Jump to content
MAINOS

Synnytyssetti


Maailman vahvin tyttö

Recommended Posts

Mitäs teillä auton synnytyssetti sisältää? Juuri tuossa meille sellaista kokoilin, ei ole sisällyslistaa nyt tässä, mutta muistelisin laittaneeni mukaan ainakin

isoja kroonikkovaippoja

isoja siteitä

L-koon vaippa

paperilakanoita

pieniä kroonikkovaippoja

steriileitä tuotteita:

palovammaliinoja

kahdet kocherit

sakset

käsineitä kaksi paria

liinavaatteita:

vauvalle myssy

pieniä pyyhkeitä

poikkilakana

pieni peitto (vauvanpeitto siis)

muuta:

muovipussi istukalle

kanttinauhaa

Mietin lähinnä että olisiko tarpeen varata jotain vauvan vaatteita tai vaippa, meillä on kuitenkin melko pitkä kuljetusmatka synnärille, mutta toisaalta vauva on kuitenkin äidin rinnan päällä ja peittojen sisässä.

Mitenkään steriilisti nuo ei ole pakattuna, paitsi tietysti oikeasti steriilit tuotteet.

Entäs napaveriputket? Kuuluuko synnytyssettiin?

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Hyvä kysymys  ;D Kun en kertaakaan ole ollut itse the tilanteessa läsnä. Mutta näin kuvittelin. Ja vauvan suuta varmaan vois puhdistaa niillä kans. Noi palovammaliinat steriileinä taitoksina ei ollut mun valitsemat, vaan ne oli jo valmiina setissä, kun ei ollut käytetty edellisessä synnytyksessä.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Käytetäänkö noita palovammaliinoja välilihan tukemiseen?

Öö, miten tämmönen käytännössä tehdään? Sen mä tiedän että se voi revetä, mutta en mä muuta keksi siteille siinä käyttöä ku tukkia mahdollista vuotoa? Vai pitäiskö se repeämä joteki taiteilla yhteen matkan ajaks?

Joo, teoriassa osaan hätäsynnytyksen hoitaa, mutta ekaa synnytystä pelkään enemmän kuin kuolemaa..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Käytetäänkö noita palovammaliinoja välilihan tukemiseen?

Öö, miten tämmönen käytännössä tehdään?

Eiköhän niillä ihan vaan kevyesti paineta ja tueta välilihaa samalla ku koitetaan hidastaa pään syntymistä.

"Work smart, not hard." Dr. House

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Käytetäänkö noita palovammaliinoja välilihan tukemiseen?

Öö, miten tämmönen käytännössä tehdään?

Eiköhän niillä ihan vaan kevyesti paineta ja tueta välilihaa samalla ku koitetaan hidastaa pään syntymistä.

Aaa! Eli estetään paikkojen pullistumista väärästä paikkaa. Nymmää hokasin.

Mun mieli oli asettunu sinne jo tapahtuneen synnytykseen ja sen "vaurioiden" korjailuun, ennemmin kuin niiden estämiseen. Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Siis mä laittaisin siihen mahdollisen repeämän päälle puhtaan taitoksen ja kiinnittäisin sen... niin millä? Oiskohan laajat verkkohousut ihan turha ajatus?

Meille opetettiin toi taitosten käyttö silleen et jos äidiltä tulee kakkaa samalla kun ponnistaa, niin taitoksella pyyhkäistään se pois ettei vauva synny samaan sotkuun. Mut kai sen asian ajaa vaikka sellukin, eihän vessapaperikaan steriiliä ole... mulla ainakaan.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jostain syystä mulla on aina ollu ajatus, että olis kivaa, jos kentällä tulisi synnytys vastaan.  ;) Vaikka äkkiähän siitä kauhutarina tulisi, jos ei kaikki ihan putkeen menisikään...

"Work smart, not hard." Dr. House

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Siis mä laittaisin siihen mahdollisen repeämän päälle puhtaan taitoksen ja kiinnittäisin sen... niin millä? Oiskohan laajat verkkohousut ihan turha ajatus?

