Jump to content
MAINOS

Pyyhkiä vai ei...


Vieras: Liisa Ihmemaassa

Recommended Posts

Vieras: Liisa Ihmemaassa

Ja nyt puhutaan sitten verensokerin ottamisesta uusilla "pikamittareilla" esim. OneTouch® Ultra® . Valmistajan sivuilla ei ensimmäisen tipan pois pyyhkimisestä puhuta mitään, eikä muutaman muunkaan merkin sivuilla.

Työharjoittelussa tuli eteen tilanne, jossa ohjaaja oli sitä mieltä, että se kuuluu pyyhkiä, itse olin sitä mieltä, että ohje koski vanhempia mittareita. Jos kunnon tippa sormen päähän tulee, niin mielestäni se on riittävän hyvä näytteelle. Terveysportin sivuilta, en hyvää lähdettäkään aiheesta löytänyt.

Kumpi voitti ? Nielen kyllä tappioni, mutta aiheesta olisi mukava saada ihan ajantasaista tietoa.

Liisa

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Nykyisin ei vastasairastuneita diabeetikkoja enää ohjeisteta pyyhkimään sitä ensimmäistä tippaa verensokeria mitattaessa. Myöskään missään ajan tasalla olevassa yksikössä ei hoitohenkilökunta pyyhi sitä tippaa. Sillä ei ole merkitystä mittaustulokseen.

Olit siis oikeassa.

1/12800

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hmm...

Juurikin laboraatiotunneilla alkuvuodesta, shp:n labrahoitaja opettajana, meille opetettiin että se ensimmäinen tippa pitää pyyhkiä pois. Tätä vielä joku ihan erikseen kysyi.

Mahtaakohan ohjeistukset vaihdella sairaanhoitopiirien mukaan?

Optimisti näkee rinkilän. Pessimisti vain reiän.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hmm...

Juurikin laboraatiotunneilla alkuvuodesta, shp:n labrahoitaja opettajana, meille opetettiin että se ensimmäinen tippa pitää pyyhkiä pois. Tätä vielä joku ihan erikseen kysyi.

Mahtaakohan ohjeistukset vaihdella sairaanhoitopiirien mukaan?

Mäkin pyyhin, jos otan esim. pika CRP:n sormenpäästä. Mutta noissa Hgt-mittareissa varmasti voisi noudattaa valmistajan ohjeita. Kysymysmerkki.

Liisa

Minä puollan kanssa tuota että ehkä voisi noudattaa valmistajan ohjeita, mutta mitä haittaa siitä tipan pyyhinnästäkään on(?) kun ei sen pitäs "lisäkipuakaan" tuottaa..:)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos reikä ei ole kaamean iso tai muuten ei kamalasti verta, anna, sanoisin tipan pyyhkimisen lisäävän epätarkkuutta tilanteessa jossa tarvitsee sormea puristaa jo toisen tipan saamiseen.

Joskus huomaan sen ensimmäisen tipan olevan jotenkin omituinen, jolloin pyyhin sen pois.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ascensia käskee edelleen pyyhkimään.

Accu-Chek ei. Vaan kertoo että se on vanha tapa.

Lifescan ohjaa käyttämään veripisaran, mutta myös ohjaa pesemään kädet aina ennen mittaamista.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tää on vähän sama homma kuin INRin otossa. Parittomina päivinä pitää ottaa tyhjäputki ja parillisina ei tjsp.

Zen ja moottoripyörän kunnossapito: tutkimusmatka arvojen maailmaan. (valitettavasti Zen ei ymmärrä mitään moottorikelkkojen sielunelämästä)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ikinä en ole ensimmäistä tippa pyyhkinyt, jotenkin tuntunut tyhjänpäiväiseltä ajan hukalta, vertahan sieltä on menty hakemaan.

Jos sormi on viileä/kylmä, niin lämmitän/puristelen sitä ennen pistämistä. Jos ei tuota toivottua tulosta, niin otan tarvittavan tipan korvalehdestä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tää on vähän sama homma kuin INRin otossa. Parittomina päivinä pitää ottaa tyhjäputki ja parillisina ei tjsp.

