Jump to content
MAINOS

kotihoidosta: Aargh!


medicine

Recommended Posts

Hei!

Olen nyt toista kesää kotihoidossa töissä. Tulin uuteen tiimiin helsingissä ja huomasinkin täällä kesätyöntekijöiden (voisiko sanoa?) simputusasenteen! Täällä siis olen vakkariiltatyöntekijän (1henkilö siis illassa) vapaapäiväsijaistaja, tehnyt seitsemästä viikonlopusta viisi, eli kaksi olen ollut jopa vapaalla. Nää hoitajat kerto et jos tulee sijainen heidän asenne on, et sijainen tekee enemmän töitä kuin he kun saa parempaa palkkaakin. Kaikki jotka vaan on kotihoidossa töissä niin kertokaa onko muilla alueilla/tiimeillä samanlainen tapa/käytäntöhuh.gif!!

Entä kuka tekee työvuorot kotihoidossa? täällä yksi lähihoitaja tekee ja kun kattoo hänen vuorojaan niin on vaan ma-pe aamua ehkä joskus aamuvuoro viikonlopussa, samaan törmäsin toisellakin alueella. Sanovat ettei anna esimiehen tehdä vuoroja. Jos pointtina on, että perheelliset pääsee helpommalla kun tekee säännöllistä aamuvuoroa arkisin, niin aika peestä kun on se elämä myös perheettömillä viikonloppuisin!! täällä kun vielä tämä työvuorojen laatija kuulema suosii joitain..

Onneks enää muutama hassu päivä tässä tiimissä töitä, ei kyl enää huvita tulla kotihoitoon. Kiitos ja anteeks.

You are not dead yet.  But watch for further reports.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Työvuorot teki tasapuolisesti kotihoidon-ohjaaja. Simputusta en koskaan ole kokenut. Lämmöllä otettu lisäapu vastaan, mutta toisaalta palkkakin prikulleen sama (siis valmiilla ja opiskelijalla -5%)

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä työvuoro listat tekee kotihoidon osastonhoitaja. Itsekkin sijainen, tosin jo kolmatta vuotta talossa. Oh tekee listat "kiertävällä mallilla" elikkä kolmen viikon listassa 1 vkl töitä ja 2 vapaata.  Meillä illassa 2 hoitajaa ja vkl-aamussa 3. Sijaisille tulee yleensä töitä sen mukaan kenen lomaa yms tekee.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Toi on muuten totta, että jos sijaistat jonkun saikkua, niin paha on sua simputtaa kun teet sen saikulla olevan listaa...

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

tarkotiin ehk simputtamisella sitä, et kukaan vakkari ei tee iltoja vaan ne tekee sijaiset. Huomasinkin juuri et oli laitettu nyt yhdelle päivälle kolme hankalaa suihkua kun toisilla on ihan vaan kolme 20 minuutin käyntiä. Voi H****tti! Oon ihan väsynyt tähän!  angry.png

Ihanaa kyl on et asiakkailta saa hyvää palautetta  *nolona*

You are not dead yet.  But watch for further reports.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen kotihoidossa (vakkarina sekä keikkalaisena) törmännyt myös siihen, että sijaiselle annetaan mielellään ne hankalimmat tyypit ja myös hankalat suihkutukset, mielellään kaikki sinä päivänä suihkutettavat. Ei muuten onnistu, jos itse olen vakkarina töissä! Keikkalaiset loppuvat meinaan pian sillä meiningillä. Siksi olen saanutkin välillä aika "kakkamaisen" maineen, kun en suostu moiseen. Keikkalaisena minua on voinut simputtaa yhtenä päivänä, seuraavana olen ilmoittanut jo mielipiteeni työnjaosta, kun olen listan käteeni saanut. Tosin sellaista keikkalaista pidetään lusmuna, kun uskaltaa sanoa vastaan, eikä kaikkein rankinta listaa tee.

Kotihoidossa olen vakkarina tehnyt työvuorolistoja, pikkuapulaisena, niin, että kotihoidonohjaaja tarkasti tunnit ja laittoi sijaiset. Listat tein periaatteella, että voisin tehdä jokaisen tekemäni listan itsekin. Viikonloppuvapaat sai meillä laittaa jokainen itse, joskus joutui neuvottelemaan, kuka saa, kuka luopuu. 3 viikon listassa oli jokaisella 1 viikonloppu vapaata. Tykkään tehdä viikonloppuja enemmänkin, joten itselleni laitoin toisin, tosin tiimin suostumuksella. Illasta ei lähdetty vapaalle, paitsi jos toivoi, eikä pääsääntöisesti vapaalta tultu aamuun. Iltoja piti ottaa jokaisen 2/viikko, ne sai itse toivoa.

