Jump to content
MAINOS

Sairaanhoitajien kollegiaalisuusohjeet?


Chine

Pitäisikö sairaanhoitajilla olla kollegiaalisuusohjeet?  

55 ääntä

  1. 1. Pitäisikö sairaanhoitajilla olla kollegiaalisuusohjeet?

    • Kyllä
      39
    • Ei
      18


Recommended Posts

Tässä eräs päivä ihmettelin miksi sairaanhoitajaliitolla ei ole sairaanhoitajien kollegiaalisuusohjeita?pitäisikö sairaanhoitajilla olla kollegiaalisuusohjeet.Tai jos sellaset on mistä ne löytyvät?Ihan vapaata keskustelua ja mielipiteitä asiasta.

Ajat muuttuvat- muutu sinäkin!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Empä ole ikinä osannut kaivata edes moisia.

My brain is stuck from shooting glue

I'm not sorry for the things I do

 

Carbona not glue

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä uskon kyllä, että tällaiset asiat lähtee ihan käytöstavoista ja useimmiten ne, joilla tuo kollegiaalisuus on hukassa, on myös käytöstavat hukassa. Auttaisiko siihen sitten netissä oleva ohjeistus, en oikein usko. Vai ymmärränköhän mä sanan "kollegiaalisuusohjeet" ihan väärin?

Nokka kohti uusia tuulia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vai ymmärränköhän mä sanan "kollegiaalisuusohjeet" ihan väärin?

-Jäin kanssa miettimään mitä näilla "kollegiaalisuusohjeilla" oikein haetaan ja/tai mitä topic:in aloittaja tarkoittaa niillä.

Tällaiset ohjeet kun voidaan tulkita monella tavalla. En ole ikinä moisiin törmännyt missään.

My brain is stuck from shooting glue

I'm not sorry for the things I do

 

Carbona not glue

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä suhtaudun yleensä kolleegoihin eri tavalla kuin tavallisiin potilaisiin. Kolleegat saa lähes aina parempaa hoitoa kuin muut ja niille yritetään saada nopeampaa, parempaa, halvempaa hoitoa.

Valitettavasti koen myös kolleegoisi muut ammattiryhmät jotka ovat tekemisissä kokoajan ihmisjätteen kanssa joihin joudumme ajoittain ensihoidossa törmäämään.

Eli Suomeksi akuuttisairaanhoitoon suuntautuneet, poliisit ja palomiehet saavat parempaa palvelua kuin rivi asiakas.

Onko tämä kollegiaalisuutta muiden mielestä?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä suhtaudun yleensä kolleegoihin eri tavalla kuin tavallisiin potilaisiin. Kolleegat saa lähes aina parempaa hoitoa kuin muut ja niille yritetään saada nopeampaa, parempaa, halvempaa hoitoa.

Onko tämä kollegiaalisuutta muiden mielestä?

Mä en käsitä tuota kollegiaalisuutena, mutta oon huomannu omissa työkavereissa (ei pelkästään hoitajissa siis) huomattavan empatiapiikin, kun oon ollu potilaana tai mun lapset on potilaana. (Viimeks eilen piti käyttää kuopus työpaikalla...)

Mun mielestä hoitajat tarvis kollegiaalisuusohjeita enemmän kuin lääkärit, johtuen siitä, että naisvaltaisella alalla pätee samat säännöt kuin naisilla yleensäkin eli nainen on naiselle susi. Kollegiaalisuus on sitä, että toisen ammattitaitoa ei epäillä ja nälvitä selän takana. Jos toinen on kokemattomampi sitä neuvotaan ja ohjataan pyyteettömästi. Täälläkin melko usein huomaa joidenkin teksteistä niiiiiin epäkollegiaalista tekstiä, ettei oo tosi... (mut yleensä ne on myös potilasmarinaa...)

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mun mielestä hoitajat tarvis kollegiaalisuusohjeita enemmän kuin lääkärit, johtuen siitä, että naisvaltaisella alalla pätee samat säännöt kuin naisilla yleensäkin eli nainen on naiselle susi. Kollegiaalisuus on sitä, että toisen ammattitaitoa ei epäillä ja nälvitä selän takana. Jos toinen on kokemattomampi sitä neuvotaan ja ohjataan pyyteettömästi. Täälläkin melko usein huomaa joidenkin teksteistä niiiiiin epäkollegiaalista tekstiä, ettei oo tosi... (mut yleensä ne on myös potilasmarinaa...)

