Jump to content
MAINOS

Sopimussuhteen hiljainen pidennys ym.


iituntiltu

Recommended Posts

Yritin tuossa toisessa keskustelussa kysellä, onko kellään kokemusta tämänlaisesta tilanteesta. Kun kellään ei tuntunut olevan asiasta erityistä kerrottavaa, kerron itse tarinani tänne hieman kuin varoittavana ja opettavana esimerkkinä.  ;D.

Olen ollut saman työnantajan leivissä jo hyvinkin pitkään. Olen tehnyt useita määräaikaisia peräkkäisiä työsopimuksia. Alkuun sopimuksissani luki esim. jonkun sairasloman teko tai vuosilomasijainen tms., mutta nyt olen reilun aikaa tehnyt avointa virkaa = nykyään toimi. Koko tämän ajan on ollut pysyvän työvoiman tarve, joten tältä osin voidaan katsoa, että määräaikaisuuden peruste ei ole niinikään laillinen. Luin myös tehyn sivuilta erään tarinan, jonka mukaan työlainsäädäntö ei tunne käsitettä ”avoin toimi”, joten sitä ei voida edes käyttää määräaikaisuuden perusteena. (http://www.tehy.fi/viestinta/tehy-lehti/9_2007/voittajan_tarina/.). Työsopimukseksessani on myös lisänä, että teen tätä avointa paikkaa siihen saakka kunnes se täytetään. No, se on täytetty jokin aika sitten, joten siitä hetkestä lähtien olen ollut ilman uutta työsopimusta ja tehnyt kuitenkin töitä. Tämän mukaan olen ns. sopimussuhteen hiljaisella pidennyksessä vakinaistunut työpaikkaani. Tosin, jos voidaan katsoa, että määräaikaiset työsopimukseni ovat myös olleet laittomia, olen myöskin niiltä osin oikeutettu vakinaistamiseen.

Työnantaja piti kiinni määräaikaisuudestani ja työni loppui monen vuoden jälkeen työpaikassani viime viikolla  angry.png .Tätä ennen olin yhteydessä Tehyyn ja pääluottamusmieheen, mutta siitä huolimatta työni päättyi. Näin ollen, asia menee lakimiesten käsittelyyn ja ilmeisesti työnantaja syyllistyi kohdallani laittomaan irtisanomiseen. Työsuhteeni päättymiselle on esitetty syyksi työn veheneminen,työtunnit ei riitä kaikille. Kuitenkin juuri ennen tätä, muutamia kuukausi takaperin on otettu uusi työntekijä taloon, joka sai jatkaa. Kuulisin mielelläni tähän kommentteja ja neuvoja palstan viisaammilta ja niiltä, joilla on kokemuksia laittomuuksista työnantajan taholta. Kyseessä on kohdallani kuntatyönantaja! Tarinani on ollut tähän mennessä opettavainen ja avannut siniset silmäni. Opin kantapään kautta, että kannattaa osata kaikki mahdolliset lakipykälät ja omat oikeudet hyvin, kun aloittaa työnteon! Enää en ole "kusetettavissa", enkä anna polkea jalkoihin. Liiton kanta on se, että minut olisi pitänyt vakinaistaa ja työnantaja on rikkonyt työsopimuslakia monelta osin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Liiton kanta on se, että minut olisi pitänyt vakinaistaa ja työnantaja on rikkonyt työsopimuslakia monelta osin.

Tämä kanta minullakin on ilman mitään lainoppinutta koulutusta. Kehotan ja toivon, että käyt tämän taistelun loppuun. Uskon, että työnantaja tuomitaan teoistaan. Tsemppiä.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Työoikeutta minä luin kun opiskelin merkonomiksi, ja liitto on ihan oikeassa (tottakai, ne lakimiehet on lukenut vähän enemmän lakia kun minä  ;D). Jos toimi aukeaa, niin ensimmäisenä pitää vakinaistaa jonkun, jolla on määräaikainen sopimus.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Valvo tosiaan oikeutesi tässä ja pyydä liiton lakimiesapua, mahikset voittaa tämä näyttävät koht. hyviltä.