Mä mietin tota problematiikkaa tossa kanssa, onneksi joku viisas on suonut meitä kyytiläisiä sellaisella keksinnöllä kuin ruskea teippi. Pysyy varmaan matkan ajan paikallaan, ja eikä se varmaan o huono idea laittaa mahdollisesti noita verkkohousuja/jotain tenaflexiä sinne pöksyihin siksi matkan ajaksi. Sieltä kun muutenkin valuu kaikenlaista nestettä synnytyksen jälkeen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jostain syystä mulla on aina ollu ajatus, että olis kivaa, jos kentällä tulisi synnytys vastaan.  ;) Vaikka äkkiähän siitä kauhutarina tulisi, jos ei kaikki ihan putkeen menisikään...

No onhan se hienoa jos kaikki menee putkeen, mutta jos ollaan kaukana synnäristä niin kyllä saattaapi joutua päätään raapimaan... Mutta kyllä sitä erilaisella innolla sille 791:lle lähtee kun jollekin muulle. Ja onhan se nyt HIENOA että joku putkahtaa sieltä mahasta maailmaan  :D

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jostain syystä mulla on aina ollu ajatus, että olis kivaa, jos kentällä tulisi synnytys vastaan.  ;) Vaikka äkkiähän siitä kauhutarina tulisi, jos ei kaikki ihan putkeen menisikään...

Ehkä menee tästä hieman OT, mutta.. Meillä on nyt tänä keväänä synnäriharjottelu, ja mä pelkään sitä ihan sikana. Aivan kauhusta kankeana odotan sitä ekaa synnytystä. Oon mä nähny sektioita ja leikkauksia ja verta ja suolenpätkiä ja kaikkea, mutta.. Tossa kun se nainen karjuu ja kiljuu ja on tuskissaan ja oikein mitään ei voi tehdä. Ei voi lääkitä kipua, et tosissaan tiedä miltä siitä tuntuu, sitten sieltä pullahtaa joku pieni ihminen maailmaan jonka elintoiminnot on aivan eri asteikolla kuin ne mihin on tottunut ja se on liukas ja hauras ja ja ja ...

No, toivottavasti siitä oppii sen ettei tarvi pelätä, ja oppis sen synnytyksen hoitamaan siellä kentällä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ehkä menee tästä hieman OT, mutta.. Meillä on nyt tänä keväänä synnäriharjottelu, ja mä pelkään sitä ihan sikana. Aivan kauhusta kankeana odotan sitä ekaa synnytystä. Oon mä nähny sektioita ja leikkauksia ja verta ja suolenpätkiä ja kaikkea, mutta.. Tossa kun se nainen karjuu ja kiljuu ja on tuskissaan ja oikein mitään ei voi tehdä. Ei voi lääkitä kipua, et tosissaan tiedä miltä siitä tuntuu, sitten sieltä pullahtaa joku pieni ihminen maailmaan jonka elintoiminnot on aivan eri asteikolla kuin ne mihin on tottunut ja se on liukas ja hauras ja ja ja ...

No, toivottavasti siitä oppii sen ettei tarvi pelätä, ja oppis sen synnytyksen hoitamaan siellä kentällä.

Voi kun mäkin pääsisin edes päiväksi harjoitteluun synnärille  angry.png kun en itse ole koskaan synnyttänyt enkä yhtäkään synnytystä nähnyt, niin jännittäähän se. Onneksi meillä nuo vanhat jermut on kokeneita lapsenpäästäjiä... Mulla taas on se, että kyllä mä sen vauvan kanssa sitten selviän kunhan se on saatu ulos sieltä jollain konstilla...

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ehkä menee tästä hieman OT, mutta.. Meillä on nyt tänä keväänä synnäriharjottelu, ja mä pelkään sitä ihan sikana. Aivan kauhusta kankeana odotan sitä ekaa synnytystä. Oon mä nähny sektioita ja leikkauksia ja verta ja suolenpätkiä ja kaikkea, mutta.. Tossa kun se nainen karjuu ja kiljuu ja on tuskissaan ja oikein mitään ei voi tehdä. Ei voi lääkitä kipua, et tosissaan tiedä miltä siitä tuntuu, sitten sieltä pullahtaa joku pieni ihminen maailmaan jonka elintoiminnot on aivan eri asteikolla kuin ne mihin on tottunut ja se on liukas ja hauras ja ja ja ...

