Jump to content
MAINOS

Tehtävä vastaanotettu


corppi

Recommended Posts

K-S shp;n viimeisimmässä ohjeessa sairaalan ulkopuoliseen ensihoitoon mainitaan muistaakseni sivulla 14, että kun hätäkeskus(KEHÄ) antaa yksikölle tehtävän, niin yksikön tulisi kuitata tehtävä vastaanotetuksi 3min kuluessa.

Onko muuallapäin suomea vastaavia ohjeistuksia,ja kuinka tämä mielestänne sopii siihen, että ollaan esim 15min varallaolossa,mutta tuo tehtävän vastaanottaminen pitää kuitenkin suorittaa 3min sisällä,eli käytännössä työteko on aloitettava 3minuutissa....huh.gif?

K-S shp;n ohjeessa kehälle annetaan myös ohjeeksi, että jos tehtävä vastaanotettu ilmoitusta ei anneta,niin 3min jälkeen annetaan uusi hälytys ja jos siihenkään ei saada tehtävä vastaanotettu ilmoitusta, kehän tulisi antaa kyyti korvaavalle yksikölle....

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Tilatiedon lähetän heti ja työt alkaa 15min päästä hälystä, niin ja ei meillä häke hätyyttele vaikka sitä tilatietoo ei laittas jos kotivaralta lähetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eihän se ole vielä työntekoa, vaan työtehtävän vastaanottoa........ja työtehtävä alkakoon vaikka 15 minuutin päästä omantuntosi mukaan.

Mites mun omatunto nyt liitty tähän aiheeseen?huh.gif?Minä lähen keikalle het kun se pärähtää(no en aina)mut välittömässä lähtövalmiudessa kuitenkin:)

Tuo 15min siellä ekassa viestissäni oli vain esimerkki...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hyvä homma. Miksi kunta maksaisi välittömästä lähtövalmiudesta, kun saa paljon halvemmalla 15 minuutin lähtövalmiudella käytännössä välittömän.

Ja en mä ainakaan tota tehtävän vastaanottamista laske työnteoksi. Tosin, meillä alkaa täysi palkka juoksemaan siitä kun kyyti pärähtää, joten sen statuksen lähettäminenhän kuuluu jo työaikaan. Ja mä koen sen häken huomioimiseksi, että tietävät, että tehtävä on tullut perille. Kun ei tuo tekniikka 100% luotettavaa ole kai koskaan...

Mutta mitäs olette siitä mieltä, ja onko muualla tullu tällaista ohjetta Kelasta, että kyytilapun kohtaan "puhelu alkoi" laitetaan hälytyksen saapumisaika, ja tehtävän alkamisaikaan sitten se, kun ollaan statustettu että matkalla, eli käytännössä auto liikkellä ja molemmat kyydissä. Me ollaan ainakin aikaisemmin laitettu tehtävän alkamisajaksi se, kun kyyti on tullut, eikä liikkeellelähtöaikaa ole kirjattu mihinkään. Seuraava ajankohtahan on sitten kohteessa.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kelalla taitaa olla teillä päin homma hakusessa. Puhelun alkamisaika (lomakkeessa sv210) on se hetki, kun puheluun vastattiin häkessä. Tehtävän alkamisaika taas se kellonaika, jolloin virve pärähti taskussa. Perustellen tätä vielä sillä, että tehtävähän alkaa hälytyksellä  8)

Kyytihän ei ajamalla lopu...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No näin munkin mielestä! Mutta näin me se ohje tulkittiin. Mistä h:tistä sitä voi kyytimies tai -nainen edes tietää, moneltako se puhelu on häkeen mennyt? Sinänsä aivan turha koko sarake.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No näin munkin mielestä! Mutta näin me se ohje tulkittiin. Mistä h:tistä sitä voi kyytimies tai -nainen edes tietää, moneltako se puhelu on häkeen mennyt? Sinänsä aivan turha koko sarake.

Siitä soittoajasta on hyötyä silloin, kun on esimerkiksi elottomaksi mennyt potilas ja asiasta on välittömästi soitettu 112:een, jolloin viive pystytään jotakuinkin laskemaan sen mukaan. Toki tässä on heikkoutena mahdollinen jono Häken linjoilla jne.

Häkeltä voi kysyä sen alkamisajankohdan myös ihan puheliikenteessä, jos se sattuu syystä tai toisesta kiinnostamaan.