Mä kyllä pyyhin/pyyhkisin, ja perustelen sillä, että uudet mittarit ottavat niin älyttömän pieniä verimääriä, Ascensia muistaakseni 0,3 mikrolitraa, jolloin nimenomaan pienikin määrä vaikka kudosnestettä siinä seassa häiritsee.. Mutta toisaalta kyllä uskoisin myös valmistajan ohjetta.. Se, jos siitä reiästä ei saa kuin sen yhden minipisaran, että juuri saa mitattua sen kerran, kertoo siitä että näyte ei kyllä varmaankaan ole "laadukas", ja itse en kyllä luottais siihen tulokseenkaan. Mutta mä labrahoitajana "rakastan" hyvää toistettavuutta  ;D (eli usein kontrolloin tuloksen jos epäilystä että ei luotettava..

Ja INR:ssä en ikinä oo hukkaputkea ottanut, koska siinä taas se verimäärä on suhteessa niin iso, ettei mun maalaisjärjellä ajateltuna ole mitään merkitystä, jos sinne eksyy pienen pieni tippa kudosnestettä..

Toivo on puoli elämää, välinpitämättömyys on puoli kuolemaa.

-Kahlil Gibran

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä kyllä pyyhin/pyyhkisin, ja perustelen sillä, että uudet mittarit ottavat niin älyttömän pieniä verimääriä, Ascensia muistaakseni 0,3 mikrolitraa, jolloin nimenomaan pienikin määrä vaikka kudosnestettä siinä seassa häiritsee..

Löytyiskö tuosta faktaa? Itse itseäni testaten en ole tuollaista efektiä havainnut...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nyt menee hieman ohi aiheen, mutta haluan tuoda esille suhteellisen vakavan, mutta helposti sattuvan "ongelman" tai virhelähteen verensokerin mittaamisessa. Tässä taannoin potilaalta mitattiin erittäin korkeita vs. arvoja jotka johtivat insuliinihoidon aloittamiseen. Potilas kuitenkin kärsi vakavista hypoglykemioista, joten insuliini-herkkyyden oletettiin olevan suuri. Kun sitten sokerirasitus oli normaali alettiin miettiä, miten on mahdollista, että toistetuilla, sormenpäästä osastolla pikamittarilla otetuilla mittauksilla verensokeriarvot olivat niin korkeita. Syyksi selvisi potilaan dialyysihoidon ja osaston mittareiden yhteensopimattomuus. Nyt tätä kirjoittaessani en muista mihin ihmeeseen potilaan veressä mittari reagoi, mutta ohje oli että käytä dialyysipotilailla ainoastaan tiettyjä mittareita, joista lista osastolla.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä kyllä pyyhin/pyyhkisin, ja perustelen sillä, että uudet mittarit ottavat niin älyttömän pieniä verimääriä, Ascensia muistaakseni 0,3 mikrolitraa, jolloin nimenomaan pienikin määrä vaikka kudosnestettä siinä seassa häiritsee..

Löytyiskö tuosta faktaa? Itse itseäni testaten en ole tuollaista efektiä havainnut...

Siis millaista faktaa? ihan maalaisjärjellä tuon ajattelin, eli kun näytemäärä on tosiaan mielettömän pieni, niin pienikin määrä muuta nestettä voi sekoittaa tulosta.. Mutta eihän kaikilla siis tule tuota kudosnestettä pistämisen jälkeen, tuo ensimmäisen pisaran pyyhkiminen on tavallaan sellainen "varotoimenpide". Itse taas en olisi niinkään tarkka esim pika-crp:ssä, jos käytössä esim Quick-Read jonka näytemäärä on 20 mikrolitraa, eli melkein 70-kertainen verrattuna Ascensiaan.

Ascensia kyllä ohjeistaa pyyhkimään tuon ensimmäisen pisaran pois.

Vältä sormen liiallista puristelua ottaessasi verinäytettä.

Pyyhi ensimmäinen pisara pois ja määritä verensokeri

heti uuden veripisaran muodostuttua.

Toivo on puoli elämää, välinpitämättömyys on puoli kuolemaa.

-Kahlil Gibran

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä kyllä pyyhin/pyyhkisin, ja perustelen sillä, että uudet mittarit ottavat niin älyttömän pieniä verimääriä, Ascensia muistaakseni 0,3 mikrolitraa, jolloin nimenomaan pienikin määrä vaikka kudosnestettä siinä seassa häiritsee..

Löytyiskö tuosta faktaa? Itse itseäni testaten en ole tuollaista efektiä havainnut...

