Jump to content
MAINOS

Kokemuksia hoitajan hommista YK-joukoissa?


holo

Recommended Posts

Kaikkea muuta näyttää eri foorumeilta/alan sivuilta löytyvän mutta itse koulutuksesta ei juurikaan mitään. Onkos tietoa/intoa kertoilla, että jos tulee valituksi niin mitäpä on tiedossa, muutakin kuin se epämiellyttävä/inhimillinen jo ala-asteelta tuttu coopperin testi...

Huomisen menestys tehdään tänään !

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 110
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Kaikkea muuta näyttää eri foorumeilta/alan sivuilta löytyvän mutta itse koulutuksesta ei juurikaan mitään. Onkos tietoa/intoa kertoilla, että jos tulee valituksi niin mitäpä on tiedossa, muutakin kuin se epämiellyttävä/inhimillinen jo ala-asteelta tuttu coopperin testi...

Hae Jarkko ensin työkokemusta, niin sitten voivat tarjota sh hommia lääkintäjoukkueessa, jossa on hieman parempi palkka kuin ryhmän lämärinä.

Missä maksetaan 3000€/kk? OK, Afgoissa maksetaan jopa enemmän,mutta muualla esim. Kosovossa paljon vähemmän. Jos palvelusnimïkkeesi on sh, niin sitten palkka on 3089€/kk. Mutta jos taas lääk-au, niin palkka on 1870€/kk + päiväraha 27,5-52,50/pv, riippuen paikasta.

Koulutus on yleistä sotilaskoulutusta. Aseen käsittelyä, ammuntoja jne. Paljon oppitunteja toimialueelta. Alueelta tulee yleensä pari faitteria jakamaan aktuellia tietoa. Annetaan tietoa paikallisesta kulttuurista ja käytöstavoista. Lääkintakoulutusta. Cooperintesti, lihaskuntotesti, hammaslääkäri(yllättävän moni karsiutuu tämän vuoksi), lääkärintarkastus(verenpaine!).

http://www.holkkari.net/foorumi/index.php

No comments

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

kiitos. tuo palkkauskin selventyi. Oletin että, jos on SH niin lääkAUn palkkaus on automaattisesti sitten sh:n palkkaluokalla ->  Ilmeisesti LääkAU ja SH on sitten eri tehtäviähuh.gif?

Alan työkokemusta on tullut koko ajan (tosin ei tietystikään sh:n vakanssilla) mutta ensi kesästä lähtien sh:n sijaisuutta alan tekemään, opintopisteet riittävät siihen. aika näyttää mitä tulevaisuus tuo tullessaan. 

Huomisen menestys tehdään tänään !

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Muutama sana palkkauksesta... "sairaanhoitajan" vaatiluokkaa 6 (eli 3000€) maksetaan tällä hetkellä vain Afgoissa ja uudessa UNIFIL:ssa Etelä-Libanonissa. Muualla nimikkeenä on lääkintämies/au ja palkka vaati 3 (1800 ja rapiat) tai ryhmänjohtajan vaati 4B (2200) ja joukkueen varajohtaja Kosovossa saa pari sataa lisää mutta sijoitetaan yleensä alueella jo olevista.

Lähihoitajakoulutuksella pääsee tällä hetkellä vain Bosniaan ja Kosovoon medicin hommia tekemään, Afgat ja Libanon vaatii sairaanhoitajaa. Sekavaa tämä rauhanturvaamissektori, eikö totta!  huh.gif ::)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä taustallasi on ihan hyvät mahdollisuudet lähteä supailemaan.  ;)

Mitä, oletko ottanut mun taustoista selvää? :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä taustallasi on ihan hyvät mahdollisuudet lähteä supailemaan.  ;D

Mitä, oletko ottanut mun taustoista selvää? >:D

Heh, se taustojen kartoitus kuuluu perusasioihin.  ;D Ei vaiskaan. Siis ups-sh hommiin on jatkuva pula.

No comments

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hyvää YK:n päivää kaikille fasseille ja muille rauhanturvaajatovereille!

Näin sateen paiskoessa ikkunalautaan mieli tekisi olla jossain hieman kuumemmissa olosuhteissa. Tuo Libanonkin kävi mielessä, mutta opinnot eivät juuri nyt salli uutta reissua alas.  Ja kyllähän talvi sateineen sinne Lipseihin ehtii..

