Lääkärihoitaja Posted April 3, 2008 Posted April 3, 2008 Aloitetaan nyt uusi keskustelu, kun mikään löydetyistä ei tähän sopinut. Käsi ylös siis missä vielä toimii nimike kylvettäjä? Törmäsin tällaiseen ihmiseen esh:ssa ja ihmeissäni olin. Onko sellaiselle tarvetta edes vanhainkodeissa ja laitoksissa? Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!
Jio Posted April 3, 2008 Posted April 3, 2008 Talomme psykogeriatriselta osastolta moisia löytyy vielä pari kpl. My brain is stuck from shooting glue I'm not sorry for the things I do Carbona not glue
holbs Posted April 3, 2008 Posted April 3, 2008 Mäki oon törmänny keikkaillessani eräässä keski-suomen vanhainkodissa. Hiukka hämmästelin sitä (en ääneen tietenkään) Vissiin se oh tajus mitä aattelin ku se sano sit et "joo meillä on vielä kylvettäjii tääl" EKG NERD
Guest Posted April 3, 2008 Posted April 3, 2008 Vieläkö niitä on? :o Luulin, että kuuluvat jo menneisyyteen. Vaikka eihän siinä, onhan se ihan kätevää, etenki niissä paikoissa, joissa asukkaita saunotetaan.Helpottaa hoitajien hommaa, kun ei kylvetyksen vuoksi hoitajia puutu muusta potilastyöstä. Mikähän kylvettäjien toimenkuva on esh:ssa?Suihkutus? En kyllä heidän työtään tippaakaan kadehdi, aika raskasta ja ehkä yksitoikkoistakin hommaa epäilemättä...
Orava Posted April 3, 2008 Posted April 3, 2008 Neurologiselta osastolla löytyy kylvettäjä. Muualla en ole nähnyt.
Tuikku Posted April 3, 2008 Posted April 3, 2008 Millähän koulutuksella kylvettäjä toimii? Esh:ssa niillä osastoilla joilla olen potilaita "suihkuttanut" niin kyllä siihen hoitajan ammattitaitoa on tarvinnut, kun samalla arvioit potilaan fyysistä suoriutumista ja ylipäätänsä että kestää terveydentila sen rasituksen. Pitkäaikaispuolella tilanne on varmasti eri. Kyllähän joissain paikoissa sovitaan että joku hoitajista toimii kylvettäjänä ja muut vaan kärräävät potilaita suihkuun. Tällainen kuulostaa tehokkaalta, mutta voi sirä raukkaa jonka vuoro on siellä kuumassa höyryssä olla kumiasusteissaan..
Jio Posted April 3, 2008 Posted April 3, 2008 Millähän koulutuksella kylvettäjä toimii? -Ei heillä mitään koulutusta ole. My brain is stuck from shooting glue I'm not sorry for the things I do Carbona not glue
Tallaaja Posted April 3, 2008 Posted April 3, 2008 Meillä pestään saunassa kaikki asukkaat kerran viikossa. Saunavuoroja on listassaan 1-2, paitsi työrajoitteisilla. Meillä tuota kylvettäjää ollaan harkittu, kun alkaa olemaan useampi sellainen työntekijä jotka saisi tuosta saunavuorosta rajoituksen. Muuten on kyllä kätevää, että yksi hoitaa pesuvuoron. On ne niin erilaiset raulit, toinen on herkkä ja ujo, toinen taas suuna päänä
Guest nurse-69 Posted April 3, 2008 Posted April 3, 2008 Millähän koulutuksella kylvettäjä toimii? -Ei heillä mitään koulutusta ole. Kotihoidossa sairaanhoitajan tutkinto..siellä hankitulla kokemuksella voi hakeutua kylpylään töihin.. :nauraa:
