työnantajat ja he odottavat että osaat tietyt asiat. Viimeistään silloin, jää kiinni.

 Silloin kun itse opiskelin, jäi muutama kiinni kopioimisesta eli eivät päässeet läpi. 

Meillä on parhaillaan myös opiskelija työpaikalla, hän uskaltaa kysyä/ näyttää ei ole täydellinen.  Annetaan vastuuta sen mukaan, kun huomataan on menty eteenpäin.  Tyhmiä kysymyksiä ei ole, vaan vastaajassa vika, jos ei vastaa.

Muutama hakee parhaillaan meiltä lisäkoulutukseen/ päivittää tietoja. Tällä osastolla viihdyn erinomaisesti ja työ ei tunnu raskaalta.

Toinen osasto taas "ns. itsekeskeinen", ns. hyvä-huono hoitaja / kuppikunta periaate elää vieläkin.

Eli talon kaksi osastoa ihan erilaisia. Työntekijät sen itse tekevät, miten siellä porukka pysyy työssä.

Meistä jokainen työntekijä, sijainen, vakituinen, keikkalainen, lähiesimies, johtaja myöten eli jokainen on velvollinen opastaa häntä  ja sama koskee uusia keikkalaisia jne. Faktaa asiasta ja talon omat työpelisäännöt löytyy ym. tietoja kaikkien luettavaksi.

Viimeksi johtajan kanssa työskentelin iltavuorossa ja yllätti kysymyksillään erään asukkaan lääkityksestä. 

 Harva pystyy sanomaan; Nautin silloin iltavuorosta ja palate oli kiva johtajalta. Eilen olin keikalla  gerontologinen osastolla illassa ja todella mukava iltavuoro.  Kylmittäin sain siirron sinne ja yllätyin iloisesti.  Hymyssä suin lähdin kotiin. Eli nuorin oli 60v miesasukas.   Sain hyvän palauteen työkavereiltani ja yököltä.

Toin heille uusia tuulia ja  yllättyivät kaikkien asukkaiden ihanasta vastaanotosta illan aikana. Yksi henkilö voi muuttaa tietämättään työilmapiiriä myönteisemmäksi tai päin vastoin. 

Muuten työskentelen muistisairaiden ja senioritalossa. 

 

 

Hieman vaikutat kyllä nimimerkiltäsi... Alat arvostella toista, vaikket hänestä mitään tiedä. Siinä olet oikeassa, että opettaja ja harjoittelun ohjaaja ovat ne ensisijaiset tahot, joilta näyttösuubnitelman teosta pitäisi uskaltaa kysyä. 

Mutta aloittajalle: mieti ensin osaamisvaatimuksien pohjalta, mitä aiot näyttää, kuten vaikkapa lääkkeiden jako potilaalle (jos nyt tällainen osaamisalueeseesi kuuluu). Sitten kirjaat vaihe vaiheelta miten sen teet. 

 

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Veli Vitivalkoinen

Heh, älä välitä tuosta trollista. Laita se joko ignoreen tai skippaa vaan sen viestit.

Share this post


Link to post
Share on other sites
G.Focker

Tämähän eskaloitui yllättävän äkkiä.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sebucom60
10 tuntia sitten, G.Focker kirjoitti:

Tämähän eskaloitui yllättävän äkkiä.

Täälläkin halutaan ottaa ylättävän usein erää.Kehään vain ja liput myyntiin!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Roosa99

Itseasiassa meillä opettajat painotti, että näytön vastaanottajan täytyy olla se ohjaaja, joka on ohjannut koko harjoittelun ajan. Ja samalla osastolla myös suoritettiin näyttö. Näin ainakin viime talvena, kun vielä opiskelin lähihoitajaksi :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
November
6 tuntia sitten, Roosa99 kirjoitti:

Itseasiassa meillä opettajat painotti, että näytön vastaanottajan täytyy olla se ohjaaja, joka on ohjannut koko harjoittelun ajan. Ja samalla osastolla myös suoritettiin näyttö. Näin ainakin viime talvena, kun vielä opiskelin lähihoitajaksi :)

Jep eli nuorisopuolella oma ohjaaja ottaa näytön vastaan ja aikuisten näyttötutkinnossa on eri työntekijä arvioimassa näyttöä.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Lähäri20
4 tuntia sitten, November kirjoitti:

Jep eli nuorisopuolella oma ohjaaja ottaa näytön vastaan ja aikuisten näyttötutkinnossa on eri työntekijä arvioimassa näyttöä.

Myös ns. aikuispuolellakin ( ei ole enää erikseen nuoriso- ja aikuisopiskelijoita, kiitos amisreformin ) saa ohjaaja ottaa näytön vastaan. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Suvi87

Juu kysynkin kyllä opettajalta kun tulee töihin ja osaan jo aika hyvin ne päivän hommat mutta tuon suunnitelman teko ei nyt onnistu miten sen alottaa siihen paperille, kun töissä sanottiin et teet sen normaalin vuoron ja valitaan viisi asukasta työparin kanssa. No en osaa sitä kait kunnol sitte selittää mitä tarkotan ni täytyy ootella kun opet tulee lomalta

Share this post


Link to post
Share on other sites
November
16 tuntia sitten, Lähäri20 kirjoitti:

Myös ns. aikuispuolellakin ( ei ole enää erikseen nuoriso- ja aikuisopiskelijoita, kiitos amisreformin ) saa ohjaaja ottaa näytön vastaan. 

Aaa, kiitos tiedosta! Mun tietämys perustui muutaman vuoden takaiseen, asiat näemmä muuttuu 👍

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tikki

" Avustan asiakasta aamutoimissa. Käytän kuntouttavaa työotetta ja kannustan häntä osallistumaan omien voimavarojen mukaan. 

Autan asukasta peseytymisessä. Noudatan aseptista työskentely järjestystä. 

Ennen aamulääkkeiden antoa tarkistan että on oikeat lääkkeet, oikea asiakas, oikea aika." 

Kerro mitä teet, miten ja miksi. Eikai siihen sen kummemmin tarvitse kirjoittaa 😊

Share this post


Link to post
Share on other sites
Suvi87

Kiitos. Ehkä mä jotain saan tehtyy, hoitosuunnitelmaki pitää vielä tehä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...