Jump to content
MAINOS

Kylvetyksistä


Vieras: Hikistäon

Recommended Posts

Vieras: Hikistäon

 

Kiinnostaa miten teillä jaetaan saunoitus/kylvetys vuorot hoitajienkesken.Itse sain juuri listan jossa esim samalla viikolla 3 kylvetysvuoroa jokainen vuoro kestää 8 tuntia eikä sekään välttämättä riitä kun on huonokuntoisia vanhuksia .Suurin osa ei tietenkään käy saunassa , kun kunto on heikko , mutta viedään erilliseen saunatilaan jossa suihkutuolit ym.Olen sijainen eli onko tämä sijaisille tyypillistä. Ahdistaa jo valmiiksi tuo viikko .Kahtena muuna viikkona saunavuoroja sentään vaan yksi per viikko .SaunavuoroJa on meillä aina 3 viikossa ja nyt mulla melkein kaikki kylvetykset /saunoitukset.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • 2 viikkoa myöhemmin...

Suihkut on yleensä aamupäivisin, ja sillein et yleensä joku vaan aamuvuorosta valikoituu siihen. Kuitenkin sillein et saman tyypin ei tarttis olla kun max. kerran viikossa. Yleensä siihen menee n. 2-3h. Iltaisin jos saunotetaan ni sillon vähän enemmänki, mut sillon on yleensä mahdollisuus ”tehdä pidemmän kaavan kautta”.

 

Joskus ku olin toisessa paikassa, nii siellä oli kanssa toi tyyli et koko vuoro oltiin saunassa jne. Tavallaan ne saunavuorot oli ihan kivoja, mut ei sitte jos sattu just vaikka samalle viikollekin useempi kerta (ja oli jo valmiiks kuuma kesä). 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä yleensä aamulaiset pesevät 1 asukas / vuoro, tai 2 työparin kanssa jos on kahden autettavaa. Tosi harvoin pestään iltavuorossa, paitsi esim. asukas ripulissa tai jotain sen tyypistä. Tiedetään jo työvuoron alussa, että mitä tehdään, eikä mitään eritystä kylvetysvuoroa vain kaikki osallistuu suihkutukseen / saunotukseen. Tietenkin on helpompia / hankalampia / raskampia asukkaita niin siinäkin riittää säätämistä... Ihan reilu meinikki mun mielestä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Hoitaja 2003.

Meillä suihkutuksia aamusta sekä toisinaan pestään iltapäivästä/illasta.

N.4 päivän välein asukkaat pääsevät suihkuun,tietysti jos on oikein ulosteessa tai oksennuksessa niin silloin pääsee suihkupesuille aijemminkin,parempi ilmiveellä pestä kuin hangata jollain pesulapuilla.

Suihkutukset jakautuvat yleensä niin että aamulla katotaan työparin kanssa( 2-3 hoitajaa aamussa,2 illassa) että kuka menee suihkuun.listataan 2-4 asukasta.ja puokkiin tehdään ne sitten.myös jos asukkaalla hiukset rasvoittuu nopeesti,niin ite ainakin tykkään samalla vaivalla suihkauttaa koko asukkaan päästä varpaisiin kun sinne veskiin on aamupesuille menty.se ei montaa minuttia enempää aikaa vie.

Apua pyydetään siirroissa,ja lavettipesut tehdään kahdestaan.en koe tätä systeemiä raskaaksi koska niitä suihkutuksia on se 1-2 per hoitaja,joskus enempi..illalla suihkutetaan,jos katsotaan tarpeelliseksi.

Itekkin olen ollut sellaisessa paikassa töissä jossa oli tietyt päivät saunapäiviä ja se suihkutus/saunotus kesti sen työvuoron 10-18. silloin vain ruoka aikoina oltiin syöttämisessä apuna.ite sait sitten pestä ja puunata asukkaat omaan tahtiin.oli raskasta koska painavia lavetilla pestäviä miehiä,hyvin harvoin kukaan apuun tuli,jos erikseen ei apua pyytänyt.

Olen myös ollut vuodeosastolla kylvettäjänä,siintä työstä tykkäsin.ei tarttenu muuta tehdä kuin potilaat pestä, hoitajat toivat,joko suihkutuolissa,tai nosturilla,tai potilas itse käveli.minä pesin,hoitajat kuivasivat ja pukivat ja veivät takasin.silloin olin myös ruokailuissa apuna.

