Jump to content
MAINOS

Vinkkejä ja niksejä työnteon helpoittamiseksi


O'Boy

Recommended Posts

Voi, että teillä on hyviä vinkkejä. Mulla ei ole vinkkejä, mutta pomollani on - ja hän sovelsi sitä heti minuun; KELLOKORTTI! Kuulemma helpottaa työtäni suuresti. Mietin, että mikä se helpotus on, kun nyt pidän kirjaa tunneista yhdelle lapulle, sitten anon kirjallisesti toisella lapulla pomolta kaikki ne tunnit, jotka eivät kellokortilla näy (ja niitä on paljon, koska teen liikkuvaa työtä). Sitten soitan vahtimestarille viikottain, että oikasee kellokorttitunnit...

Olen aivan vakuuttunut siitä, että tämäkin lafka pyörisi näiden lappujen ja kellokorttien ympärillä ilman minkäänlaista oikeaa työtä! Vähänkös tämä on turhauttavaa!!!

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 78
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Tuosta raportoinnista. Itse olen yrittänyt raporttia kyllä sinnikkäästi antaa, mutta usein kiinnostus on ollut melko vähäistä. Myöskään en muista potilassiirojen yhteydessä saaneeni minkäänlaista raporttia, ellei jotain aivan erityistä ole tapahtunut. Joten hyvä "kuulla", että kannattaa jatkaa sinnikkäästi raportointia vähäisestä kiinnostuksesta huolimatta.

Aika erikoista kuulla. Meillä ei kukaan koskaan siirry toiseen sairaalaan ilman raporttia sairaankuljettajille. Ei meille kellekään tulisi mieleen laittaa potilasta matkaan ilman, että edes pikaista raporttia annettaisiin. Ja kyllä kaikkia sairaankuljettajia on tuntunut kiinnostavan mitä olen kertonut.

Niin minustakin. Tai saattahan se tietenkin olla, että ymmärrän väärin turkulaisia lanssikuskeja;)

Sodassa, rakkaudessa ja yleisessä vitutuksessa kaikki on sallittua.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei kiitos vastausta potilasta haettaessa: "Lähete/tiedot näkyy koneella. Ai...mitä te niillä teette?"

Tämä saa ainakin tällä kuskilla hermopaineen nousemaan hälyyttävän ylös. No tosin, ei raporttia tarkoittaa mulle yhtä kuin ei potilasta kyytiin  :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja ambumalanssi vois ottaa mummoille ja papoille avaimet, lompakko ja vaatteet aina mukaan jos ei karmit kaulassa lähdetä. Kotiuttaminen on hieman helpompaa. :nauraa:

OSastolle tiedoksi että ambulanssi ei ole muuttoauto kun potilas pitää sellaisella kotiuttaa :) Ei ole eka kerta kun mukaan pitäisi ottaa 7 jätesäkkillistä tavaraa, rolli, pyörätuoli, pari takkia muivipusseissa, kukkaruukku + muut kukat ja pino kirjoja, unohtuko jotain? Ai niin kassillinen vaippoja. AMbulanssissa on sentään kaksi ihmistä yleensä mutta entäs sitten kun on inva-auto ja kuski yksin noittein romujen kanssa 3krs ei hissiä? Se o se kuski sitten illalla teiän osastolla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja ambumalanssi vois ottaa mummoille ja papoille avaimet, lompakko ja vaatteet aina mukaan jos ei karmit kaulassa lähdetä. Kotiuttaminen on hieman helpompaa. :nauraa:

OSastolle tiedoksi että ambulanssi ei ole muuttoauto kun potilas pitää sellaisella kotiuttaa :) Ei ole eka kerta kun mukaan pitäisi ottaa 7 jätesäkkillistä tavaraa, rolli, pyörätuoli, pari takkia muivipusseissa, kukkaruukku + muut kukat ja pino kirjoja, unohtuko jotain? Ai niin kassillinen vaippoja. AMbulanssissa on sentään kaksi ihmistä yleensä mutta entäs sitten kun on inva-auto ja kuski yksin noittein romujen kanssa 3krs ei hissiä? Se o se kuski sitten illalla teiän osastolla.

Asiasta kun mitään kokemusta ei ole, niin mites nämä kotiuttamiset käytännössä menee? Jos siis kyssärinä esmes yksin. vanhus?