Olen huomannut, että kotihoidossa(kin) on hyvinkin vahvoja persoonia töissä ,siellä pitää osata ja uskaltaa pitää puolensa, muuten oikeasti simputetaan, niin valitettavaa kuin se onkin. Kuitenkin pidän kotihoitoa yhtenä parhaimmista paikoista olla töissä, vaikka nyt muualla olenkin, tilapäisesti.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

oiskin  kiva et on jotkut vakkarilistat jotka kiertää työntekijältä toiselle...

Oon kyl samaa mieltä et tällaisella meiningil ei kyl saada ihmisiä töihin varmaan missään! toivon sydämestäni et nää on mun elämäni viimeiset päivät kun teen lähihoitaja kotihoidossa töitä! Enkä heposti taida hakea terkkarinkaan työtä kotihoidosta, kun ei ainakaan täällä mis mä oon nyt tunnuta terkkarille antavan sään. työtä.

You are not dead yet.  But watch for further reports.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä myös kiersi asiakaslistat. Se oli hyvä systeemi. Sit taas oli sellaisia sairaanhoidollisia paikkoja jotka oli automaattisesti lähihoitajilla, ei kodinhoitajilla. Ellei joku sitten halunnut. Meillä kun kodinhoitajat sai päättää, haluaako katetroida tai pistää inskoja. Se kyllä hiersi siellä, koska niillä oli kuitenkin sama palkka kun lähihoitajilla. Nykyään siellä lh saa enempi palkkaa. Hyvä hyvä.

Iltavuorolista kiersi myös. Jokaiselle sattui yhtä usein iltoja. Tosin minä aina haalin kaikkien iltoja koska monet ei tykänneet. Olin myös tunkemassa nenääni aina vkl-duuneihin, vaikka ne kävikin raskaiksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 kuukautta myöhemmin...

Kotihoidossa opiskeluajoista asti keikkaa tehneenä voin sanoa, että jokainen paikka on erilainen.

Nyt olen tiimissä (Pitkäaikaisena sijaisena) jossa työt jaetaan niin, että yhdellä työntekijällä (oli sitten vakkari tai sijainen) on max. 1 suihku ja viikkosiivous /päivä. Meillä on omahoitaja systeemi, mutta omaa asiakaslistaa ei tuijoteta tiukasti. Työt jaetaan omahoitajuudesta huolimatta aamuisin niin, että kaikilla on suurinpiirtein samat tunnit, suihkut ja siivoukset. Tämä on mielestäni jopa parempi, kuin kiertävät listat, koska jokainen tuntee omat asiakkaansa kuin taskunsa, ja jos jokin on epäselvää, tietää aina kenelle soittaa, jos ei ole omalla asiakkaallaan. Toisaalta ei tympäänny, kun asiakkaita vaihdellaan aamuisin tuntien mukaan.

(Tiimivetäjä-)Terkka suunnittelee listat niin, että jokaisella on kolmessa viikossa 1 viikonloppu ja 2-3 iltaa. Vapaat annetaan yleensä todella järkevästi, eikä samalle päivälle kasaannu vapaita usealle työntekijälle.

Homma toimii meillä niin hyvin, ettei sairaslomia juurikaan ole, eikä sijaisiakaan usein tarvita. Naapuri tiimin tiiminvetäjällä on asiat hukassa, ja sairaslomia on jatkuvasti 1-3 päällekäinkin. Vieraat ihmiset sitten keskenään yrittävät jakaa ja tehdä työt asiallisesti, ilman asiallista ohjausta... Pahaa tekee sinne sijaisiksi joutuvien puolesta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 7 kuukautta myöhemmin...

Mun kokemus kotish:sta oli ihan ok, 5viikkoa siis olin harjottelussa ja 3viikon työt sopinut.

Työvuorot tosin meillä oli aina ma-pe aamuvuoro.

En sit tiedä miten lh siellä?

Tykkäsin työn itsenäisyydestä, eipä ollut osaston tyyliin ämmät kaakattamassa ja juoruamassa koko aikaa  8)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 kuukautta myöhemmin...

