Jump to content
MAINOS

Vinkkejä ja niksejä työnteon helpoittamiseksi


O'Boy

Recommended Posts

Tulipa tässä mieleen kun juttelin kollegoiden kanssa tälläset hyvät vinkit ja niksit mitkä helpottaa arkea.

Pistetään niksit jakoon niin pääsee muutkin hyödyntämään.

Aloittaanpa vaikka tästä : Potilaan verisiin käsiin kun laittaa kumihanskat niin tulee vähemmän siivottavaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 78
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Kun käärii housuunsa kusseen/muuten törkyisen potilaan kroppalakanaan, niin säästyy paarien pesulta ja lakanoiden vaihdolta. Teippiä käyttämällä paketti pysyy hyvin kasassa vaikka potilas ei olisikaan niin co-operoiva.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Yks mua itseä naurattanut vinkki on helppo toteuttaa... Kun laitat kanyylin niin saat kätevästi siitä kanyylin reiästä ennen letkun kiinnittämistä sokerin mitattua...

Itse en yleensä jaksa väkertää mut duunikaveri jaksaa  ;D

Aloittaanpa vaikka tästä : Potilaan verisiin käsiin kun laittaa kumihanskat niin tulee vähemmän siivottavaa.

Tätä voi toteuttaa myös X-6 tehtävissä jos ei halua kynää uusia joka keikan jälkeen

Melko yleisenä tunneälyn määritelmänä voidaan pitää tiedon puutetta yhdistettynä kyvyttömyyteen ja siitä johtuvaan haluttomuuteen tehdä loogisia johtopäätöksiä.

Soveltuvin osin voidaan tunneälynä pitää myös sitä, että älyää anoppinsa hautajaisissa olla viheltelemättä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulla oli töissä vyöllä sellanen koiran kakkapussien " pidike" mistä niitä vetästään. Desinfioin sen ja laitoin sen täyteen lateksihanskoja,olipa siitä sitten näppärä repäistä aina uusi pari suoraan vyöltä. Tämä varmaan rikkoo 100 jotain sääntöä,mut ku vuorossa oli niin kiire ettei meinannu hanskoja keretä hakee  ;D

Ajat muuttuvat- muutu sinäkin!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kun laitat kanyylin niin saat kätevästi siitä kanyylin reiästä ennen letkun kiinnittämistä sokerin mitattua...

Itse en yleensä jaksa väkertää mut duunikaveri jaksaa  ;D

Itse käytän silloin kun sokereita ei ole otettu ennen tipan laittoa, tosin silloinkin otan veren neulasta, en kanyylista.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kun laitat kanyylin niin saat kätevästi siitä kanyylin reiästä ennen letkun kiinnittämistä sokerin mitattua...

Itse en yleensä jaksa väkertää mut duunikaveri jaksaa  ;D

Itse käytän silloin kun sokereita ei ole otettu ennen tipan laittoa, tosin silloinkin otan veren neulasta, en kanyylista.

Polilla tuota tulee joskus käytettyä kun potilaasta pitää koko pikatestien repertuaari ottaa. (gemmit, troponiinit ja pikaserpit)
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kun laitat kanyylin niin saat kätevästi siitä kanyylin reiästä ennen letkun kiinnittämistä sokerin mitattua...

Itse en yleensä jaksa väkertää mut duunikaveri jaksaa  ;D

Itse käytän silloin kun sokereita ei ole otettu ennen tipan laittoa, tosin silloinkin otan veren neulasta, en kanyylista.

Mä taas teen toisinpäin... Jos tuntuu olevan haastavaa saada verinäytteitä, laitankin tipan ja otan siitä...

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tämä menis nyt hiukan ohi, mutta potilaan harkittu riisuminen esim. ennen tipanlaittoa käden ujuttaminen pois hihasta. Helpottaa vastaanottavien hoitajien hommia. Tuo ja vastaavat pienet "palvelukset" luo sitä hyvää karmaa jolla parannat välejäsi toisiin hoitajiin. Eli vinkki vois olla vaikka toisten työn helpottaminen. Joskus siitä itsekkin hyötyy... Toivottavasti.

