Jump to content

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

so not!

tippaletkujen vaihtotiheys

Recommended Posts

so not!

Mikä on teillä letkujen vaihtotiheys, perusliuokset / ravinteet / sekoitukset? Pientä vääntöä aina välillä asiasta, joten arvelen että eri paikoissa on aika kirjavaa käytäntöä. Itse kauhistuin kun juuri näin potilaassa kiinni olevan letkun, johon merkattu päiväys oli 4 vrk vanha.... Mä olen jo niin vanha  pieru, että 24 H  välein vaihdan nesteytysletkut -  mutta onkohan joku uusi ohje asiasta?

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
puh

Nesteet ja lääkeinfuusiot vaihdetaan säilyvyyden mukaan, max 24 h. Meillä letkut vaihdetaan 3 vrk välein, poikkeuksena esim. propofoli- ja Nutriflex-letkut. Propon 12 h välein ja Nutriflexin 24 h. Ab-letkut 24 h.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Annastiina

Perusnestelinjoilla vaihtoväli 3 vrk:ta. Lääkeinfuusiot ja esim. ravitsemusletkut päivittäin... Huuhtelupussi artsikkaan ja cvk:hon 4 vrk:n välein (usein vaihtuu jo aiemmin)...

Propon 12 h välein.

Siis letkut vai lääke? Meillä siis ohjeena että lääke säilyy ruiskussa tuon ajan (harvoinhan sama lääke seisoo ruiskussa tuon ajan) mutta siis letkut vaihdetaan 24 h:n välein...

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Veli valkoinen

Tähän mennessä olen letkuttanut jokaiseen ringeriin, keittikseen ja normofundiniin - antibioteista puhumattakaan - uuden letkun kun vanha puteli on tyhjentynyt. En ajatellut vaihtaa toimintapaani seuraavaan 30 vuoteen.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
puh

Perusnestelinjoilla vaihtoväli 3 vrk:ta. Lääkeinfuusiot ja esim. ravitsemusletkut päivittäin... Huuhtelupussi artsikkaan ja cvk:hon 4 vrk:n välein (usein vaihtuu jo aiemmin)...

Propon 12 h välein.

Siis letkut vai lääke? Meillä siis ohjeena että lääke säilyy ruiskussa tuon ajan (harvoinhan sama lääke seisoo ruiskussa tuon ajan) mutta siis letkut vaihdetaan 24 h:n välein...

Letkutkin. Meillä artsikka- ym. setit vaihtuu 3 vrk välein.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
hulivili

Missä mä oon duunia tehny, niin yleensä perusnesteletkut vaihtoon 3 vrk välein, ja Nutriflex yms. ravintoliuosletkut letkutetaan aina uudestaan uuteen pussiin. Riippuu tämä jälkimäinenkin hoitajasta, mutta helpompihan se on noin tehdä minun mielestäni. Ja ab:n kohdilla riippuen ab:sta 1-3 vrk letkujen vaihto.  ;D

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Guldan

2 kertaa viikossa infuusiosettien vaihto, 2 viikossa painesettien vaihto, tapahtuu yövuoron aikana. antiloopit joku 3 kertaa letkuun sit vaihto.

muut härpäkkeet en muista.. oisko insuliini 2/vrk.. pallo tulee kyl caresuitissa jos ei muista ;D

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Ladytakkutukka

Meillä silleen ja meillä tälleen. Mistähän löytyisi asiasta ihan tiukkaa faktaa? *ohoh...kuulostinpa kireältä...*  ;D

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Vieras

Aika pitkälti sopimuksenvaraisia näyttävät nuo käytännöt olevan.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Pernasoppa

Juu, se on jännää miten samassa talossa (tai firmassa) eri osastoilla se painesetti säilyy käyttökelpoisena 3 vrk, toisessa 7 vrk.

