Jump to content
MAINOS

Juoruava esimies


tyhmä esimies

Recommended Posts

Onko kellään hyviä neuvoja mitä voisi tehdä kun oma esimies pistää alaisistaan kokoajan turhia huhuja liikenteeseen 8) Oma esimieheni juoruaa kaikkien asiat ja väitää kokoajan pitävän asiat vain omana tietona mut oho ei mene kuin tunti niin kaikki tietää kyseisistä asioista.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Onko kellään hyviä neuvoja mitä voisi tehdä kun oma esimies pistää alaisistaan kokoajan turhia huhuja liikenteeseen 8) Oma esimieheni juoruaa kaikkien asiat ja väitää kokoajan pitävän asiat vain omana tietona mut oho ei mene kuin tunti niin kaikki tietää kyseisistä asioista.

¨

Jos ne on siis perättömiä, niin tarviiko sellaisista välittää...? Ja jos ne on taas luottamuksella hankittuja tietoja, niin eikö luontainen reaktio ole lopettaa se luottamus ja olla hiljaa omista asioista? Tuosta sun tekstistä kun ei saa selvää kumpia kyseessä, kun ensin ne on perättömiä, mutta sitten mainitset esimiehen väittäneen pitävänsä asiat vain omana tietonaan... (ristiriitaista).

Perättömistä juoruista mä en ainakaan välitä, lähinnä huvitun. Kyllä ne ihmiset joiden kuuluu tietää miten asiat oikeasti on, TIETÄÄ. Ja toisaalta jos toiselle on kertonut asian ja se levittää sitä eteenpäin, niin eihän se ole juoruamista, vaan luottamuksen rikkomista.

Onneks oma esimies osaa olla tosi tahdikas.

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos asiat ovat niitä luottamuksellisia, esim sairasloman syyt jne. niin niitä kertoessa rikotaan vaitiolovelvollisuutta. Jos kyseessä on muut luottamuksella kerrotut asiat, niin oikeastaan sama asia.

Eli sitten vaan esimiehen esimieheen yhteys. Tai esim luottamusmieheen, työterveyhuoltoon tms. Tuollaista ei missään nimessä pidä hyväksyä.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joo eli hänen kanssa käyty henk.kohtaisia asioita jotka ovat kulkeutuneet muiden työntekijöiden korviin. Osa ollut henkilökohtaista elämää koskevia ja muut työhön liittyviä. Sama esimies työskentelee toisessakin firmassa ja juoruaa myös sen työpaikan asiat meidän korviin vaikka ei edes asiat kiinnosta. Taitaa olla tylsää kaverilla elämä kun ei muuta juteltavaa keksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

mulla oli myös edellisessä paikassa ihan samanlainen esimies, kerran sanoin sille ihan selkeästi että älä puhu tästä muille, että on sellanen asia josta haluan sitten itse kertoa jos jollekin haluan sanoa (gynen puolen ongelmia)...no, eipä mennyt kauaa kun jouduin yksi aamu melk ambulanssilla töistä lähtemään, niin tämä tantta soittaa työkaverille, että voitko tulla aikasemmin töihin kun tämä yksi lähti nyt sairaalaan kun sillä on se ja se....ei prkle! sillon meinas pimahtaa...tyhmä olin kun sillon en vielä uskaltanu oikeen itteäni puolustaa, nuori ja ekassa työpaikassa....olis vaan pitäny ottaa yhteyttä ammattiyhdistykseen, luottamusmieheen kun ei siinä paikassa ollut todellakaan luottamista....sekin harrasti ihan selvää työpaikkakiusaamista.

no, sen verran olen tässä suunnilleen vuoden aikanakin jo karaistunut tähän hoitoalan välillä aika julmaan maailmaan, että nykyisin kyllä aion pitää puoleni, ihan sama kuka on kyseessä, jos tolla tavalla käyttäytyy!

omaksi onnekseni työsuhdettani ei jatkettu siellä...aluksi sitäkin itkin, mutta jo pari viikkoa uudessa työpaikassani oltua tajusin miten onnekkaasti mulle kävikään kun sieltä lähdin. vaikka sinne jäi aivan mahtavat työkaverit, niin silti mun on paljon parempi olla kun ei ole pomoa kertomasta mun henkilökohtaisista asioista muille, eikä se ole sen paremmin mua haukkumassakaan (usein sanoi sopivasti työvuoron alussa, että tiedätkö sinä millainen on lähihoitaja? sinä et ainakaan ole sellainen)...kyllä siinä pari kertaa pääsi itku kun piti työvuoro pilata tollasella haukkumisella.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Teen lisäyksen tuohon aikaisempaan viestiini, eli jos kyse on esim sairaustiedoista tms(olet kertonut esimiehelle sairausloman syyn, muun terv.ongelman, jonka takia joudut olemaan joskus pois jne) ja esimies kertoo ne tiedot eteenpäin, niin voit ottaa yhteyden vaikka poliisiin ja tehdä rikosilmoituksen vaitiolovelvollisuuden rikkomisesta. Poliisi tutkii asian ja vie sen tarvittaessa syyttäjälle. Joka sitten melkein aina tällaisissa asioissa tarkoittaa oikeudenkäyntiä ja tuomiota vahingonkorvausten kanssa.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Noi on hankalia, nuo terveysjutut.