Ja siis ilman liiotteluja :-

Siis tarkoitan tätä muuttotouhua?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja ambumalanssi vois ottaa mummoille ja papoille avaimet, lompakko ja vaatteet aina mukaan jos ei karmit kaulassa lähdetä. Kotiuttaminen on hieman helpompaa. ;D

OSastolle tiedoksi että ambulanssi ei ole muuttoauto kun potilas pitää sellaisella kotiuttaa :( Ei ole eka kerta kun mukaan pitäisi ottaa 7 jätesäkkillistä tavaraa, rolli, pyörätuoli, pari takkia muivipusseissa, kukkaruukku + muut kukat ja pino kirjoja, unohtuko jotain? Ai niin kassillinen vaippoja. AMbulanssissa on sentään kaksi ihmistä yleensä mutta entäs sitten kun on inva-auto ja kuski yksin noittein romujen kanssa 3krs ei hissiä? Se o se kuski sitten illalla teiän osastolla.

Asiasta kun mitään kokemusta ei ole, niin mites nämä kotiuttamiset käytännössä menee? Jos siis kyssärinä esmes yksin. vanhus?

Ja siis ilman liiotteluja :-

Siis tarkoitan tätä muuttotouhua?

Kotoa haettaessa mukaan Oskun mainitsemat avaimet, rahapussi, kännykkä, max yksi kassi sekä sellaiset vaatteet + kengät joilla voi kotiutua taksilla. Kotiuttaessa sitten nämä vaatteet päälle ja mummo/pappa taksiin ja kotiin. Kaikki muu rekvisiitta kodin ja sairaalan välillä kulkee omaisten toimesta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos se on yksinäinen vanhus, niin tuskin sen on tullessakaan annettu moista muuttokuormaa mukaan ottaa. Eikä ole sitten niitä läheisiäkään, jotka kantais kukkia ja jaffaa. Mutta tosissaan, avaimet ja päällivaatteet mielellään mukaan. Ja ilmoitus kotipalveluun että Alma vietiin ny. Varsinkin jos dementti Voitto jää yksin rollan kans eteiseen huojumaan. Enimmäkseen taitaa kyllä olla niin päin että kopa pyytää että viekää Alma...

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 viikkoa myöhemmin...

Tuli tuolta oton kysymyksistä mieleen yks hyvä vinkki nestehoidon aloituksessa.

Jos potilaalla ei ole kunnon suonia ja kuitenkin isoa kanyylia pitäsi saada niin ite oon muutaman kerran tehnyt niin että taipeen alapuolelle väkertänyt sinisen kanyylin ja sitten staassi tiukalle taipeen yläpuolelle ja samalla painetta käsivoimin siihen siniseen kanyyliin ja kuinka ollakkaan niin taipeeseen kohoaa iso suoni. Koko toimenpiteeseen menee about 1-2 minsaa niin kannattaa kokeilla...

En oo varma onks tää jo mainittu forumilla mut laitoin kuitenkin...

Melko yleisenä tunneälyn määritelmänä voidaan pitää tiedon puutetta yhdistettynä kyvyttömyyteen ja siitä johtuvaan haluttomuuteen tehdä loogisia johtopäätöksiä.

Soveltuvin osin voidaan tunneälynä pitää myös sitä, että älyää anoppinsa hautajaisissa olla viheltelemättä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuli tuolta oton kysymyksistä mieleen yks hyvä vinkki nestehoidon aloituksessa.

Jos potilaalla ei ole kunnon suonia ja kuitenkin isoa kanyylia pitäsi saada niin ite oon muutaman kerran tehnyt niin että taipeen alapuolelle väkertänyt sinisen kanyylin ja sitten staassi tiukalle taipeen yläpuolelle ja samalla painetta käsivoimin siihen siniseen kanyyliin ja kuinka ollakkaan niin taipeeseen kohoaa iso suoni. Koko toimenpiteeseen menee about 1-2 minsaa niin kannattaa kokeilla...

En oo varma onks tää jo mainittu forumilla mut laitoin kuitenkin...

Tuo staassin käyttö vaan saattaa aiheuttaa sen pienen ongelman, että jos kovalla paineella tunget suoneen tavaraa, eikä sillä ole pakoreittiä, saatat helposti aiheuttaa vaurioita suonistoon ja sen isomman kanyylin laiton yhteydessä kuuluu sellainen kiva poks, kun kovan paineen alaisena oleva suoni jotenkin kummasti hajoaa.

Itse kyseisen konstin neuvoneena ja testanneena voin todeta, että yleensä riittää, kun nestettä ehtii hetken periferiseen pieneen kanyliin mennä niin lorona kuin kanyyli jaksaa vetää. Kyllä sillä saa suoniin sen verran täyttöä, että isompaakin suonta saa näkyviin riittävässä määrin kanylointia ajatellen.

God save the king - cause no-one else will!

- Black Adder

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuli tuolta oton kysymyksistä mieleen yks hyvä vinkki nestehoidon aloituksessa.

Jos potilaalla ei ole kunnon suonia ja kuitenkin isoa kanyylia pitäsi saada niin ite oon muutaman kerran tehnyt niin että taipeen alapuolelle väkertänyt sinisen kanyylin ja sitten staassi tiukalle taipeen yläpuolelle ja samalla painetta käsivoimin siihen siniseen kanyyliin ja kuinka ollakkaan niin taipeeseen kohoaa iso suoni. Koko toimenpiteeseen menee about 1-2 minsaa niin kannattaa kokeilla...

En oo varma onks tää jo mainittu forumilla mut laitoin kuitenkin...

Tuo staassin käyttö vaan saattaa aiheuttaa sen pienen ongelman, että jos kovalla paineella tunget suoneen tavaraa, eikä sillä ole pakoreittiä, saatat helposti aiheuttaa vaurioita suonistoon ja sen isomman kanyylin laiton yhteydessä kuuluu sellainen kiva poks, kun kovan paineen alaisena oleva suoni jotenkin kummasti hajoaa.

Itse kyseisen konstin neuvoneena ja testanneena voin todeta, että yleensä riittää, kun nestettä ehtii hetken periferiseen pieneen kanyliin mennä niin lorona kuin kanyyli jaksaa vetää. Kyllä sillä saa suoniin sen verran täyttöä, että isompaakin suonta saa näkyviin riittävässä määrin kanylointia ajatellen.

Hyviä vinkkejä kaikki... Mutta ei taida pystyä omassa työympäristössä tesmimään kun se perinteinen keino saada suonet pullottamaan on nukuttaa se. Kaikki lääkkeet mitä normaalin yleisanestesian induktiossa ja ylläpidossa annetaan, läväyttää periferian auki. Siitä sit vaan törkkimään.

Tasan kerran oon sinisen kanyylin laittanu, ja se potilas oli 7-vuotias... Ei osais sitä kyl laittaa.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 5 viikkoa myöhemmin...

Vielä tuosta osastolla tapahtuvasta rapostoinnista...jos löydän kansliasta suljetun kirjekuoren jonka osastosihteeri antaa niin marssin surutta sinne kahvihuoneeseen kaikessa ystävällisyydessä hämmästelemään että onko tähän jokin erityinen syy, jotta kuori on liimattu kiinni. Yleensä siinä vaiheessa joku jo rupeaa selittelemään että tämähän on vain sairaalasiirto, johon minä sitten ihmettelen että mitä jos potilaan tila romahtaa ja joudutaan aloittamaan elvytys ja ehkä konsultoimaan vastuulääkäriä, niin voiko hoitaja kertoa mitä silloin pitäisi sille vastuulääkärille sanoa kun ei potilaasta mitään tiedä. Onko ehkä DNR-päätös?

Toinen epäkohta rassaa kun osastolta kerrotaan että ei potilas papereita tarvi. Paperit kulkevat sähköisesti! Siinä taas saa selittää, että jos minun ei tarvi potilaasta mitään tietää kuljetuksen aikana NIIN TILATKAA SILLE TAKSI!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vielä tuosta osastolla tapahtuvasta rapostoinnista...jos löydän kansliasta suljetun kirjekuoren jonka osastosihteeri antaa niin marssin surutta sinne kahvihuoneeseen kaikessa ystävällisyydessä hämmästelemään että onko tähän jokin erityinen syy, jotta kuori on liimattu kiinni. Yleensä siinä vaiheessa joku jo rupeaa selittelemään että tämähän on vain sairaalasiirto, johon minä sitten ihmettelen että mitä jos potilaan tila romahtaa ja joudutaan aloittamaan elvytys ja ehkä konsultoimaan vastuulääkäriä, niin voiko hoitaja kertoa mitä silloin pitäisi sille vastuulääkärille sanoa kun ei potilaasta mitään tiedä. Onko ehkä DNR-päätös?

Toinen epäkohta rassaa kun osastolta kerrotaan että ei potilas papereita tarvi. Paperit kulkevat sähköisesti! Siinä taas saa selittää, että jos minun ei tarvi potilaasta mitään tietää kuljetuksen aikana NIIN TILATKAA SILLE TAKSI!

Itse törmännyt vastaaviin tilanteisiin, yleensä papereista puuttuu potilaan henkilötietolomake.

Toisinaan on potilas siirretty/käytetty toisessa sairaalassa pelkällä maksusitoumuksella josta näkyy nimi + sotu ja kuka maksaa kuljetuksen. muita papereita ei anneta mukaan kun ei niitä tarvitse kuulemma olla mukana.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tällaisena "ei akuutissa työn kentällä" keltanokkana kysyisin teiltä seuraavaa...Olen oppinut siihen, että tilaan siis lanssin 112 mikäli talon päivystävä lääkäri toteaa sen olevan tarpeen. Ja normaalisti potsku on sit viety ilman mitään mutinoita tms. Mutmut...Viimeeks kaikki ei mennytkään niin sujuvasti vaan lanssikuskit alkoivat esittämään todella tiukkasävyyn kysymyksiä siitä miksi potilas pitäisi viedä suuren sairaalaan päivystykseen jne. Vähän aikaa olin ihan h-moilasena ennenkuin aloin selittämään heille tilannetta uudestaan... Jotenka mitenkäs on? Konsultoitteko tällaisessa omaa lanssin vastuu (tai mikä tahansa se termi onkaan) lääkäria vai otatte tyynesti potilaan mukaanne?

"Have you ever tried? Have you ever failed? It doesn't matter. Try again.Fail again. Fail better" S.Becket

"Quad me Nutrit, Me destruit"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eipä siinä paljoa nokan koputtamista ole jos lääkäri on lähetteen kirjoittanut ja se on päivystyskiireellisyydellä. Potilas kyytiin, kelalappu ja muut laput (epikriisi, lähete, henkilötiedot) kyytijullin kouraan ja menoks.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eipä siinä paljoa nokan koputtamista ole jos lääkäri on lähetteen kirjoittanut ja se on päivystyskiireellisyydellä. Potilas kyytiin, kelalappu ja muut laput (epikriisi, lähete, henkilötiedot) kyytijullin kouraan ja menoks.

Kyllä näin! Jos tuossa tilanteessa sairaankuljettaja alkaa egoilemaan ja asettamaan lääkärin päätöksen kyseenalaiseksi, niin se ei kerro mistään muusta kuin sairaankuljettajan typeryydestä. Tietysti lääkärit tekevät joskus ylivarovaisia ratkaisuita, mutta niiden kanssa on tässä ammatissa elettävä.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eipä siinä paljoa nokan koputtamista ole jos lääkäri on lähetteen kirjoittanut ja se on päivystyskiireellisyydellä. Potilas kyytiin, kelalappu ja muut laput (epikriisi, lähete, henkilötiedot) kyytijullin kouraan ja menoks.

Kyllä näin! Jos tuossa tilanteessa sairaankuljettaja alkaa egoilemaan ja asettamaan lääkärin päätöksen kyseenalaiseksi, niin se ei kerro mistään muusta kuin sairaankuljettajan typeryydestä. Tietysti lääkärit tekevät joskus ylivarovaisia ratkaisuita, mutta niiden kanssa on tässä ammatissa elettävä.

Jeps, turhaa kikkailua jos alkaa lekurin päätöksiä kyseenalaistamaan. Keskiverto kyytimies pesee kuitenkin kunnanlääkärin kipeän kuljettamisessa. Tietenkin jos potilas on respiraattorissa, menee muutama tukitippa ja pet-häiriö, olisi kiva tietää, mikä on tällaiseen tilanteeseen johtanut ja mitä tulee huomioida kuljetuksen aikana =). Mutta lopultakin siirrettävä potilas on lähettävän lääkärin vastuulla kunnes leima ja nimmari kaavakkeeseen läpsähtävät vastaanottavassa sairaalassa. Aivan yhdentekevää on juttelevan potilaan historia (ainakin näillä etelän kuljetusmatkoilla) ja ainahan sitä voi kysyä potilaalta, jos ruimii jostain...

