Jump to content
MAINOS

Virtsan liuskatesti


Duuri

Recommended Posts

Kyselen tässä kumpi osoittaa varmemmin pissatulehduksen , leukkarit vai nitriitit? Otettiin tässä pissanäyte eräästä mummosta ja liuskatestillä leukkarit ei ollu plussalla mutta nitriitit oli. Työkaveri sanoi että aina laitetaan eteenpäin kun nitriitit on plussalla vaikkei leukkarit olisikaan. Olen kyllä lukenut multistix-ohjeet jne mutta kyselen silti kokemuksianne.

Onko täällä ketään labrahoitajaa joka osaisi vastata?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Nitriitit vaikuttaa...Leukkareita voi eksyä virtsaan myös virtsaputkesta, yms. Ite oon kyllä laittanut surutta menemään näytteitä eteenpäin jos joku vaan on plussalle vilahtanut ja oireita on lisäks  :nauraa:

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Enpä ole varmaan koskaan ikinä noita liuskatestejä tehnyt. Aina se virtsa on suoraan labraan lähetetty, mutta:

Virtsan sedimentin tutkiminen on työlästä, minkä vuoksi useimmissa paikoissa käytetään seulontatestinä liuskakoetta. Liuskakokeessa tutkitaan leukosyyttien esteraasia pyurian havaitsemiseksi ja nitriittitestiä bakteriurian kemiallisena markkerina. Liuskakokeen herkkyys ja spesifisyys ovat melko hyviä pyurian toteamiseen (yli 10 leukosyyttiä näkökentässä), herkkyys on 75–96 % ja spesifisyys 94–98 %. Nitriittitestin spesifisyys on hyvä, mutta herkkyys todeta merkitsevä bakteriuria on alle 30 % ja laitospotilailla todennäköisesti vielä huonompi. Teoriassa nitriittitesti on positiivinen, kun virtsassa on merkitsevä määrä nitriittiä tuottavia bakteereja edellyttäen, että ravinnosta saadaan riittävästi nitraattia. Kaikki laitospotilailla yleisesti virtsatieinfektioita aiheuttavat patogeenit, kuten enterokokit ja Pseudomonas aeruginosa, eivät kuitenkaan tuota nitriittiä. Nitriittitesti ei ole myöskään positiivinen, jollei virtsa ole ollut rakossa vähintään neljää tuntia, sillä lyhyemmässä ajassa bakteerit eivät ehdi muuttaa nitraattia nitriitiksi.

Ja löytyypä tällaistakin:

Valkosolut eli leukosyytit (U-Leuk-O). Veren valkosoluja virtsassa ei normaalisti ole kuin korkeintaan muutama. Jos valkosoluja on paljon, se yleensä merkitsee virtsateiden tulehdusta

Nitriitti on typpiyhdiste, jota kolibakteerit valmistavat nitraatista. Jos bakteereita on liikaa, virtsasta löytyy nitriittiä. Koska 90 % virtsatietulehduksista on kolibakteerien aiheuttamia, koe paljastaa useimmat tulehdukset. Negatiivinen tulos ei kuitenkaan sulje tulehduksen mahdollisuutta pois, sillä joskus sen voi aiheuttaa bakteeri, joka ei tuota nitriittiä.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tänks arvon kollega VF! Sieltäpä tuli hyvää tietoa ja nopeasti. Tosiaan nuo liuskatestit on epäluotettavia ja niiden tulokset korreloi täysin sen kanssa miten tarkka itse on ja miten osaa tehdä... Esimerkiksi jos kolmen minuutin päästä liuskaa katsot niin varmasti kaikki on positiivista  :nauraa:

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Juu mutta täältä vanhainkodilta ei niin vain lähetelläkään joka ikistä näytettä labraan , että pitää olla jotain näyttöä ennen kuin voi lähettää (labra on 30 km päässä ja joka näyte ja kuljetus maksaa!)

