Jump to content
MAINOS

päivystyksessä 5 tuntia naula sormessa


Mimmu

Recommended Posts

Ja nyt täytyy kyllä tarkkaan selvittää missä Tarja on lähihoitajaksi kouluttautunut ja toitottaa suureen ääneen opinahjon puutteita, koska kyllä me vaan jouduttiin pyörätuolilla liikkumaan, jotta voi vähän pohtia potilaan asemaa ennen kuin menee Jorviin ruikuttaa...  *nolona*

Ja vaikka lähihoitaja olenkin, niin ikävä kyllä... lähihoitajat on pahimmat potilaat, joita olen tavannut.  ::)

Muoks: Kahvin jälkeen tuli vasta mieleen, että pitäis lähihoitajana ja Jorvin vakkaripotskuna tietenkin laittaa vastine, koska ikinä ei oo ollut huonoa "palvelua" siellä.  8) En oikeasti muista ikinä joutuneeni odottamaan pitkään. Tiedän toki, että joskus jonot on mahdottomat ja hengissä odotusaulassa selviävät jää hyvinkin vähälle huomiolle, mutta sellaista se päivystystoiminta on; ei voida pitää 24h/vrk valmiutta siiihen, että ovista pukkaa 25 potskua YHTAIKAA. (Kärjistettyä.)

Tästä tuli mieleen, että Espoolaiseen paikallislehteen (Länsiväylä) ei voi kirjoittaa ilmaiseksi HYVÄÄ palautetta. Vain paska on ilmaista... Useimmiten huonot potilaskokemukset johtuu myös potilaan epärealistisista odotuksista, peloista ja tietämättömyydestä.

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Ja vaikka lähihoitaja olenkin, niin ikävä kyllä... lähihoitajat on pahimmat potilaat, joita olen tavannut.  >:D

Mä yleistäisin hieman; lääkärit ja hoitajat ovat potilaina ja ennen kaikkea omaisina niitä hankalimpia. Eroja eri ammattiryhmien väliltä en juurikaan löydä.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja vaikka lähihoitaja olenkin, niin ikävä kyllä... lähihoitajat on pahimmat potilaat, joita olen tavannut.  >:D

Mä yleistäisin hieman; lääkärit ja hoitajat ovat potilaina ja ennen kaikkea omaisina niitä hankalimpia. Eroja eri ammattiryhmien väliltä en juurikaan löydä.

Samaa pähkäilin, ja en mie ainakaan kerro mitä työkseni teen, kun lääkärillä tms käyn, vai näkyykö nekin tiedot jossain :-

Elikkäs jos on suunapäänä infoomassa kuka MINÄ olen, niin kertoo jo jotain, riippumatta onko lh vai tohtori. Tai jotain.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

mie ainakaan kerro mitä työkseni teen, kun lääkärillä tms käyn

Ikinä ei ole ollut hyötyä siitä että sairaalassa tai missään muuallakaan on ammatti paljastunut, salaan sitä kyllä viimeiseen asti.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pari kertaa on tullut ammatti aika selvästi esiin, kun olen mennyt varaamaan aikaa työvuorossa työvaatteet päällä. Muuten ilmoitan ammatikseni opiskelijan.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En kerro minäkään ammattia, ellei sitä erikseen kysytä.

Eikös väestörekisteriin nykyään ainakin sitä kysytä ja suurin osa sen sinne vastaa. Se tulee sellaisenaan myös efficaan. En muista nyt äkkiseltään 4kk aikana ketään potskua jolla ei efficassa edes näkyis ammatti...

Omissa tiedoissanikin se siis paistaa vaikka olen sitä vältelly, mutta en sitten tarpeeksi. >:D

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En kerro minäkään ammattia, ellei sitä erikseen kysytä.

Eikös väestörekisteriin nykyään ainakin sitä kysytä ja suurin osa sen sinne vastaa. Se tulee sellaisenaan myös efficaan. En muista nyt äkkiseltään 4kk aikana ketään potskua jolla ei efficassa edes näkyis ammatti...