Jännittää, sanoi mummo kun kahvimerkkiä vaihtoi...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

- Samoin PPKL voisi laittaa tuntidiureesipöntön potilaille jotka katetroidaan ja siirtyvät jatkohoitoon valvontaan/tehovalvontaan.

Meillä ei ppkl:lla ko. pönttöjä ole saatavilla. Ilmeisesti  polin johto ajattelee, ettemme niitä tarvitse, koska tehovalvontaa tarvitseva potilas ei meillä ole tuntikausia hoidossa ja pöntöt maksavat enemmän kuin tavallinen pussi. Tosin hölmöä sekin on , että teholle päästyä meidän laittama tavispussi laitetaan roskiin. Tuntidiureesin seuranta ei tosin onnistu tavispussilla. Tässä nyt vain yksi esimerkki siitä, että eri yksiköissä on erilaisia tarpeita ja erilaisia välineitä. Taloudellisesti ajatellen olisi hyvä, että kaikelta turhilta vaihdoilta vältyttäisiin.

It`s nice to be important but it`s more important to be nice.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aivan yhdentekevää on juttelevan potilaan historia (ainakin näillä etelän kuljetusmatkoilla) ja ainahan sitä voi kysyä potilaalta, jos ruimii jostain...

Niinkö? Entäs jos pt. lakkaa puhumasta? Entä dementikot..? Voitko luottaa 100% potilaan (=maallikon) sanaan?

Ajattelin minäkin joskus näin, mutta kantapäät hellinä ollaan vielä tässäkin asiassa..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Itse ainakin vastustan jotain huvikseen olevia ao-tippoja! Jos ei ole hoidollista perustetta, niin hepariinia (tai sanomasi mandriini).

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse ainakin vastustan jotain huvikseen olevia ao-tippoja! Jos ei ole hoidollista perustetta, niin hepariinia (tai sanomasi mandriini).

Mol. puolinen pneumonia. Nacl mennyt jo vrk:ssa 1000 ml ja antibioottia 100 ml + kipulääkkeet päälle. Nesterajoitus vrk:ssa 1000 ml - 1500 ml. Sen Nacl:n ois pitänyt kestää yön yli, mutta se oli jo mun iltavuorossa loppu. Pyysin sitten sairaanhoitajaa ja me yhdessä aattelimme, että laitetaan vielä  Ringerfundinia 500 ml tippumaan.Mä sain yököltä haukut, kun se nesterajoitus meni vähän yli rajoitusten. Hän pelkäsi, että tulee keuhkopöhö. Sanoin hänelle, että tiputtakaa sitten huomenna vain 500 ml nesteitä. Meillä ei vkl:na oo töissä ketään, jolla on iv-luvat. Lääkärin kanta on, että jos suoni menee tukkoon, niin yhden vrk:n vanhus selviää kyllä ilman nesteitäkin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse lopetan infuusion huuhtelemalla kanyylin Nacl:lla ja laittamalla pelkän korkin päähän. Kanyyli pysyy auki näinkin useita tunteja. Esim. jos potilas tarvitsee i.v. antibiootin, mutta ei iv.nestehoitoa, saat sen korkin jo kätevästi siitä ensimmäisen kanyylin neulan päästä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuntidiureesin seuranta ei tosin onnistu tavispussilla.

Kyllähän meilläkin se tavispussi monesti roskiin menee, mutta kyllä silläkin td-seuranta onnistuu. Puntarit on keksitty.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nämä on myös käteviä vehkeitä http://www.bd.com/infusion/products/posiflow/

Joskus tulee käytettyä noita kun on potilas esim. preoperatiivisesti epidulaarin laitossa edellisiltana ennen leikkausta. Ovat kai ihan jees vehkeitä. Mutta nykyään olen kallistunut mandriinien puolelle takaisin, tuo Posiflow kun on tuollainen parisenttinen härpäke ja varsinkin jos olet laittanut tipan kovin distaalisesti, se törröttää siinä ikävästi. Ja juuri leikkauspotilaalle kun ei se tipanlaitto aina ole sitä että missä se potilaan kannalta mukavin on, vaan missä se leikkauksen aikana on parhaiten käytettävissä (eli ei kysellä kumpaan käteen haluaa, ja haluaako kyynärvarteen vai kämmenselkään jne).

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...