Näitä tapauksia tarvitaan lisää, jotta (kunta)työantajadinosauruksilla mikään oikeasti liikahtaisi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En malta olla työntämättä lusikkaani soppaan...Itse olin muutama vuosi sitten samanlaisessa tilanteessa kuin sinä nyt. Vastapuolena oli myös kuntatyönantaja. Kannustan sua ehdottomasti viemään asiasi eteenpäin, vaikkakaan prosessi ei tule olemaan helppo. Mutta mikään ei muutu, jos kukaan ei tee mitään. Jos päätät lähteä taistoon, niin se vaatii sinulta sitten ehdotonta sitoutumista. Liitto on varmasti tukenasi ja osaa opastaa miten kannattaa toimia. Jutun riitauttaminen käytännössä menee niin, että ensin asiaa yritetään sovitella työnantajan kanssa. Mikäli ratkaisua ei löydy näin, laaditaan lakimiehen kanssa haastehakemus ja asia menee käräjille. Siitä ei vielä kannata huolestua, jos sopimusta ei heti synny. Usein työnantaja ei ole halukas sopimaan, ennen kuin ovat saaneet tiedon haastehakemuksesta. Omassa tapauksessani työnantaja halusi sopia jutun muistaakseni neljä päivää haastehakemuksen saamisen jälkeen. Ja tiedän tapauksia, missä juttu on sovittu päivää ennen oikeuden istuntoa. Kannattaa kuitenkin muistaa, että käräjille lähtemisessäkin on omat riskinsä - ei ole automaattisesti selvää, että voitat ja vaikka voittaminen olisikin varmaa, niin esim. korvaussumma voi olla pienempi kuin soviteltaessa. Tuosta sovittelusta vielä sen verran, että näissä tapauksissa korvausvaihtoehtoina voi vaihdella joko se, että saat vakipaikan tai rahallisen korvauksen tai hyvässä lykyssä molemmat. Omassa jutussani valitsin rahallisen korvauksen, aina kun ei voi olla varma siitä, kuinka sua kohdellaan työnantajan taholta jutun puimisen jälkeen. Harva minuun yhteydessä ollut ja tarinansa kertonut on palannut siihen vanhaan duuniin, vaan ovat valinneet myös sen rahallisen korvauksen. Ajallisesti prosessi voi kestää kuukausista muutamaan vuoteenkin jutun hankaluudesta riippuen ja odottaminen onkin kaikkein vaikein osuus sen päätöksen tekemisen jälkeen (siis vaatii kypsyttelyä tehdä se päätös, että rohkenet lähteä asiaa puimaan). Ja sitten siitä korvauksen maksamisesta, mikäli päädyt rahalliseen korvaukseen - yleensä se maksetaan niin, että osa siitä lasketaan palkaksi (mistä maksat siis myös veroa) ja osa taas vahingonkorvaukseksi (mistä ei tartte maksaa veroa). Mutta varmasti liitto/ lakimiehesi sua opastavat ja neuvovat parhaiten juuri sinun juttusi pohjalta. Tsemppiä!!!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kiitos kaikille kannustajille! En todellakaan aio asiassa nyt perääntyä. Kyseessä on yksi inhottavimmista, mutta myös rohkeimmista teoistani tähän mennessä. Olen lukenut viime aikoin paljon lakipykäliä, joten olen nyt hyvinkin selvillä mitä kaikkea laitonta tähän mennessä on tapahtunut. Kannustimena viedä asiaa eteenpäin on lukuisat vastaavanlaiset tapaukset viimeisten parin vuoden ajalta. Tämän jälkeen toivon työnantajankin miettivän reilun pelin sääntöjä uudelleen jottei tekisi tämänkaltaisia enää kenellekkään muulle siinä talossa. Kaikkein mieluiten haluaisin sen vakipaikan ja olisin valmis jatkamaan työtäni talossa. En usko, että työnantajan puolelta enää apäasiallisuuksia tulisi, koska ovat saaneet viestin, että nyt olisi uskallusta puuttua epäkohtiin jatkossakin. Rahallinen korvaus tietysti hieman lohduttaisi, mutta vakipaikka on vakipaikka, ja vielä duunissa josta todellakin olen pitänyt erittäin paljon.  :-

Toivon, että tämä antaisi rohkeutta muillekkin täällä oleville toimia epäkohtien poistamiseksi omassa työssään. Muutamat kaupungit ovatkin aloittaneet työntekijöiden vakinaistamisen "vapaaehtoisesti", hyvä juttu. Se on mun mielestä hyvää henkilöstöpolitiikkaa, työntekijät miettii kuitenkin paikkaa hakiessaan näitäkin asioita palkan ohella. Puskaradio on surullisen kuuluisa epäreiluista työnantajista, kenelläkään työnanatajalla ei pitäisi enää olla varaa tänä päivänä käyttä mielivaltaa henkilöstöään kohtaan ihan miten sattuu!!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...