Lähinnä tässä kyselin että KUMPI on tärkeämpi, leukkarit vai nitriitit.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Juu mutta täältä vanhainkodilta ei niin vain lähetelläkään joka ikistä näytettä labraan , että pitää olla jotain näyttöä ennen kuin voi lähettää (labra on 30 km päässä ja joka näyte ja kuljetus maksaa!)

Lähinnä tässä kyselin että KUMPI on tärkeämpi, leukkarit vai nitriitit.

Se miten se mummo kliinisesti voi, on se oikea vastaus, noiden liuskatestien avulla saa vaan osviitta. Nitriitti voi olla pos. tai neg. ja kuitenkin se on VTI, leukosyytit voi olla sitä sun tätä... Jos mummon oireet ovat epäselviä, YT lasku, väsynyt, sekava etc., mutta kuumetta ei ole niin puhukaa se lääkäri ympäri että saatte pistää CRP:n mukaan labraan. Noista mummojen ja pappojen väsymys ja muut sekavuustilat voivat johtua niin monesta muustakin asiasta kuin vaan VTI:stä, yleensä niillä on tylsää. Ja turhat ab.t tulee yhteiskunnalle pitkällä juoksulla vielä kalliimaksi kuin näytteiden kuljetukset labraan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyselen tässä kumpi osoittaa varmemmin pissatulehduksen , leukkarit vai nitriitit? Otettiin tässä pissanäyte eräästä mummosta ja liuskatestillä leukkarit ei ollu plussalla mutta nitriitit oli. Työkaveri sanoi että aina laitetaan eteenpäin kun nitriitit on plussalla vaikkei leukkarit olisikaan. Olen kyllä lukenut multistix-ohjeet jne mutta kyselen silti kokemuksianne.

Onko täällä ketään labrahoitajaa joka osaisi vastata?

Hyvin oli jo vastattukin, mutta lyhyesti vielä sanoisin että itse henk.koht. lähettäisin AINA jos nitriitit positiivisia, koska ne todella harvoin on vääriä positiivisia.. Ja pahassa VTI:ssa ei kyllä tarvita mitään 4 h rakkoinkubaatiota, kyllä ne plussat näkyy jo lyhyemmälläkin ajalla.. Ja tosta lukemisesta, olis hyvä kyllä ihan niitä aikoja noudattaa mitä ohjeissa sanotaan, tosin jos leukkarit ja nitriitit vahvoja plussia, ne muuttaa kyllä heti väriä (meidän liuskoissa pinkiksi ja violetiksi), ja kyllä ne voi sillon huoletta tulkita plussiksi, ei ne enää siitä negatiivisiksi muutu.. ;D Onneksi meillä labrassa liuskanlukulaitteet, ei tarvitse visuaalisesti tulkita.. Leukkarit ovat huomattavasti epäspesifisempiä infektion osoittajia koska huonolla pesulla ne saattaa saada hyvinkin kahdelle plussalla. Mutta infektiossakin tosiaan nousevat.

Josta tulikin mieleeni, että eikö tuollaisiin paikkoihin missä Duurikin on töissä kannattaisi hankkia sellainen lukulaite joka lukee yhden liuskan kerrallaan, ei ainakaan tulisi sitten tulkinnallisia eroja? Mites tuon viljelyn kanssa, sehän se tärkein on? Jotkut paikat tekee niin, että kastavat aina uricultin ja heillä on sitten osastolla oma lämpökaappi jossa kasvattelevat, ja lähettävät sitten labraan jos siellä kasvaa jotain (tosin vanhusten näytteet kasvaa käytännössä aina, ja tosi usein joutuu vastamaan "sekaflooraa, ei jatkoviljelyyn" koska on sellaista puuroa että mahdotonta löytää se patogeeni sieltä  :) ) En oikein tiedä, että miten niiltä vanhuksilta, lähinnä mummoilta, olisi mahdollisuus saada edes suht puhdas näyte, kertakatetroimalla ehkäpä? 

