Jump to content
MAINOS

Raskaus ja koronavirus


Hoitaja112

Recommended Posts

Onko muita jotka ovat raskaana ja hoitavat COVID-potilaita? 

Työskentelen päivystyksessä ja hoidan näitä. Työnantajalta olen asiasta kysynyt, mutta kuulemma raskaus ei vaikuta asiaan, eikä työssä voida järjestelyitä tehdä, jotta altistumista voitaisiin vähentää. 

Hoidatteko nämä ihan mukisematta? 

Koronaviruksesta ei ole vielä juurikaan tietoa raskaanaoleville, eikä myöskään vaikutuksesta sikiöön. 

Kelan sivuilla kuitenkin selkeästi ilmaistaan että raskaana olevilla terveydenhuollossa työskentelevillä voi syntyä oikeus erityisäitiysrahaa jos korvaavaa työtä ei ole tarjolla. Raskaana olevia pyritään suojaamaan riskeiltä ja altisteilta. 

https://www.kela.fi/ajankohtaista-lapsiperheet/-/asset_publisher/I7X3vuEkReGH/content/tarttuva-tauti-on-harvoin-erityisaitiysrahan-peruste

Myöskin työturvallisuuslaissa säädetään, että työnantajan on huolehdittava myös raskaana olevan työturvallisuudesta ja suojeltava häntä terveydellisiltä vaaroilta. 

Miten toimitte? Olen menossa neuvolaan ja ajattelin olla yhteydessä työterveyshuoltoon ja kelaan. 

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

No, oma ratkaisuni oli jättäytyä työelämästä. Vaikka raskauden aikaisesta koronaviruksen sairastamisesta ei tällä hetkellä ole tiedossa vaikutuksia sikiöön eikä raskaana olevia katsota riskiryhmiksi, niin en kuitenkaan haluaisi ottaa mitään riskejä. Varsinkaan, kun raskaus ei muutenkaan ole ollut mikään helpoin. Oma ja vauvan terveys on kuitenkin niin paljon tärkeämpi juttu, kuin hoitohenkilöstön riittävyys tai muut jutut työpaikalla.

Ehdottomasti kannattaa olla yhteydessä työterveyteen sekä ottaa asia puheeksi myös neuvolassa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä sama kannanotto työnantajalla. Itse kysyin asiaa työterveyslaitokselta. Työskentelen tehovalvonnassa. TTL:n sivuilla  on suora kyselylomake työolojen turvallisuudesta, johon täytin tarkasti tiedot osastostamme, miten suojaudumme koronapotilaita hoitaessamme yms muuta mitä kysyttiin.

Sain vastauksen lääkäriltä hetkessä jossa todettiin, että työnkuvan muutos on tarpeen ja kehotettiin välittömästi keskustelemaan asiasta esimiehen kanssa. Lisäksi mikäli siirto toisen tyyppiseen työhön ei ole mahdollista, tulisi myös erityisäitiysraha kysymykseen.

Näytin vastauksen esimiehelleni ja korvaava työ järjestyi seuraavana päivänä!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meille sanottiin, että on oikeus kieltäytyä, ei ole tarpeeksi tietoa mitä vaikutuksia vauvalle on. Ja ainakin yhdestä tapauksesta luin, että vauva oli saanut synnytyksessä viruksen sairastavalta äidiltä ja sairastunut. Ja vauva oli vielä viety eri osastolle! Mahdotonta sanoa, mitä kaikkea riskeeraa ton kanssa, itse jään kohta pois töistä. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kannattaa ottaa yhteys omaan työterveyslääkäriin. Hän arvioi mikä on työkykysi kyseiseen työtehtävään tämän hetkisen terveydentilan vuoksi ja mitkä ovat työn terveydelliset riskit raskaudelle. Tarvittaessa siirretään muihin työtehtäviin tai muokataan työtä. 

  • Tykkää 2
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meille tulikin tieto, ettei raskaana olevien tarvitse hoitaa hengitystieinfektiopotilaita ja koronaepäilyjä ja todettuja koronapotilaita.  😊

Olen tästä päätöksestä tyytyväinen, mutta toisaalta mietityttää hoitaa suuria potilasmääriä nyt kun tauti leviää nopeaan tahtiin ja myös oireettomat voivat tautia levittää.

Nyt kuitenkin altistuminen on huomattavasti vähäisempää. Tekisi mieli jäädä pois töistä, mutta toisaalta haluaisin töissä olla tosi paljon. Meinaan kyllä sitten jäädä sairaslomalle jos homma lähtee ihan käsistä 😏

22 tuntia sitten, Annas kirjoitti:

Meillä sama kannanotto työnantajalla. Itse kysyin asiaa työterveyslaitokselta. Työskentelen tehovalvonnassa. TTL:n sivuilla  on suora kyselylomake työolojen turvallisuudesta, johon täytin tarkasti tiedot osastostamme, miten suojaudumme koronapotilaita hoitaessamme yms muuta mitä kysyttiin.

Sain vastauksen lääkäriltä hetkessä jossa todettiin, että työnkuvan muutos on tarpeen ja kehotettiin välittömästi keskustelemaan asiasta esimiehen kanssa. Lisäksi mikäli siirto toisen tyyppiseen työhön ei ole mahdollista, tulisi myös erityisäitiysraha kysymykseen.

Näytin vastauksen esimiehelleni ja korvaava työ järjestyi seuraavana päivänä!

Mitä sait korvaavaksi työksi? 😊

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Luo tunnus tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Vain jäsenet voivat kommentoida

Luo tunnus

Rekisteröi tunnus yhteisöömme. Se on helppoa!

Rekisteröi uusi tunnus

Kirjaudu sisään

Onko sinulla jo tunnus?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...