Jump to content
MAINOS

Kuka on vastuussa?


Mimmi-

Recommended Posts

KUKA ON VASTUUSSA? 

Voiko työntekijää estää tekemästä työtä sillä perusteella että työntekijä ei pysty käyttämään maskia/visiiriä terveydellisistä ja turvallisuuteen liittyvistä syistä? 

Onko työnantaja velvollinen siirtämään työntekijä muihin tehtäviin siinä tapauksessa? 

Onko työnantaja velvollinen korvaamaan maskien käytöstä aiheutuvat terveydelliset haitat? 

Onko työantaja velvollinen korvaamaan, jos työntekijä menettää terveytensä ja työkykynsä maskien jatkuvan käytön seurauksena? 

Ovatko työnantajat miettineet, kuka sitten hoitaa vanhukset ja muut kun työntekijöiden terveys on menetetty? 

Ovatko työnantajat vastuussa raskaana olevien puolesta, jos sikiölle aiheutuu vaurioita äidin jatkuvasta maskien käytöstä? 

Näitä edellä mainittuja kysymyksiä olen pohtinut. 

Olen vanhusten palvelutalossa lähihoitajana vakituisessa työsuhteessa. Olen siihen asti pystynyt työskentelemään esteettä vanhustyössä, kunnes korona- vouhotus alkoi ja määrättiin kaikki hoitoalalla työskenteleviä käyttämään maskia/visiiriä. Tämä koskee tietysti myös muilla aloilla työskenteleviä, joita on määrätty näitä suojavarusteita käyttämään tämän kyseisen "pandemian" varjolla. Ymmärrän näiden suojavarusteiden käytön mm.kirurgin työssä ja keuhkoinfektio asukasta/asiakasta/potilasta hoitaessa, mutta terveiden ihmisten parissa näiden käyttö on järjen vastaista. 

Näiden suojavarusteiden pitkäaikainen käyttö on todella suuri uhka terveydelle happivajeesta ja liiallisen hiilidioksidin saannin johdosta. 

Jopa Iltasanomat uutisoivat tästä VTT:n tutkimuksesta: 

"– Työpaikoilla täytyy järjestää asioita myös muita tavoilla.

Käytännön esteitä jatkuvalle maskin käytölle on monta. VTT:n testien mukaan kangasmaskeja voi käyttää yhteen menoon korkeintaan noin tunnin, sillä hengitysilma kostuttaa ne, minkä jälkeen ne suodattavat entistä heikommin ja itse asiassa ovat hyviä kasvualustoja mikrobeille.

Eikä kasvomaskin jatkuva käyttö olisi muutenkaan työtehon tai terveydenkään kannalta järkevää.

– Siinä kertyy hiilidioksidia keuhkoihin, joten käyttäjälle tulee väsynyt olo, huimausta, ja joku voi saada sairauskohtauksen. Se on kuin pakotettu uniapnea tai yhtä-äkkinen korkean paikan leiri, selittää Harlin.

Lisäksi on noin miljoona suomalaista, joille maskin käyttö voisi olla vaaratekijä muun muassa astman tai sydänsairauden takia."

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006507801.html

Tässä myös tieteellistä näyttöä maskien haitallisuudesta jatkuvan käytön seurauksena: https://www.technocracy.news/blaylock-face-masks-pose-serious-risks-to-the-healthy/?fbclid=IwAR1Vr2qtb7Dm-o3dZtBxf8LGvMwi4IUK7ietEdgu8pjrhhd0tFii7ns28Ik

Perjantaina 15.5.20 kävin omalla työpaikallani keskustelua lähiesimiehen ja toiminnanjohtajan kanssa siitä, että en pysty maskeja käyttämään. Minulla on aina ollut kovin pinnallista hengitystä ja hapenottokyky heikkoa, tosin se on kohentunut ruokavalion, hengitysharjoitusten ym. ansiosta. Mutta maskin käytön seurauksena hapensaanti on taas vaikeutunut ja päänsärkyä, väsymystä, muistin heikkenemistä ym. on alkanut ilmaantumaan ja välillä tulee tunne kuin joku tukehduttaisi minut tyynyllä. Minä en ole todellakaan ainoa vaan monet hoitajat ovat sanoneet samaa eli käyn taistelua myös muiden työntekijöiden kuin itseni terveyden ja työssä jaksamisen puolesta. Minulla ei ole astmaa tai mitään muutakaan diagnosoitua sairautta mutta olen huolissani etenkin heidän puolesta ja raskaana olevien puolesta, joita hoitoalalla ja muilla aloilla työskentelee. 