Cissi oli myös oikeassa, liuskatestit ovat luotettavuudeltaan välillä niin ja näin, mutta kohtuukokoisessa labrassa työskennellessäni aika harvoin osui kohdalle sellaista, että kemiallisen seulan ja bakteeriviljelyn tulokset eivät olisi kohdanneet.. Yleisimpiä kohtia joissa mennään metsään ovat alapesu ja ja liian lyhyt aika rakossa, jotka molemmat aiheuttavat vääriä tuloksia.

Toivottavasti tästä oli jotain apua.

Toivo on puoli elämää, välinpitämättömyys on puoli kuolemaa.

-Kahlil Gibran

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Yleisimpiä kohtia joissa mennään metsään ovat alapesu ja ja liian lyhyt aika rakossa, jotka molemmat aiheuttavat vääriä tuloksia.

Just tämän mä unohdin kirjoittaa. Mä olen varmaan niin tottunut näihin Ruotsin uskien huonoon ammattitaitoon että en edes enää muista ajatella tollasia asioita. Tässä hiljattain mulle tuotiin palosireeninä kiljuen nenän alle liuska jossa kaikki oli niin plussaa kuin vaan voi olla. Kysyin sitten että mistä otit näytteen? Katetripussista :o... Okei, yön yli ihoa vasten pussissa ollut virtsa ei nyt varmaan ole se ihan oikein metodi. Ja kun aloin selittämään sitä että se näyte täytyy ottaa siitä katetrista steriilillä neulalla se katsoi mua kuin halpaa makkaraa; "Me ollaan aina tehty näin".

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Laboratoriokoulutuksessa mainittiin, että virtsa tulee ensiksi kaataa näytteenottopurkista labraan vietävään astiaan/putkeen ja vasta sitten jäljellä olevasta näytteestä ottaa liuskatesti. Tämä siksi, ettei liuskasta tule mitään ylimääräistä (kontaminaatiota) varsinaiseen näytteeseen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Laboratoriokoulutuksessa mainittiin, että virtsa tulee ensiksi kaataa näytteenottopurkista labraan vietävään astiaan/putkeen ja vasta sitten jäljellä olevasta näytteestä ottaa liuskatesti. Tämä siksi, ettei liuskasta tule mitään ylimääräistä (kontaminaatiota) varsinaiseen näytteeseen.

Kyllä se on hyvä käytäntö, tosin jos niitä liuskoja ei ei sormin klähmi siitä osasta minkä sit sinne pissiin kastaa niin ei juuri ole merkitystä.. Mutta siis ehdottamasti kannatan tuota käytäntöä.. Mutta sitä en ymmärrä, miksi jotkut osastot, esim vanhassa työpaikassani päivystys, tekee itse sticksin ja sitten kuitenkin lähettää sen labraan myös samaan testiin  huh.gif Eikö tuo ole rahan tuhlausta?

Lisäys: Vielä nöyrä pyyntö labran puolelta: Kiinnitäkää huomiota siihen miten ohjaatte asiakasta/potilasta tuohon virtsanäytteenottoon.. Tälleen mutu-tuntumalta voin sanoa, että noin kolmasosa uriculteista jotka ovat positiivisia, kasvavat sekaflooraa, ja varmasti päivittäin isommissa sairaaloissa jää joku tuon vuoksi ilman varmaa diagnoosia  :- Kuten varmaan ainakin suurin osa tietää, vie vähintään 2 vrk mutta helposti 3 vrk ennenkuin saadaan virtsatieinfektion aiheuttaja sekä bakteerin herkkyydet selville (vaikkakin tosin jotkut lääkärit aloittavat antibiootit kai heti, en niin tunne tuota hoitopuolta).. Jos ensimmäinen viljely siis menee pieleen, niin joutuu aika pitkään odottelemaan varmuutta. Ja muistuttaisin vielä,  LAPSIA EI SAA JUOTTAA jotta saataisiin näyte *huoh*, siinä hukkuu helposti orastava infektio pissan laimeuteen  *pyhimys* Valitettavasti tämä käytäntönä yhä useassa paikassa..

Toivo on puoli elämää, välinpitämättömyys on puoli kuolemaa.

-Kahlil Gibran

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...