Jump to content
MAINOS

Onko toimenpiteiden seuraaminen vaikeaa, hirvittääkö??


Lähäri-06

Recommended Posts

Monesti ensiavussa töissä ollessa eteen tuli tilanteita, joita olisi siviilissä varmasti kammoksunut. Mutta jollain tapaa työssä ja työroolissa ollessa kaikkea ei tilanteessa ehdi ihmettelemään tai kauhistelemaan. Jälkikäteen tulee kyllä mietittyä sitten kerran jos toisenkin. Kaikkeen kai tottuu, sillä ennen en olisi voinut kuvitellakaan toimivani kolaripaikalla kuten vuosi sitten tein, toimin vain enkä ajatellut vaikka tilannetta nyt ajatellessa voin yhä pahoin. Hajuja pakenin tehokkaaksi todetulla tervalla, jota kipattiin kaarimaljaan ja tarkkailun johonkin nurkkaan. Säästyivät potilaatkin suuremmalta kärsimykseltä...

Jos vasara on ainoa työkalu, niin kaikki ongelmat alkavat näyttämään nauloilta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 vuotta myöhemmin...
MAINOS
  • Vastauksia 56
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Alkuperäiseen kysymykseen vastaan, ettei todellakaan ole epänormaalia, että jokin tilanne, haju tai toimenpide tekee pahaa opiskelijalle tai jo valmistuneellekin. Itselläni meinasi ensimmäisessä harjoittelussa laatta lentää ihan vain alusastiaa tyhjennettäessä. Saman harjoittelun lopussa sitä peetä pesi jo ihan tottuneesti vaikka mistä. Kirran harjoittelussa erään miehen rakkotähystys teki todella pahaa, kun miehen virtsaputki oli poikkeava, eikä tähystintä saatu sisälle, vaikka kuinka yritettiin. Juuri ja juuri sain pidettyä itseni huoneessa, mutta silmät kiinni. ::) Oksennus tekee edelleenkin pahaa, lähinnä se haju.

Leikkausalissa taas mitkään leikkaukset eivät yököttäneet tai kauhistuttaneet, koska potilaat ovat kivuttomia. Eniten itseäni on tosiaan aina yököttänyt se, jos potilas on kovin kivulias jonkin toimenpiteen aikana. Esimerkiksi synnytykset taas eivät kovasti kauhistuttaneet, koska kyseessä on loppujen lopuksi positiivinen asia.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tiedän jo nyt että tahdon valmistuttuani työskennellä jossain muualla kuin sairaalassa.

Oksennus meinaa itseltäkin tulla jos on oikein pahan hajuista oksennusta tullut tai kunnon ripulit. Kyllä ne siivoo kun tietää että siten se hajukin katoaa ja työtä se vain on.

Mutta lisäksi itselläni tekee pahaa jos ihmisen ihossa on jotain mitä ei sinne kuulu. Tikit, kanyylit ja dreenit noin ensimmäisinä. Ihon läpi menevät metallituet ehkä pahimmasta päästä. Ja näitähän sairaalassa riittää, ihmiseen tungetaan ihmeen paljon metallia, muovia ja muuta joka ei sinne kuulu. Kuvina pystyn katsomaan lähes millaista tahansa mutta kun se on "livenä" edessä niin pahaa tekee.

Onneksi helpottaa kun näkee esim. ne tikit samalla potilaalla muutamaan kertaan ja pystyy etukäteen ajattelemaan mitä tekee, jos tarvitsee koskea tai nähdä näitä. Sen sijaan yhtäkkiä silmiin osuvat ovat pahimpia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

pahin ollut vanhan naisen häpyhuulisyövan poisto (vulvektomia). eli koko "lettu" leikattu irti diatermian polttoterällä, se haju ja näky ei ollut yhtään kiva, 2h jaksoi ja sit päästä pimeni. tähän asti ensimmäinen sekä viimeinen pyörtymiseni ever.

oksettavin haju ever oli vanhan alkoholisti naisen ripuli, joku pakteeri sen kait aiheuttaa ja sit kun ne ripuloi niin ihan järkyttävän paha haju. en voinut astua huoneeseen kun alkoi jo ovella oksentaa.

I´am Wizard

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Yks kaveri ei sit taas voinu ottaa hammas proteeseja käteensä ku se oksetti. (kyllä hampaat suussa pesi mutta sitte ku ne oli omassa kädessä voi pahoin)

Mulla sama juttu, likaiset hammasproteesit ja niiden pesu saa väkisin yökkäämään :blink:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Harjoitteluaikana tuli kohdattua mahanseudun syöpäkasvain joka oli tullut läpi. Se haju oli melkoinen.