Omissa tiedoissanikin se siis paistaa vaikka olen sitä vältelly, mutta en sitten tarpeeksi. >:D

Kyllä sen täytyy jossain näkyä, koska mäkin muistan lääkärin viitanneen jotenkin mun alan tuntemukseen vaikka en ollut siitä erikseen maininnut, puhelimitse juteltiin ja sillä oli mun tytön tiedot auki koneella. Ilmeisesti vanhempien ammatit on näkyvissä siis jossain. Ja mullakin varmaan neuvolan th on sinne sen sairaanhoitajaopiskelijan laittanut, itse kun mielelläni käytän vaan "opiskelijaa" jos jossain lomakkeessa kysytään...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ilmeisesti vanhempien ammatit on näkyvissä siis jossain. Ja mullakin varmaan neuvolan th on sinne sen sairaanhoitajaopiskelijan laittanut, itse kun mielelläni käytän vaan "opiskelijaa" jos jossain lomakkeessa kysytään...

Riippuu vähän järjestelmästä, mutta useimmiten vanhempien tiedot näkee lapsen tiedoista. Lapsen tietoihin syötetään ainakin vanhempien nimet, sotut, osoitteet, puh.numerot ja ammatit.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä jotain on pielessäkin terveydenhuollossa, kun niitä valituksia yhä enemmän tulee julkisuuteen. Kyse ei välttämättä ole siitä, että ihmiset eivät ymmärtäisi päivystyksen luonnetta. Mielestäni yhä enemmän kiireen myötä välinpitämättömyys lisääntyy.

Se ei hoitajalta paljon vaadi, että käy tiedottamassa jonottaville potilaille tilanteesta tai tarjoaa apua, kun huomaa, että toinen ei kykene itse liikkumaan tms. Pienillä teoilla voi hoitaja jo osoittaa välittävänsä kanssaihmisestä ja rauhoittaa siten tilannetta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä jotain on pielessäkin terveydenhuollossa, kun niitä valituksia yhä enemmän tulee julkisuuteen. Kyse ei välttämättä ole siitä, että ihmiset eivät ymmärtäisi päivystyksen luonnetta. Mielestäni yhä enemmän kiireen myötä välinpitämättömyys lisääntyy.

Se ei hoitajalta paljon vaadi, että käy tiedottamassa jonottaville potilaille tilanteesta tai tarjoaa apua, kun huomaa, että toinen ei kykene itse liikkumaan tms. Pienillä teoilla voi hoitaja jo osoittaa välittävänsä kanssaihmisestä ja rauhoittaa siten tilannetta.

Mä enemmän uskoisin, että ongelma piilee tässä nykyajan uusavuttomuudessa. Mutta eiköhän se vastaus syksyllä mulle aukene, kun koordinoin Stakesin asiakastyytyväisyystutkimuksen meillä...

Ja gannet on töissä missä? ;D Puhutaan kuitenkin äkillisesti sairastuneista. Se paha olo juontaa yleensä siitä pelosta ja avuttomuuden tunteesta jotka luonnollisesti liittyy näihin tilanteisiin.