"Say goodbye to the sorrow, and hello to tomorrow"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tämä menis nyt hiukan ohi, mutta potilaan harkittu riisuminen esim. ennen tipanlaittoa käden ujuttaminen pois hihasta. Helpottaa vastaanottavien hoitajien hommia. Tuo ja vastaavat pienet "palvelukset" luo sitä hyvää karmaa jolla parannat välejäsi toisiin hoitajiin. Eli vinkki vois olla vaikka toisten työn helpottaminen. Joskus siitä itsekkin hyötyy... Toivottavasti.

Toi hihan riisuminen ei ois mikään ongelma jatkohoidossakaan jos polin kiltti tipanlaittaja tajuais laittaa kolmitiehanan tippaan. Ja jos potilas vuotaa niin laittais ne veriletkut jo valmiiks.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tämä menis nyt hiukan ohi, mutta potilaan harkittu riisuminen esim. ennen tipanlaittoa käden ujuttaminen pois hihasta. Helpottaa vastaanottavien hoitajien hommia. Tuo ja vastaavat pienet "palvelukset" luo sitä hyvää karmaa jolla parannat välejäsi toisiin hoitajiin. Eli vinkki vois olla vaikka toisten työn helpottaminen. Joskus siitä itsekkin hyötyy... Toivottavasti.

Toi hihan riisuminen ei ois mikään ongelma jatkohoidossakaan jos polin kiltti tipanlaittaja tajuais laittaa kolmitiehanan tippaan. Ja jos potilas vuotaa niin laittais ne veriletkut jo valmiiks.

Ja kun tiedetään potilaan siirtyvän valvontaan / tehovalvontaan, ne kirkkaatkin voisi laittaa jo polilla laskijan letkuihin....

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tämä menis nyt hiukan ohi, mutta potilaan harkittu riisuminen esim. ennen tipanlaittoa käden ujuttaminen pois hihasta. Helpottaa vastaanottavien hoitajien hommia. Tuo ja vastaavat pienet "palvelukset" luo sitä hyvää karmaa jolla parannat välejäsi toisiin hoitajiin. Eli vinkki vois olla vaikka toisten työn helpottaminen. Joskus siitä itsekkin hyötyy... Toivottavasti.

Ikinä en ole yhtäkään potilasta ruvennut kanyloinnin yhteydessä riisumaan, en ajatellut aloittaakkaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tämä menis nyt hiukan ohi, mutta potilaan harkittu riisuminen esim. ennen tipanlaittoa käden ujuttaminen pois hihasta. Helpottaa vastaanottavien hoitajien hommia. Tuo ja vastaavat pienet "palvelukset" luo sitä hyvää karmaa jolla parannat välejäsi toisiin hoitajiin. Eli vinkki vois olla vaikka toisten työn helpottaminen. Joskus siitä itsekkin hyötyy... Toivottavasti.

Ikinä en ole yhtäkään potilasta ruvennut kanyloinnin yhteydessä riisumaan, en ajatellut aloittaakkaan.

Tätä mäkään en o koskaan ymmärtänyt ja se saakin usein vähän kohtuuttomia mittasuhteita. Olen ollut töissä molempina 'osapuolina' ja en ymmärrä tota hihan riisumista potilaalta. Se ei todellakaan ole mikään iso homma pujottaa sitä hihan läpi siellä sairaalan polilla, silti osa suorastaan suuttuu jos sitä ei o tehty. Edellisessä duunissa (tk poli) yks sairaankuljettajakin nosti siitä metelin kun haki potilasta siirtoon keskussairaalaan. Kysyin perustelua moiselle toiminnalle, kuulemma vittuilevat sairaalan polilla jos sitä ei o tehty. Pyysin välittämään terveisiä että soittavat mulle jos kokevat tämän hihan ongelmaksi. Ei o soiteltu. Ihan samalla logiikalla vois riisua potilaan munasilleen kuljetuksen ajaksi että katerin laitto olis helpompaa polilla

En todellakaan rupea riisumaan potilasta kuljetuksen ajaksi sen takia että sairaalan polin hoitaja ei osaa tippaa pujottaa hihan läpi. Laitetaanhan siellä kumminkin sairaalan paita mikä pitää myös pujottaa. Tää ei todellakaan ole niin iso juttu. Itse nyt sairaalan polilla töissä ja mulle on aivan sama onko hiha pujotettu vai ei. .

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulla on kyllä tapana riipiä vaatteita päältä, ja jos mahdollista, niin myöskin ainakin päällimmäisiä hihoja pois tippakädestä. Mutta se liittyy siihen, että sydänfilmin ottaminen on hivenen haastavaa, jos muorilla on poplari, villatakki, paita, aluspaita ja rintaliivi. Samaten verenpaineen mittaus (automaattimittarilla) onnistuu kyllä yhden ohuen hihan päältä, muttei useampien. Mieluummin riisuu kun ryttää ne hihat ylös kainaloon.

Mutta toihan oli tosi hyvä idea, että otetaan housut pois jo matkalla, että on sitten polilla helpompi katetroida!

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lähteepä taas lapasesta. Tuolla hihaesimerkillä nyt yritin vain havainnollistaa tätä "mä raavin sun selkää jos sä raavit mun selkää" ideaa. Pitäkää tunkkinne  :)

"Say goodbye to the sorrow, and hello to tomorrow"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tämä menis nyt hiukan ohi, mutta potilaan harkittu riisuminen esim. ennen tipanlaittoa käden ujuttaminen pois hihasta. Helpottaa vastaanottavien hoitajien hommia. Tuo ja vastaavat pienet "palvelukset" luo sitä hyvää karmaa jolla parannat välejäsi toisiin hoitajiin. Eli vinkki vois olla vaikka toisten työn helpottaminen. Joskus siitä itsekkin hyötyy... Toivottavasti.

Ikinä en ole yhtäkään potilasta ruvennut kanyloinnin yhteydessä riisumaan, en ajatellut aloittaakkaan.

En minäkään. Ei ole iso työ pujottaa tippapullo hihan läpi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No muutamia juttuja mihin voisi kiinnittää huomiota itse kukin niin hommat helpottuisivat:

- Kolmitiehanat kaikkiin tippoihin.

- Mahdollisuuksien mukaan, jos tarvitaan monta suoniyhteyttä, niin tipat samaan käteen.

- Ja jos laitetaan tippa, niin laitetaan riittävän iso kanyyli suoneen joka vetää.

- Ylimääräiset toppatakit/minkkiturkit/villatakit voisi jättää kotiin.

- Samoin käsilaukut/lompakot/pöytähopeat ja muut arvokkaat tavarat mitä sairaalassa ei tarvitse.

- PPKL voisi laittaa tipanlaskijan letkut niille potilaille joille laitetaan tippa polilla ja joiden tiedetään siirtyvän jatkohoitoon valvontaan/tehovalvontaan.

- Samoin PPKL voisi laittaa tuntidiureesipöntön potilaille jotka katetroidaan ja siirtyvät jatkohoitoon valvontaan/tehovalvontaan.

- Jos menee lääkkeitä tipanlaskijan/ruiskupumpun kautta, niin laitetaan se lääkelisäystarra että tiedetään mitä lääkettä on menossa.

- Jos otetaan EKG tai printataan monitorinauhaa, niin niihin olisi syytä kirjoittaa potilaan nimi.

- Jos annetaan lääkettä, niin olisi hyvä kirjata monelta lääke on annettu.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

- Samoin PPKL voisi laittaa tuntidiureesipöntön potilaille jotka katetroidaan ja siirtyvät jatkohoitoon valvontaan/tehovalvontaan.

Ai nii joo.. Ja jos on menossa leikkuriin, tiedossa esim. laparotomia/torakotomia, niin voisi huoletta laittaa sen lämpövirtsakatetrin vaikka hinta onkin kymmenkertainen. Ei se tässä konkurssissa enää tunnu.

Ja jos kyseessä on nainen jolla on akuutti vatsakipu, tipat oikeaan käteen.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

- Samoin PPKL voisi laittaa tuntidiureesipöntön potilaille jotka katetroidaan ja siirtyvät jatkohoitoon valvontaan/tehovalvontaan.

Ai nii joo.. Ja jos on menossa leikkuriin, tiedossa esim. laparotomia/torakotomia, niin voisi huoletta laittaa sen lämpövirtsakatetrin vaikka hinta onkin kymmenkertainen. Ei se tässä konkurssissa enää tunnu.

Ja jos kyseessä on nainen jolla on akuutti vatsakipu, tipat oikeaan käteen.