Kohtuutonta on jos yksi ihminen joutuu useamman työvuoron viettämään viikossa saunassa,miusta se kuuluu koko työyhteisölle tehdä niitä saunotusvuoroja vuoronperään,eikä vain tyyliin nakki napsaha kesäsijaiselle.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Tiedä paikkasi

Vanhassa työpaikassani tuollainen oli hyvinkin tavallista. Kesäsijaisille laitettiin kaikki ne vuorot joita vakihenkilökunta ei syystä tai toisesta halunnut tehdä. Kerrottiin että oli meidän yksikössä ilmeisesti jonkinlainen jäänne jostain kaukaisuudesta. Todellisuudessa kyseessä oli listoja tekevää pomoa pihdeissään pitävien hoitajien valtataistelu ja uusien "koulutus" talon tavoille. Eli todella sairas työyhteisö.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Aina on tehty näin
2 tuntia sitten, Vieras: Tiedä paikkasi kirjoitti:

Vanhassa työpaikassani tuollainen oli hyvinkin tavallista. Kesäsijaisille laitettiin kaikki ne vuorot joita vakihenkilökunta ei syystä tai toisesta halunnut tehdä. Kerrottiin että oli meidän yksikössä ilmeisesti jonkinlainen jäänne jostain kaukaisuudesta. Todellisuudessa kyseessä oli listoja tekevää pomoa pihdeissään pitävien hoitajien valtataistelu ja uusien "koulutus" talon tavoille. Eli todella sairas työyhteisö.

Ollaankohan oltu samassa työpaikassa :D niin tutulta kuulosti. Harmillista että tuollainen sallitaan vielä tänäpäivänä. Tuollainen toimintatapa vain edesauttaa sitä, että hyvät sijaiset äänestää jaloillaan ja vanhat jäärät saa huseerata mielensä mukaan. Eikä hoito perustu hoitotieteeseen millään tapaa, vaan lähinnä mututuntumaan ja historian havinaan. "Aina on näin tehty ja kaikki uudet toimintatavat on kokeiltu, mutta toimimattomiksi havaittu!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: MäHoidan

Simputtamista. Harmillista, sijaisista huutava pula kaikkialla. Toiset osastot saavat hyvin sijaisia, toiset eivät. Simputus on suurin syy kieltäytyä keikasta. Sijaisilla on oikeus tasavertaisuuteen. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No huh, huh. Meillä oli n. 20 v. sitten tuollaisia kylvetysvuoroja. Nykyään 2-3 asukasta pestään aamuvuorossa ja 1 illassa. Myös viikonloppuisin saattaa olla suihku/sauna. Ja kaikki pesee asukkaita, myös sh. Ei ole liian rankkaa kenelläkään kun ei jää yhden "harteille" kaikki päivän pesut. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Nauti hetkestä

Uran aikanani  on useita eri tapoja kokeilu. Koko päivästä. Per osasto tai 1per vuoro.  Usein saunalle tai lavi apuun on keikkarit sekä opiskelijat  ohjattu. Ei siksi että se olis raskasta vaan osaston turvallisuuden takia.   Osastolla kun "vahdittaavaa Riitää".  Ja tekemistä piisaa.  Ja  puhelimet pirisee.   Sit kuin osaa ottaa haltuu koko osaston ja toimia yllätys tilanteissa. Niin pesu hommat ehkä vähenee. Onhan se saunottajalle / pesällekin ihana hetki tehdä työ rauhassa. Ja antaa hoidettavan myös nauttia, Kun tietää et kakki hoituu osastolla. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Nauti hetkestä

Mutta jos ajatuksena koet sen jo kauheana. Niin sano se ääneen. - Asioilla on tapana järjestyä . Niin paljon tapahtuu asioita epä huomiossa . Ja jos asioita ei sano niin niitä ei ehkä ole huomattu. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Hyvä systeemi

Meillä on saunat/suihkut pääsääntöisesti aamuvuorossa, myös viikonloppuna. Jokaiselle hoitajalle tulee 1-2 saunaa/suihkua. Tarvittaessa tietysti suihkutellaan myös iltaisin. Tää ollut hyvä systeemi!!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Osastolla on käytössä omahoitajuus, joten omahoitajat vastaavat pääosin suihkutusten toteutumisesta. Ehkä enemmänkin aamupainotteisesti, mutta potilaan toiveen ja / tai osaston tilanteen mukaan myös iltavuorossa yhtä lailla mahdollista. Itse suihkussa käyviä ohjataan käymään aikavälillä 06:00 - 22:00, joskus on joku päässyt livahtamaan yölläkin. Jos useammalla potilaalla on seuraavana päivänä hoitotoimenpide, joka edellyttää suihkun edellispäivänä, saattaa iltavuoroon kertyä suihkutuksia. Suihkun suhteen huonosti motivoituneilla potilailla rajana on pidetty vähintään 1 x / viikko -tahtista kylpyä. Joskus päätetään suihkupäivät pari-kolme kertaa viikossa. Kaikki suihkuttavat ammattinimikkeestä riippumatta. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Luo tunnus tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Vain jäsenet voivat kommentoida

Luo tunnus

Rekisteröi tunnus yhteisöömme. Se on helppoa!

Rekisteröi uusi tunnus

Kirjaudu sisään

Onko sinulla jo tunnus?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...