God save the king - cause no-one else will!

- Black Adder

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ite kans lähetän tilatiedon "tehtävä vastaanotettu" heti ja vartin päästä työt. Kuinka teillä muilla antaako häke heti lisätietoja ku on lähettäny "teht. vast.otettu" vai vasta sitte ku on painanu "matkalla" tilatiedon?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kuinka teillä muilla antaako häke heti lisätietoja ku on lähettäny "teht. vast.otettu" vai vasta sitte ku on painanu "matkalla" tilatiedon?

Saahan sitä yrittää tuputtaa niitä lisätietoja, mutta itse en ainakaan vastaa ennekuin olen liikenteessä. Käsittääkseni minua ei ole mitenkään velvoitettu olemaan "kuuntelulla" kokoajan, virven kaiutin painetaan päälle vasta kun ollaan liikenteessä.

Ku tutkituttaa piäsä, ni suap oekkeet liäkkeet..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ite kans lähetän tilatiedon "tehtävä vastaanotettu" heti ja vartin päästä työt. Kuinka teillä muilla antaako häke heti lisätietoja ku on lähettäny "teht. vast.otettu" vai vasta sitte ku on painanu "matkalla" tilatiedon?

Meillä tulee lisätiedot vasta, kun on yksikkö matkalla. parissa minuutissa kyselevät, jos tehtävää ei ole vastaanotettu.

Poikamies voi olla idiootti tietämättään, ukkomies ei ikinä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

meillä ainakin jossei vastaa minuutin sisällä "tehtävä vastaanotettu" statuksella, häke pistää uuden viestin, joten pakko kuitata tehtävä heti kun mahd. Eikä haittaa vaikka molemmat vastaa...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No näin munkin mielestä! Mutta näin me se ohje tulkittiin. Mistä h:tistä sitä voi kyytimies tai -nainen edes tietää, moneltako se puhelu on häkeen mennyt? Sinänsä aivan turha koko sarake.

Uudenmaan häkeissä tuo aika tulee viestissä, joten sen voi kirjata suoraan viestistä. Itse kirjaan sen kaikissa A/B keikoissa, sekä niissä C keikoissa, joissa keikkaa on jouduttu piikittämään häkessä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä hätäkeskus ohjeistanut laittamaan "tehtävä vastaanotettu" 90 sekunnin kuluessa. Jos se unohtuu, niin hätäkeskus laittaa vielä toisen viestin, jos siihenkään ei vastaa, niin viesti lähtee seuraavalle tarkoituksen mukaiselle yksikölle. Tämä ohje tuli noin kuukausi sitten.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joo jotain minuutin luokkaa, kun pitää vastata, jos ei vastaa huutelevat jos ei sittenkään häly seuraavalle yksikölle.

Häken puhelun alkamista tarkoittaa kaavakkeen puhelu alkoi osa. Kiire tehtävissä voi kysyä häkestä, jos sillä merkitystä, esim. elpparissa.

Ja siitä kaiuttimesta, meillä kyllä Virvet menee päälle aina, kun häly tulee, joten mitä sitä enää hiljentämään. Siis silloin kun pitää konetta äänetön toiminnolla eikä pistä kajarista pois. Lisätietoja antaa päivystäjästä riippuen silloin, kun vastaanotettu tai matkalla. Joskus vastaanotettaessa jo perusteltua esim. liikennejärjestelyjä onnettomuuden takia, että pääseekö ees kotoa perinteistä reittiä kaveria hakeen. Nehän häkessä näkee minkä linkin alla Virve kuuntelee.

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä myös sama käytäntö, että 90 s aikaa reagoida kun keikka pärähtää virveen. Yleensä siis tulee laitettua teht. vastaanotettu (riippuu tietysti keikasta) ja sitten kun lähdetään liikenteeseen niin matkalla (ellei jo heti). Tämän jälkeen yleensä Häke alkaa ilmoittelemaan lisätietoja ellei sitten jo soita kännykkään ja niitä sitä kautta ole kertonut.

Hoitoala: paljon se ottaa, vähän se antaa. Sen vähän puolesta

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Saku/Palo-tehtävänseurannassa ollessani edellytän yksiköiltä, että 2:ssa minuutissa kuittaavat tehtävän jotenkin. Tämä aikamääre on yhteisesti palveluntuottajien kanssa sovittukin. Ongelmia tämän asian kanssa tulee päivittäin, lähinnä pelastuslaitosten perusyksiköiden taholta.