Mä olen totutellut äimän käkenä siihen, että kaikkien sairaudet tiedetään tai oletetaan tietävän ja sitten niistä puhutaan ihan siinä vaan kaikkien kuullen.

Asia ei mun omassa tapauksessani häiritse, mutta luulempa, että kaikki eivät pidä siitä tavasta kuitenkaan.

Ymmärrän BS:n pointin tuosta duunarilta pomolle-jutussa ja pomoni en ole koskaan kuullut näistä puhuvankaan. Puhujat on muut ja se hieman ihmetyttää.

Mitä ihmeen analysointia tarvitsee tehdä kenenkään sairaspoissaoloista, kun niistä on oikeat liput ja laput ja ihminen on oikeasti sv-todistuksensa ansainnut?

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulle kävi ekan kerran lähes samalla lailla. Kun mun työkiertoon lähdöstä oli puhuttu vasta ylihoitajan, osastonhoitajan ja listantekijän kanssa, tiesi seuraavana päivänä koko osasto.

Otti päähän, koska se ei ollut silloin vielä ollenkaan varmaa. Mutta nyt mua ei saisi mikään enää jäämään, niin kovaa vituttaa tuolla. Suomenkielellä. Siihenkin on monta syytä, mutta kun nyt ollaan tässä ketjussa, niin esimiehillä on  yllättävän iso rooli mun lähdön kanssa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mitä ihmeen analysointia tarvitsee tehdä kenenkään sairaspoissaoloista, kun niistä on oikeat liput ja laput ja ihminen on oikeasti sv-todistuksensa ansainnut?

"Ansainnut", paha sanavalinta :-)

Mutta joo, hyvä kysymys. Luulen, että tässä vaikuttaa se, että suomalaisen yleensäkin, saati hoitoalalla työskentelevän naisen, on kulttuurisista syistä vaikea noin vain olla poissa töistä. Tuntuu, että täytyy pystyä todistamaan, että siihen on HYVÄ SYY.  Ja jotta todistaminen ja keskinäinen arviointi ("mikä on tarpeeksi hyvä syy") on mahdollista, syiden pitää olla julkisia.

Joku osastonhoitaja voi ihan hyvällä tarkoituksella levittää tietoa sairasloman syystä muille, juuri tällä ajatuksella: "hän on siis ihan oikeasti kipeä!".

En usko, että tätä tehdään niinkään pahalla tahdolla tai tietoisesti. Mutta ehkä näitä kulttuurisia käytäntöjä vastaan pitäisi rohkeammin nousta, tietoisesti ponnistaen. Niinkuin tässäkin ketjussa tehdään, kun tehdään tätä "kaikki tietää ja kaikille kuuluu" -käytäntöä näkyväksi ja kyseenalaistetaan.

Vanha koira. Uusia temppuja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onko kellään hyviä neuvoja mitä voisi tehdä kun oma esimies pistää alaisistaan kokoajan turhia huhuja liikenteeseen ;D Oma esimieheni juoruaa kaikkien asiat ja väitää kokoajan pitävän asiat vain omana tietona mut oho ei mene kuin tunti niin kaikki tietää kyseisistä asioista.

Jos esimies on tuolla tasolla, niin kannattaa katsella muita työpaikkoja? Tuskin on pätevä henkilö muillakaan esimiestyöskentelyn alueilla.

Jos joku levittelisi henkilökohtaisia asioitani, niin olisipa vaikea arvostaa kyseistä henkilöä. Jos aihe kuuluisi vaitiolovelvollisuuden piiriin, niin rikosilmoitus. Erityisesti esimiesasemassa olevan pitäisi tietää rajat vaitiolovelvollisuuden, väärien huhujen yms. suhteen. Jos huhut ja tiedot ovat loukkaavia, niin rikoslaista löytyy kyllä pykälät sellaistakin varten. Tiettyyn rajaan asti en itse jaksa moisista välittää, mutta jos raja ylittyy, niin enpä hirveästi jaksaisi valittaa jonnekin pomon pomolle, kun on oikeuslaitokset ja TEO:t olemassa. Ja joista löytyy ehkä vähän objektiivisempaa tuomiovaltaa.

