Jump to content
MAINOS

Vanhustenhoito hoivakodeissa


Pingw

Recommended Posts

Hei. Mitä mieltä tällä puolella työskennelleet? Itse olen viitisen vuotta sitten valmistunut lähihoitaja ja onhan hoivakodeissa mun mielestä laatu mennyt alaspäin. Olen yrittänyt nyt työskennellä muutamassa yksityisessä hoivakodissa ja ahdistaa, kun ei pysty työtään tekemään niinkuin haluaisin.

Kiire kiire ja mitään viriketoimintaa ei kerkeä edes ajattelemaan. Hyvä kun kerkeää vuoron aikana kuivittamaan ja syöttämään kaikki . Oma ruokatauko ei todellakaan ole 20 min. Asukkaiden kanssa yhdessä syöminen : max 5 min. 

On ihan peruspäivää, että joku joutuu istumaan samassa tuolissa esim aamupalasta lounaaseen, kun ei oo aikaa kävelyttää tai auttaa muualle. Kaikki ei todellakaan pääse joka päivä sängysyä olis vaikka voisi nostaa nosturilla syömään. 

Eli mitä mieltä,  minkälaista hoitoa teidän työpaikoissa on esim hoivakodissa ? 

Ja palkka! Ystäväni siivoojana saa kaupungilla parempaa palkkaa kuin minä. Ja hänellä ei ole vastuuta muista ihmisistä ja saa käydä rauhassa tauoilla. Houkuttelis kyllä muut hommat, jos tää ei tästä muutu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
Vieras: laitosmaista

Paikasta riippuen, mutta yleensä aika laitosmaista suorittamista.

Osavastuu vanhusten hyvinnoista kuuluisi myös omaisille. Harvalla käy omaiset edes kerran kuukaudessa.

EI tämä meno tästä mihinkään muutu niin kauan kuin miljardeja virtaa muualle (esim. maahanmuuttokulut).

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Yritän pysyä peruspositiivisena työssäni jne, mutta nyt alkaa hiljalleen riittämään.

Meillä on vanhusten kunto heikentynyt ja päivässä menee n. 75% pesuihin , ruokailuun ja lepoon. Vähän jää aikaa viriketoimintaa , jos ollenkaan. Jos aamun vahvuudesta (5) on yksikään pois, ensimmäinen tauko on ennen lounasta.

Viriketoimintaa järjestää onneksi ulkopuoliset tahot mutta haasteena on se miten saada asukkaat mukaan toimintaan.

Pääsääntöisesti jos haluaa että asukkaalla on kaikki hyvin , tulee nipistää omista tauoista jne.. hyvin usein ensimmäisen tauon olen pitänyt kotiin lähtiessä..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: LH-Etelä

Työskentelen yksityisissä ja kuntayhtymän tehostetun palveluasumisen yksiköissä. Palkkaus julkinen: peruspalkka 2092 e + lisät.  Palkkaus yksityinen G18: 1942 e + kokemuslisät työvuosien mukaan + vuorolisät. Yksityinen keikkatyöntekijä n. 1800 e.

Yksityisellä: Ryhmäkodeissa 15 asukasta. Arkiaamut 2,5 hoitajaa (sh puolikas). Täysin syötettäviä, vuodepotilaita puolet. Arkisin 3 asukkaan suihku/sauna eli 1 suihkutus per työntekijä. Ruokien soseutus, tiskit, voileipien teko, pyykit, roskat, hoitotarvikkeiden täydennykset, tenatilaukset, lääketilaukset ym. Ennen lounasta lähes kaikki arkisin nostetaan vuoteesta. Poikkeukset saattohoito, pahasti virheasentoihin jäykistyneet.  Virikkeitä 12 jälkeen, kun  ensimmäinen päivävuorolainen saapuu ja sh vapautuu toimistotöihin. Iltaisin/viikonloppuisin 2 hoitajaa + ruuan lämmitys (suurtalouskeittiö). Viikonloppuisin ei virikkeitä. Vuoteesta ei nosteta. Yökkö yksin.

Julkisella: Ryhmäkodissa 15 asukasta. Arkiaamut 3 hoitajaa (joista yksi sh, joka vapautuu omiin töihinsä aamutoimien jälkeen). Jokaiselle työntekijälle on arkisin 1 suihkutus/saunotus. Pääasiassa vuoteeseen hoidettavat nostetaan lounaalle ylös ja voinnin/jaksamisen mukaan istuvat päiväkahville asti/saakka ja viimeistään päiväkahvin jälkeen usein takaisin vuoteeseen. Virikkeitä aamupäivisin: lehdenlukua tms kevyttä.  Lisää virikkeitä (ulkoilu, pelit, elokuvat, kauneudenhoito...) 12 jälkeen iltavuoron/päivävuoron saapumisen jälkeen, jolloin työntekijöitä voi olla samaan aikaan töissä ryhmäkodissa 5. Siivooja vie roskat, keittiöstä tulee ruuat, pesula pesee pyykit. jne. Sh hoitaa lääketilaukset. Iltaisin/viikonloppuisin (2,5 hoitajaa). 2 yökköä.

Yksityisen puolen lääkäri on vaikeasti tavoitettavissa. Lääkärikierrot n 1 krt/kk

Julkisen puolen lääkärin saa aina langanpäähän. Lääkärikierto 1-2 krt/vko

Julkisella puolella parempi palkka, lääkehoidon osaamista valvotaan paremmin. Julkisella välillä tiukasti pidetään kiinni rutiineista.

Yksityisellä: ei perehdytystä, lääkehoidon osaamista ei valvota, pitää olla itse perillä ja vaatia mm. osastokohtaiset lääkehoidon näytöt.  Yksityisellä joustoa, ei rutiineja juurikaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...