Omassa työssäni kävin kotikäynnillä eräässä mörskässä jonka terveystarkastaja sitten laittoi asumiskieltoon. Sisällä oli melkoinen määrä jätteitä, Olohuoneen lattia oli mätä ja lattiassa noin metrin reikä. Suurin löyhkä tuli keittiöstä, onneksi ei kuulunut toimenkuvaan perehtyä siihen asiaan tarkemmin. Epäilin että jostain olisi löytynut hiukka vanhoja kananmunia.

Mökissä asui noin viisikymppinen mies. Hyväpuoli asiassa oli, että kaveri piti kolmesta kissastaan erittäin hyvää huolta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Luin ketjun läpi ja täytyy kyllä sanoa että pahaa alkoi tekemään jotkut tekstit.. ja opiskeluni on vasta alkamassa tänä syksynä. Olen kuitenkin työskennellyt sairaalassa pari vuotta, että tiedän millaista työ on, mutta tällaisia kammotuksia ei ole eteen tullut, mm. nämä syöpäkasvaimet ja kärpäsentoukat sukissa.. mutta mukava lukea että kokeneillakin hoitsuilla välillä tekee pahaa!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niin, joskus sattuu eteen jotain, mikä oksettaa/ällöttää normaalia enemmän. Se on ihan ok. Kyllä meillä töissä ainakin joku tietty homma voidaan delegoida kaverille (kuten esim. imun pussin tyhjennys) jos ei kestä oksentamatta.

Itselleni ehkä erilaiset hajut ovat pahimmat (etenkin infektioripulin sekä haavan eritteet). Tässäkin olen huomannut, että se halpa maski (äh, mikä sen virallinen nimi onkaan), vie kärjen pahimmilta hajuilta. Joten sitä käytän jos nenä niin vaatii (ja toki muutenkin tarvittaessa).

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Täällä suunnalla tällainen mukava uusi ongelma, kuin puklaaminen. Laatta on alkanut lentämään hiukankin epämiellyttävästä hajusta. Yritän aina hengittää suun kautta rauhallisesti ja ajatella muita asioita ja nieleskellä. Silti oksennan todella usein.. Enkä edes ole raskaana. Raivostuttaa vaan kun esim. tyhjentää alusastiaa wc-pönttöön niin itse oksentaa samalla lavuaariin.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tässäkin olen huomannut, että se halpa maski (äh, mikä sen virallinen nimi onkaan), vie kärjen pahimmilta hajuilta. Joten sitä käytän jos nenä niin vaatii (ja toki muutenkin tarvittaessa).

Itse olen, ainakin kotosalla, koittanut käyttää oksennuksia / ripulia siivotessa vicksin vaporubbia. Sitä sipaisu nenän alle ja helpottaa kummasti. (Ja tukkoinen nenä aukeaa samalla =D )

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itellä on ollut ongelmia oksennuksen pidättämisessä myös silloin tällöin, joskin töissä onnistunut 100% tähän mennessä ;D

Top 5:

- Se haju mikä tulee kun luupöly palaa dremelin terään kiinni. Tästä selvittiin kun painoi hengityssuojaimella sieraimet kiinni ja hengitti suun kautta.

- Ohutsuoliavanteen keruupussin tyhjentäminen oli etovaa sekä hajun, että näkymien vuoksi. Voitto tilanteesta tuli siihen sairaalacologneen kastetun paperisen hengityssuojaimen avulla.

- Muutaman päivän sängyssä jalattomana maanneen tuotokset, kämpässä > +30 astetta. CSI:stä opittu kikka pelasti: Hymyily torjuu oksennusrefleksin..tiedä sitten onko vaikutus plaseboa vai onko jotain oikeatakin perää.

- Oksennuksen kaapiminen sormin ilmateistä, siihen asti meni hyvin kunnes huomasin hanskan hajonneen. Pesin ja desin käsiä kyllä useamman kerran, että sain itseni uskomaan tuotteen poistuneen.

- Ensimmäisen obduktioviillon tekeminen. Toisen kerran herkkä kohta samassa tilanteessa oli se, kun vatsaa avatessa piti pistää sormet miekkalisäkkeen alta suolien joukkoon että sai nostettua rasvakudosta niin ettei puukon kärki raavi suolia rikki.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

- Muutaman päivän sängyssä jalattomana maanneen tuotokset, kämpässä > +30 astetta. CSI:stä opittu kikka pelasti: Hymyily torjuu oksennusrefleksin..tiedä sitten onko vaikutus plaseboa vai onko jotain oikeatakin perää.