On aivan hätäkeskuksesta kiinni, mitä hälytysviestiin tulee. Viestihän rakentuu useista eri "kentistä" tietojärjestelmästä. Esim. Rakennuspaloon meiltä lahtee neljää erilaista viestipohjaa, mikäli keikalle menee pelastusyksiköitä, sakuja sekä poliisipartioita. Jokaiselle oma erilainen viestinsä tietosisällön osalta automaattisesti tietojärjestelmän poimiessa tiedot halutuista paikoista. Neljäs on ns. NAVI-häly, eli navigaattoreihin menee suoraan koordinaatit, ja navigaattorissa on kohteen osoite ja täppä oikeassa paikassa automaattisesti ennen yksikön liikkeelle lähtöä. Ei tarvitse ihmisen sitä enää turhaan syöttää navigaattoriin.

Muistakaa: JOS painatte stautuksen "tehtävä vastaanotettu", niin painakaa AINA myös "matkalla". Muuten Virvestä johtuen tietojärjestelmät EIVÄT ymmärrä muitakaan jatkossa tulevia statuksia. Hankalaa, eikö totta??? Suomen Erillisverkot (Virveoperaattori) eivät MUKA pysty asiaa hoitamaan...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ihan mielenkiinnosta Luuriapinalle...osaatko vastata (kun taidat kuitenkin hieman enemmän näistä asioista tietää), kun joissakin autoissa on tosiaan oma koje kuskille, josta statukset pistetään tulemaan ja lisäksi molemmilla on käsikapulat..niin jos laittaa alkuun statuksen käsikapulasta esim. matkalla niin meneekö sekaisin häken suunnalla jos jatkossa laittaakin statuksen auton kojeesta esim. kohteessa?? En tiedä ymmärsitkö kun varma ymmärtäisinkö itsekään omasta tekstistä.

Tuli vaan tosiaan mieleen kun tästä asiasta työparin kanssa eräs päivä keskusteltiin. Eli jos käsikapulasta laittaa statusta niin auton kojehan ei muuta statusta mihinkään vaan pysyy siinä mihin siitä aiemmin on laitettu. Kuulin vaan tosiaan, että keikka voi "nollaantua" häken päässä jos näitä käyttää samalla keikalla ristiin.

Hoitoala: paljon se ottaa, vähän se antaa. Sen vähän puolesta

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ihan mielenkiinnosta Luuriapinalle...osaatko vastata (kun taidat kuitenkin hieman enemmän näistä asioista tietää), kun joissakin autoissa on tosiaan oma koje kuskille, josta statukset pistetään tulemaan ja lisäksi molemmilla on käsikapulat..niin jos laittaa alkuun statuksen käsikapulasta esim. matkalla niin meneekö sekaisin häken suunnalla jos jatkossa laittaakin statuksen auton kojeesta esim. kohteessa??

En ole Luuriapina mutta kyllä ainakin itse laitan statuksia "sekaisin" kapulalla ja auton laitteella eikä palautetta ole tullut.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ihan mielenkiinnosta Luuriapinalle...osaatko vastata (kun taidat kuitenkin hieman enemmän näistä asioista tietää), kun joissakin autoissa on tosiaan oma koje kuskille, josta statukset pistetään tulemaan ja lisäksi molemmilla on käsikapulat..niin jos laittaa alkuun statuksen käsikapulasta esim. matkalla niin meneekö sekaisin häken suunnalla jos jatkossa laittaakin statuksen auton kojeesta esim. kohteessa?? En tiedä ymmärsitkö kun varma ymmärtäisinkö itsekään omasta tekstistä.

Tuli vaan tosiaan mieleen kun tästä asiasta työparin kanssa eräs päivä keskusteltiin. Eli jos käsikapulasta laittaa statusta niin auton kojehan ei muuta statusta mihinkään vaan pysyy siinä mihin siitä aiemmin on laitettu. Kuulin vaan tosiaan, että keikka voi "nollaantua" häken päässä jos näitä käyttää samalla keikalla ristiin.

