Jump to content
MAINOS

tippaletkujen vaihtotiheys


so not!

Recommended Posts

Mikä on teillä letkujen vaihtotiheys, perusliuokset / ravinteet / sekoitukset? Pientä vääntöä aina välillä asiasta, joten arvelen että eri paikoissa on aika kirjavaa käytäntöä. Itse kauhistuin kun juuri näin potilaassa kiinni olevan letkun, johon merkattu päiväys oli 4 vrk vanha.... Mä olen jo niin vanha  pieru, että 24 H  välein vaihdan nesteytysletkut -  mutta onkohan joku uusi ohje asiasta?

Ai lempiväri? Tällä hetkellä sellainen tuskanpunainen ja paskanruskea.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Nesteet ja lääkeinfuusiot vaihdetaan säilyvyyden mukaan, max 24 h. Meillä letkut vaihdetaan 3 vrk välein, poikkeuksena esim. propofoli- ja Nutriflex-letkut. Propon 12 h välein ja Nutriflexin 24 h. Ab-letkut 24 h.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Perusnestelinjoilla vaihtoväli 3 vrk:ta. Lääkeinfuusiot ja esim. ravitsemusletkut päivittäin... Huuhtelupussi artsikkaan ja cvk:hon 4 vrk:n välein (usein vaihtuu jo aiemmin)...

Propon 12 h välein.

Siis letkut vai lääke? Meillä siis ohjeena että lääke säilyy ruiskussa tuon ajan (harvoinhan sama lääke seisoo ruiskussa tuon ajan) mutta siis letkut vaihdetaan 24 h:n välein...

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tähän mennessä olen letkuttanut jokaiseen ringeriin, keittikseen ja normofundiniin - antibioteista puhumattakaan - uuden letkun kun vanha puteli on tyhjentynyt. En ajatellut vaihtaa toimintapaani seuraavaan 30 vuoteen.

- vain yksi yksityskohta voi jäädä mieleen / jäädä mieleen koko elämästä / jokin valkea hehku päivän jo mentyä / jokin katse kumppanin -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Perusnestelinjoilla vaihtoväli 3 vrk:ta. Lääkeinfuusiot ja esim. ravitsemusletkut päivittäin... Huuhtelupussi artsikkaan ja cvk:hon 4 vrk:n välein (usein vaihtuu jo aiemmin)...

Propon 12 h välein.

Siis letkut vai lääke? Meillä siis ohjeena että lääke säilyy ruiskussa tuon ajan (harvoinhan sama lääke seisoo ruiskussa tuon ajan) mutta siis letkut vaihdetaan 24 h:n välein...

Letkutkin. Meillä artsikka- ym. setit vaihtuu 3 vrk välein.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Missä mä oon duunia tehny, niin yleensä perusnesteletkut vaihtoon 3 vrk välein, ja Nutriflex yms. ravintoliuosletkut letkutetaan aina uudestaan uuteen pussiin. Riippuu tämä jälkimäinenkin hoitajasta, mutta helpompihan se on noin tehdä minun mielestäni. Ja ab:n kohdilla riippuen ab:sta 1-3 vrk letkujen vaihto.  ;D

'I meant,' said Ipslore, bitterly, 'what is there in this world that makes living worth while?'

Death thought about it.

'Cats,' he said eventually, 'cats are nice.'

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

2 kertaa viikossa infuusiosettien vaihto, 2 viikossa painesettien vaihto, tapahtuu yövuoron aikana. antiloopit joku 3 kertaa letkuun sit vaihto.

muut härpäkkeet en muista.. oisko insuliini 2/vrk.. pallo tulee kyl caresuitissa jos ei muista ;D

I´am Wizard

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä silleen ja meillä tälleen. Mistähän löytyisi asiasta ihan tiukkaa faktaa? *ohoh...kuulostinpa kireältä...*  ;D

Totuus ei pala tulessakaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aika pitkälti sopimuksenvaraisia näyttävät nuo käytännöt olevan.

Juu, se on jännää miten samassa talossa (tai firmassa) eri osastoilla se painesetti säilyy käyttökelpoisena 3 vrk, toisessa 7 vrk.

Ei kait noiden muiden vaihtaminen niin ressaavaa oo mut ton inskan ja propon vaihtelu vähän väliä syä miestä.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aika pitkälti sopimuksenvaraisia näyttävät nuo käytännöt olevan.

Ei kait noiden muiden vaihtaminen niin ressaavaa oo mut ton inskan ja propon vaihtelu vähän väliä syä miestä.