Keskustelu johti siihen, että lähiesimies sekä toiminnanjohtaja eivät antaneet minulle vaihtoehtoja kuin ottaa palkatonta vapaata tai siirtää heinäkuussa oleva vuosilomani heti maanantaista 18.5.20 alkavaksi. Eli toisinsanoen he olisivat myös voineet irtisanoa minut, mutta he eivät tietenkään tätä voineet tehdä koska ei taida sellaista lakipykälää olla joka mahdollistaisi tämän. Onnekseni työnantaja kuitenkin sanoi etteivät he mielellään minusta luopuisi, koska olen työtehtäväni hoitanut kunnioitettavasti ja lisäkommenttina vielä että hyviä työntekijöitä tarvitaan kyseisellä alalla aina. Joten kyllä hoitoala olisi aika pulassa, jos meitä hyviä työntekijöitä ei olisi. 

Otan liittooni yhteyttä heti maanantaina ja tiedustelen miten edetä asiassa, sillä mielestäni tämä ei voi jäädä tähän.

Lakipykäliä en kovin hyvin tunne mutta liitän tähän nyt kuitenkin tämän, jossa mielestäni on todella tärkeitä huomioon otettavia seikkoja, etenkin 8 §, 9 §, 10 §, 11 §, 12 §: 

https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2002/20020738

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Työnantaja on vastuussa teoriassa, hoitoalalla ei käytännössä. Kauhulla odotan milloin maskinkäyttö pakko tulee kokopäiväiseksi työpaikassani.

Olen koko korona kauden ihmetellyt, MISSÄ TEHY? En ole kertaakaan kuullut / lukenut uutisista Tehyn ääntä puolustamassa hoitajia. Miksi näin?

Tehy ei vuosikymmenten aikana ole saanut aikaiseksi oikein mitään. Tässä suossa on kuljettu ja kauan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ihan samaa olen ihmetellyt, missään ei puhuta näistä hoitajista, jotka eivät niitä pysty käyttämään.  Tehy ja Super vaatii suojaimia hoitajille, voisivat vaatia niitä asiakkaille...

Meillä töissä osa pitää kertakäyttöistä suunenäsuojaa, jos ei pysty kangasmaskia käyttämään.  Kaikille niitä kertakäyttöisiä ei riitä, ne ovat hieman helpompi hengittää, nekin on välillä loppu. Osa työntekijöistä ei käytä kaikilla asiakkailla, varsinkin jos ei sen kummempia perussairauksia ole. Itse en pysty suihkutuksissa käyttämään mitään naamalla, happi loppuu ja silmälasit on huurassa muutenkin, mutta työt on kuitenkin tehtävä oli suoja tai ei. Jotkut omaiset ovat sanoneet, ettei heidän mummolla tarvitse käyttää, kun säikähtää muutenkin sitä naamaria. Kauhulla odotan kesää, jos hellettä on 30 astetta ja sisällä yhtä kuuma...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

"kasvomaskin jatkuva käyttö olisi muutenkaan työtehon tai terveydenkään kannalta järkevää.

– Siinä kertyy hiilidioksidia keuhkoihin, joten käyttäjälle tulee väsynyt olo, huimausta, ja joku voi saada sairauskohtauksen. Se on kuin pakotettu uniapnea tai yhtä-äkkinen korkean paikan leiri, selittää Harlin."

tutkimusprofessori Ali Harlin VTT

  • Tykkää 3
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Todella hyvä kun maskiin liittyviä esiintulevia asioita,tilanteita on tässä otettu esille.Huomioonotettava asia.😊👍

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Luo tunnus tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Vain jäsenet voivat kommentoida

Luo tunnus

Rekisteröi tunnus yhteisöömme. Se on helppoa!

Rekisteröi uusi tunnus

Kirjaudu sisään

Onko sinulla jo tunnus?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...