Jump to content
MAINOS

sähköisestä kirjaamisesta


tähdetär

Recommended Posts

Tuo Whoike on siis sitä rakenteellista kirjaamista. On sovittu, että tavoitteet laitetaan kaikki samaan "laatikkoon" ja sen alle toteutukset (esim nuo paineet, lämmöt, fyysiset tasapainot, ohjaamiset yms). Mutta ainakin yksi osasto tekee niin typerästi, että laittaa jokaisen eri tavoitteen (eli melkein yhden sanan) omaksi tavoitteekseen eli omaksi "laatikokseen". Tällöin päivittäisestä kirjaamisesta tulee niin pitkä, ettei sitä kuka jaksa lukea ja yhden erillisen asian etsimisestä päivän parin päästä tulee aivan mahdotonta.

Meillä oli viikon ajan perehdyttäjä osastolla ja nimenomaan pitää kirjata tavoitteet erilokeroihin ja sitten keinot alle.

Esim.

Tarve;

Kirurginen haava

Tavoite:

haavan paranemisen edistäminen

(keinot)

* Sidosten vaihto

* haava erityksen tarkkailu

* Jalan kohoasento

Ja sitten samanlla tavalla eteenpäin tavotteilla esim. leikkausalueen kivun helpottumine jne.jne. Näin siitä tulee järjettömän pitkä. Aaamulla ennen saliin menoa on tietenkin eri tarpeet kuin salista tullessa  :)

Liisa

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Miranda käytössä ja hermot menee. Ohjelmisto muuttuu raskaammaksi joka päivityksellä mutta esim hajonneet tietokoneet korvataan vanhoilla masiinoilla, mahdollisesti jopa hajonnutta vanhemalla.

Kirjautuminen koneelle kestää noin 5 minuuttia ja jos verkossa kuormaa niin vielä pidempään.

Omainen kun soittaa ja kysyy jotain yksinkertaista asiaa niin jo tarttee ilmoja kysellä ja niitänäitä jutella ennenkuin potilaan tiedot on nähtävissä.

Vanha raporttikansio päihitti käyttöliittymän puolesta Mirandan mennentullen.

Kai tässä jotain hyvääkin on. On vain jäänyt huomaamatta. Raakilehan tämä ohjelma on ja ohjelmaa päivitetään kyllä ihan joidenkin muiden toiveiden mukaisesti kuin meidän työntekijöiden.

___________________________________________

Paljon melua tyhjästä

___________________________________________

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Pitääpä itekkin antaa tähän topikkiin vähän omia ajatuksiani. Itse olen ollut suunnittelemaasa ja käyttön ottamassa tietojärjestelmiä eri sairaaloissa vuodesta 2000 lähtien, oman työn ohella ja päätoimisesti. Lisäksi koulutan tällä hetkellä tuntiopettajana Efficaa sairaalan ulkopuolella.

No ensinnäkin hoitotyön rakenteinen kirjaaminen (Ongelma/tarve - suunittelu- toteutus- arviointi +komponentit) eivät ole ohjelmistojen kehittäjien keksintöä vaan HOITOTIETEEN! Siitä tuleekin sitten ongelma, annetaas firmalle A spesit mitä pitäisi saada kirjattua. Siellä sitten ohjelmoijat yrittävät ratkaista ongelmaa ja saavat aikaiseksi tarpeet täyttävän mutta sekavan ja hankalasti käytettävän liittymän tietojen syöttöön.

WHOIKE on mielestäni yksi esimerkki siitä. Aikaisemmin kirjauksia tein Effican erikoisalakohtaiselle HOI lehdelle. Sitten vaihdoin työpaikkaa ja siirryin Seniorikäyttäjäksi, tuntui että palasin -80 luvulle. Sitten nykyisessä työpaikassa siirryttiin Efficaan, pettymys oli suuri kun perinteinen HOI lehti ei tullutkaan käyttöön vaan WHOIKE. Sen rajoituksia ja monimutkaisuutta on kierretty monessa paikassa niin että potilaalla on vain yks tarve, pysyvänä. Sihen sitten kirjataan kaikki. No rakenteisen kirjaamisen idea tietysti kärsii, mutta minkäs teet kun varsinkin komponenteilla kirjatessa aika mene koneella istuen.

No tuosta asiasta olikin jo juttua aikaisemmin...

Oma lukunsa on sitten tietojen katselu, päivittäin ja jatkuvasti WHOIKEa käyttäessä sen oppii mutta lääkärit tuskin viitsivät haeskella tietoja WHOIKEsta. Ainakaan kovin usean en ole nähnyt sitä käyttävän. Lisäksi he kokevat potilasturvallisuuden vaarantuvan kun tietoja ei löydy (niin helposti kun pitäisi).

- No TE:n käyttäjäpäivillä sain kyllä kuulla että hoitotyönkirjaamisen liittymä, eli WHOIKE, on koettu myös firmassa epäonistuneeksi ja sen tilalle halutaan kehittää toimivampi systeemi. Käsittääkseni Proxitissa, joka on Effica sairaaloiden foorumi, on jo kyselty TE:n puolesta millainen liittymä ja alusta pitäis olla. Ehkä 2-3v päästä on uusi alusta käytössä...Ehkä....