Normaalisti käsikapulat ja ajoneuvoasema ovat ITSI-numeronsa puitteissa oikeutetut statustamaan ko. yksikön. Eli: X x91 ajoneuvoasemasta voi statustella aivan samallalailla kuin X x91K tai X x91H radioistakin. Ja kesken keikan sekaisinkin. Mitenkäs muuten laittaisit esim. "potilas kohdattu" ? Autostako?  ;D   Se, että statuksia ei laita aina autosta aiheuttaa tietenkin sen, että autossa palaa väärä valo ja näyttää, että status olisi joku todellisuudesta poikkeava.  

Vastaus kuitenkin kysymykseesi: ei mene sekaisin, ellei jostain ihmeen syystä parametroinnit ole aivan pielessä ja/tai käsikapulat eivät ole oikeutettuja jostain syystä statuksia lähettämään tietojärjestelmään. Viime aikoina olen huomannut, että esim. Merlot paloinfo tai Merlot saku:n näytöltä statuksia painettaessa ei joko status välity ollenkaan, tai siinä kosketusnäytöllä ei tilatieto tunnu vaihtuvan.

Parhaimmillaan yli 30 kertaa tullut "matkalla"-status eräästä yksiköstä, joten täytyy sanoa, että sinnikäs paloesimies ollut X 11:n kyydissä.

Keikkahan "nollaantuu" jos vahingossa painat vapaa, asemalla tai ei käytettävissä-statuksia kesken keikan. Siihen ei auta enää sen oikean tilatiedon lähettäminenkään, vaan puheryhmässä (info) yhteyttä häkeen ja pyytää liittämään uudelleen tehtävään jolloin voi alkaa statustelemaan tilanteen mukaisesti.

PS. Se, että tiedänkö jostain jotain on varsin kyseenalaista... Mähän oon siellä vaan töissä...  ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja kesken keikan sekaisinkin. Mitenkäs muuten laittaisit esim. "potilas kohdattu" ? Autostako?

Kuinka paljon tuota statusta käytetään? Muistan itse päivittäneeni "potilas kohdattu" kahdesti...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja kesken keikan sekaisinkin. Mitenkäs muuten laittaisit esim. "potilas kohdattu" ? Autostako?

Kuinka paljon tuota statusta käytetään? Muistan itse päivittäneeni "potilas kohdattu" kahdesti...

Lähinnä elvareissa, tai jos autolta pitkä matka potilaan luo. Aika harvoin kuitenkin.

Poikamies voi olla idiootti tietämättään, ukkomies ei ikinä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meilläpäin aikast useesti näkee etenkin kiiru keikoilla yksiköiden käyttävän tuota potilas kohdattu statusta..

Ja tuohon tehtävä vastaanotettu statukseen-> eihän monille keikoille ole kiire välttämättä toki heti muutenkaan lähteä, mutta status kertoo häkelle, että olet tosiaan saanut tehtävän/viestin ja päivystäjän ei tarvii kyttäillä yksikön perään.

Ja kyllä joskus kun voi käydä niin että syystä tai toisesta tehtävä ei välity yksikölle niin on kurjaa jos oikeesti kipeä potilas odottaa turhaan, kun yksikkö ei "viitsi" ottaa tehtävää vastaan.. Mehän emme edelleenkään omista kristallipalloa ja näin näe mitä teette kentällä ::)

Tämän vuoksi pari kertaa tehtävä laitetaan yksikölle ja sen jälkeen edelleen seuraavalle tarkoituksenmukaiselle yksikölle.

Ja ihan muuten vaan pakko kommentoida ja ihmetellä miten voi statustaminen olla NIIN vaikeaa! ( Ja kyllä tiedän, että ne unohtuu ja, että juuri kaivoin verta nenästä -hih...)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja kesken keikan sekaisinkin. Mitenkäs muuten laittaisit esim. "potilas kohdattu" ? Autostako?

Kuinka paljon tuota statusta käytetään? Muistan itse päivittäneeni "potilas kohdattu" kahdesti...

Meillä on ohjeistettu kiiruskeikoilla käyttämään ko. statusta.

"Work smart, not hard." Dr. House

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

*kiittää kumartaa* Enköhän mä taas ole hieman viisaampi näissä välineiden käytössä, toivottavasti tämä tieto saavuttaa vielä oman päänupinkin ;D Mutta joo halusin vaan tarkistaa asian. Itsellä kun ei asiasta tosiaan ollut varmaa tietoa.

Hoitoala: paljon se ottaa, vähän se antaa. Sen vähän puolesta

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...