Toki, propon vetämiseen ja letkun täyttöön menee n. minuutti ja insuliiniin 2 min. Kovaa hommaa...

No comments

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aika pitkälti sopimuksenvaraisia näyttävät nuo käytännöt olevan.

Ei kait noiden muiden vaihtaminen niin ressaavaa oo mut ton inskan ja propon vaihtelu vähän väliä syä miestä.

Toki, propon vetämiseen ja letkun täyttöön menee n. minuutti ja insuliiniin 2 min. Kovaa hommaa...

Tästä hyvästä pitäisi kyllä lisää liksaa saada...

Totuus ei pala tulessakaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei kait noiden muiden vaihtaminen niin ressaavaa oo mut ton inskan ja propon vaihtelu vähän väliä syä miestä.

Kyllä mä vaan mieluummin propon ja inskan kanssa puljaan kuin vaihdan Swanipotilaan kaikki letkut ja setin...  :P

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei kait noiden muiden vaihtaminen niin ressaavaa oo mut ton inskan ja propon vaihtelu vähän väliä syä miestä.

Kyllä mä vaan mieluummin propon ja inskan kanssa puljaan kuin vaihdan Swanipotilaan kaikki letkut ja setin...  :P

Meillä on siirrytty melkein pelkästään PICCOon.

No comments

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei kait noiden muiden vaihtaminen niin ressaavaa oo mut ton inskan ja propon vaihtelu vähän väliä syä miestä.

Kyllä mä vaan mieluummin propon ja inskan kanssa puljaan kuin vaihdan Swanipotilaan kaikki letkut ja setin...  :P

Meillä on siirrytty melkein pelkästään PICCOon.

Harvemmin meilläkään se s-g kellään päiväkaupalla on, kyllä se nykästään veke heti kun vähänkään on sellanen fiilis. Ihme kun toi picco ei oo itteään täällä lyöny läpi. Aina välillä se on kokeilussa jne mutta ei se vaan tavaksi tule.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Infektiopuolelta mielestäni on selkeät ohjeet. Infuusiosetit kolmitiehanoineen ja letkuineen vaihdetaan 3-4 päivän välein, lääkkeiden (esim. Propofol-Insulin y.m. säilyvyyden mukaan yleisesti 12 tunnin välein, jotkut lääkeinfuusiot 4-6 tunnin välein).

Kysymyksessä siis teho-osaston potilas. Vuodeosastolla CV-katetrin letkut hanoineen pitää ymmärtääkseni vaihtaa samoin aikavälein. Parenteraalisen nutriotin letkut 24 tunnin välein.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Infektiopuolelta mielestäni on selkeät ohjeet. Infuusiosetit kolmitiehanoineen ja letkuineen vaihdetaan 3-4 päivän välein, lääkkeiden (esim. Propofol-Insulin y.m. säilyvyyden mukaan yleisesti 12 tunnin välein, jotkut lääkeinfuusiot 4-6 tunnin välein).

Kysymyksessä siis teho-osaston potilas. Vuodeosastolla CV-katetrin letkut hanoineen pitää ymmärtääkseni vaihtaa samoin aikavälein. Parenteraalisen nutriotin letkut 24 tunnin välein.

Mä jotenkin luottaisin eniten juuri noihin infektio-osastojen ohjeistuksiin. Meillä kyllä tosin -tehovalvontaosastolla- mennäänkin juuri näillä yllämainituilla vaihtoväleillä.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

IV-koulutuksessa olleet ohjeet:

-Punasolut

  Jokaisen yksikön jälkeen, paitsi jos kiireellinen siirto.

-Jatkuvat infuusiot

  Glukoosia sisältävät liuokset ja lipidejä sisältävät liuokset

  Kerran vuorokaudessa, mukaanlukien 3-tiehanat.

  0.9% NaCl, Ringer yms

  3. vrk välein +3-tiehanat.

-Antibiootit

  Jokaisen infuusion jälkeen

Suositellaan stoosina antamista, jos mahdollista

  -Taloudellisempaa, hygienisempää, aikaa säästävää(?)

Sitten erikseen infuusioiden vaihtotiheys (esim insuliini, oksitosiini jne).

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

IV-koulutuksessa olleet ohjeet:

-Punasolut

  Jokaisen yksikön jälkeen, paitsi jos kiireellinen siirto.

Huh, onneks sentään antavat luvan KIIREELLISET tiputtaa samoista. Nimim. 60 punasoluyksikköä samoilla letkuilla antanut.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...