Jotta elämä ei olisi liian helppoa- valitse hoitoala

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Myöhäiset yk-päivät minunkin puolesta vain kaikille faittereille! Ei muuta kuin uutta keikkaa kun mahdollista!Mitenkäs muuten, oletteko te itse soitelleet niksulaan täällä, vai lähettäneet pelkät paperit ja päässeet sitä kautta?Itse molemmilla kerroilla soittelin tädeille niinisaloon ja sitä kautta..

The pint is half full!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Myöhäiset yk-päivät minunkin puolesta vain kaikille faittereille! Ei muuta kuin uutta keikkaa kun mahdollista!Mitenkäs muuten, oletteko te itse soitelleet niksulaan täällä, vai lähettäneet pelkät paperit ja päässeet sitä kautta?Itse molemmilla kerroilla soittelin tädeille niinisaloon ja sitä kautta..

Eka missio normaali hakukäytännön kautta. Toinen pikalähtönä rosvorotaatiolla.Kolmas puhelinsoitolla,mutta silloin olin kyllä valmiudessa ja tiesin että missio tulee. Olin vaan silloin menossa ihan toiseen maailmansuuntaan.

No comments

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Mitenkäs tuo terveydenhuolto noissa kv-hommissa, onko se enemmän oman porukan paikkaamista/hoitamista vai paikallisten kanssa askartelua paskartelua? P*rkele kun pitää odottaa ensin että opiskelut edes alkaisi ja sitten joskus valmistumisen jälkeen vasta laittaa paperit vetämään. Onko kellään muuten kokemusta kenttäsairaanhoidosta opiskeluajalta? Onko missään koulussa mahdollista suorittaa harjoittelujaksoa esim. jossakin varuskunnassa?

I'll get mi coat

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mitenkäs tuo terveydenhuolto noissa kv-hommissa, onko se enemmän oman porukan paikkaamista/hoitamista vai paikallisten kanssa askartelua paskartelua?

Riippuu tehtävän mandaatista. Joissakin missioissa siihen on velvollisuus avustaa paikallista terveydenhuoltoa, toisessa  se hyväksytään ja jossakin voi olla kokonaan kiellettyä.

Pääsääntöisesti medic -työtehtävät ovat kuitenkin oman väen terveydenhuoltoa. Vaikka reissuun lähtisi lääkintähommiin, niin kannattaa varautua siihen että suurin osa duunista on ihan jotain muuta: vartiopalvelusta, partioita, rakennustyötä, huoltotehtäviä yms.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onko missään koulussa mahdollista suorittaa harjoittelujaksoa esim. jossakin varuskunnassa?

Sitä en sitten tiedä, että kuinka ammatillisesti kannattavaa on suorittaa harjoitteluja varuskuntasairaalassa. Se on sitä Buranan jakoa ja kuumeen mittaamista aamusta iltaan.

Itse pitäisin järkevämpänä suorittaa harjoittelut monipuolisissa paikoissa. Leikkurit, tehot, valvonnat ja päivystyspolit antavat hyvää kokemusta jos noihin YK-hommiin mielii.

Pari kaveria on ollut lääkinähommissa YK-joukoissa ja eipä se vuosi minkä he siellä viettivät tuonut ammatillisesti yhtään mitään. Samaa kuumeen mittaamista ja Buranan jakoa se pääasiallisesti oli. Toinen kaveri pääsi vuoden aikana kerran hoitamaan käsikranaattionnettomuudessa vammautunutta ja toinen pääsi kerran hoitamaan liikenneonnettomuuspotilasta. Muuten se homma oli partiointia ja vartiossa seisomista siinä missä muillakin. No, oli heillä sitten jotain paikallisten rokottamista ja muuta terveydenhoitoa ajoittain.

Eli ei kannata odottaa että pääsee sotatantereelle haavoittuneita hoitamaan.  :D

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pari kaveria on ollut lääkinähommissa YK-joukoissa ja eipä se vuosi minkä he siellä viettivät tuonut ammatillisesti yhtään mitään. Samaa kuumeen mittaamista ja Buranan jakoa se pääasiallisesti oli. Toinen kaveri pääsi vuoden aikana kerran hoitamaan käsikranaattionnettomuudessa vammautunutta ja toinen pääsi kerran hoitamaan liikenneonnettomuuspotilasta. Muuten se homma oli partiointia ja vartiossa seisomista siinä missä muillakin. No, oli heillä sitten jotain paikallisten rokottamista ja muuta terveydenhoitoa ajoittain.