Niin ja sitten koko sähköisestä potilaskertomuksesta, Suomen lain mukaan 2011 pitää jokaisella terveydenhuollon toimintayksiköllä olla sähköinenjärjestelmä joka lisäksi toimii kansallisen arkiston kanssa. Eli sen tulevan KELAN arkiston. Lisäksi Efficat, Mirandat ja Pegasokset tallentavat tiedot niin että niitä voidaan lukea järjestelmästä riippumatta. Tuo asia on ollut jo pitkään valmistelussa ja varmasti yksiköiden päättäjien tiedossa, mutta vasta parin viime vuoden aikana siihen on viimeisissäkin paikoissa havahduttu.

Niin kaikkiaan syy miksi kirjaaminen on nykyisellään menossa niin hankalaksi on HOITOTIETEILIJÄT eikä ohjelmistojen valmistajat jotka yrittävät pysyä perässä. Vanhoja papereita selatessa lääketieteen kirjaaminen ei ole juurikaan muuttunut jostakin -50 luvulta, mutta hoitotyön kirjaaminen on!

Ohjelmistojen kehittämisesta ja päivittämisestä sen verran että se on hidasta hommaa. Siihen vaikuttavat monet asiat kuten se että uuden toiminnon pitää toimia joka ikisessä Effica sairaalassa, vaikka sille ei olisi tarvetta ja kun järjestelmä on rakennettu jokaisessa paikassa omana, yksittäisenä ei ole ihan sama homma kun jonkun MS Wordin päivittäminen. Uskon että sama homma on Mirandassa ja Pegasoksessa.

Tuossa aikaisemmin oli jutua siitä kuinka ihmiset ilman että opettelevat asiaa alkavat kritisoida sitä. Saman olen itsekkin huomannut kun olen kouluttanut käyttäjiä. Vanhojen työntekijöiden on hyvin vaikea oppia uutta asiaa kun taustalla on mielikuva siitä että "vanha systeemi toimi hyvin, tämä ei ollenkaan" -se taas pohjautuu siihen että vanhaa osattiin käyttää! Samoin 30v lääkärin työtä tehneen on vaikea muuttaa työtappojaan, kun siellä polilla ei hoitaja avaa kansiota oikeasta kohdasta ja tuo nenän eteen. nyt joutuu ihan ite valitsemaan potilaan hiirellä ja muutaman kerran klikkailla! Itse myönnän että ensimmäisä kertoja sähköistä järjestelmää käyttäessäni (olikohan 96-97) oli ihan samoja tuntemuksia. Ohjelma tuntui epäloogiselta ja monimutkaiselta kun vertasis sitä muihin tietokone ohjelmiin. Ihan vertailun vuoksi voisi kertoa että vanhalla, Seniorilla, päivistyspotilaan sisäänkirjaus kesti minulla 2-3min. Efficassa sen teen alle 40s, sisältäen hallinnolisen lähetteen tekemisen ja ihan tosi juttu, testattu on!

Iavan vihreitä, uusia käyttäjiä, on mukava opettaa kun heillä ei ole muutosvastarintaa ja ei myöskään tarvita poisoppimista vanhasta systeemistä. Koskee sekä työtä että työtapoja.

Niin ja se mitä hyvä puolia asissa on ei juurikaan ole tainnut tulla esille. Ensimmäisenä on tietenkin hoitotietoje, terveystietojen saatavuus sekä omassa organisaatiossa että alueellisesti. Enään ei tarvitse odottaa paperikansien saapumista arkistosta, ei myöskään lääkelistaa faksilla (tai kirjeellä!) TK:sta. Tulevaisuudessa asia on myös toiminnassa valtakunnan tasolla. Esim Rovaniemeläinen henkilö löytyy tajuttomana Turusta. Henkilöllisyys tunnistetaan ja muutamassa minuutissa on tiedossa potilaan sairaushistoria josta mahdollisesti syykin selviää ja hoito voidaan aloittaa.

No mutta tällaisia...Niin ja suurin ongelma mielestä tällä hetkellä järjestelmien käyttööotossa ja niiden ylläpidossa on se että henkilöt jotka tekevät päätöksiä eivät enää vuosiin ole toimineet kliinisessä työssä vaan ovat linnoittautuneet jonnekkin hallintoon. Lisäksi samat henkilöt eivät ole ehkä käyttäneen konetta kun satunnaiseen sähköpostin lähettämiseen ja tekstinkäsittelyyn. Vielä kun lisää yhtälöön sen että heillä ei ole MITÄÄN käsitystä liike-elämästä, kaupankäynnistä ja IT alasta...Johan siitä soppa syntyy. Aioinaan olin ehkä koko SHP:n ainut henkilö joka oli jollaikin tasolla käyttänyt työssään Effica potilas hallintoa mutta kun sen käyttöönottoon tarjouduin niin aluksi ei kiinnostanut pomoja, myöhemmin kyllä  ;D

No johan tuli jorinata..ei ehkä kauheen selkeetä mutta kello onki jo paljon :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...