Ei kait noiden muiden vaihtaminen niin ressaavaa oo mut ton inskan ja propon vaihtelu vähän väliä syä miestä.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
pile

Ei kait noiden muiden vaihtaminen niin ressaavaa oo mut ton inskan ja propon vaihtelu vähän väliä syä miestä.

Toki, propon vetämiseen ja letkun täyttöön menee n. minuutti ja insuliiniin 2 min. Kovaa hommaa...

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Ladytakkutukka

Toki, propon vetämiseen ja letkun täyttöön menee n. minuutti ja insuliiniin 2 min. Kovaa hommaa...

Tästä hyvästä pitäisi kyllä lisää liksaa saada...

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
puh

Kyllä mä vaan mieluummin propon ja inskan kanssa puljaan kuin vaihdan Swanipotilaan kaikki letkut ja setin...  :P

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
pile

Kyllä mä vaan mieluummin propon ja inskan kanssa puljaan kuin vaihdan Swanipotilaan kaikki letkut ja setin...  :P

Meillä on siirrytty melkein pelkästään PICCOon.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Pernasoppa

Meillä on siirrytty melkein pelkästään PICCOon.

Harvemmin meilläkään se s-g kellään päiväkaupalla on, kyllä se nykästään veke heti kun vähänkään on sellanen fiilis. Ihme kun toi picco ei oo itteään täällä lyöny läpi. Aina välillä se on kokeilussa jne mutta ei se vaan tavaksi tule.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Jarmik

Infektiopuolelta mielestäni on selkeät ohjeet. Infuusiosetit kolmitiehanoineen ja letkuineen vaihdetaan 3-4 päivän välein, lääkkeiden (esim. Propofol-Insulin y.m. säilyvyyden mukaan yleisesti 12 tunnin välein, jotkut lääkeinfuusiot 4-6 tunnin välein).

Kysymyksessä siis teho-osaston potilas. Vuodeosastolla CV-katetrin letkut hanoineen pitää ymmärtääkseni vaihtaa samoin aikavälein. Parenteraalisen nutriotin letkut 24 tunnin välein.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Vieras

Infektiopuolelta mielestäni on selkeät ohjeet. Infuusiosetit kolmitiehanoineen ja letkuineen vaihdetaan 3-4 päivän välein, lääkkeiden (esim. Propofol-Insulin y.m. säilyvyyden mukaan yleisesti 12 tunnin välein, jotkut lääkeinfuusiot 4-6 tunnin välein).

Kysymyksessä siis teho-osaston potilas. Vuodeosastolla CV-katetrin letkut hanoineen pitää ymmärtääkseni vaihtaa samoin aikavälein. Parenteraalisen nutriotin letkut 24 tunnin välein.

Mä jotenkin luottaisin eniten juuri noihin infektio-osastojen ohjeistuksiin. Meillä kyllä tosin -tehovalvontaosastolla- mennäänkin juuri näillä yllämainituilla vaihtoväleillä.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
{BS}

IV-koulutuksessa olleet ohjeet:

-Punasolut

Jokaisen yksikön jälkeen, paitsi jos kiireellinen siirto.

-Jatkuvat infuusiot

Glukoosia sisältävät liuokset ja lipidejä sisältävät liuokset

Kerran vuorokaudessa, mukaanlukien 3-tiehanat.

0.9% NaCl, Ringer yms

3. vrk välein +3-tiehanat.

-Antibiootit

Jokaisen infuusion jälkeen

Suositellaan stoosina antamista, jos mahdollista

-Taloudellisempaa, hygienisempää, aikaa säästävää(?)

Sitten erikseen infuusioiden vaihtotiheys (esim insuliini, oksitosiini jne).

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Pernasoppa

IV-koulutuksessa olleet ohjeet:

-Punasolut

Jokaisen yksikön jälkeen, paitsi jos kiireellinen siirto.

Huh, onneks sentään antavat luvan KIIREELLISET tiputtaa samoista. Nimim. 60 punasoluyksikköä samoilla letkuilla antanut.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille