Jump to content
MAINOS

tutkimustietoa


Telaketju

Recommended Posts

mielenkiintoinen referaatti uudessa systolessa amerikkalaisesta tutkimuksesta jossa verrattiin haavanompelussa steriilejä ja tehdaspuhtaita hanskoja 3.lla polilla ja 816 pot.

steriileillä hanskoilla tikatessa tuli 24 haavatulehdusta ja tehdaspuhtailla 17 tulehdusta.

tehdaspuhtaat hanskat maksaa n.2senttiä kipale kun halvimmat steriilit ovat n.10senttiä kpl

jos kaupungissa ommellaan 10000 vekkiä vuodessa maksaa se steriileillä tehtynä 2000euroo,kun se tehdaspuhtailla maksaisi 400euroa.

sit jos vielä siirryttäisiin vesijohtoveden käyttöön haavanpuhdistamisessa saataisiin lisää säästöä,mutta mulla loppuu matikkapää...

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Luin itse samaisen artikkelin. Ensin tuli hämmästys, että häh. Sitten rupesin oikeen tosissani miettimään mitä varten me käytämme niitä steriilejä hanskoja tuossa ompelussa, kun kyseessä ei kuitenkaan ole puhdas haava.  Mitä likaisempaa voimme viedä haavaan kuin niitä siellä jo olevia mömmöjä.

Sitten kraanavedestä. Itse olen viime aikoina monasti viikonloppukoheltajien päitä pesettänyt kraanavedellä. Sitten, kun kuivunut verihyhmä on pesty pois pyyhkäissyt haava-alueen puhtaalla lapullla ja keittiksellä. Erittäin likaisen haavan myös peroksidilla. Mutta kuinka puhdasta käyttämämme keittis on? Monta kertaa päivässä avattu pullo, josta kaadellaan lappuihin nestettä niin, että pullon suu koskettaa niitä lappuja. Enpä usko kovin puhtaaksi vuorokauden viimeisinä tunteina. O:-)

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tehdaspuhtaat käsineethän ovat siinä pahvisessa rasiassa jossa on jotain 100 paria/rasia. Tehtaalta lähtiessään ne ovat puhtaita, mutta entä kun sieltä on 50 paria otettu likaisilla käsillä? En väitä että kätesi ovat likaiset, mutta entä työtoverisi, menetkö hänestä takuuseen?

Keittiksestä sen verran että pulloonhan tulee aina merkitä sekä avaamispäivä että -aika, eikö totta? Ja se pullon suu pidetään steriilinä, suuta ei kosketella käsillä eikä siihen kosketa myöskään niillä taitoksilla.

Tosin kerrotaanpa tässä nyt sekin, että ilmeisesti suurimmassa osassa leikkaussaleja on siirrytty tekemään leikkausalueen desinfektion tehdaspuhtailla välineillä (näin meillä ja muualla, miten teillä?), mutta välineitä säilytetään salissa vain työvuoron loppuun, syköitä ei klähmitä paljailla käsillä, klorheksiidinipullon suu pidetään steriilinä yms...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Luin itsekkin samaisen tutkimuksen juttuja systolesta, suunnilleen samoin reaktioin. Luulisi hoito-ohjeidenkin jo muuttuvan tuollaisten tutkimusten jälkeen.

Mitä tuohon vesijohtoveteen tulee, niin mikä enää voisi edes olla parempi, hiuksiin kiinnittyneen hyytymän pesemiseen, kuin kunnon suihkutus? On noita nuppien haavoja joskus saanut etsiä, kissojen ja koirien avulla ja siinä ei oikein muu ole auttanut, kuin pää altaaseen ja kampa kauniiseen käteen. Muuten samoin periaattein olen noita haavoja peseskellyt kuin ensihoitajakin, mutta kyllä minulla on ollut tapana suorittaa viimeiseksi vielä betadine tms. pesu. Eli hinkkausta, hinkkauksen perään. Ja kun oikein isoa kökköä löytyy, niin papa-harjalla nekin pois saa (jotkut käyttää mielummin myös kertakäyttöhammasharjaa).

Nainen paranee taudista kuin taudista, kun hän saa tietää sen kuuluvan vanhenemisen merkkeihin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eipä ne kaikkien kädet niin puhtaita ole, ei aina omatkaan. Mutta kyse olikin nyt siitä, miksi ne steriilit hanskat on välttämättömiä?

Niin sitten tosta keittispullosta...monasti on nähnyt pullon ilman päivämäärää (yleensä kaadan ne viemäriin) ja sitä useammin näkee jonkun (tai itsensä) söhläämässä sen pullon ja lappujen kanssa kaikkea muuta kuin steriilisti. Toki haava yritetään putsata mahd. hyvin ja tarvittaessa kaikilla mömmöillä ja välillä kaivellaan vaikka pinseteillä kiviä jne...

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

oriola rupeaa tuomaan helsinkiin tehdaspuhtaita polyureetanista valmistettuja hanskoja,joiden etu on poltettavuus hävittäessä.hinnaltaan sijoittuvat vinyylin ja lateksin väliin.joko muualle suomeen/ulkomaille on moisia ilmestynyt?

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

oriola rupeaa tuomaan helsinkiin tehdaspuhtaita polyureetanista valmistettuja hanskoja,joiden etu on poltettavuus hävittäessä.hinnaltaan sijoittuvat vinyylin ja lateksin väliin.joko muualle suomeen/ulkomaille on moisia ilmestynyt?

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

juu ei vielä oo tullut ilmi allergia tapauksia,mutta ootas vaan kun niitä käytetään 15vuotta putkeen .katotaan sit.

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: tirlittan

Jos on kyse luonnonkumiallergiasta eli herkkyydestä kumipuun valkuaisaineille, niin sopia pitäisi. Ongelma on lateksiin lisättyjen apuaineiden kanssa, asia voi olla toinen. Tsekkaisn juuri meille tilattujen vinyylihanskojen  pakkauksen: ei merkintää mahd. apuaineista.

Polyuretaani sinänsä ei liene tunnettu allergian aiheuttaja?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

näin käsitin.mutta korostan että kyse on vain tehdaspuhtaista hanskoista.latex leikkurikäsineitä eivät tule korvaamaan.

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: tirlittan

Terveysportti neuvoo näin:

"Luonnonkumittomat kirurgiset käsineet

Markkinoilla olevat (06/2003)

Elastyren®, Kaergaard®, Sempermed Syntegra® (Oy Tamro Medlab Ab)

Dermaprene Ultra® (Berner Oy)

Biogel Skinsense N®, Biogel Skinsense Universal® (Oriola)

Ovat välttämättömät käsiteltäessä luonnonkumiallergisia potilaita terveydenhuollossa. "

eli ongelmaa on sekä henkilökunnan (allergisia 3-10%) että potilaiden puolella. Henkilökunnalla on valinnanvaraa työn suhteen, potilaille luonnonkumisten hanskojen syleily voi olla jopa tappava.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: tirlittan

Oireet:

Paikallinen tai yleistynyt nokkosihottuma, kutina

Käsiekseema

Konjunktiviitti

Nuha

Astma

Anafylaktinen reaktio

näin edelleen Terveysportti.Oireet siis hyvin eri tasoisia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Siis kuinka suuri riski on käsitellä allergista potilasta väärillä hanskoilla? Kosketus yleensä lyhyt, esim. tipan laitto. meillä ei ainakaan lanssissa ollut muita kuin tavallisia hanskoja ja itse en esim. tippaa laita ilman hanskoja, en edes parhalle kaverilleni. Eli onko tietoa, miten pitkä altistus aiheuttaa potilaalle ongelmia???

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: tirlittan

Olen itse nähnyt anafylaktisen reaktion, vuosikymmeniä sitten; muistaakseni moniallerginen laparotomiapotilas. Vasta jälkeenpäin selvisi shokin syy.

Allergian riskistä lienee vaikea sanoa yhtään mitään ei myöskään "altistusajasta".

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Siis kuinka suuri riski on käsitellä allergista potilasta väärillä hanskoilla? Kosketus yleensä lyhyt, esim. tipan laitto. meillä ei ainakaan lanssissa ollut muita kuin tavallisia hanskoja ja itse en esim. tippaa laita ilman hanskoja, en edes parhalle kaverilleni. Eli onko tietoa, miten pitkä altistus aiheuttaa potilaalle ongelmia???

Tiedän tapauksen, jossa potilaan ei tarvitse olla altistuksen alaisena kuin hetki, ymmärtääkseni ihan alle minuutin kosketus riittää. Tämän jälkeen noin 10-20min aikaa, ennen vakavia anafylaktisia oireita. Ehtii siis tulemaan terkkariin just ja just... Tietää itse allergiastaan ja osaa välttää kosketusta, mutta pitäähän ihmisen elää, joten joskus sattuu huonosti käymään. Tosi kiva hoidettava, kun ongelmana ei enää olekkaan pelkät hanskat. Taitaa kuitenkin olla kovin yksilöllistä ja tämän uskoisin olevan ihan pahimmasta päästä.

Nainen paranee taudista kuin taudista, kun hän saa tietää sen kuuluvan vanhenemisen merkkeihin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...