Jump to content
MAINOS

Liitosta eroaminen?


Vieras: Pohtija

Recommended Posts

Olen lähihoitaja, joka on kuulunut liittoon jo useita vuosia.

Mitä mieltä olette siitä jos eroan liitosta? Töitä on hyvin tarjolla ja tuskin minun täytyy olla päivääkään työttömänä.

Ketuttaa maksaa liittoon joka tilistä. Nykyään ansiosidoinnaista korvaustakin saa vain 400 vuorokautta.

 

Superissa jäsenmaksun suuruus on 1,2% bruttopalkasta.

Eli jos tienaat vuodessa esim:

 

25 000e, maksat siitä liittoon = 300e

30 000e, maksat siitä liittoon = 360e

35 000e, maksat siitä liittoon = 420e

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Jos ei tykkää tyhjän päiväisistä kissanristiäisistä ja kaikki menee hyvin, niin eihän sitä liittoa mihinkään tartte, mutta eipä se hirveän harvinaista ole, että kaikki ei mene hyvin. Itsellä on toimi ainoastaan liiton lakimiehen ansiosta, enkä ajatellut lopettaa jäsenmaksujen maksamista, taitaa olla kannattavampaa lopettaa sen summan katsominen, sillä kyllä se paska joskus taas sataa. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Esim. Tehyllä työttömyysassan jäsenyys näyttäis olevan vuonna 2019 42€. Ei tarvitse olla ammattiliiton jäsen ollakseen työttömyyskassan jäsen. Hienosti on kieltämättä YTK tehnyt työnsä mainostaessaan toimintaansa halpana työttömyyskassana, vaikka todellisuus näyttää olevan ihan muuta.

Itse oon kuulunut aina ammattiliittoon ihan itsestäänselvyytenä, joten mua lähinnä hämmästyttää se ettei ihmiset liittoon kuulu. Mutta jos pelkkä työttömyyden turva kiinnostaa, niin mun mielestä olis aivan hullua säästää joku 42 euroa vuodessa ja erota kassasta.

  • Tykkää 3
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: ei paljo hyötyä

katsokaapa huvikseen työttömyyskassojen laskureita.

 

jos tienaat kk bruttona noin 2200 saat sieltä ansioturvaa noin 1150e/kk

jos tienaat kk bruttona noin 4500 saat sieltä asioturvaa noin 1550e/kk

 

Saman rahan saa kelasta työttömyyspäivärahoina ja toimeentulotukena.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

17.2.2019 klo 14.26, Vieras: ei paljo hyötyä kirjoitti:

katsokaapa huvikseen työttömyyskassojen laskureita.

 

jos tienaat kk bruttona noin 2200 saat sieltä ansioturvaa noin 1150e/kk

jos tienaat kk bruttona noin 4500 saat sieltä asioturvaa noin 1550e/kk

 

Saman rahan saa kelasta työttömyyspäivärahoina ja toimeentulotukena.

No en suoraan sanottuna jaksa alkaa laskea kaikkien eri vaihtoehtojen nettotuloja, mutta eihän toimeentulotuki ole etuus jota nyt kaikki vaan saa. Ehkä voi mennä aika yks yhteen jos oot yksin asuva.

Ja mun mielestä siinä vaiheessa kun tulotaso on köyhyysrajalla, on sillä aika paljon merkitystä saatko 150 € enemmän tai vähemmän. Mut jokainen tehkööt valintansa itse, toki perhetilanne ja kartutettu omaisuuskin asiaan vaikuttaa merkittävästi minkä itse kokee järkevämmäksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jäsenmaksut voi vähentää verotuksessa. Joskus voi liittoa tarvita muuhunkin kuin työttömyyskorvauksen..... Mutta jokainen päättää irse

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

1 tunti sitten, lenninuutti kirjoitti:

Jäsenmaksut voi vähentää verotuksessa. Joskus voi liittoa tarvita muuhunkin kuin työttömyyskorvauksen..... Mutta jokainen päättää irse

Eikä tarvitse edes ite vähentää kun se vähennys on siellä valmiina. Näinä epävarmuuden ja työantajan kyykyttämisen aikana melko hazardia olla kuulumatta liittoon. Mutta jokainen tyylillään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Ainakin meidän työpaikalla liittoon kuuluu yhä harvempi, enkä ihmettele miksi.

Tehystä eroamista pohdin itsekin, postista tuleva kalenteri tulee näin todella kalliiksi.

Se on vähän kuin kirkollisvero, uskosta ja vakaumuksesta kiinni.

Tarttis tehdä jotain.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Voiko sen

24.2.2019 klo 18.56, lenninuutti kirjoitti:

Jäsenmaksut voi vähentää verotuksessa. Joskus voi liittoa tarvita muuhunkin kuin työttömyyskorvauksen..... Mutta jokainen päättää irse

siis voiko sen ihan kaiken mitä se liitto ottaa sulta palkasta vähentää jälkikäteen verotuksessa?

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

23 minuuttia sitten, Vieras: kysyjä kirjoitti:

Voiko sen

siis voiko sen ihan kaiken mitä se liitto ottaa sulta palkasta vähentää jälkikäteen verotuksessa?

 

Voi

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Tavallaan voi

Ei se jäsenmaksu ilmaiseksi muutu, mutta veroprosentti voi hivenen laskea. Itse erosin Tehystä jo pari vuotta sitten kun se on niin saamaton liitto ettei niin pientä asiaa ole jossa se voisi muutosta saada aikaan. Puhumattakaan työolojen parantamisesta tai paremmasta palkasta. Hah, Kikyt tuli eli tuntipalkka pieneni ja lomarahoista vietiin kolmannes. Toki säästin lomarahani takaisin eroamisen jälkeen, sen verran paljon tuli vuodessa maksettua ihan turhasta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Alkaa tuntua että liitolla (tehy) on askeleensa samassa polkassa missä päättäjilläkin; ei ne oikeesti halua että hoitajilla ois asiat paremmin, muuten olisivat toimineet jo. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tehy sopii paikallisesti esim. vuoronvaihtokorvauksista. Tehy (kuten myös Super) antaa VAIN JÄSENILLEEN luottamusmiespalveluita, joita voi yhtäkkiä tarvita. Siinä vaiheessa kun luottamusmies "jyrähti" omalle esimiehelleni, totesin jäsenmaksuista olleen itselleni HYÖTYÄ.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

liittoja ei tarvitse muut kuin:

 

- paljon sairaslomilla olevat <--- he voi saada kenkää helposti

-yli 50v hoitajat <--- he voi huomata yhtä äkkiä olevansa työttömiä

- Huonokuntoiset hoitajat.

- Asennevammaiset ja vaikeat tapaukse.

 

muilla luulisisi riittävän hoitoalalla töitä mielin määrin. Turha maksaa sitä 300-400e sinne liittoon.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Turha maksaa myöskään sopimusten mukaista palkkaa... Etenkään niille joilla ei ole edunvalvontajärjestöä takanaan.

  • Tykkää 3
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ajattelit saada parempaa palkkaa neuvoteltua yksinäsi ennemmin kuin yhdessä rintamassa kollegoiden kanssa?

Ja kyllä, edunvalvonta on yhdyssana.

  • Tykkää 1
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Luo tunnus tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Vain jäsenet voivat kommentoida

Luo tunnus

Rekisteröi tunnus yhteisöömme. Se on helppoa!

Rekisteröi uusi tunnus

Kirjaudu sisään

Onko sinulla jo tunnus?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...