Jio Posted April 3, 2008 Posted April 3, 2008 Kotihoidossa sairaanhoitajan tutkinto..siellä hankitulla kokemuksella voi hakeutua kylpylään töihin.. :nauraa: -Siis oikeastikko? Meidän talon kylvettäjiä odottaisi näköjään ruusuinen tulevaisuus esim. Nokialla. My brain is stuck from shooting glue I'm not sorry for the things I do Carbona not glue
Keep the faith Posted April 4, 2008 Posted April 4, 2008 Kotihoidossa sairaanhoitajan tutkinto..siellä hankitulla kokemuksella voi hakeutua kylpylään töihin.. ;) -Siis oikeastikko? Meidän talon kylvettäjiä odottaisi näköjään ruusuinen tulevaisuus esim. Nokialla. Mä luulen, että nurse-69 viittaa kohon työnkuvaan noin yleisellä tasolla? Koska kohon hommat on mm. juuri sitä suihkutusta... NKL:lla työskenteli v.2005 ent.kylvettäjä. Työnkuva oli kyllä ihan muuta, vei patolle näytteitä ja kuljetti koniksesta papereita polille ja pois. Nämä muistuvat mieleen tähän aikaan vrk:desta. carpe diem
Guest Koivu Posted April 4, 2008 Posted April 4, 2008 Kotihoidossa sairaanhoitajan tutkinto..siellä hankitulla kokemuksella voi hakeutua kylpylään töihin.. ;) -Siis oikeastikko? Meidän talon kylvettäjiä odottaisi näköjään ruusuinen tulevaisuus esim. Nokialla. Ennen vai jälkeen vesikatastrofin? ;D Millähän koulutuksella kylvettäjä toimii? -Ei heillä mitään koulutusta ole. Se lienee totta. Kotikaupunkini tk:ssa oli aikoinaan kylvettäjänä nuorukainen, jonka "koulutus" oli armeijan lääkintämiehen kurssi. Peruskoulupohjalla muuten.
Lähihoitaja Redhead Posted April 4, 2008 Posted April 4, 2008 Joo. Siis niis paikois pitkiksel mis oon ollu ni molemmis oli tarpeen ja toises oli oikeen kylvettäjä nimikkeel. Saas nähä kuinka kauan, ku nehän on katoava voimavara. "Miksi ne mammat huutavat aina, että KAHVIA JA PULLAA!?!"
Adal_miina Posted April 4, 2008 Posted April 4, 2008 Nykyään kun puhutaan niin paljon yksilövastuisesta hoitotyöstä, niin silloin ei kyllä kylvettäjää saisi olla - tai eihän kaikissa paikoissa noudateta ko. periaatetta millään tasolla. Miksikö ei? Kun hoitaja - oli kyseessä sitten sh tai ph/lh - kylvettää itse potilaan, näkee myös ihon kunnon ja yleensäkin tutustuu potilaaseen ihan eri tavalla kuin mitä muutoin. Tilanne on intiimi ja usein ihmiset puhuvat kylvetettyinä ihan eri tavalla, tulevat tunnustaneeksi huonon jalkojensa hoidon jne. Jos kylvettäjä kylvettää ja kertoo tekemänsä huomiot, jos kertoo, niin ne ovat ihan eri asia kuin itse huomatut jutut. Meillä oli takavuosina kylvettäjä (oli muuten kodinhoitaja koulutukseltaan) ja kun jäi eläkkeelle, niin siirryttiin ensin siihen, että yksi ph/lh oli viikon kylvettäjänä vuorollaan. Nyt viimeiset pari vuotta jokainen on kylvettänyt omat potilaansa ja järjestelmästä on tykätty. Kylvettäminen, vaikka siinä olikin loppuaikoina hoitaja, oli kovaa liukuhihna hommaa eikä siinä kamalasti kyselty potilailta, että haluatko mennä suihkuun vaiko et. Nykyisellä systeemillä potilaiden omat tarpeet tulee paljon paremmin huomioitua. Jollekin riittää kerta viikossa suihkua, toiselle ei jne.. Oppia ikä kaikki.
