Jump to content
MAINOS

Terveydenhoitajaliitto vai Tehy


Maru

Recommended Posts

Onko Terveydenhoitajaliitto ainoa ja oikea liitto terveydenhoitajalle? Muistan menneinä vuosina, kun terveydenhoitajille alettiin myöntämään myös sairaanhoitajan laillistuksia ihan tuon 3.5 vuoden koulutuksenkin perusteella niin Tehy vastusti sitä. Tuolloin ajattelin aina kuuluvani terveydenhoitajaliittoon. Nyt hoitovapaalla ollessa harmittaa maksaa mielestäni suht isoa liitonmaksua mielettömän pienestä "palkasta"/tuesta (alle 300 auroa/kk). Työttömätkin saavat maksaa vain liitonmaksua. Tämä on itselleni lähinnä periaatteellinen kysymys. Terveydenhoitajaliitosta en myöskaan saa useimmitenkaan vastauksia asiallisiin sähköposteihini. Näillä perusteilla olen nyt alkanut kuitenkin miettiä Tehyyn siirtymistä tai itseasiassa olen miettinyt vakavasti jo lähes koko vuoden. Tällä viestillä siis haluaisin asiallisia kommentteja siitä, että kumpaan liittoon ihan oikeasti kannattaisi kuulua ja perusteluita kaipaisin myös. Kiitos!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Terveydenhoitajaliitto: Jäseniä 7000kpl

Tehy: Jäseniä 120 000 ja määrä kasvaa kokoajan.

Jo tällä palkkakierroksella opittiin kuinka yhdessä isossa massassa näitä asioita kannattaa viedä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tehy: Jäseniä 120 000 ja määrä kasvaa kokoajan.

Jos oikein ymmärsin niin työtaistelun aikana puhuttiin että 130 000 jäseneen raja meni jo rikki.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Student Midwife

Minä kuulun tulevana kätilönä (ja sairaanhoitajan pätevyyden aajana) sekä kätilöliittoon että sairaanhoitajaliittoon. Näiden lisäksi kuulun vielä Tehyyn. Minä pidän tästä jaosta, että Kätilöliitto ja Sh-litto toimivat ammattiliittoina eivätkä edunvalvontajärjestöinä. Toki ne ottavat kantaa edunvalvonta-asioihin, mutta kantaa otetaan ammattikuntana eli ajetaan kaikkien sairaanhoitajien tai kätilöiden asiaa riippumatta siitä, ovatko he järjestäytyneitä tai ei. Toki molemmat liitot ovat puolensa valinneet eli ovat Tehyn yhteistyöjäseniä, mutta se ei sido yksittäistä jäsentä mihinkään.

Terveydenhoitajaliitto sen sijaan ei anna jäsenilleen vapautta valita omaa edunvalvontajärjestöään tai mahdollisuutta olla siinä suhteessä järjestäytymätön.

Minä pidän tuosta jaosta, että ammattijärjestö erikseen ja edunvalvontajärjestö erikseen. Kannatan myös lämpimästi yhtä suurta hoitoalan ammattihenkilöstön edunvalvontajärjestöä, on sen sitten Tehy, Super tai SHH (SairaanHyvätHoitajat).

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse erosin aikoinaan Terveydenhoitajaliitosta ja vaihdoin Tehyyn. Työskentelin tuolloin yksityisellä puolella ja tarvitsin liitolta apua TES:n tulkinnassa. Th-liitosta sain vastauksen vasta useamman kyselyn jälkeen ja kaikenlisäksi väärää tietoa, Tehy taas vastasi heti ja antoi siis aivan eri vastauksen (ja oikean vastauksen). Tehyyn olen ollut myöhemminkin tyytyväinen kun olen apua tarvinnut.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kiitos! Kiva saada vähän faktaa ja huomata, että muutkin saavat kovin kysellä terveydenhoitajaliitosta ennenkuin vastaus tulee. Lisääkin kommentteja ja kokemuksia luen mielelläni ::)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minä olen saanut Th-liitosta nopean ja asiantuntevan vastauksen aina kun olen kysynyt  :D

__/)

( o.O) This is Bunny. Copy and

(")_(") paste bunny into your signature to help him gain world domination.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Olen jonnekin tänne aiemminkin kertonut, että STHL vaikuttaa minusta enemminkin harrastuksekseen työtä tekevien liitolle - hällä väliä palkasta ym... Itse sairaanhoitajasta terkkariksi erikoistuttuani ei tullut mieleenikään vaihtaa Tehyä toiseen liittoon ja tyytyväinen olen ollut kohta 24 vuotta. Tosin edellisen lakon aikana en ollut tyytyväinen Tehyynkään, mutta tosi vihainen STHL:oon kuuluville kollegoilleni, jotka sumeilematta tekivät lakonalaiset työni! Nytkin heikäläisiltä kuulin kommentteja, että hyvät korotuksethan he sai, mitäs te tehyläiset nyt enempää vaaditte huh.gif

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Opiskelun alussa tuli liityttyä noihin kaikkiin kolmeen pytinkiin eli sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajaliittoon sekä Tehyyn. Nyt kun tuo valmistuminen lähestyy, tarkotuksena olisi "hylätä" tuo terveydenhoitajaliitto ja maksaa maksut Tehylle. Henk.koht. mä vaan olen sitä mieltä, ettei tuo th-liitto kykene meidän etuja tarpeeksi valvomaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...