Jump to content
MAINOS

Keskuslaskimokatetrin puhdistus?


Lähihoitaja Redhead

Recommended Posts

Miten te siellä käytännössä noita klk:n juuria puhdistatte? Koulus alotetaa puhditus teipin irrotuksen jälkeen klorhexolin kanssa (ja sykkyrä & atulat) ja kauempaa alotetaa (aseptisuus) ja lopuks juuri. Sit klk:n varsi. Ja lopuks uus teippi pääl. Meneeks se oikeesti noi helposti? Meil ei kyl opetettu steriilien käsineiden kanssa, jos muistaa huomioida aseptiikan...  8)

"Miksi ne mammat huutavat aina, että KAHVIA JA PULLAA!?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Itse en oikein missään hommassa tykkää käyttää atuloita, joten steriilit hanskat ja suunenäsuojus.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Koulus alotetaa puhditus teipin irrotuksen jälkeen klorhexolin kanssa (ja sykkyrä & atulat)

Tarkoitatko, että kanyylin juurikin puhdistetaan klorhexolilla? Vai että vain teipit "pehmitetään" sillä? Itse kanyylin juureen laitettuna kirvelee niin s**nasti.

Meidän osastolla toimitaan näin: teipit (Mitä siellä nyt sattuukin olemaan) pois. Juurelle steriilit taitokset, jotka kostutettu keittiksellä.

Annetaan olla hetki, jotta kuivunut veri, muu röhnä hieman pehmenee (ei voi nyppi, kun meidän potilailla matalat solut). Kostutettuja steriilejä taitoksia niin monta kuin kanyylin kunto vaatii. Tarvittaessa voi kostutetulla lapulla myös pyyhkiä sitä vartta, jos siihen tarvetta.  (letkut+kolmitiehanat vaihdetaan joka toinen päivä)

Kuivalla steriilillä taitoksella varovaisesti taputellen kuivaus.

Uudet laput päälle.

Homman voi tehdä steriileillä hanskoilla tai tehdaspuhtailla, riippuu kuinka paljon aikoo tumpuloida sitä juurta. Jos käyttää tehdaspuhtaita, juureen kosketaan vain steriileillä taitoksilla ja steriilillä teipillä (meillä käytetään Nikofix:ä) Atuloita en ole koskaan käyttänyt.

Hieman sekavasti ilmaistu asia, mutta..

"Mutta tohtori..." "Hoitaja on vaiti ja tekee työnsä!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Klorhexolilla tai dermadesillä mä aina puhdistan. Mikäs sitten ei kirvele, joku Septidin ehkä...

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Klorhexolilla tai dermadesillä mä aina puhdistan. Mikäs sitten ei kirvele, joku Septidin ehkä...

Meillä käytetään ihan NaCl 0.9% siihen kanyylin juuren puhdistukseen

...jotka kostutettu keittiksellä.

"Mutta tohtori..." "Hoitaja on vaiti ja tekee työnsä!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

CV-katetrien- y.m. verisuonikatetrien juurten puhdistus ensijaisesti kuuluu tehdä NaCl:llä, jos ympäröivä iho vaikuttaa tulehtuneelta, niin voi käyttää pirtua (siinä tapauksessa pitäisi poistaa/vaihtaa katetri).

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä taitaa olla virallinen ohje, että steriilit käsineet pitää olla cvk:n juurta puhdistaessa. Vähän vaihtelevalla menestyksellä väki käyttää. Kanyylijuuri puhdistetaan joka toinen päivä A80:lla... Entiset taitokset pois, pirtulla pyyhitään ja yritetään saada esim. kuivunut veri pois, tsekataan punktiokohdan kunto (punoittaako, vuotaako, onko muita ongelmia), kuivataan ja laitetaan päälle steriililappu. Taitaa olla primapore käytössä...

Tuo cvk:n varsi puhdistetaan aina jos siinä on jotain eritettä, esim. laittaessa saatu veret pitkin poikin...

Koulus alotetaa puhditus teipin irrotuksen jälkeen klorhexolin kanssa (ja sykkyrä & atulat) ja kauempaa alotetaa (aseptisuus) ja lopuks juuri.

Mie oon aina alottanut puhdistamisen sieltä juuresta ja edennyt sitten siihen ympäröivään iloon. Eihän siinä ole mitään järkeä kuljettaa ympäröivästä ihosta bakteereja siihen kanyylin juureen? Vähän niin kuin päin vastoin jos puhdistaa esim. punktiokohtaa cvk:n laitossa eli pienentäen pesukohtaa pistokohtaan päin...

