Jump to content
MAINOS

Vanha Vaasa/Niuvanniemi


Asylum

Recommended Posts

Eli olen psykiatriaan erikoistuva miespuolinen sh-opiskelija ja sh-äidiltäni kuulin, että valtio saattaisi maksaa vähän laveampaa liksaa. Lähtisin siis tiedustelemaan noista valtion oikeuspsykiatrisista sairaaloista (Vanha Vaasa ja Kuopion Niuvanniemi), kun niihin näyttää olevan melkein jatkuvasti rekry päällä. Tietysti mahdollisuus valtion vakivirkaankin houkuttelee hieman. Minkälainen palkkaus ja työilmapiiri mahtaa paikoissa olla ja miltä näyttää työtilanne? Työ vaikeahoitoisten ja vaarallisten kriminaalipotilaiden parissa on tietysti varmasti rankkaa, mutta olen tällainen perisuomalainen rotevahko äijä, joita ilmeisesti mielellään otetaan noihin töihin.

Kiitoksia jo etukäteen!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Juuri viimeviikolla keskustelin kuntapuolella työskentelevän ystäväni kanssa palkoista: Kuntapuolella tehtäväkohtainen palkka hieman parempi, mutta valtiolla hankin kuitenkin enemmän, koska valtiolla henkilökohtainen palkanosa on kuntapuolta paljon parempi. Suuria eroja ei kuitenkaan synny. Ainakin meillä valtion leivissä ylitöillä saa mukavasti tilipussia kartutettua!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ellei viime kuuleman (vuodenvaihde) jälkeen ole tapahtunut radikaalia muutosta niin Kuopiossa Niuva maksaa pienempää palkkaa kuin Julkula (psyk.sairaala)

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Itse olen ollut Vanhan Vaasan sairaalassa työssä useampiakin lomasijaisuuksia tehden vuosina 2001-2004. Ensinnäkin voin sanoa, että talossa viihdyin todella hyvin, työyhteisöt olivat todella toimivia! Oikeuspsykiatriaahan ohjaa lait, joten sen pohjalta toimintatavat ym. käytännöt olivat hyvin selkeät hoitotyössä. Uusi tulokas (tuolloin alussa kovin vihreä vielä olin...) otettiin erinomaisesti vastaan ja perehdytys hyvää! Vaasassa kun ollaan, niin moni ajattelee, että ruotsin kieltä on osattava Vanhiksessakin, mutta noup; ihan suomenkielellä siellä pelataan. Palkkauskysymyksiin en osaa nyt suoralta kädeltä vastata tai vertailuja tehdä, palkoissa tuon ajan jälkeen muutoksia tullut useasti. Mutta sijaisuuksistani on edelleen hyvät muistot ja sain todella hyvää kokemusta psykiatrisesta hoitotyöstä, vaikka tänä päivänä toimin eri sektorilla! Suosittelen lämpimästi!  :nauraa:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niuvassa tosi hyvä porukka ja mukavaa oli 2000 luvun alussa ainanki. Nykyään joku siel mättää kuulemma kun mieshoitajat lähtee pois mutta tiedä taas näistä jutuista.Suosittelen ja vakkaripaikka varma >:D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tosin ainakaan Vanhiksessa ei lähihoitajat voi saada vakipaikkaa. Lähihoitajille tiedoksi. Pidempiä sijaisuuksia kylläkin. Mites Niuvassa on tän asian laita?

"Maailmassa ei ole koskaan saatu aikaan mitään ilman suoraa toimintaa."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tosin ainakaan Vanhiksessa ei lähihoitajat voi saada vakipaikkaa. Lähihoitajille tiedoksi. Pidempiä sijaisuuksia kylläkin. Mites Niuvassa on tän asian laita?

Niuvassa lähärit käy maksuttoman lisäkolutuksen ja sillä paikan saa nimikkeelle mielisairaanhoitaja

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tosin ainakaan Vanhiksessa ei lähihoitajat voi saada vakipaikkaa. Lähihoitajille tiedoksi. Pidempiä sijaisuuksia kylläkin. Mites Niuvassa on tän asian laita?

Niuvassa lähärit käy maksuttoman lisäkolutuksen ja sillä paikan saa nimikkeelle mielisairaanhoitaja

Tällä hetkellä Niuvanniemessä menossa ns. virkarakennemuutos ja mielisairaanhoitajien virkoja ollaan muuttamassa sairaanhoitajiksi, siis sitä mukaa, kun niitä "luonnollisen poistuman" kautta vapautuu. Sijaisuuksia, todella pitkiäkin on kuitenkin tarjolla.

Työpaikkana Niuvanniemi on mielestäni yksi parhaista, missä olen elämäni varrella ollut. Todella hyvä henki henkilökunnan kesken, ei tätä työtä muuten jaksaisikaan. Toki joka työpaikassa on omat ongelmansa, olen ollut muuallakin töissä ennen Niuvaan tuloa, mutta ei sellaista paikkaa ole olemassakaan, jossa kaikki aina olisi ruusuilla tanssimista ja yhtä juhlaa. Itse olen ainakin viihtynyt Niuvassa erinomaisesti, palkkauskin on nykyisellään ihan kilpailukykyinen kuntapuolen kanssa (perusosa hieman matalampi, mutta henk. koht. lisä huomattavasti parempi kuin kuntapuolella). Suosittelen lämpimästi tulla kokeilemaan, jos mielenkiintoa löytyy.