Ainoat minun löytämäni "faktat"(sikäli kun nettiä pidetään luotettavan tiedonlähteenä) löyty Diabetes.fi- sivuilta ja Stadian oppilaiden opinnäytetyöstä.

https://oa.doria.fi/bitstream/handle/10024/29142/stadia-1194538980-6.pdf?sequence=1

Kudosneste verensokerin mittauksessa antaa alempia arvoja, viittaavat (Autio 2002; Kalalahti

2006) mutta muutoin esim.tietynmerkkistä insuliinipumppua käyttävillä se arvo miittaantuu nimenomaan kudoksesta.

Joka korreloi veensokerin tasoa, viiveellä kylläkin.

Koulussa ja kaikissa harj.paikoissa on opetettu pyyhkimään ens. pisara pois, näin teen.

Muihin kapistuksiin en osaa ottaa kantaa, mikä merkitys on kudosnesteellä esim. INR tai Hb-arvoilla.

Hb olen nähnyt useasti tarkistettavan mm. verta luovutettaessa, itseltäni siis, juurikin sen ens. näytteen ollessa liian matala, kudosnesteen takia.

Pika-INR mittarit kävivät harjoittelussa tuulella, milloin oli ilmakuplaa, milloin akku ei riitä ja milloin mitäkin. Ohjaajan kanssa ei ollut mitään puhetta kudosnesteen määrästä ja näytteen laadusta.

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ainoat minun löytämäni "faktat"(sikäli kun nettiä pidetään luotettavan tiedonlähteenä) löyty Diabetes.fi- sivuilta ja Stadian oppilaiden opinnäytetyöstä.

https://oa.doria.fi/bitstream/handle/10024/29142/stadia-1194538980-6.pdf?sequence=1

Kudosneste verensokerin mittauksessa antaa alempia arvoja, viittaavat (Autio 2002; Kalalahti

2006) mutta muutoin esim.tietynmerkkistä insuliinipumppua käyttävillä se arvo miittaantuu nimenomaan kudoksesta.

Joka korreloi veensokerin tasoa, viiveellä kylläkin.

Koulussa ja kaikissa harj.paikoissa on opetettu pyyhkimään ens. pisara pois, näin teen.

Muihin kapistuksiin en osaa ottaa kantaa, mikä merkitys on kudosnesteellä esim. INR tai Hb-arvoilla.

Hb olen nähnyt useasti tarkistettavan mm. verta luovutettaessa, itseltäni siis, juurikin sen ens. näytteen ollessa liian matala, kudosnesteen takia.

Pika-INR mittarit kävivät harjoittelussa tuulella, milloin oli ilmakuplaa, milloin akku ei riitä ja milloin mitäkin. Ohjaajan kanssa ei ollut mitään puhetta kudosnesteen määrästä ja näytteen laadusta.

Mä taas en ota kantaa tuohon insuliinipumppuun, kun en niistä tiedä mitään, mutta silloinhan se mittausmenetelmä on kehitetetty nimenomaan tuolle näytetyypille, ongelmiahan tulee juuri siitä, kun eri näytetyypit "sekoittuu".

Noi pika-INR mittarit on kyllä vissiin luotettavuudeltaan aika kenkkuja, jotkut toimii ja jotkut ei.. Meillä piti leikkuriin tulla sellainen edellisessä työpaikassa, mutta kun tulostasoa ei millään saatu meidän tulosten kanssa edes tyydyttävällä tasolla samaksi, niin jäis vissiin sitten hankkimatta. Mä en ole itse nähnyt yhtäkään sellaista kapistusta livenä, joten en sen enempää ota kantaa niihin..

Toivo on puoli elämää, välinpitämättömyys on puoli kuolemaa.

-Kahlil Gibran

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nyt menee hieman ohi aiheen, mutta haluan tuoda esille suhteellisen vakavan, mutta helposti sattuvan "ongelman" tai virhelähteen verensokerin mittaamisessa. Tässä taannoin potilaalta mitattiin erittäin korkeita vs. arvoja jotka johtivat insuliinihoidon aloittamiseen. Potilas kuitenkin kärsi vakavista hypoglykemioista, joten insuliini-herkkyyden oletettiin olevan suuri. Kun sitten sokerirasitus oli normaali alettiin miettiä, miten on mahdollista, että toistetuilla, sormenpäästä osastolla pikamittarilla otetuilla mittauksilla verensokeriarvot olivat niin korkeita. Syyksi selvisi potilaan dialyysihoidon ja osaston mittareiden yhteensopimattomuus. Nyt tätä kirjoittaessani en muista mihin ihmeeseen potilaan veressä mittari reagoi, mutta ohje oli että käytä dialyysipotilailla ainoastaan tiettyjä mittareita, joista lista osastolla.