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuntuu kamalalta että pyyhitään vaan keittiksellä! Yök. No jokainen tekee annettujen ohjeiden mukaan. Sekä hematologisenosaston että onkologianklinikan ohjeissa käsketään käyttää alkoholipitoista puhdistusainetta.

Kotihoito-ohjeissa:

    * käsien pesu

    * poista vanhat teipit Klorhexolilla kostutetulla taitoksella

    * tarkista katetrin juuren ja ihon kunto

    * pese alue värittömällä 0,5%:lla Klorhexolilla

    * kuivaa iho

    * kiinnitä katetri pienillä teipeillä hoitajan antamien ohjeiden mukaan

    * kiinnitä Mepore-lappu

    * laita katetrin pää harsotaitoksen sisään ja teippaa ihoon kiinni

Pohjois-Pohjanmaan sh-piiri:

Tarvittavat hoitovälineet

* ihon puhdistukseen 0.5 % klorheksidiiniliuosta

* steriilejä 5x5 cm harsotaitoksia

* esim. Mepore haavasiteen

* alkoholipitoista käsihuuhdetta

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Koulus alotetaa puhditus teipin irrotuksen jälkeen klorhexolin kanssa (ja sykkyrä & atulat) ja kauempaa alotetaa (aseptisuus) ja lopuks juuri.

Mie oon aina alottanut puhdistamisen sieltä juuresta ja edennyt sitten siihen ympäröivään iloon. Eihän siinä ole mitään järkeä kuljettaa ympäröivästä ihosta bakteereja siihen kanyylin juureen? Vähän niin kuin päin vastoin jos puhdistaa esim. punktiokohtaa cvk:n laitossa eli pienentäen pesukohtaa pistokohtaan päin...

Annastiina vei jalat suustani. Nimenomaan puhtaasta likaisempaan päin puhdistetaan.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sekä hematologisenosaston että onkologianklinikan ohjeissa käsketään käyttää alkoholipitoista puhdistusainetta.

Siis mulla työpaikkana TAYS, hematologinen osasto. Kyllä meilläkin ennen käytettiin pirtua puhdistukseen, mutta viime vuoden lopussa hygieniahoitajilta tuli uudet ohjeet. Niiden mukaan siirryttiin juuri tuohon NaCl-puhdistukseen.

"Mutta tohtori..." "Hoitaja on vaiti ja tekee työnsä!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Harjoittelussa olen sivustaseurannut tuota cv-katetrin käyttöä/huoltoa. Eli vaihtaessaan letkua/irrottaessaan korkin jostakin lukuisista letkassa olevista kolmitiehanoista hoitaja ruiskii pirtua hanan "suuaukkoon". Usein kammio täyttyy reippaasti aineella, josta sitten kipataan ylimääräiset pisarat pois. Tässä puhdistusvaiheessa kolmitiehana on siis kiinni, jolloin suurta määrää pirtua ei potilaaseen mene. Mietin kuitenkin sitä, että pirtua (A80) huuhtoutuu kuitenkin pieniä määriä suoraan pienen lapsen keskuslaskimoon. Onko ok? Onko tämä katetrin sisäinen puhdistus pirtulla siis yleinen käytäntö KLK-hoidossa? Eikö sen letkun pitäisi olla puhdas, jos siinä on juuri ollut korkki tai letku kiinni?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lapsilla tota paljon nähnyt. Suihkitaan pirtua aina kun kolmnitiehanoja käsitellään.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pirtulla olen mäkin oppinut putsaamaan cvk:n juurta. Ja edellisessä harjoittelupaikassa tehtiin myös tota, että kolmitiehanoja putsattiin suihkauttamalla pari kertaa pirtua niiden päälle.

Blame it all upon

A rush of blood to the head.

-Coldplay

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ehkäpä pelkällä keittiksellä puhdistaminen perustellaan sillä, että desinfiointiaineet päivittäin käytettynä voivat rikkoa ihon, koska ei niitä ole tarkoitettu päivittäiseen käyttöön! Jos otat lävistyksen, ei sitäkään saa desinfioida, koska ihon rikkoutuessahan sitä vasta onkin tulehdusriski. Sama pätee varmaan keskuslaskimokatetriinkin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

itselleni on opetettu cv, pulmonaaris yms. kanyylien juurten putsausta NaCl:llä ja steriilit taitokset.

I´am Wizard

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...