Niin no, kotihoidossa se pahin ongelma lienee on just tuo reilu työnjako. Kun on niitä paikkoja mihin kukaan ei haluaisi mennä. Ja joka solussa on aina joku/joitakin jotka lusmuavat tai suorastaan kieltäytyvät milloin mistäkin syystä menemästä tonne tai tänne. Kyllä siinä sitten voi käydä niin, että kun tulee keikkalainen niin haluaa itse vähän levätä ja antaa keikkalaiselle näitä raskaampia. Mutta ei meillä mitään simputusta kyllä ollut ja keikkalaiset oli ihan tyytyväisiä aina. Itse sain tarpeekseni.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 viikkoa myöhemmin...

Tehdessäni pitkiäkin sijaisuuksia (sekä ph että sh) kotihoidossa, meillä ei annettu keikkalaisille vaikeimpia paikkoja, koska he eivät olisi kerenneet viemään loppulistaansa läpi vaan olisivat jumittuneet vaikeiden asiakkaiden luo.  Omassa tiimissä sitten kyllä köytyi niitä, jotka yrittivät lusmuta sekä "helpoista" että "vaikeista" paikoista.

"Ja se puhelinnumero mun taskussa , rakas, luulin että se olet sinä" (Lapinlahden Linnut: Älä viskaa mua pihalle)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

En omasta puolestani niinkään työnjaosta tässä tahdo puhua, mutta itse työnteosta. Nimenomaan kotipalvelun puolella. Mitkä ovat ne asiat jotka mielestänne kuuluvat kotihoidontyöntekijän työhön? Peräänkuulutan tässä jossain määrin perushoidon lisäksi lääkehoidon seurantaa, pitkäaikaissairauksien tietämystä, huomioiden tekoa ja kirjaamista = hoidon seurantaa?

Ymmärsikö ketään kysymystä?  :-  ;)

Voi olla että kysymykseni kuulostaa hölmöltä, mutta vastavalmistuvana, vain yhden toimipaikan kokemuksien perusteella, minulla on herännyt monta kysymystä, joihin en järjellä ole vastausta löytänyt. Suurin on se, että eikö hoitajan, joka antaa lääkkeet, todellakaan tarvitse tietää mitä lääkkeitä ko. asiakas syö, ja miten hän voi seurata lääkehoidon vastetta, jos ei tiedä mitä siinä seuraa, saatika, jos ei myöskään tiedä mitä henkilö sairastaa? Miten hän osaa myöskään seurata mahdollisia haittavaikutuksia, vai pistetäänkö huimaus yleisesti "vanhuuden" piikkiin? Varsinkin, jos kotisairaanhoito käy paikassa vain 2-4 x kuussa (esim. INR seuranta), lääkehoidon vasteen seuranta jää nimenomaan kotipalvelupuolen (millä nimellä nyt missäkin kunnassa ovat) hoitajien seurattavaksi.. ja sitten he eivät tiedä asioista juurikaan mitään. Tai halua tietää, tai en minä tiedä miksi eivät tiedä.

Myöskään kirjaamista ei kokemukseni mukaan pidetä suuressa arvossa.. Eli asiakkaan terveyttä /hoidon seurantaa koskevia asioita ei näy oikeastaan missään. Mielestäni, "kun ei ole mitään kirjattavaa, kirjataan vasta sitten jos jotain oleellista ilmenee, tyyliin 1 x kk", ei ole mikään peruste, vaan myös se, että asiakkaan voinnissa ei ole muutoksia ja hän voi hyvin, on kirjattava asia.

Vai mitä mieltä olette? Tarkoitus ei ole kenenkään ammattitaitoa arvostella tms, vaan ihan vilpitön kysymys alan konkareilta, miten nämä asiat oikeesti kuuluisi olla? Kenellä on vastuu mistäkin? Tiedän että esim. lääkehoidossa, viimekädessä vastuu on hoitavalla (määräykset kirjoittaneella) lääkärillä.. mut kai siinä jotain vastuuta täytyy olla lääkkeen antajallakin..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuon takia tulee juuri sellaisia tilanteita, joihin olen törmännyt sairaalan puolella.