No, toivottavasti siitä oppii sen ettei tarvi pelätä, ja oppis sen synnytyksen hoitamaan siellä kentällä.

Ite odotin ko. harjoittelua paljon ja kyllä se täytti kaikki odotukset. Alusta loppuun sai kätilön ohjauksessa hoitaa ulosauton ja vastasyntyneen käpistelyn - lisäsi aivan älyttömästi varmuutta eikä pelota ajatus, että kentällä tulisi synnytys vastaan. Kaipa sitä kuuluu kuitenkin terveen verran pelätäkin, kun ei ne olosuhteet kentällä ole lapsen syntymälle ihan parhaat eikä ole rutiinia hommaan, jos tuleekin jotain komplikaatiota kehiin. 

"Work smart, not hard." Dr. House

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mun mielestä pätee sama kuin moniin muihinkin asioihin. Tekemään vaan. Ei siinä sitten ehdi enää omaa pelkoaan miettimään :D Itse pääsin Namibiassa hoitamaan muutaman synnytyksen kaverini kanssa ihan itsekseen hoitajan nojaillessa seinään. Antoi hyvän kokemuksen ja varmuutta ehkä joskus vastaan tulevaan synnytykseen.

Namibiassa ei tosin äidit päästäneet ääntäkään. Ei saanut huutaa eikä valittaa. Kuuluu kulttuuriin. Jos huusi, hoitaja saattoi antaa avokämmenellä poskella.

Tuosta synnytyssetin sisällöstä. Ei tarvitse mun mielestä erillistä myssyä eikä pietä vauvanpeittoa. Kun on sopivan kokoinen peitto, johon vauvan käärii ja asettaa sitten äidin rinnan päälle peiton alle niin se riittää.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ennen kuin lähtee kelkka käsistä niin muistetaanpa että 60 vuotta sitten todella moni syntyi kaikkialla muualla kuin synnytyssalissa. Ei sitä synnytyksen hoitamista tarvitse jännittää. Jos lapsi on terve, kaikki menee hyvin. Jos lapsi on mustikka, voi häntä koettaa virvoitella / elvyttää. Mikäli lapsesta ei ole eläjäksi, niin todennäköisesti hän ei olisi sitä myöskään synnytyssalissa. Paha mieli tulee toki pitkäksi aikaa, mutta elämä on, ammatinvalintakysymys jne kliseet.

Synnytyssetistä sen verran, että parit bänksit sekä kanttinauhaa ja avaruuslakana riittävät. Muita kamppeita on autossakin. Mikäli kohteeseen meinaa syntyä niin kaveri voinee hakea tarvittaessa kroonaria tms. Tehdaspuhtaat hanskat riittävät synnytykseen, sillä ei niillä seuduin mistä lapsi ulos tulee ole kovin steriiliä muukaan. (kätilöt varmaan kohta murahtavat)  :D Itselle osunut 5 syntymää sairaalan ulkopuolella ja kaikki menneet hienosti. Mutta muistakaa ynnätä apgarit tai synnärillä tulee sanomista...  :(

Suurimmat haasteet mielestäni ovat vauvan lämpötasapainosta huolehtiminen, vauvan liukkaus sekä mahd. komplikaationa äidin vuoto / pihtaavat jälkeiset. Synnytyspelko kuuluu äidille eikä hoitajalle  :D

Jännittää, sanoi mummo kun kahvimerkkiä vaihtoi...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Student Midwife

Tehdaspuhtaat hanskat riittävät synnytykseen, sillä ei niillä seuduin mistä lapsi ulos tulee ole kovin steriiliä muukaan. (kätilöt varmaan kohta murahtavat)  :D

Ei murahda, koska sairaalassa(kin) hoidetaan ulosautto tehdaspuhtain. Ainoastaan repeämien ompelussa käytetään steriilejä hanskoja ja lanssissa ei taideta repeämiä paljoa ommella.