On toki meiltä nuoria miehiä lähtenyt katsomaan, että onko se ruoho vihreämpää siellä aidan toisella puolella, suuri osa on kyllä tullut takaisin jonkin ajan kuluttua!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Työpaikkana Niuvanniemi on mielestäni yksi parhaista, missä olen elämäni varrella ollut. Todella hyvä henki henkilökunnan kesken, ei tätä työtä muuten jaksaisikaan.

Hienoa kuulla, että jollain osastolla Niuvassa on asiat hyvinkin :) Pääasiassa palaute sieltä on ollut hyvin negatiivista.

Potilaat ovat luonnollisesti hyvin pitkäaikaisia ja suurimmalla osalla ei ole minkäänlaisia hoidollisia tavoitteita. Osa tietysti vaarallisiakin. Tästä syystä varsinaista hoitoakaan (lääkehoidon lisäksi) ei ole ja päivät menevätkin istuskellessa ja kahvia juodessa. Ja kun ei ole oikeaa tekemistä niin tikustahan se asia pitää tehdä. Sairaanhoitajana kannattaa varautua siihen, että hoidollista ammattitaitoaan ei siis pääse käyttämään työssä. Avo-osastolla toivottavasti erilaista?

Sairaalan johto on aivan oma lukunsa. Pääosa jutuista mitä olen kuullun on huhuja, ja en niitä ala siksi kertomaan, mutta jos osakaan pitää paikkansa niin ei ole ihme, että Niuva on mitä on.

Palkka on sairaanhoitajilla samaa luokkaa kuin kuntapuolella. Palkkaus on tosiaan erikoinen: palkan perusosa on sairaanhoitajilla 1800e luokkaa, mutta siihen tulee päälle henkilökohtainen lisä, joka on työehtosopimuksen mukaan enintään 45% peruspalkasta. Käytännössä kokonaispalkka ilman kokemuslisiä 2100-2200e luokkaa sairaanhoitajilla. Viran saa helposti, kun hakijoita ei todellakaan ole jonoksi asti.

On toki meiltä nuoria miehiä lähtenyt katsomaan, että onko se ruoho vihreämpää siellä aidan toisella puolella, suuri osa on kyllä tullut takaisin jonkin ajan kuluttua!

Sama myös toisinpäin, eli paljon on porukkaa käynyt Niuvassa kokeilemassa, mutta lähteneet pian pois. Uskon toki, että siellä on myös hyviä osastoja, joilla homma toimii. Ongelma on vaan se, että kun kerran joutuu huonolle osastolle, niin osaston vaihtaminenkaan ei onnistu, kun niillä huonoilla osastoilla on kova henkilöstöpula ja osastonhoitajat ja ylihoitajat eivät puolla siirtoa.

PS: Niuvanniemen sairaalan rekrytointitoiminnan tason pystyi kaikki halukkaat tarkastamaan myös sairaanhoitajapäivillä :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eikös niuvassa ole pakollinen työkierto?

Zen ja moottoripyörän kunnossapito: tutkimusmatka arvojen maailmaan. (valitettavasti Zen ei ymmärrä mitään moottorikelkkojen sielunelämästä)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niuvassa työskentelystä voisi sanoa, että on kuin palaisi ajassa 10-20vuotta takaperin tietyissä asioissa. Toiset asiat taas ihan suhteellisen hyvin järjestetty.

Palkkaus tosiaan alkaa jäädä jälkeen kuntapuolen korotuksien tultua, mutta sinne mennessäni se oli pari sataa enemmän kuin entisessä paikassa. Palkka tällä hetkellä 2100€ sairaanhoitajan tehtävistä. Henkilökohtaisesta lisästä käydään vuosittain kehityskeskustelu, jonka pohjalta peruspalkkaan (vajaa 1800€) lisätään 2,7%-45% lisä suoriutumispisteiden perusteella. Järjestelmä aiheuttaa paljon epäselvyyksiä henkilökunnan kesken. Monia pohdituttaa esim. henkilökemioiden vaikutus arviointiin.

Varsinkin sairaanhoitajille työtilanne näyttää hyvälle ja työntekijöistä on jopa pula. Paikan kyllä varmasti saa jos hakee. Kiertoa hoitajille järjestetään. Mielisairaanhoitajilla se on ehkäpä 3-4 vuoden välein ellei itse pyydä siirtoa aikaisemmin ja sekään ei aina toteudu. Sairaanhoitajilla hieman vaihtelevasti esimerkiksi tänä vuonna sitä ei järjestetä ollenkaan.