Oisko se ollu niin että Maltoosi ja galaktoosi ei vaikuta mittauksiin näissä tietyissä uusissa mittareissa?

Ainakin meillä autossa on sellanen mittari

Melko yleisenä tunneälyn määritelmänä voidaan pitää tiedon puutetta yhdistettynä kyvyttömyyteen ja siitä johtuvaan haluttomuuteen tehdä loogisia johtopäätöksiä.

Soveltuvin osin voidaan tunneälynä pitää myös sitä, että älyää anoppinsa hautajaisissa olla viheltelemättä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nyt menee hieman ohi aiheen, mutta haluan tuoda esille suhteellisen vakavan, mutta helposti sattuvan "ongelman" tai virhelähteen verensokerin mittaamisessa. Tässä taannoin potilaalta mitattiin erittäin korkeita vs. arvoja jotka johtivat insuliinihoidon aloittamiseen. Potilas kuitenkin kärsi vakavista hypoglykemioista, joten insuliini-herkkyyden oletettiin olevan suuri. Kun sitten sokerirasitus oli normaali alettiin miettiä, miten on mahdollista, että toistetuilla, sormenpäästä osastolla pikamittarilla otetuilla mittauksilla verensokeriarvot olivat niin korkeita. Syyksi selvisi potilaan dialyysihoidon ja osaston mittareiden yhteensopimattomuus. Nyt tätä kirjoittaessani en muista mihin ihmeeseen potilaan veressä mittari reagoi, mutta ohje oli että käytä dialyysipotilailla ainoastaan tiettyjä mittareita, joista lista osastolla.

Oisko se ollu niin että Maltoosi ja galaktoosi ei vaikuta mittauksiin näissä tietyissä uusissa mittareissa?

Ainakin meillä autossa on sellanen mittari

Tästä oli alkuvuodesta Duodecimissä juttu, jossa todettiin samanlainen tapaus. Jotkut glukoosimittarit eivät määritä glukoosia vaan antavat väärän tuloksen, jos näytteessä on jotain muuta sokeria, esim maltoosia. Juuri dialyysinesteet sisältävät isodekstriiniä, joka taas elimistössä muuttuu maltoosiksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nyt menee hieman ohi aiheen, mutta haluan tuoda esille suhteellisen vakavan, mutta helposti sattuvan "ongelman" tai virhelähteen verensokerin mittaamisessa. Tässä taannoin potilaalta mitattiin erittäin korkeita vs. arvoja jotka johtivat insuliinihoidon aloittamiseen. Potilas kuitenkin kärsi vakavista hypoglykemioista, joten insuliini-herkkyyden oletettiin olevan suuri. Kun sitten sokerirasitus oli normaali alettiin miettiä, miten on mahdollista, että toistetuilla, sormenpäästä osastolla pikamittarilla otetuilla mittauksilla verensokeriarvot olivat niin korkeita. Syyksi selvisi potilaan dialyysihoidon ja osaston mittareiden yhteensopimattomuus. Nyt tätä kirjoittaessani en muista mihin ihmeeseen potilaan veressä mittari reagoi, mutta ohje oli että käytä dialyysipotilailla ainoastaan tiettyjä mittareita, joista lista osastolla.

Oisko se ollu niin että Maltoosi ja galaktoosi ei vaikuta mittauksiin näissä tietyissä uusissa mittareissa?

Ainakin meillä autossa on sellanen mittari

Tästä oli alkuvuodesta Duodecimissä juttu, jossa todettiin samanlainen tapaus. Jotkut glukoosimittarit eivät määritä glukoosia vaan antavat väärän tuloksen, jos näytteessä on jotain muuta sokeria, esim maltoosia. Juuri dialyysinesteet sisältävät isodekstriiniä, joka taas elimistössä muuttuu maltoosiksi.