Jassåå, tota tarvii varmaan kokeilla. Vähän väkinäistä hymyilyähän se voi tietty olla näissä tilanteissa...Ite kävin muuten kerran kans kesähelteillä hakemassa semmosen juopon retkun, joka oli jokusen viikon paskoissaan maannut sohvalla. Kaverit oli olleet sen verran reiluja, että viinaa toivat. Siinä sitten paareille siirrettäessä kaatui yks 1,5l Jaffa-pullo kokolattiamatolle...paitsi ettei se ollutkaan Jaffaa vaan viikkoja vanhaa kusta. Sitten lähtikin kyytiapinat ököstelemään ulos.

"Work smart, not hard." Dr. House

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joo, ihan mukava kuulla että kokeneillakin hoitoalan ammattilaisilla tekee välillä pahaa oksut jne. Itselläni ei tee tiukkaa veren näkeminen, haavaumat, tikit jne. Mutta ulosteen haju on kyllä sellainen, että mulla alkaa tekeen helposti pahaa :nauraa: Täytyykin muistaa tuo aiemmin mainittu hymyily-kikka, jospa siitä olisi hieman apua :) Mun mielestä erinäisistä eritteistä johtuva yökötys ei nyt vielä tarkoita etteikö voisi työskennellä hoitoalalla! Kyllähän kaikkeen tottuu kun tarpeeksi "treenaa" ja keksii omia selviytymiskeinoja :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Todella helpottavaa kuulla että jo valmiit alan ihmiset voivat pahoin joistain eritteistä, itse jännitän jo ensimmäistä harjoittelua et miten mahtaa käydä. :blink:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 kuukautta myöhemmin...

Hyvä ketju tosiaan alalle aikovalle. Itsestä tuntuu nyt, kun opiskelut vasta alkamassa, että oksennus on se pahin. Veren näkeminen ei kammota, eikä haavojen, mutta ehkäpä tosiaan ne hajut on se, mikä saa minutkin yökkimään. Mukava lukea, ettei hoitajan tarvitse olla se yli-ihminen, joka kestää mitä vain yökkimättä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Limat ja oksennukset on karseita, saa tehdä töitä ettei laatta lennä..Samoin jotkut haisevat eritteet haava hoitojen yhteydessä..Ei voi edes muistella pahimpia, kun alkaa vellomaan!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Saunaan kuollut potilas joka oli (toivottavasti elottomaksi mennessään) kaatunut osittain kiukaalle. Löydettiin seuraavana päivänä. Oli synkkä ilmestys kaikin puolin. Se oli varmaan ensimmäisiä kertoja kun aloin funtsimaan että kannattaako tämmöstä duunia tehdä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Todella helpottavaa kuulla että jo valmiit alan ihmiset voivat pahoin joistain eritteistä, itse jännitän jo ensimmäistä harjoittelua et miten mahtaa käydä. :blink:

Ihan rauhassa vaan. Minulla on sairaanhoitajaksi valmistumisesta 20.5 vuotta. Ja laatta lentää edelleenkin, ja jos vain voi niin iän myötä pahemmaksi vaan menee.Voisiko tästä syystä jäädä työkyvyttömyyseläkkeelle?

No comments

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 kuukautta myöhemmin...

Pahinta yleisesti ottaen - yllättäen - minustakin ovat kaikki limat... Yhhhh.

Pahimmat muutoin tähän mennessä ovat olleet muutaman vuoden pesemättä suussa olleet tekarit (siinä irrottelussakin oli haasteensa), jotka piti pestä niin, että kävi välillä hengittelemässä huoneen ulkopuolella, ihon läpi kasvanut rintasyöpäkasvain (ugh) ja suolitukoksesta kärsinut vanhus, joka alkoi kirjaimellisesti oksentaa paskaa.... Siinä meinasi laatta lentää, vaikken yleensä kovin herkkä olekaan.

Juuri kun luulet, ettei mikään voisi olla huonommin, joku varastaa häntäsi. -Ihaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse rakastan haavanhoitoja, voisin tehdä niitä koko päivän *haaveilee*. Mutta kyllä vatsan pohjasta nappaa kun aletaan hoitamaan runsaasti erittävää hautunutta haavaa. Kun ne sidokset otetaan pois niin Sillä hetkellä haju on järkyttävä, parhaimmaksi keinoksi olen keksinyt "paperimaskin" ja joku vahvanmakuinen pastilli ^^

Eniten hankaluuksia teettää lasisilmän putsaaminen ja uloste oksennuksen imeminen...

