Jump to content
MAINOS

työJALAT


Sistah

Recommended Posts

Työkengistä puhutaan sen kymmenessä ketjussa, mutta minua vaivaavat nämä työJALAT! Eli kertokaa, kauan alalla olleet, tottuuko jalat seisoma/kävelytyöhön vaikka olisi alussa hyvinkin hellänä vai saanko alkaa katsella tulevaa uraani sillä silmällä, ettei ainakaan mihinkään sängynvierusosastolle?!

Eka harjoittelussa oli jalat jo eka viikon jälkeen kuin tulessa iltaisin. Sen jälkeen on vaivannut plantaarifaskiitti mutta myös ihmeelliset kivut terveessäkin jalassa jos vaan on pidempiä jaksoja noita vuodepotilaanhoitotöitä. Yksi opiskelukaveri sanoi, että hänellä meni puoli vuotta jalkojen tottumiseen (ei hoitoalalla vaan ekassa työssään kaupassa), se antaa jotain toivoa.

Sen ymmärrän, että kengillä on oikeasti merkitystä, jos on huonot kintut. Että arvostan kyllä niitäkin ketjuja :-)

Murehtii

Sistah

Vanha koira. Uusia temppuja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Kyllä jalat tottuu :) Mutta vaikkei tämä jalkineketju olekaan, niin pakko tunnustaa, että mä ajan edelleen uudet jalkineet sisään vapaa-aikana. Esim. Birkkareita "pehmennän" kotona puolisen vuotta ennenkuin otan ne töihin. Sitten tukisukat on kova juttu yövuoroissa  :D

Kokemus on hyvä opettaja, mutta lähettää sikamaisen isoja laskuja

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Student Midwife

Itse olen huomannut, että työkengillä on suuri merkitys siinä, missä kunnossa jalat on työpäivän jälkeen. Aikaisemmin lipsuttelin töissä tavallisilla lastenosastolta ostetuilla ns. terveyssandaaleilla eli ihka aitoa nahkaa kyllä ja jollain tavalla anatomisesti muotoiltu pohja. Jalat olivat useinmiten ihan poikki työpäivän jälkeen, tiesi jalkojensa päällä olleensa. Vaihdettuani Crocseihin en muista, että olisin kertaakaan valittanut tai edes huomannut jalkojeni olevan väsyneet, vaikka kesällä tuli tehtyä myös pitkiä päiviä. Joko jalat on tottuneet tai sitten noilla kengillä on ollut tosi suuri merkitys. Veikkaan, että syy on ihan kengissä.

Täytyykin juhlistaa ensi vuoden puolella alkavaa synnäriharjoittelua hankkimalla sinne uudet valeanpunaiset crocsit mikkireityksellä. Jos olis laittaa enempi rahaa, niin ottaisin toki yhdet vaaleanpunaiset ja yhdet vaaleansiniset ja sitten eriparitossuilla duuniin :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Täytyykin juhlistaa ensi vuoden puolella alkavaa synnäriharjoittelua hankkimalla sinne uudet valeanpunaiset crocsit mikkireityksellä. Jos olis laittaa enempi rahaa, niin ottaisin toki yhdet vaaleanpunaiset ja yhdet vaaleansiniset ja sitten eriparitossuilla duuniin :)

Kauaskantoisesti sulla olis sit jo seuraavatkin kengät hankittuna...  :D Mulla on birkkarit ja ne tuntuu töissä hyviltä, mutta auta armias, kun vaihtaa omat kengät jalkaan. (No höhöö, vika voi olla niissä vapaa-ajan kengissä...)

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hyvät tutut kengät ja uusiin totuttelu pikkuhiljaa. Vanhat kunnon tukisukat ja aika.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hyvät tutut kengät ja uusiin totuttelu pikkuhiljaa. Vanhat kunnon tukisukat ja aika.

Kyllä, tässä resepti kivuttomiin jalkoihin. Uusin tuttavuuksista on nämä tukisukat, mutta ai ku kintut tykkää! Varsinkin jos työ sisältää paljon staattista lihastyötä eli seisomista paikallaan niin ai ai... Jos paljon kävelee työssä niin pelkästään hyvät kengät on riittänyt mulla...