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä palautetta saa antaa jos siihen on aihetta, mutta se pitää antaa sinne yksikköön, ei Uudelle Suomelle. Poliitikot elää julkisuudesta, mutta ärsyttää kun lähihoitaja-kansanedustaja kalastelee irtopisteitä hoitajakollegoiden kustannuksella. Vähän odottais ammattimaisempaa otetta tohon asiaan hoitajakollegalta. Koko kirjoitus on kuin maallikon suusta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kerde:  Kuten sanoin, niin pienillä teoilla voi osoittaa potilaille välittämistä ja kyse ei ole silloin siitä, että potilaat olisivat uusavuttomia. Kiireellä ei voi kuitata kaikkea. Valitettavasti mitä etelämmäksi mennään, niin sen enemmän ihmisten on tultava toimeen omin avuin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä se vaan paljon vaatii käydä tiedottamassa jonottaville potilaille tilanteesta. Se on nääs ihan turhaa. Tilanteet päivystyksessä vaihtuu koko ajan ja tiedottaminen jonotusajasta johtaa vaan suurempaan turhautumiseen potilaiden taholta. Voin käydä kertomassa potilaalle, että vuorosi on arviolta silloin ja silloin. Todennäköisesti kuitenkin valehtelen, koska minä en voi tietää mitä milloinkin päivystyksen ovesta astuu sisään. Yksi rintakipuinen, yksi anafylaktinen shokki, yksi hysteerinen M1 kandidaatti sotkee pakan hetkessä ja odotusaika on jälleen ihan muuta kuin mitä juuri potilaalle lupasin. Ja niitä odottavia potilaita on paljon. Pitäsiköhän palkata päivystykseen yksi tiedottaja kertomaan potilaille päivystyksen jonotilanteesta? Minä en ainakaan kerkeä juosta tiedottelemassa silloin kun hoidan kiireellisiä potilaita ja kiirettömämmät odottaa. Se nyt vaan on päivystyksen luonne.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jana: Voihan sitä kertoa esim. että joudut jonottamaan vielä vähintään kaksi tuntia. Voit aivan hyvin lähteä tässä vaiheessa käymään kanttiinissa. Kyllä sitä voi ainakin siinä vaiheessa tiedottaa, kun ei ole jonku kiireellisen hoito menossa. Ei sitä tarvitse tiedottaa muille kuin niille, joilla olisi seuraavana vuorot, että missä järjestyksessä otetaan vastaan mikäli ei akuutteja tilanteita tule väliin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jep ja sen kerronkin, aina kun kysytään vastaan niin hyvin kuin pystyn. Mutta aina painotan sitä, että tämä on TÄMÄN HETKEN arvio ja saattaa olla että se ei pidä paikkansa. Tarkoitinkin sitä, etten voi mitenkään huomioida aulassa istuvia potilaita kaikkia yksilöinä ja käydä heidän luonaan välillä informoimassa odotustilanteen muutoksista. Muuten kaikki aikani menisi siihen. Useimmiten on kuitenkin niin, että kun potilas tulee kysymään jonotustilannearviota ja kun sen hänelle kerron, niin joku kiireellinen potilas tosiaan sekoittaa sen pakan. Sitten kohta on vihainen potilas kansliassa kertomassa, että minulle LUVATTIIN silloin ja silloin tällainen aika mutta se ei pitänytkään paikkansa. Hyvin usein ihmiset tulee sillä asenteella, että heitä on sumutettu ja tahallaan arvioitu väärin odotusaika. Siksi en mielelläni arvaile mitään, koska lähes aina arvio menee metsään. Juuri siksi että päivystys on sellainen paikka, että siellä on turha ennustella mitään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Monesti potilaille kerrotaan ilmoittautumisessa, että menee useita tunteja, sen tarkempaa aikaa ei päivystyksessä kannata antaa. Hyvin usein ne potilaat silti löytää sinne hoitajien luukulle kyselemään, että montako ennen mua ja kuinka kauan kestää. Sijoitus voi muuttua hetkessä, ja sitä kautta myös jonotusaika, joten sanot mitä tahansa niin väärin meni.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kerde:  Kuten sanoin, niin pienillä teoilla voi osoittaa potilaille välittämistä ja kyse ei ole silloin siitä, että potilaat olisivat uusavuttomia. Kiireellä ei voi kuitata kaikkea. Valitettavasti mitä etelämmäksi mennään, niin sen enemmän ihmisten on tultava toimeen omin avuin.

Polilla työskennelleenä voin vain todeta, että aina sitä aikaa ei todellakaan ole kaikkiin pieniin tekoihin, mitä pitäisi tehdä. Jos joutuu samaan aikaan huolehtimaan lukuisista potilaista, ja pitämään jatkuvasti sata asiaa mielessä. Ainakaan en itse aikanaan todellakaan uhrannut kovinkaan montaa ajatusta hyväkuntoisiin odottelijoihin, jos hoidettavana oli niitäkin jotka taistelivat hengestään. Joskus polilla tilanne on myös sellainen, että kaikkein tärkeimpänä prioriteettinä on ruuhkan purku. Ihmiset nyt vaan on niin avuttomia, ja itsekeskeisiä, ettei tajuta sitä, ettei polin hoitajilla ole useinkaan aikaa mihinkään smal- talckiin tai turhaan löpinään.

1/12800

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen tehnyt kahdessa päivystyspisteessä töitä. Isossa tk-päivystyksessä (jonot ~6t) ei juuri ilmoittautumisluukulta tai hoitohuoneesta ehtinyt eikä kyllä uskaltanutkaan käydä odottaville potilaille mitään sanomassa. Jos odotusaulaan jostain syystä joutui vihaiset potilaat alkoivat heti haukkua ja valittaa kilpaa. Päivystyksessä oli muutenkin aika painostava ja raskas tunnelma. Suurin syy suureen potilasmäärään ja pitkiin jonoihin oli tk:n lääkäripula ja täysin toimimaton omalääkärijärjestelmä.