Välilihan tukemisella tarkoitetaan sitä, kun ulosauton hoitaja "kuroo" peukalolla ja etusormella välilihaa sivuilta keskelle "löysyttäen" sitä, jotta väliliha ei repeäisi. Tärkeämpää on kuitenkin tukea vauvan päätä eli pitää vastaan, jotta pää ei leikkaa välilihan yli kuin tykinkuula = varma resepti repeämiin.

Mutta tämä vielä vasta kirjaviiisautta ja koulun labratunneilla kokeiltua. Itse hommiin pääsen ensi viikolla ja sitä upeutta kestää seuraavat 8 viikkoa. Jesh!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos se vauva sattuu siellä kentällä syntymään, yleensä ei ole ongelmia vaan tulee ihan spontaanisti. Se välilihan tukeminen on ihan jees, samoin pään pomppaamisen estäminen. Muutoin voi antaa luonnon hoitaa homma. Napanuoran katkaisulla ei ole kiirettä, kannattaa odotella, että se lopettaa sykkimisen. Jos on lähellä sairaalaa, ei kannata alkaa katkomaan. Jälkeisten syntymisen voi lyhyellä matkalla jättää sairaalan ongelmaksi, nekin yleensä tulevat itsestään. Ja jos istukka jymähtää kiinni, sen hoitaa lääkäri äidin olessa humautettuna.

Tärkeintä on pitää vauva lämpimänä, erityisesti pää kannattaa peittää, siitä on suurin lämmönhukka. Ihokontaktiin äidin rinnalle ja siihen peittoja päälle.

Jos perätilassa, älä koske vauvaan vaan anna tulla supistuksilla ulos. Pään autto etusormi/keskisormi suuhun, leuka rintaan ja pyöräytys ulos.

Jos jymähtää takaraivotarjonnassa harteista kiinni, äidin pyllyä ylöspäin ihan millä tahansa (tyyny, alusastia, onko autossa?, kaarimalja). Antaa muutaman sentin tilaa painaa vauvaa päästä alaspäin ja synnyttää ensin toinen hartia ja sitten toinen. Vauva ei mene helposti rikki, joten tukevat otteet.

"Tietä käyden tien on vanki/ vapaa on vain umpihanki."

- A. Hellaakoski -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Meillä on kahdet nipsut napanuoraa varten, napaverinäytteen ottamisvälineet ja se iki-ihana vanhanaikainen sydänäänien kuuntelusuppilo. Maailman vahvin tyttö olet oikeassa, se on mahtavaa kun vaavi syntyy autoon! Itse olen aika tuore lanssari, mutta tämä minunkin suuri haaveeni on jo toteutunut. Onneksi äiti oli rauhallinen ja kaikilla kaikki hyvin!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Maailman vahvin tyttö olet oikeassa, se on mahtavaa kun vaavi syntyy autoon!

Joo tää on niistä yksistä keikoista minne en haluis millään lähtee! en tiedä miksi. harjoituksen puutetta kai se on, pari kertaa nukelta kumisen vauvan tempassa jalkojenvälistä. tuntuu etten vielä "ihan" pro niissä jutuissa oo  >:D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joku kirjoitti aiemmin siitä, että teipataanko repeämän päälle steriili taitos tms. Ei siihen tartte mitään laittaa, tietty jos vuotaa lorottaa, voi steriilillä taitoksella painaa sitä vuotavaa kohtaa. Jos vuoto tulee selkeästi kohdusta, on kohdunpohjan painaminen ratkaisu siihen. Itselläni on tosin käsitys, että synnytykset lanssissa menee yleisesti ottaen nopeesti ja kyseessa usein uudelleensynnyttäjä. Repeämiä tulee tod.näköisesti vähän ja vauva syntyy helposti lähes liukumalla ulos... Korjatkaa jos väärässä.   

A lot of fellows nowadays have a B.A., M.D. or Ph.D. Unfortunately they don't have a J.O.B. -Fats Domino-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...