Kotihoidossa potilas sai väärän potilaan lääkkeet. Lääkkeet dosettiin jakanut henkilö oli laittanut dosettiin nimet väärinpäin, ja kun mitään lääkelistoja tms ei ollut, niin oli n. 40kg painanut matalapaineinen mummo saanut n 130kg painavan DM/verenpainepotilaan/MCC.potilaan lääkkeet. Siinä oli sitten mummolta hävinnyt paineet, intuboitu, verenpainetuet yms yms. Ja monta päivää teholla hoidossa. Selvisi kyllä, mutta ei enää kotikuntoiseksi.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Virheitä sattuuvalitettavan usein. Syy ei ole kenenkään yhden ihmisen, yleensä syy on kiireessä. Ei ole aikaa tarkistella lääkkeitä. Ei päästä kotona ollessa tarkistamaan lääkelistaa jos KSH:n laittama lista on jo vanhentunut. Hoitajien vaihtuvuus on yksi syy virheisiin.

Tällä viikolla juuri oli yhellä asiakkaallani dosetin vaihdoksen myötä, keskiviikosta lähtien,kuurilääkkeen loppuosa jäänytkin antamatta, tai huomattiin se puolitoista päivää myöhässä. Jaettiin KSH:n luvalla loput kuitenkin dosettiin. Virhe oli kaikkien yhteinen. KSH:lla vanhentunut lääkelista asiakkaan kaapissa. Ei ollut myöskään missään mainintaa kuurilääkkeen kestoajasta tai antoajoista, eikä dosetin päällä lappua "tämä ensin".

Iltahoitaja, kun aloitti uuden lääkedosetin, ei tarkistanut lääkkeiden määriä. Hän oli ollut jo aikaisempina iltoina, mutta ei varmaan tiennyt kuinka pitkään lääkekuuri kestää.  Seuraavana päivänä olin uuden työkaverin kanssa asiakkaalla. Työkaveri hoiti keittiöpuolen ja samalla lääkityksen. Asia olisi ollut ihan sama, vaikka olisin minä ollut keittiöpuolella. En olisi virhettä havainnut.

Perjantaiaamuna olin sellaisen työkaverin kanssa työvuorossa, joka oli ollut tilanteessa viimeviikolla ottamassa virtsanäytettä ja hänellä oli "sisäpiirin" tietoa kuurilääkkeen kestosta. Hän alkoi laskea pillereitä ja huomasi, että "leijonalääke" puuttuu.

Onko laitoksessa sitten tämmöset asiat helpommin havaittavissa? Niillä on aina ne lääkelistat kai doseteissa ja lääkelasien alla? Miten tänkin asian voisi tehdä helpommaksi?

Jos doseteita tai lääkkeitä muulla tavalla kuljetetaan mukana voi aina tulla virheitä, että antaa vahingossa väärän ihmisen lääkkeet. Minulle on käynyt niin, tunnustan. Olen tosi pahoillani tapauksesta, ja syyksi en voi sanoa kuin kiireen ja siitä johtuvan stressin. Sekä mummun komean pojan, jota ehkä hieman pidempään katsoin ulkona ja samalla otinkin viereisen dosetin käteeni laukusta.  Mummu ei huomannut asiaa ennenkuin illalla jolloin meinasi lääkkeensä ottaa. Soitti yöhoitajalle turvapuhelimen välityksellä, joka pystyi korjaamaan  asiaa vain vähän, kun ei tiennyt kenen lääkkeet mummulla oli.

Tämmäset tapaukset opettaa tarkkuutta, mutta silti niitä virheitä sattuu, valitettavasti.

Ja kirjaamisesta. Työkaveri valittaa aina, että ei hän voi mitään kirjata kun ei mitään tapahdu. Kaikki on ihan hyvin. Minä olen sitä mieltä, että aina voi jotain kirjata jos asiakkaan kanssa keskustelee ja vähän"urkkii" tämän vointia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kiitos että jaatte kokemuksianne!  :)

Jep, joskus virheitä tapahtuu, jokaiselle. Mutta loogiselta kuulostaisi että huolehdittaisiin, että lääkelistat on AINA ajantasalla ja kuurilääkityksistä kestot näkyvissä. Ja todellakin, että ne lääkelistat olisi myös kaikkien lääkehoitoon osallistuvien nähtävissä..  ::) 

Hienoa huomata että huomioni ja ajatukseni ei ole menneet ihan metsään. Kun ei ole kokemuksen tuomaa varmuutta, olen aika varovainen. Eikä opiskelijana passaa paljon mekkalaa työelämässä nostakaan.. Se ei koskaan tiedä hyvää.

En ole ajatuksillani tyrkyttämässä mitään ohjeita "näin nämä pitäisi tehdä ja teidän pitäisi tietää tämä ja tästä jne", vaan ihan omaa ammatillisuuttani yritän kasvattaa.. Hiljaa hyvä tulee.  *nolona*

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...