Muistelin kuulleeni että näitä on ollut useampi tapaus, jopa kuolemantapauksia?

Melko yleisenä tunneälyn määritelmänä voidaan pitää tiedon puutetta yhdistettynä kyvyttömyyteen ja siitä johtuvaan haluttomuuteen tehdä loogisia johtopäätöksiä.

Soveltuvin osin voidaan tunneälynä pitää myös sitä, että älyää anoppinsa hautajaisissa olla viheltelemättä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sieltähän se tuli maltoosi ja galaktoosi. Muistakaas tarkistella!

Pumpuista: Uudet (tai tällä hetkellä kait vain yksi markkinoilla, PRT) jatkuvasti verensokeria mittaava pumput analysoivat näytteen KUDOSNESTEESTÄ 288 krt /vuorokausi. Kudosnesteestä mitatut arvot ovat jonkin verran erilaisia ja reagoivat hitaammin verensokerin muutoksiin.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Teholla olessani törmäsin samaan ongelmaan eli sormenpäästä otettu tulos oli paljon suurempi kuin esim.arteriasta otettu verensokerin tulos. Meillä silloin neuvottin, että insuliini-infuusion aloittamista ei aloiteta sormenpään tuloksen mukaan vaan aina tehdään kontrollinäyte joko vena tai arteria verestä. Tuon pyyhkäisyn olen itse tehnyt aina, jos potilaan kädet ovat esim. likaiset, johon törmään useasti amppari puolella. Joskus kyllä teettää ongelmia se, että kun olet hienosti pyyhkäissyt veripisaran pois, niin jopa näihin uusiin mittareihin ei meinaa verta enää saadakkaan, mutta eikös sormenpää mittaus ole vaan suuntaa näyttävä pääsääntöisesti?huh.gif

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Yleensä pyyhkäisen. Syy on se, että potilaan sormet on likaiset tai hän on käsitellyt juuri jotain sokerista. Kokeiltiin töissä tänään sellaista, että työkaveri söi munkkia ja suoraan mitattiin verensokeri pikamittarilla sormenpäästä. Laite näytti vain High, vaikka ohjekirjan mukaan mittaa 40mmol/l asti. Kun perään otin uuden mittauksen(viereisestä sormesta) ja pyyhkäisin kunnolla ekan tipan pois, oli tulos normaali.

Ei kyllä ole mikään tieteellisesti tarkka koe...

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Löytyipi lista mittareista jotka EIVÄT sovi PD-potilaille:

Accu-Chek Aviva

Accu-Chek Compact

Accu-Chek Sensor

FreeStyle

FreeStyle Freedom

FreeStyle Mini

Glucocard X-meter

Ja Maltoosiin ei saisi liuska reagoida.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä oon itse oppinut siihen, että pyyhkäisen sen ensimmäisen veripisaran pois. Ei siihen aikaa mene kuin pari sekuntia.

Accu-Chek Avivan verensokerimittarin ohjeissa on näin: Näytteen voi ottaa muualtakin kuin sormenpäästä. Sen voi ottaa kämmenestä (pikkusormen kohdalla oleva kämmenen osa tai peukalon tyvi), kyynärvarren ulko- ja sisäsivusta, olkavarresta, reidestä tai pohkeesta.

Näytteen voi ottaa muusta kohdasta:

-juuri ennen ateriaa

-vatsan ollessa tyhjänä

- juuri ennen nukkumaanmenoa.

Näytettä ei saa ottaa muista kohdista

- kahden tunnin kuluessa ruokailusta

- liikunnan jälkeen

- ollessasi sairaana

- jos arvelet, että verensokerisi on matala

- jos matala verensokeri jää sinulta usein havaitsematta

- kun insuliinin peruseritys on nopeimmillaan

- otettuasi pikavaikutteisen insuliiniruiskeen (2 h kuluessa sen ottamisesta)

On ihan hyvä ottaa joskus muualtakin verensokeriarvon, jos potilaalle tulee sormiin kovettumia.

Samaisessa ohjeessa: Verensokeriarvot muuttuvat yleensä nopeammin sormenpäästä kuin muualta otetuissa näytteissä. Tämä on tärkeää varsinkin, jos glukoosipitoisuus pienenee tai suurenee nopeasti. Jos verensokeriarvo ei vastaa olotilaa, niin on varmistusmittaus otettava sormenpäästä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...