Tallaaja Posted April 4, 2008 Posted April 4, 2008 Kylvettäminen, vaikka siinä olikin loppuaikoina hoitaja, oli kovaa liukuhihna hommaa eikä siinä kamalasti kyselty potilailta, että haluatko mennä suihkuun vaiko et. Nykyisellä systeemillä potilaiden omat tarpeet tulee paljon paremmin huomioitua. Jollekin riittää kerta viikossa suihkua, toiselle ei jne.. Meillä (vanhainkodissa siis) toimii hyvin tuo kerran viikkoon saunotus ja muulloin pikkupesut. Jotkut käyvät kyllä 1-2 kertaa suihkussa huoneen vessassa ja toki avustammekin, jos asiakas apua tarvii. Päivässä saunotetaan 6- 7 ihmistä, saavat istua löylyssä niin kauan kun haluavat. Tehdään rasvailut, kynsienhoidot yms. Lopuksi naisilla paplarit päähän tai kuivaus/kiharrus, jos niin haluavat. Meillä kyllä tehdään normaalin hoitotyön ohessakin näitä "ekstrajuttuja" päivittäin. On ne niin erilaiset raulit, toinen on herkkä ja ujo, toinen taas suuna päänä
Aquados Posted April 12, 2008 Posted April 12, 2008 Itse olen lh-opintojen ohella toiminut keikkalaisena "kylvettäjä" -nimikkeellä, ainakin toisissa työsoppareissa luki niin. Tästä on muutamia vuosia aikaa. Tarkemmin otettuna tein kylläkin perushoitajan hommia, en "kylvettänyt" sen enempää kuin mitä normaalisti perushoitajan toimenkuvaan kuului. Titteli työsopparissa muuttui perushoitajaksi sinä vuonna kun valmistuin lh:ksi.
Torsola Posted April 12, 2008 Posted April 12, 2008 Vanhassa duunipaikassa (tk-vuodeosasto) toimi ainakin siihen aikaan kylvettäjä. Helpottihan tuo jonkin verran hommia. Hän tosin oli sitä mieltä että jos minä olin auttanut potilaan suihkuun, niin hänen ei tarvitse kyseistä potilasta sillä viikolla enää suihkuttaa. Kerta viikossa kesähelteillä riitti hänen mielestään ;D Mutta kyllä tosiaan helpotti kun oli monta vuodepestävää potilasta niin edes muutama pääsi oikeaan suihkuun. Mitä nopeammin, sitä nopeammin Hiki säästää verta
Fiu Posted May 11, 2008 Posted May 11, 2008 Yhdessä paikassa olen törmännyt kylvettäjään; erään sairaalan neuron osastolla. Helpottaa mielestäni hoitajien työtä ja useampi potilas pääsee kunnon suihkuun. Mielestäni kylvettäjiä saisi yhä olla enemmänkin kuin mitä tällä hetkellä heitä on. - Sinähän olet väsynyt, kun on oikein pussitkin silmien alla! - Ei ne oo pussit, ne on tissit!
*BB* Posted November 13, 2008 Posted November 13, 2008 Pakko nostaa kätensä pystyyn ja huutaa -MINÄ MINÄ MINÄ ;D Aikaa kylläkin 4 vuotta ku olin mut kuitenkin. Sen kesän muistan muutenkin niiiiiin hyvin ulkona sellaiset +30 varjossa ja saunassa se 80 pesuhuoneessa 60 ja pukeutumistilassa vähintään 35 lämmintä. Eli toinen oli saunassa ja pesi toinen kuivasi ja puki. Päivässä oli 8-10 kylvetettävää. Kotihoidon "alaisuudessa" / päiväkeskuksen kanssa toimittiin. Mammat ja paapat tuli kotoota taksilla tai palveluasuinnoista kotipalvelun henkilökunta toi jos niillä kiire käytiin itte hakee. Päiväkeskuksen porukka napattiin yks kaks kerralla. Oi niitä aikoja ;D silloin tuli vaan sellainen tapa vaikka koko päivän saunassa niin illalla itte piti sinne kanssa päästä muuten ei tullut mitään ;D
Ammatiton Posted September 21, 2013 Posted September 21, 2013 Ihanaa, että olen ollut jo yli 25 vuotta IHME ja aion myös jatkossakin olla :w00t:
Uurastaja Posted September 22, 2013 Posted September 22, 2013 Vois kai itseään tuollakin nimellä töissä kutsua, 2-3 suihkutusta saunan lämmössä päivittäin!!
Torlohka Posted October 6, 2013 Posted October 6, 2013 90-luvulla minäkin kouluttamattomana kiertävänä lämmitin pritsillä palelevia mummoja.
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.