Heh, tulipa tuosta mieleen jokunen vuos sitten eräällä pienellä paikkakunnalla tapahtunu. Paikallisen sakufirman jampesteri oli käynyt joukoissa puolen vuoden verran ja tulon jälkeen alko vauhkoamaan tk:ssa että heidänki pitäis saaha autoon liuotuslääkkeet! Oli kuulemma jossain pasin perällä liuotellu  :D

No ei kait tuossa mitään ihmeellistä ole. Kyllä me liuoteltiin Pasin perässä jo 1999. Normihommaa.

No comments

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onko kellään muuten kokemusta kenttäsairaanhoidosta opiskeluajalta? Onko missään koulussa mahdollista suorittaa harjoittelujaksoa esim. jossakin varuskunnassa?

Arcadan ensihoitajakoulutukseen kuuluu viikon kenttälääkintäharjoitus kuusien katveessa. Muuhun en juuri osaa vastata.

Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi. Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten, että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Onko kellään muuten kokemusta kenttäsairaanhoidosta opiskeluajalta? Onko missään koulussa mahdollista suorittaa harjoittelujaksoa esim. jossakin varuskunnassa?

PV:llä ON mahdollista suorittaa harjoittelujakso. Monessa varuskunnassa oltaisiin varmasti myönteisiä harjoittelujaksoa kohtaan. Ainoa ongelma on koulut ja/tai opettajat, jotka eivät suosi PV:tä harjoittelupaikaksi. Tiedän opettajan tyrmänneen ajatuksen ko harjoittelusta; vanhainkodissa saa kuulemma paremmin oppia.

Ammatillisesti jakso ei varmastikaan anna niin paljoa kuin esim leikkuri, kädentaidollisesti olematonta ja valitettavasti jos oikein huono säkä käy niin jakson aikana ei välttämättä tapahdu buranan- jakoa kummempaa. Harjoittelupaikasta riippuen voi olla hyvinkin itsenäistä "työskentelyä".

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

*aiheen ohi jo mennään* mutta vastaus edelliseen: oma hoitotyön opettajani (jotain 50v nainen) oli hyvinkin kiinnostunut PV:n tarjoamista mahdollisuuksista harjoittelukentän osalta. Pyyti minut oikein keskuskustelemaan hänen kanssaan niistä mahdollisuuksista. Tultiin siihen tulokseen, että viimeinen harjoittelujakso olisi sopiva suorittaa siellä -> itsenäistä sh:n vastaanottotoimintaa, työyhteisön esimiestyöt, eakoulutusta, neuvontaa, terveyden edistämistä, laajamittaiset kutsuntatarkastukset. Harjoittelukentässä kiteytyisi kaikki ne kentät; sisätaudit, sydänvalvonta, kirra, ksh, psykiatria -jotka olen käynyt läpi ja niitä PV:n harjoittelussa pitäisi sitten soveltaa käytäntöön, tehdä havaintoja sekä ratkaisuja. Varuskunnassa johon soitin oltiin mielellään ottamassa harjoitteluun ja sanottiin, että tehdään juuri sellainen harjoittelu, kun vaan tarvitset.

Huomisen menestys tehdään tänään !

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

viimeinen harjoittelujakso olisi sopiva suorittaa siellä -> itsenäistä sh:n vastaanottotoimintaa, työyhteisön esimiestyöt, eakoulutusta, neuvontaa, terveyden edistämistä, laajamittaiset kutsuntatarkastukset. Harjoittelukentässä kiteytyisi kaikki ne kentät; sisätaudit, sydänvalvonta, kirra, ksh, psykiatria -jotka olen käynyt läpi ja niitä PV:n harjoittelussa pitäisi sitten soveltaa käytäntöön, tehdä havaintoja sekä ratkaisuja. Varuskunnassa johon soitin oltiin mielellään ottamassa harjoitteluun ja sanottiin, että tehdään juuri sellainen harjoittelu, kun vaan tarvitset.

Totnoinniin. Mitä itse olen ollut pv:n terveydenhuoltosysteemin kanssa tekemisissä, niintuotaa..... Sillä on aika vähän tekemistä oikeasti sairaiden kanssa. Lähinnä pyöritetään flunssapolia, erilaisia rasitusperäisiä tules-juttuja, psyykkisiä ongelmia (jotka sitten ilmenevät vemppaamisena ja häröilynä). Omasta mielestäni ammatillisesti ei kovin palkitsevaa, mutta tämä on vain minun mielipiteeni. Se mitä puolustusvoimilla on tarjottavaa sisusten/kirran taitojen kehittämisessä voi olla aika olematonta verrattuna siviilisairaaloihin ja terkkareihin. Sydänvalvonnalla ei ole mitään tekemistä pv:n kanssa. Kukin mielensä mukaan, itse en menisi mihinkään varuskuntaan töihin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

niin, eipä taida sisällöltään olla annettavaa, mutta aikaisemman omaksutun tiedon käytäntöön soveltaminen: siellä itsenäinen vastuunotto, päätöksenteko ja tietynlainen "pohdinta" on ehkäpä se mitä siellä kentällä voipi harjoittaa, meillä on viimeinen harjoittelujakso ttj eli muistaakseni työ,yhteisöt ja johtaminen - tarkoituksena oh:n tehtäviin perehtyä jne.. Ja myös se esillä pv:n terveyskeskus toiminnassa.