Joillakin ihmisillä on vaan käsittämätön tarve nokkia muita, juoruilla, levitellä paikkaansa pitämättömiä tietoja, levittää arkaluonteisia asioita. Eivät moiset ihmiset kuulu millekään työpaikalle. Kanoiksihan heitä sitten voi kutsua. Mikä on ehkä loukkaus kanoja kohtaan...

Onhan joillain aika uskomaton taito puhua selän takana muista. Eräässä työpaikassa oli väki jakautunut kahteen kastiin, toiset juoruilivat muista miten päin vain, ja tekivät sen hyvin taitavasti. Siihen toiseen porukkaan kuuluvien oli vaikea osua paikalle, kun haukkumiskerho kokoontui. Mutta kyllä sen aistii työpaikan ilmapiirissä monella tapaa. Pysyn kaukana, paljon miellyttävämpää tehdä töitä paikassa, joissa ihmisiin voi luottaa, kritiikkiäkin annetaan asiallisesti, ja jossa ei tarvitse olla ihmeellisten valtataisteluiden pelinappulana. Voi ihan keskittyä töiden tekoon ja oikeasti pitää työtovereistaan. Ja arvostaa heitä.

Joskus olen itse sanonut jollekulle muiden nälviljälle, että arvostelun kohde on ihan pätevää ja kyvykästä porukkaa, ja että antaa erittäin huonon kuvan sonnanpuhujasta itsestään. Jos haluaa kerätä vihamiehiä tai saada huonon maineen, niin siitä vain, mutta vaikka kovin moni ei aiheesta huomauttaisi ääneen, niin useimmat näistä "hiljaa olijoista" tekevät kyllä omat johtopäätöksensä asenteistasi. Ja ne johtopäätökset kääntyvät ajan myötä itseäsi vastaan. Ja että itse koen myös monet väitteesi varsin henkilökohtaisesti ja loukkaavina, vaikka tarkoituksesi saattaa olla pelkästään "humoristinenkin". On ihan itsestäsi kiinni, miten käyttäydyt muita ihmisiä kohtaan, ja mitä mahdollisuuksia tietämättäsi sinulta viedään. Itse en mielelläni työskentelisi kanssasi. Ja jos vedät herneen nenään tästä kommentista, niin siitä vain. Tätä palautetta eivät kaikki välttämättä antaisi eivätkä kaikki kaltaisesi sitä koskaan edes saa.

Harmi vain, jos kanalauma pyörittää työpaikkaa, niin vallassaolijoiden toiveita vastaamaton käyttäytyminen ja toiminta voipi kääntyä pahasti työntekijää vastaan. Silloin on tosiaan parempi itkeä pari viikkoa menetettyä duunipaikkaa ja nauttia seuraavat vuodet toivon mukaan paremmasta paikasta. Nykyisillä työmarkkinoilla ainakin itse tunnustan hakevani työpaikkaa, jossa huomaa arvostavansa työtovereitaan ja rivien välissä tulevassa palautteessa huomaa itsekin tehneensä jotain oikein... On myös tosi kivaa antaa tällaisesta aiheesta positiivista palautetta ääneen...

Jos potilas on sekavampi kuin meidän yksikössä hoitajansa, kuuluu potilas sairaalahoitoon...

Ylpeiksi jumalat tekevät ensin heidät, jotka jumalat haluavat tuhota.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Meillä työpaikalla esimies tiedottaa sairaslomien syyt kaikille. Omalla kohdallani jouduin kertomaan raskaudestani tosi ajoissa liittyen työasioihin tai lähinnä ajattelin työpaikan etua eli olisi voinut tulla asiakassuhteissa tappiota, jos en olisi raskaudestani puhunut. Pyysin olla puhumatta muille. Ennenkuin edes suurin keskenmenon riski oli ohi tai saati ekaa ultraakaan tehty niin esimieheni oli soitellut mulle sijaista pitkin kylää ja kertonut ainakin yhdelle työkaverille raskaudesta. Itse vielä tuli sanomaan, että "soittelin sulle äitiyslomasijaista". Jäin kyllä suu auki sitä katsomaan enkä saanut sanaa suustani...

Toisen kerran mulle tuli keskenmeno ja jouduin siitä sattuneista syistä esimiehelle kertomaan. Senkin sitten tiesi koko työporukka, vaikka itse en siitä puhunut. Jotenkin ottaa päähän tuollainen. Meillä on muuten hyvä työporukka, joten en ole viitsinyt asiasta melua nostaa, jotta tästä ei aiheutuisi mitään epäsopua esimiehen kanssa. Jatkossa en kyllä mieti missään työpaikan etua vaan omaani ja ilmoitan asioista vain, jos on pakko.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...