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itselläni tepsii se, että minulla on kahdet hieman erimalliset työkengät joita pidän vuorotellen. Vaihtelu tekee ainakin minun kintuille hyvää.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mun salainen ase on ne tukisukat. Ei työpäivää ilman tukisukkia, jonkun kerran kun ovat unohtuneet kotiin; voi sitä turvotuksen ja väsymyksen määrää jaloissa! Ja tietysti kunnolliset työkengät kruunaavat tilanteen.

"Minä suojelen sinua kaikelta, mitä ikinä keksitkin pelätä. Ei ole sellaista pimeää, jota minun hento käteni ei torjuisi." -Ultra Bra-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kertokaa lisää tukisukista! Riittääkö työkäyttöön ihan sellaiset perus sukkaosastolta ostettavat polvisukat tukiominaisuuksin, vai pitääkö olla jostain jalkaliikkeestä oikein pro-sukat?

Ihan tuntematon aihe minulle, mutta ilmeisen tarpeellista olisi perehtyä!

Vanha koira. Uusia temppuja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kertokaa lisää tukisukista!

Erikoisliikkeestä ostettavat ja tarkasti mitatut polvitukisukat ovat parhaimmat ja kalleimmat. On työpaikkoja, joissa esim. tukisukista korvataan tietyn euromäärän ylimenevä osuus (esim. 20 euron omavastuuosuus) ja silloin kannattaa kyllä sijoittaa noihin sukkiin. Tyyliin S, M, L - kokoisia tukisukkia myydään apteekeissa ja sukkaliikkeissä, kyllä sellaisistakin on ollut ihan hyvä apu. Jos on suonikohjuvaivaa niin ilman muuta kunnon sukat!

Tärkeätä on myös hoitaa niitä sukkia, juuri nuo kalleimmat hoitosukatkin kestävät parempina pidempään kun vaivautuu pesemään ne käsin aina käytön jälkeen ja pari kertaa viikossa heittää pesukoneeseen. Niihin pätee se rintsikka/sukkahousupesuohje.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen käyttänyt tukipolvisukkia leikkurissa i-puolella työharjoitteluissa ja viime kesänä leikkurissa kesähoitsuna. Ihan sellaisia tavallisesta kaupasta saatavia tukipolvisukkia, joissa saa kernaasti olla leveä resori ja kantavahvike. Porukoilla oli leikkurissa käytössä myös Mabs-merkkisiä paksumpia, "sukkamaisempia",  tukipolvisukkia ja niitä käyttäneet kehuivat niitä. Tilasin itsellenikin Mabsit yhteistilauksessa. Ovat vähän tyyriimmät ja yhteistilauksella jossa kpl-hinta määräytyy kpl-määrän mukaan, hinnaksi tuli noin 18 €/pari. Tosin en ole ehtinyt vielä tutustua Mabseihini, sillä viime kesä oli monessakin mielessä kuumanpuoleinen ja niinpä käytin vaan kaupan tukipolvisukkia jotka olivat ohuemmat. Työvuorojen jälkeen oli ihossa jonkin aikaa resorinkuvaa, mutta jalkani eivät olleet koskaan väsyneet vaikka pisimmillään taisin seistä yhtä kyytiä liki 4 tuntia. Jotkut kai käyttävät tukisukkahousuja, mutta itse en voi sietää niitä vaan mielestäni polvarit ovat paremmat. Ostin kerran kaukolennolle tukisukkahousut ja jo Helsinki-Vantaan turvatarkastuksen jälkeen riisuin ne vessassa ja panin kassiin, ne tuntuivat ihan hirveiltä. Kesäkollegalla oli stay-up -tukisukat, itsellä ei niistä ole kokemusta.

Leikkurisisar uraputkessa

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eli kertokaa, kauan alalla olleet, tottuuko jalat seisoma/kävelytyöhön vaikka olisi alussa hyvinkin hellänä vai saanko alkaa katsella tulevaa uraani sillä silmällä, ettei ainakaan mihinkään sängynvierusosastolle?!

