Jump to content
MAINOS

selittäkääpä pH


Sistah

Recommended Posts

Olen semmoista miettinyt jo monta kuukautta (en ihan koko ajan, vaan ajoittain), että happamuushan ilmoitetaan pH -lukuna. Eikö pH tarkoita vedyn osapainetta? Mitä tekemistä vedyllä on happamuuden kanssa? Ja jos sillä on jotain tekemistä, niin miksi joku on sitä happamampaa mitä vähemmän siinä on vetyä?

Any thoughts, anyone?

Vanha koira. Uusia temppuja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Ahhh.... kiitos. Olin yrittänyt selvittää tätä lueskelemalla vedystä, kas kummaa etten ollut eksynyt happamuus -sivulle ollenkaan.

Eli ei tuo pH ihan suoraan vetypitoisuutta tarkoita, mutta vedystä on kyse kuitenkin.

En minä ilmeisesti kovin hyvin ole yrittänyt selvitellä, koska en ollut myöskään löytänyt englanninkielisen wikin ph-sivulle jossa asia on hyvin selitetty........

Vanha koira. Uusia temppuja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä käsitin et pH tarkottaa vetyionien suhteellista määrää.  Meille määriteltiin lh-koulussa pH "vetyionikonsentraatioksi".

EKG NERD

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä käsitin et pH tarkottaa vetyionien suhteellista määrää.  Meille määriteltiin lh-koulussa pH "vetyionikonsentraatioksi".

No nii-in! pO2 on hapen suhteellinen määrä (esim 21 % ilmassa), pCO2 hiilidioksidin suhteellinen määrä, ja näin sitä ajattelisi että pH on vedyn suhteellinen määrä. Mutta kun puhutaan happamuudesta (asteikolla pH 0-14) niin ei olekaan.

VAI??

Vanha koira. Uusia temppuja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kysyin asiaa eräältä kaveriltani joka on alalla, hän antoi esimerkin:

HCl on vahva happo, joka liukenee veteen H+ ja Cl- ioneiksi. Se H+ -ionien määrä, kertoo kuinka hapanta se on, eli se määrää sen pH-luvun. Mitä pienempi pH, sitä happamampi liuos on, mitä suurempi pH, sitä emäksisempi pH on.

lasketaan pH = -lg[H+]

[H+] = vetyionien konsentraatio

EKG NERD

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 kuukautta myöhemmin...

Eli yksinkertaisimmillaan, mutta silti kaiken informaation sisältäen: pH on vetyionien konsentraation käänteinen kymmenkantainen logaritmi. Ei sillä että tuo mitään ihmiselle selvittäisi. :P

Hapoissa ja emäksissä kyse on protoneista (tunnetaan myös nimellä vety-ioni). Periaatteessa happamuutta voidaan mitata suoraan vetyionien konsetraationa, mutta siitä tulee kätevämpi mitta-asteikko jos heitetään vielä tuo logaritmi päälle.

Sibbe

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Periaatteessa happamuutta voidaan mitata suoraan vetyionien konsetraationa, mutta siitä tulee kätevämpi mitta-asteikko jos heitetään vielä tuo logaritmi päälle.

Kiitos! Suukkosia ja hatun heilutteluja. Tämä oli mulle oleellinen selvitys :-)

Vanha koira. Uusia temppuja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...