Hoito on kuntouttavaa pitkäaikaishoitoa. Eristysosastoilla varsin perustavalaatuista sellaista, kun liikkumis- ja muut luvat ovat hyvin rajoitetut. Työ on pääosin leppoisaa ja rauhallista, kaikilla osastoilla, johtuen hyvistä hoitajavahvuuksista. Enemmän hässäkkää, eristyksiä ja vaikeita tilanteita joutuu kokemaan esimerkiksi sairaanhoitopiirien vastaanotto-osastoilla. Avo-osastoilla työ voi olla ehkä monimuotoisempaa. Perhe- ja verkostötyö, sekä moniammatillinen yhteistyö on hyvin alkutekijöissään varsinkin kun osan osastoista tilat eivät edes anna periksi kunnollista vastaanottotilannetta tai rauhassa perheen/potilaan tapaamista.

Osastosta riippuen sairaanhoitajan työt hyvin kansliakeskeistä "paperityötä", joista ison osan monissa muissa sairaaloissa tekee toimistosihteeri. Kansliatyötä pidetään sairaanhoitajan erityisosaamisena, mikä on minusta outoa kun tiimityöhön on oppinut ja että jokainen hoitaja tekee osaltaan kaikkea. Kansliatyöt vievät myös paljon aikaa pois potilastyöstä sairaanhoitajilla, koska joutuu aina työvuorossaan olemaan vastuuhoitajana. Samoiten päivystysvuoroissa sairaanhoitajalla on työvoimanhankintaa ja siihen liittyvää paperityötä, jos vajausta esiintyy. Samoiten jos työntekijäitä ei vuoroon satu löytymään niin virassa olevan ihmisen voi määrätä jäämään töihin edellisestä vuorosta. Näin ei taida olla onneksi tarvinnut juurikaan tehdä.

Sairaalassa tuntuu myös olevan hierarkisempi systeemi kuin monissa kuntapuolen sairaaloissa. Ohjeistuksia ja säännöksiä tulee paljon johdon taholta ja ne aiheuttavat hämmennystä, koska saattavat tulla hyvinkin yllättäen, ilman yhteistä avointa pohdintaa ja vaikuttaa osastonkäytöntöihin radikaalistikin. Sitten on vaikeuksia keksiä kuinka asia käytännössä toteutuu, ettei potilaan hoito ainakaan kärsi. Asioihin perustetaan mielellään johdon kautta neuvottelutahoja ja työryhmiä joiden kautta asioita hoidetaan ennemmin kuin esim. henkilökuntaneuvotteluissa pohdittaisi yhdessä käytäntöjä osastolla. Monet hoitajat odottavatkin ennemmin johdon ohjeistusta asioihin, koska kokevat, etteivät omalla käytännön kehittämisellä ole merkitystä ohjeistuksen tultua.

Koulutuksia Niuvassa on paljon ja niihin pääsee osallistumaan oikein hyvin! Etenkin AVEKKI-koulutus ja muutama muu sisäinen koulutus on oikein hyviä.

Itse olen lähdössä toiseen työpaikkaan, koska omalla osastolla on ollut paljon ristiriitoja ja työilmapiiri ongelmia, joita pari yksittäistä ihmistä on saanut aikaiseksi. Osalla osastoista olen kuullut samaa olevan. Toisilla taas homma kuuluu toimivan oikein hyvin! Pääosa työntekijöistä on hyvin rentoa, rempseää ja mukavaa porukkaa. Kiire ei ole ainakaan mihinkään ja syömässä ehtii käydä erittäin hyvää ja edullista ruokaa ruokalassa. ;D

Jos osaa ottaa rennosti ja liikaa stressaamatta edellä mainituista asioista, niin leppoisa paikka työskennellä. Epävarmuutta pitää kestää ja sitä, että jotkut asiat tehdään aivan  omituisella tavalla. Asioiden kehittäminen ja muutokset ovat on byrokraattisia ja niihin menee aikaa.

Semmoinen oma näkemykseni.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

(Itse olen lähdössä toiseen työpaikkaan, koska omalla osastolla on ollut paljon ristiriitoja ja työilmapiiri ongelmia, joita pari yksittäistä ihmistä on saanut aikaiseksi. )

Toi on kyllä yleistä.Joka paikassa tuntuu olevan näitä tiettyjä ongelmapersoonia(pikkupomot,esimiehen kätyrit),jotka saavat hyvän työyhteisön pilattua tehokkaasti ja motivaation pois koko hommasta.Vaikka asia on esimiesten ja työnantajien tiedossa,niin sama jatkuu.Ongelmat kun ei pääse edes kiertoon maineensa takia.  :nauraa:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Siis täytyykö Niuvaan olla psyk.sh koulutus,vai käykö tavallinen sh/amk,jolla kokemusta psyk.hoitotyöstä vain kk harjoittelu psyk.osastolla?

Millaiset työajat siellä,entä onko mahdollista että tekis pelkkää aamua,harvoin iltaa ja yötä ei lainkaan tai erittäinsatunnaisesti...sunnuntaita sillointällöin?Eli onko niin pula et vois itse määrätä työajat?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...