Jump to content
MAINOS

sairaanhoitajan laillistaminen norjassa


anpa

Recommended Posts

Tervehdys  :D,

Voisiko joku ystävällisesti kertoa rautalangasta vääntäen mitkä kaikki paperit pitää lähettää, kun haetaan laillistamista Norjaan? Olen saanut melko eriäviä ohjeita, joten tarkennus olisi hieno juttu. Minne paperit lähetetään ja kauanko koko prosessi kestää? Norjan liiton sivut jäi himpun verran epäselviksi  huh.gif

Sitten vielä Pohjois-Norjassa oleville hoitajille, emme ole vielä perheen kanssa päättäneet paikkakuntaa mihin lähdemme, jotenka jos vaan kehtaisitte kertoa paikoistanne vähän hyviä ja huonoja puolia, niin olisi mukava kuulla. Paljonko vuokra-asunnot maksaa esim. rivitalo 2-3h + k. Saako helposti työnantajan kautta asunnon yms. kaikki tieto otetaan avosylin vastaan. Meitä on muuttamassa 2 aik. ja 2 lasta + 2 koiraa. Onko kellään kokemuksia koiran viennistä? Riittääkö koirapassi, rokotukset, vasta-aineet ja madotus?

Suuri kiitos kaikille vastaajille  ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Kopiot ja hakemus osoitteeseen: Statens autorisasjonskontor

for helsepersonell Postboks 8053 Dep 0031 OSLO

Onko ylläoleva osoite oikea?

Riittääkö kopiot tutkintotodistuksesta, passista,  työtod. viim. 5v. työkokemuksesta ja suomen laillistaminen sekä itse hakemus? Oikeaksi todistamisessa riittääkö, jos on 2 todistajaa vai täytyykö olla maistraatin/poliisin oik. todistamat paperit?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Asuntoja ja niiden vuokraus hintoja löydät osoitteesta (koko Norja).

http://www.finn.no/finn/realestate/lettings/browse1

www.Finn.no löytyy kaikkea tarpeellista. 

Ettei tule yllätyksenä:

Vuokranantajat yleensä vaatii takuuvuokraa joka on 3 kk vuokra eli meillä piti maksaa 21.000 nokiaa.

Tervetuloa ja valmistaudu shokkiin  ::)

Vituiksi meni ko Jeesuksen Pääsiäinen!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Muuten, Norjassa jääkaappi ja hella eivät kuulu vakiovarusteena vuokra-asuntoon. Ihan vaan tiedoksi, ettei perillä tule yllätyksiä.

"Tietä käyden tien on vanki/ vapaa on vain umpihanki."

- A. Hellaakoski -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Toivottavasti ei tule myöhässä. Tosiaan nuo paperit pitää olla virallisen tahon oikeaksi todistamia (poliisi, virkamies, maistraatti jne) ja tärkeää on että kyseisen tyypin leima ja allekirjoitus on joka sivulla, ei vaan päällimmäisessä jos on niitattu vaikka monisivuinen työtodistus tms. yhteen. Nimimerkillä huonosti hakuohjeet lukeneena sain uudestaan lähettää paperit kun oli leimat ja nimmarit vaan päälisivulla...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niin ja posti/toimistot hukkaa puolet kirjeistä joten kopioita, kopioita,kopioita ja kyselyjä perään jos ei vastauksia kuulu!!

Vituiksi meni ko Jeesuksen Pääsiäinen!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eli ymmärsinkö oikein, että autorisaatiota hakiessa ei tarvitse laittaa työkokemuksesta todistuksia mukaan vaan vasta työnantaja tarvitsee niitä kokemuslisien takia? Jos laitan laillistamista varten mukaan tutkintotod., passista kopion ja päätöksen laillistamisesta suomessa, riittäkö ne? Minulla on jo laillistaminen ruotsissa, olin siellä töissä n.8v. sitten, kannattaako se laittaa mukaan?

Olen sis.-kir. sh "vanhanmuotoinen koulutus" "tappelenko" työnantajan kanssa erik. sh:n tittelistä vai haetaanko erik. titteliä jo autorisaatiota hakiessa?

Vähän tahmoo tuo ymmärtäminen, mutta kun ohjeita on tullut niin paljon ja kaikki vähän erilaisia.... :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen saanut autorisaation kaksi kuukautta sitten ja työskennellyt Norjassa kuukauden.

Autorisaatiohakemuksen saat tulostettua netistä os. http://www.safh.no/skjema/autorisasjon.pdf. Hakemuksessa lukee osoite, minne se lähetetään. Hakemuksen liitteeksi tarvitset suomalaisen rekisteröintitodistuksen, sen saat TEO:lta ruotsinkielisenä, hinta muistaakseni 30€. Lisäksi tutkintotodistus, joka on käännetty ruotsiksi, norjaksi tai englanniksi, ja kopio myös alkuperäisestä suomenkielisestä tutkintotodistuksesta mukaan. Passista tarvitset kaksi kopiota. Ja kaikkiin papereihin leimat viralliselta taholta + kahden todistajan allekirjoitukset. Siinä kaikki.