Kyllä ne jalat tottuu. Muutama viikko, eikä enää jalat huuda tuskasta. Vuoden päästä et muistakaan, että kipuilit joskus asian kanssa. Paitti kesäloman jälkeen huomaat taas, että jalat on työpäivän jälkeen muussina :-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: WayUnderPayd

Työkengistä puhutaan sen kymmenessä ketjussa, mutta minua vaivaavat nämä työJALAT! Eli kertokaa, kauan alalla olleet, tottuuko jalat seisoma/kävelytyöhön vaikka olisi alussa hyvinkin hellänä vai saanko alkaa katsella tulevaa uraani sillä silmällä, ettei ainakaan mihinkään sängynvierusosastolle?!

Sama ongelma oli joskus. Yksi mikä auttaa on sama mitä suonikohjupotilaille neuvotaan myös...teet aina tilaisuden tullen pohjelihas harjoituksia. Nouset varpailles ja alas, varpailles ja alas niin paljon kuijn jaksat. Aluksi saattaa polttaa jos et ole aikaisemmin tehnyt, mutta helpottaa nopeasti. Veri kiertää ja sitä rataa......samalla saat kivikovat pohjelihakset

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kertokaa lisää tukisukista! Riittääkö työkäyttöön ihan sellaiset perus sukkaosastolta ostettavat polvisukat tukiominaisuuksin, vai pitääkö olla jostain jalkaliikkeestä oikein pro-sukat?

Ihan tuntematon aihe minulle, mutta ilmeisen tarpeellista olisi perehtyä!

Itsellä on käytössä ihan tavallisesta kaupasta ostetut tukisukat, kahta eri merkkiä kylläkin. Toiset ostin muutama viikko sitten ja ovat todella napakan tuntuiset ja olivat hieman tyyriimmät eli jonkun 10 e:n luokkaa. Toiset ostin sokkarin alesta muutama päivä sitten, maksoivat 4 e (enpä edes paljoa odottanut) ja tuntuvat kyllä lähinnä tavallisilta polvisukilta. Mutta kyllä nekin estävät jalkojen väsymistä. Pyykkipussissa olen pessyt molempia 40 asteessa. Alussa kun totutteli käyttämään tukisukkia, tuki tuntui puristavan ja inhottavalta ensimmäisen työvuoron, mutta jalkojen tottuessa tuntuu todella hyvältä!

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mun jalkakivut loppu siihen, kun kävin Instrussa ja lähinnä selälle sopivia kenkiä hain, kun seisominen kävi myös rintarankaan. Täti sanoi heti, että mitään lattapohjia ei ollenkaan, vaan vähän pitää olla korkoa. Ny on työsandaalit, joissa on n. 4cm korkea kantaosa, ja ei tarvitse kärsiä enää jalkakivuista, kantapäät ei väsy ollenkaan samalla tavalla. Eikä selkäkään niin pahasti. ;D Kaikensorttiset "birkenstock-lättänät" on suoraan sieltä jostain mun jaloille.

Kunnallisessa koiranvirassa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vaihdettuani Crocseihin en muista, että olisin kertaakaan valittanut tai edes huomannut jalkojeni olevan väsyneet, vaikka kesällä tuli tehtyä myös pitkiä päiviä.

Samma här :nauraa:  Ja noi tukisukat on kans yövuoroissa ja muutenki kova sana.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Vaihdettuani Crocseihin en muista, että olisin kertaakaan valittanut tai edes huomannut jalkojeni olevan väsyneet, vaikka kesällä tuli tehtyä myös pitkiä päiviä.

Samma här :D  Ja noi tukisukat on kans yövuoroissa ja muutenki kova sana.

Crocsien oston jälkeen työpäivän pituudella ei ole väliä, jalat voi hyvin. Suosittelen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Samat kokemukset kuin jätillä, jalkavaivat loppuivat kun vaihdoin työkenkiin joissa on korko. Lättänät pohjat ja crocsit on ennen pitkää saanut varsinkin akillekset kipeytymään, mutta paksupohjien kanssa ei mitään särkyjä. Tosin on aika tyhmän näköiset nää korolliset sandaalit.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...