Jump to content
MAINOS

Perehdytys-passi


Piupa

Recommended Posts

Meidän pitäisi laatia työpaikallemme perehdytys-passi uusia työntekijöitä ja opiskelijoita varten. Jotakin hahmotelmaa olemme jo tehneet, mutta pyytäisinkin täältä vinkkejä, mitä asioita perehdytys-passiin kannattaisi laittaa? Onko perehdytys-passeja paljon muilla työpaikoilla käytössä??

Mahdollisuus, että joku katselee sinua, on suoraan verrannollinen toimintasi typeryyteen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Varmaankin haet mitä asioita perehdytyspassiin olisi hyvä laittaa.  Meillä ihan kohtalaisesti toimiva paperi tällä hetkellä käytössä. Perehdytysvastaava miettii vuorojen ja työntekijöiden vahvuuksien mukaan kuka perehdyttää mihinkin ja milloin perehdytyksen olisi tarkoitus tapahtua. Kun perehdytyksen on ko. aiheesta saanut kuitataan se paperiin. Toki ainahan suunnitelmat eivät päivälleen pidä, silloin voi katsoa koska olisi parempi päivä käydä asioita läpi. Tässä hyvänä puolena on se ettei perehdytys kaadu yhden vastuulle.

Työskentelen pitkäaikaista hoitoa tarjoavassa yksikössä eli varmaankin akuutimmat yksiköt voivat katsoa täysin erilaiset asiat tärkeimmiksi.

Nyt ei ole paperia mistä voisi luntata mitä kaikkea siitä löytyy mutta ainakin nämä osa-alueet siitä löytyvät: Talon paikkojen esittely (mitä löytyy mistäkin), vaate- ja ruokahuoltoon liittyvät käytännöt, Osaston toimintaperiaatteet ja päivärytmi, viriketoiminta ja ryhmien pito, lääkehoidon luvanvaraiset asiat, lääkehoidon toteutus, omahoitajan tehtävät, henkilökohtaiset vastuualueet, mitä on hyvä perushoito.

Tässä ei nyt kyllä tullut kaikkea mieleen, kun en ole hetkeen katsellut perehdytys paperia. Toivottavasti sait jotain uutta vinkkiä kuitenkin. Hyvän perushoidon lisäsimme kun huomasimme että joiltakin on saattanut unohtua mitä kaikkea siihen päivittäin kuuluu ja haluamme varmistua että tämä asia on kunnossa silloinkin kun sijainen on työssä. Lisäksi samalla voi käydä konkreettisesti läpi miten kuntouttavaa työotetta voi toteuttaa kenenkin kohdalla.   

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Perehdytyskansioon ehdotteleisin

Työnkuva ( kullekin ammattiryhmälle) , aamu-, ilta-, yövuorosta

Minkälaisia asiakkaita tulee ja mistä he tulee ( riippuu yksiköstä, esim vanhusyksiköissä sen reitin kuvaus olisi ok)

Toiminta-ajatus  , eettiset periaatteet ja arvot

Työtilat

Pyykkihuolto

Ruokahuolto

Siivouspalvelut

Jätehuolto

Työturvallisuus

Työterveyshuolto

Lääkehuolto

Lääkäripalvelut

Tarvikkeiden tilaus ( oli ne sitten esim vaipat niin mistä ja miten ja kuka. Muut tarvikkeet samoin)

Kiinteistöhuolto

Vartiointi

Omahoitajuudesta

Pomosta :) , palkanmaksupäivät jne , mikä tes jne

Miten toimitaan esim kuoleman sattuessa.

Onhan näitä juttuja vaikka kuinka paljon.. apua , mutta riippuu niin työpaikasta minne sitä laatii.

Näistähän kustakin kohdasta periaatteessa riittää aina 1 A4:n , jos on jotakin erityistä ne voi laittaa sitten sinne liitteinä loppuun . Ja jokaiselle uudelle oma ns ruksi ruutuun juttu jotta kaikki tulee käytyä läpi , siinähän ei tarvitse näkyä näitä asioita vaan vaikka numeroituna kukin kohta. Pääasia että on selkeä ja helppolukuinen koko projekti.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Liisa Ihmemaassa

Jos tämä liittyy uuteen asetukseen, jossa sh-opiskelijoilla tulee olla ohjaaja ja riittävä perehdytys, tulisi mielestäni työnantajan laatia näitä yleisiä perehdytyslistoja viimekädessä. Hehän siitä vastuussa ovat. Toki ne ovat hirvittävän tärkeitä ( paloturvallisuus ym), mutta yleensä näistä asioista on jo olemassa muistiota ym. joista asiat voisi koota listoiksi.

Hoitohenkilökunta voisi keskittyä hoitamiseen liittyvään perehdytykseen ja laatiakin siitä kattavat listat :), Osoittaa mitä työhön todella sisältyy.

Itse keikkailijana olen kohdannut kahdessa paikassa perehdytyslistan. Molemmissa oli näitä em. asioita. Ne syö aika paljon aikaa perustyöltä, kun hoitohenkilökunta yritti käydä työn ohella näitä listoja läpi kanssani. Kyseessä kuitenkin muutaman päivän sijaisuuksia. Yhteiset perehdytystilaisuudet yleisista osastonasioista esim. osastonhoitajan tai ylim. henkilön antamana saattaisi säästää kaikkien aikaa. Listoista huolimatta minulle saattoi silti olla epäselvä oma toimenkuvani.

Mielestäni hoitotyöhön tulevalle tulisi olla omat listat itse hoitotyöstä:

a) perushoitajantyöt

cool.png sairaanhoitajantyöt

+ mihin aikaan osastolla nämä toiminnot tapahtuu, että osaisi sen oman työnsa varmasti hakea ja suorittaa.

Liisa

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lähinnä tuollaiseen perehdytyspassiin voisi laittaa jotain yleistä tietoa osastosta, toiminnasta, potilasaineesta, hoitotyöstä yleensäkin, yms. Perussettiä joka kuuluu jokaisen tietää jos ko. paikassa työskentelee. Nämä voi lukea itsenäisesti.

Erityisen hyväksi olen kokenut listan jossa näkyy osaston päiväjärjestys ja esim. ajat jolloin otetaan kontrolleja ja esim. nestevuorokauden vaihdot yms. Näitä pikku juttuja jotka vaihtelee osastoittain.

Lisäksi perehdytyspassiin voi laatia listan jossa on osaston keskeiset toiminnot tyyliin

- osaston tiloihin tutustuminen

- paloturvallisuus

- lääkehoito ja lupa-asiat

- osastolla käytössä olevat lääkintälaitteet

Sitten tuon listan pohjalta kävisi perehdyttäjä ja perehdytettävä asiat läpi yhdessä. Kun asia on käyty läpi laitetaan rasti ko. kohtaan....

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...