Todellakin, olet aina liikaa tai liian vähän, mutta vain itsellesi.

Muille olet juuri sopiva.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mua ällöttää liman imeminen... ei siis aina mut välillä on tehnyt pahaa jos trakarista imettäessä lentää semmosta keltasta liejua.

Haavat ällöttää joskus ... Se haju.

Jostain syystä oon meinanny pökrää ekalla kerralla kun näin likvor näytteen oton, ja yks luomen poisto. Sittemmin olen itse avustanut likvorin otossa joten se olo katosi. :D

3 lapsen äiti

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 vuosi myöhemmin...

Edelleen tekee oksennukset ja limat pahaa. Mikään määrä verta ja suolenpätkiä ei tee pahaa, niihin on jo tottunut. Mutta tekareiden pesu, se on myös jotain vihoviimeistä! Ja taannoin näin sattumalta kun potilas otti ruokailun jälkeen tekarit käteensä ja nuoli ne puhtaaksi - silloin meikäläistä vietiin!

 

Olen myös nähnyt toukkia kuhisevan märkivän jalan, mutta se ei tehnyt niin pahaa koska siinä oli kaikkea muuta "luonnollista ödööriä" hämäämässä - varpaaseen oli tullut joskus aikoja sitten haava ja sen jälkeen sitä sukkaa ei oltukaan vaihdettu lainkaan. Voitte kuvitella mikä mukava muhiva tuoksu! (Ja haavasta levinnyt tulehdus oli mennyt jo luuhun asti, potilaan jalka päädyttiin lopuksi amputoimaan...)

 

Henkisesti vaikeita (mutta eivät okseta) tilanteita on sellaiset joissa potilas on hyvin kivulias eikä mistään tunnu olevan apua.

Isona minusta tulee kasanukkuja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

16-vuotiaana olin perushoidon harjoittelussa sairaalassa ja pääsin seuraamaan temporaaliarteria biopsiaa....sinnehän meinasin sitten pökrätä! :-D Se oli jotenkin niin brutaalia ja selkeästi kivuliasta potilaalle puudutuksesta huolimatta niin alkoi oikein itsellekin tekemään pahaa ja sai kyllä penkille istahtaa ettei kupsahtaisi sinne lattialle :D 

 

Kai sitä nykyään kun on jo monenmoista nähnyt ja itsekin tehnyt niin kestää jo paljon paremmin kaikkea...ei mikätahansa erite saakkaan enää kakomisrefleksiä aikaan...täytyy olla jo TOSI paha :-D 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Asiat sekalaisessa järjestyksessä:

 

Kyllä on hyvä että tietoa hakevat saavat kaunistelematonta tietoa, minä myös ajattelin olevani sisar hentovalkoinen joka hoitaa söpöjä hörölän vanhuksia kiikkutuoleissaan.

https://www.google.fi/search?q=h%C3%B6r%C3%B6l%C3%A4&aq=f&um=1&ie=UTF-8&hl=fi&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=lWSBUe-JNfSQ4gS59IH4Dw&biw=1241&bih=584&sei=l2SBUf6GMOqs4ASDv4GgBA

 

-Ulosteet: ISOT, kuraiset ja sotkuiset etenkin vaatteissa. Pieni kakkapylly ei pesulapulla pestynä haittaa mutta näitä "otampa vaipan pois ja päästän alleni viikon satsit kerralla!" -ei hyvää tee. Onneksi kyseisen osaston huuhtiksessa oli ovi parvekkeelle ja asteita varmaan miinuksen puolella.  Lisäksi hokemalla itselleen huumoria; "PAska duuni!" Tätäkö äiti tarkoitti sanoessaa että vaatteet on paskaset?" "Onkohan tää mössö ihan paskana?" jne.. huonoa huumoria mutta helpotti siinä tilanteessa.

 

Avannepussin tyhjentäminen oli aika oksettavaa. 

 

Ei mitkään pienet oksennukset, limat, kakat yms aiheuta muuta kuin nenän nyrpistyksen mutta määrällä on rajansa!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kun minua itseäni pistetään (verenluovutus tai labrakokeet) on vaikeinta seurata. kaikennäköistä olen ehtinyt näkemään ja kokemaan. Minusta pahin haju on aikuisen ihmisen oksennus.... Muut hajut (uloste, mätääntyvät haavat) eivät pahaa tee - kai siihen on sitten tottunut

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...