-Mulla ei ole mitään syytä suhtautua kollegiaalisesti mulkkuihin vaikka ne edustaisivatkin samaa ammattikuntaa.

My brain is stuck from shooting glue

I'm not sorry for the things I do

 

Carbona not glue

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En nyt ymmärtänyt että kyse on saman ammattikunnan edustajan olemisesta potilaana... (eihän tähän aiheeseen nopealla vilkaisulla puututa lääkäreidenkään ohjeissa)

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Pitäisköhän laittaa sairaanhoitajaliiton palauteboksiin " kollegiaalisuusohjeet thx"  ;D

Ajat muuttuvat- muutu sinäkin!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

-Mulla ei ole mitään syytä suhtautua kollegiaalisesti mulkkuihin vaikka ne edustaisivatkin samaa ammattikuntaa.

Samma här.

"Rika barn etc...."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kunhan saataisiin kolleega-etiikka toimimaan edes saman alan ihmisillä,

se tuntuu aika-ajoin olevan hakusessa huh.gif

Tosin tän kesän paikassa (pitkis) olen saanut yllättyä positiivisesti,

ainoastaan nimikyltistä selviää kuka on mikäkin (aoh, ph, sh, oh jne), ei asenteesta  ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pitäisköhän laittaa sairaanhoitajaliiton palauteboksiin " kollegiaalisuusohjeet thx"

-Ei tarvitse.

My brain is stuck from shooting glue

I'm not sorry for the things I do

 

Carbona not glue

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mun mielestä hoitajat tarvis kollegiaalisuusohjeita enemmän kuin lääkärit, johtuen siitä, että naisvaltaisella alalla pätee samat säännöt kuin naisilla yleensäkin eli nainen on naiselle susi. Kollegiaalisuus on sitä, että toisen ammattitaitoa ei epäillä ja nälvitä selän takana. Jos toinen on kokemattomampi sitä neuvotaan ja ohjataan pyyteettömästi. Täälläkin melko usein huomaa joidenkin teksteistä niiiiiin epäkollegiaalista tekstiä, ettei oo tosi... (mut yleensä ne on myös potilasmarinaa...)

-Mulla ei ole mitään syytä suhtautua kollegiaalisesti mulkkuihin vaikka ne edustaisivatkin samaa ammattikuntaa.

Olen samaa mieltä. Kun ala on naisvaltaista niin satoja vuosia kohdanneet ongelmat naisten kesken tuskin kollegiaalisuusohjeilla paranisi. Edelleen tuijotettaisiin omaa napaa eikä osattais arvostaa sen enempää toista. Alkais kilpailu´:kuka on kollegiaalisin hoitaja ja vähemmän kollegiaalisin. Koska monta kertaa syytetään epäkollegiaalisuudesta henkilöä joka nostaa epäoikeudenmukaisuuksia esiin, kyseenalaistaa toimintatapoja tms.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tänä kesänä on tullut huomattua mielenkiintoinen ilmiö sairaalamaailmasta ja sen kollegiaalisuudesta... Koko työyksikön työntekijöiden väheksyntä, työn tärkeyden ja ammattitaidon mustamaalaaminen. Eli tietyt pitkään(yleensä juuri pitkään ei lyhyen aikaa) alalla olleet henkilöt muodostavat käsityksensä ihmisistä heidän työyksikön perusteella. Yritä sitten antaa jotain raporttia potilaasta osastolla, kun toista ei kiinnosta pätkääkään. Kiroaa vaan itsekseen, jos kiireessä ei ole sairaalan vaatteita vaihdatettu potilaalle, joka ne itsekkin osaa pukea.

"Say goodbye to the sorrow, and hello to tomorrow"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kollegiaalisuus on hämärä käsite, tilanteita on niin monia, ettei niitä voi varmaan millään säännöstöllä vääntää? Tehdään duuni kunnolla, käyttäydytään viksusti, siis tavallista (työ)elämää! Ohjeita, sääntöjä, pykäliä...johan niitä on riittävästi. Jos joku on vi******nen, niin ei hän millään ohjeella siitä muutu/parane.

-tule turma tuonen tietä, pikku reppu selässä, pikku kirves kontissa. Napsauta sillä ohtaan, justiinsa nokan kohtaan-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mun mielestä hoitajat tarvis kollegiaalisuusohjeita enemmän kuin lääkärit, johtuen siitä, että naisvaltaisella alalla pätee samat säännöt kuin naisilla yleensäkin eli nainen on naiselle susi. Kollegiaalisuus on sitä, että toisen ammattitaitoa ei epäillä ja nälvitä selän takana. Jos toinen on kokemattomampi sitä neuvotaan ja ohjataan pyyteettömästi. Täälläkin melko usein huomaa joidenkin teksteistä niiiiiin epäkollegiaalista tekstiä, ettei oo tosi... (mut yleensä ne on myös potilasmarinaa...)

-Mulla ei ole mitään syytä suhtautua kollegiaalisesti mulkkuihin vaikka ne edustaisivatkin samaa ammattikuntaa.

Olen samaa mieltä. Kun ala on naisvaltaista niin satoja vuosia kohdanneet ongelmat naisten kesken tuskin kollegiaalisuusohjeilla paranisi. Edelleen tuijotettaisiin omaa napaa eikä osattais arvostaa sen enempää toista. Alkais kilpailu´:kuka on kollegiaalisin hoitaja ja vähemmän kollegiaalisin. Koska monta kertaa syytetään epäkollegiaalisuudesta henkilöä joka nostaa epäoikeudenmukaisuuksia esiin, kyseenalaistaa toimintatapoja tms.

Mutta missä vika? Ei naislääkärit tai lastentarhan tätitkää lokittele toisinaan?

Ajat muuttuvat- muutu sinäkin!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olempa muuten nähnyt pikkasen pahaa meininkiä tuolla lastenpäivähoidon puolella. Sellasta meininkiä en oo vielä omissa tuunipaikoissani nähny..

Ja eiköhän ne lekurit kuten kaikki muutkin naiset - alasta riippumatta.

Ilo pintaan, vaikka syvän märkänis.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Eihän lääkäreiden kollegiaalisuusohjeissakaan käsketty että kaikkien kaveri pitää olla. Mulkullekin voi sanoa huomenta ja riidellä riidat tämän kanssa kasvokkain eikä puhua selän takana. Jos kollega on tehnyt jonkin asian hullusti (ei välttämättä tarvii olla ihan hoitovirhetason asiakaan) niin ei aleta potilaan kanssa päivittelemään miksi se "huono hoitaja" nyt noin teki vaan pidetään kollegan puolta vaikka nyt vaikenemalla vaikka mieli tekis yhdessä potilaan kanssa kirota.

--Oman Hoitonsa Asiantuntija!! --

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä juu tuolla lastentarhan puolellakin ollaan ihan petoja...

Ja näkisittepä opettajat.

Huhhuh. Väitän että jopa pahempaa olen nähnyt lasten kasvatusa ja koulutus maailmassa kuin hoitoalalla.

Monet päiväkoti-ihmiset ja opettajat kun ovat niin urautuneet olemaan "aina oikeassa" ja "aina se joka neuvoo, kieltää, komentaa, tietää ja määrää" niin samaa ikävä kyllä sovelletaan myös työkavereihin. (ei toki kaikki...)

Ekana päivänä päiväkoti jaksolla napautetaan opiskelijalle päin naamaa, että "miellä on kyllä sitten niin huono kuva teistä lähihoitaja-opiskelijoista, mutta jos sinä nyt sitten onnistuisit vähän paremmin"....

Selän takana ruodittiin työkavreiden sairaslomat jne.

Mutta osaa ne miehetkin. Miehistöä löytyy yhtä pahoja juorukelloja, märisijöitä, päällepäsmäreitä jne kuin naisistakin. Mutta kaippa se keskimäärin tuo selkään puukottaminen akkojen kesken on yleisempää?

Rock´n´roll is never too loud.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...