Työtodistukset tarvitsee vasta tuleva työnanataja norjaksi, ruotsiksi tai englanniksi käännettynä.

Koiran saimme tänne ottamalla rabies-vasta-ainemäärityksen eläinlääkärillä, ja siru- tai tatuointimerkintä pitää olla myös sekä passi. Ja kaikki muut rokotukset tietty kunnossa. Muuta ei tarvita. Tässä lyhykäisyydessään kaikki, kun me tulimme tänne koko viisihenkinen perhe kuukausi sitten.

Ja muista, passit pitää olla kaikilla perheenjäsenillä omat, myös lapsilla, vaikka pohjoismaissa ollaankin. Niitä kysytään, kun haette norjalaista henkilötunnusta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kiitos vastauksista.

Diana69: pitikö koiralle antaa ekinokokkimadotus ennen Norjaan menoa? Mitenkä lapset on sopeutuneet uuteen paikkaan? Meillä ok-talo menee myös vuokralle, jos vaan jostain löytyy sopivat vuokralaiset  :-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mitenkä lapset on sopeutuneet uuteen paikkaan?

Ennen lähtöä oli lapsilla haikeaa jättää kaverit ja harrastukset, mutta täällä pääosin samat harrastukset jatkuu. Nyt on niin paljon uusia asioita ja uusia kavereita koulussa, että eivät oikeastaan sen enempää ole valitelleet. Ehkä asiaa auttaa myös se, että kuukauden päästä aiomme mennä käymään koti-Suomessa.

Itselläni on ikävä kotimaista ruisleipää ja Karjalan piirakkaa. Aion tuoda niitä tänne läjäpäin pakkaseen.  :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

No niin nyt on sitten käyty katsastamassa Kirkenes. Ihan mukava paikka ja taidetaan laittaa nokka kohti Norjaa, kunhan saadaan sieltä asunto ja talo vuokralle suomessa.

Lastenhoito olisi tarkoitus järjestää palkkaamalla au pair. Kokemuksia au paireista otetaan mielellään vastaan. Paljonko on suositus palkka? Miten helposti au pairin saa Norjaan?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllähän noita mukuloita voi paikalliseen lastentarhaankin jättää. Lapset oppivat kieltä yllättävän nopeasti. Olen todistanut sellaistakin näkyä, että suomalaislapset ovat leikkineet keskenään norjaksi. Sehän on se leikkikieli siellä.

Meidän liitto neuvottelee teidänkin liittojen palkat!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Melkein suosittelen sitä kunnallista hoitoa, jotta lapset todellakin oppivat kielen. Meillä meni 3,5v. tytöltä kaksi kuukautta oppia melko hyvä kielitaito, jonka jälkeen alkoi korjaamaan äidin puhetta.

"Tietä käyden tien on vanki/ vapaa on vain umpihanki."

- A. Hellaakoski -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Noista papereiden käännättämisistä vielä... itse olen ainakin törmännyt siihen että eivät mielellään ota vastaan englanniksi käännettyjä papereita. Vetoavat siihen että kunta jossa oon töissä on kaksikielinen, paperit norjaksi tai saameksi. Että ei heillä kukaan englantia ymmärrä... Vaikka itse olen aina ymmärtänyt että englanninkieliset ovat ihan pätevät tällaisissa paperisodissa...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Sellainen kysymys tuli kaverilta että miten olette sen laillistamisen maksaneet? Ohjeissa sanotaan että lähettävät laskun; oliko 1000 vai 700NOK joka pitää maksaa että käsittelevät sen laillistamisen. Miten olette sen maksaneet; verkkopankki/luottokortti? Esim pankin kautta ulkomaiselle tilillehän on aika kallista (?) ja hidasta (siis raha etenee hitaasti) maksaa, eikö?

Toinen kysymys koskee rekryfirmoja; mitä firmoja suosittelette? Onko palkkauksessa paljon eroja jos menee firman kautta tai itsenäisesti hakee työpaikan ilman välikäsiä? Miten puolison työllistyminen jos ei norja/ruotsi ole hallussa?

Kiitollisena ja mielenkiinnolla odottelen vastausta

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Oslosta tulee selkeä lasku, 700 NOK. jossa tarvittavat numerot.

Kuluja on, ja kannattaa maksaa itse. Laitoin itse että vastaanottaja maksaa omat kulunsa ja Norjan pankki otti 100.-

No, sain kirjeen jossa sanottiin että olet maksanut 600, joten maksoin sen puuttuvan satasen. (Ja kulut uudelleen)

Käsittelyaika n pari viikkoa kummallakin kerralla

Sellainen kysymys tuli kaverilta että miten olette sen laillistamisen maksaneet? Ohjeissa sanotaan että lähettävät laskun; oliko 1000 vai 700NOK joka pitää maksaa että käsittelevät sen laillistamisen. Miten olette sen maksaneet; verkkopankki/luottokortti? Esim pankin kautta ulkomaiselle tilillehän on aika kallista (?) ja hidasta (siis raha etenee hitaasti) maksaa, eikö?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...