Huomisen menestys tehdään tänään !

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

hakemuksen laitoin menemään alkuvuodesta, haku oli tehtäviin keväällä 07 ja syksyn 07 lähtöön. Nyt tuli kirje, että hakemus vastaanotettu käsittelyyn. Miksihän tälläinen ilmoitus minulle tuli, kaveri on hakenut kaksi kertaa, eikä sille ole tullut kuin, "valitettavasti valituksi et tällä kertaa tullut"

Huomisen menestys tehdään tänään !

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

hakemuksen laitoin menemään alkuvuodesta, haku oli tehtäviin keväällä 07 ja syksyn 07 lähtöön. Nyt tuli kirje, että hakemus vastaanotettu käsittelyyn. Miksihän tälläinen ilmoitus minulle tuli, kaveri on hakenut kaksi kertaa, eikä sille ole tullut kuin, "valitettavasti valituksi et tällä kertaa tullut"

Niinisalon hakukäsittely on muuttunut hieman viime aikoina. Enää ei esim tarvitse lähettää hakemuksia sotilasläänin esikuntaan, vaan suoraan PvKvK:n.

No comments

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuo Hölkkärissä oleva kirjoitus on hyvä, rohkea teko tuoda noin asia esille. Puolustusvoimilla ei ole mitään omaa systeemiä palveluksessa aiheutuvien tai jälkikäteen ilmaantuvien mielenterveysongelmien varalta, vaan nuo asiat pitää hoitaa yleisen terveydenhuollon kautta. Rauhanturvaajaliitto aloitti 90- luvulla vertaistukiverkoston rakentamisen nimeltään Kaukana kotona, siinä annetaan huomiota myös Suomeen jääville omaisille.

Omasta mielestäni rauhanturvaamiseen liittyvien henkisten ongelmien käsittelyyn ei ole kiinnitetty tarpeeksi huomiota. Tietysti jokainen mielenterveyspuolen ammattihenkilö pitää pystyä kohtaamaan post traumaattisista ongelmista kärsivä henkilö, mutta kovin suurta spesialiteettia ei löydy esim. mielenterveystoimistoista. Ongelma vakavimmillaan koskettaa tietysti vain hyvin pientä osaa siitä purukasta joka vuosittain kotiutuu joltakin alueelta. Siitä johtuen asiaan edes vähäinen panostaminen ei vaatisi paljoa resursseja. Pelkästään vapaaehtoisen vertaistuen varaan ei pidä jättäytyä.

Itse ehdottaisinkin että jokainen psykiatrian avopuoli miettisi keskenään miten parhaiten tälläisten potilaiden kanssa toimisi. Eli, ehdotan vain etukäteisajattelua työryhmissä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

hakemuksen laitoin menemään alkuvuodesta, haku oli tehtäviin keväällä 07 ja syksyn 07 lähtöön. Nyt tuli kirje, että hakemus vastaanotettu käsittelyyn. Miksihän tälläinen ilmoitus minulle tuli, kaveri on hakenut kaksi kertaa, eikä sille ole tullut kuin, "valitettavasti valituksi et tällä kertaa tullut"

Mä laitoin paperit liikkeelle joskus lokakuussa 06, helmikuun alussa tuli ilmoitus että paperit on saapunut niksulaan. Muuta ei sitte ole kuulunutkaan... :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Osalle marraskuussa hakeneille on lähetetty toimintavalmiussitomus 22.3.07. Sitoomuksia lähetettiin kaikkiaan 510 kpl ja joista osa on ilmeisesti hakenut myöhemmin.  Lopuille marraskuussa ja sen jälkeen hakeneille tulee postia kesäkussa jolloin toimintavalmius alkaa 07/07. Näin olin aiemmin lukevinani http://www.fincent.fi/html/fi/140.html sivuilta.

Onhan fyysiset kunto riittävä varsinkin se coopperi?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...