Aluesairaalan päivystyksessä taas potilaille sanottiin ilmoittautuessa, lähes poikkeuksestta, arvio odotuksen kestosta (~3-4t). Itse kerroin myös aina labra tutkimusten tulosten saamiseen kuluvan ajan (~2t) ja odotuksen venymisen esim rtg:n tutkimuksen vuoksi. Käytössä oli omahoitaja systeemi ja kävin myös aina kuin vain suinkin ehdin ja tarvetta oli tiedottamasta odotusajan venymisestä ja välillä tarkistamassa aulassa istuvan potilaan voinnin. Potilaat olivat huomattavasti tyytyväisempiä ja rauhallisempia. Kaikkia ihmisiä ei aina välttämättä pysty kuitenkaan miellyttämään ja joillekin ei tunnu mikään rittävän tai kelpaavan. Työ tässä päivystyksessä ei ollut niin kiireistä ja huomattavasti paremmin organisointua kuin kertomassani tk:ssa. Kyseisessä päivystyksessä oli syvälle juurtunut palvelukulttuuri johon uudet hoitajat ajettiin heti sisään ja osastonhoitaja joka hoiti omat työnsä esimerkillisesti.

Isona tekijänä itse näkisin myös omahoitaja järsestelmän. Jos potilasta ei ole nimetty kenellekään kukaan ei ikään kuin ole vastuussa ja tulee helposti ajatus, että kyllä joku muu hoitaa. Kun taas hoitokaavakkeessa on hoitajan nimi tiedät olevasi vastuussa potilaan hoidosta ja haluat antaa mahdollisimman hyvää hoitoa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Monesti potilaille kerrotaan ilmoittautumisessa, että menee useita tunteja, sen tarkempaa aikaa ei päivystyksessä kannata antaa.

Negatiivisuus ja pessimistisyys autaa tässä asiassa, eli tuplataan aina odotusaika-arviot niin potilas onkin tyytyväinen kun pääsee lääkärille kahdessa tunnissa vaikka hoitaja luukulla puhui neljästä tunnista.. Ja jos potilas erehtyy soittamaan polille ja kysymään ruukatilannetta niin kuuden tunnin jono on aina vaikka aulassa ei istuisi ristin sieluakaan..
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Gannet: Meillä on ylilääkärin ohje siitä, että ea-potilaille EI saa kertoa jonotilannetta. Se on todettu, että se lisää aggressiivisuutta, piste. Se on mahdoton tehtävä, vaikka jonossa on 4 ja tiedät onko lääkäri nopea vai hidas, niin siihen voi mennä 40min-3h. Psyk-potskut vie usein tunninkin, joskun vain minuutin. Ja kuka ottaa vastuun siitä, että vuoro menee sivu suun.

Tänään viimeks yks pt tuli aukoo päätään kun kesäsijainen oli sanonut hänelle "10min" ja olikin mennyt 36min. Mä ensin ajattelin, että pt vitsailee (joo, tyhmä minä...) mut ei. Se huus naama punaisena 15min miten huonoa palvelua täällä saa... :D Nooooo... Oppipahan sijainenkin, että IKINÄ, siis IKINÄ, älä poikkea yleisistä ohjeista.

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Suomessa naulasormia ja jalkansa murtaneita ei sentään hoideta päivystyksissä tällä tavalla.

Unohdit ajoittain hieman hakusessa olevan hätäkeskusten riskinarvauks... riskinarvioinnin.  ;D

Jos potilas on sekavampi kuin meidän yksikössä hoitajansa, kuuluu potilas sairaalahoitoon...

Ylpeiksi jumalat tekevät ensin heidät, jotka jumalat haluavat tuhota.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse istuin juuri päivystyksessä ~4tuntia. Oli vähän pakko kertoa ammatti ja työpaikka, kun talon työntekijöiltä ei mene vastaanotto-/päivystysmaksua.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä asioin juuri Tampereen kaupungin terveysneuvontanumeron kanssa, ja vaikka tiesinkin mitkä ohjeet sieltä tulee niin silti tosi mukavan kuuloinen oli se hoitaja joka puhelimeen vastasi.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...