Ööö..Tässä väsymyksen vaiheessa ei kykene päättelemään tota viimeisen lauseen sisältämää poittia. Jos joku viittis sitten hieman selventää...(Ja joo, mä luotan siihen ettei ole tyhmiä kysymyksiä VAAN typeriä vastauksia :))

"Have you ever tried? Have you ever failed? It doesn't matter. Try again.Fail again. Fail better" S.Becket

"Quad me Nutrit, Me destruit"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja ambumalanssi vois ottaa mummoille ja papoille avaimet, lompakko ja vaatteet aina mukaan jos ei karmit kaulassa lähdetä. Kotiuttaminen on hieman helpompaa. :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja ambumalanssi vois ottaa mummoille ja papoille avaimet, lompakko ja vaatteet aina mukaan jos ei karmit kaulassa lähdetä. Kotiuttaminen on hieman helpompaa. :)

Osastoille terkkuja: Ja kun tämä ambumalanssi tulee potilasta hakemaan, niin muuttokuorman (= 5 muovikassia + jääkiekkokassin kokoinen laukku, kukat, pari muovikassia jaffapulloja) voisi ystävällisesti palauttaa omaisten mukana kotiin  ::)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

- Samoin PPKL voisi laittaa tuntidiureesipöntön potilaille jotka katetroidaan ja siirtyvät jatkohoitoon valvontaan/tehovalvontaan.

Ai nii joo.. Ja jos on menossa leikkuriin, tiedossa esim. laparotomia/torakotomia, niin voisi huoletta laittaa sen lämpövirtsakatetrin vaikka hinta onkin kymmenkertainen. Ei se tässä konkurssissa enää tunnu.

Ja jos kyseessä on nainen jolla on akuutti vatsakipu, tipat oikeaan käteen.

Ööö..Tässä väsymyksen vaiheessa ei kykene päättelemään tota viimeisen lauseen sisältämää poittia. Jos joku viittis sitten hieman selventää...(Ja joo, mä luotan siihen ettei ole tyhmiä kysymyksiä VAAN typeriä vastauksia ::))

Voisko liittyä siihen, et jos sen onkin kohdunulkoinen raskaus ja/tai sisäinen vuoto, hartiapistos tuntuun vasemmalla puolella --> ei siis tule epäilystä että kipu johtuisi tipasta, siksi tippa laitetaan oikeaan käteen

Viisasteleva ajattelee harvoin, ajattelija viisastelee vielä harvemmin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja ambumalanssi vois ottaa mummoille ja papoille avaimet, lompakko ja vaatteet aina mukaan jos ei karmit kaulassa lähdetä. Kotiuttaminen on hieman helpompaa. :)

Osastoille terkkuja: Ja kun tämä ambumalanssi tulee potilasta hakemaan, niin muuttokuorman (= 5 muovikassia + jääkiekkokassin kokoinen laukku, kukat, pari muovikassia jaffapulloja) voisi ystävällisesti palauttaa omaisten mukana kotiin  ::)

Aamen, täyttä asiaa kummatkin!

OT : Repesin kyllä totaalisesti tuossa jaffapullojen kohdalla, toi on enemmän sääntö kuin poikkeus:)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

- Samoin PPKL voisi laittaa tuntidiureesipöntön potilaille jotka katetroidaan ja siirtyvät jatkohoitoon valvontaan/tehovalvontaan.

Ai nii joo.. Ja jos on menossa leikkuriin, tiedossa esim. laparotomia/torakotomia, niin voisi huoletta laittaa sen lämpövirtsakatetrin vaikka hinta onkin kymmenkertainen. Ei se tässä konkurssissa enää tunnu.

Ja jos kyseessä on nainen jolla on akuutti vatsakipu, tipat oikeaan käteen.

Ööö..Tässä väsymyksen vaiheessa ei kykene päättelemään tota viimeisen lauseen sisältämää poittia. Jos joku viittis sitten hieman selventää...(Ja joo, mä luotan siihen ettei ole tyhmiä kysymyksiä VAAN typeriä vastauksia :o)

Voisko liittyä siihen, et jos sen onkin kohdunulkoinen raskaus ja/tai sisäinen vuoto, hartiapistos tuntuun vasemmalla puolella --> ei siis tule epäilystä että kipu johtuisi tipasta, siksi tippa laitetaan oikeaan käteen

Mielenkiintoinen teoria, mutta mulla oli lähinnä leikkausasento mielessä. Okei okei mä TIEDÄN että kaikkialla ei laiteta vasenta kättä vartalon viereen laparoskopiassa, kunhan saivartelin niinku tavallista.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...