Jump to content
MAINOS

C1-kortti ensihoidossa


Vieras: teuvomaanteiden

Recommended Posts

Vieras: teuvomaanteiden

Miltä näyttää tilanne eri puolilla Suomea tämän uuden c1-kortti "sekoilun" tiimellyksessä? Katselin tuossa avoimia ensihoitajan paikkoja, joissa suurimmassa osassa vaadittiin c1-korttia. Ensin tuli mieleen  lähinnä, että onko tämä vitsi. Joo, se ajaminen kuuluu siihen hommaan välillä ja joo, jos on c1 auto niin totta kai siihen vaaditaan se kortti, mutta hieman alkaa tuntua vitsiltä, että hoitotason ensihoitajan tulisi hommata c1-kortti, jotta voi toimia tehtävissään, sama oli johonkin finnhemsin paikkaan. Ihme kun ei ei ammattilasrekkakorttia tarvitse ajaa. Onkohan tässä mennyt hieman nyt ammatit sekaisin jollain. Ei edes naurata. Vaatimustaso on jo ihan riittävän kova ilman näitä "rekkakorttejakin", onko ensihoitajilla minkään tason edunvalvontaa. Ilmeisesti ei. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Tämä ei johdu edunvalvonnan puutteesta vaan siitä, että Sprinter koritöineen ja varusteineen painaa sen verran, että sen kuljettamiseen vaaditaan kuorma-auton ajo-oikeus. 

Edunvalvonnan tehtävä on taasen huolehtia siitä, että b-kortilliset työntekijät saa käydä autokoulun työajalla ja että firma kuittaa laskun. 

  • Tykkää 3
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Edunvalvontaan liittynee kuitenkin se, että tilanne on päästetty siihen, jotta se kortti täytyy ajaa. Edunvalvonta sisältänee kaiken mikä liittyy ensihoitajan tilanteeseen työssä, mukaan lukien työmarkkinoilla. Myös ennakoiva edunvalvonta on edunvalvontaa ja tähän asiaan olisi voitu vaikuttaa esim. lakimuutosten/tulkinnan esiin tuomisella tai roolittamalla ensihoidon/pelan tehtäviä paremmin, näiden vaatimusten suhteen. Sen kuljettamisen voisi hoitaa palomies tai esim. perustason ensihoitaja, joilla monilla on koulussa suoritettu c1-taskussa. Tämä ei ole mitään pätemistä, roolit ovat erilaisia ja se, että joku olisi vahingossa esim. kateellinen erilaisista korttivaatimuksista eri rooleissa toimivilla, se ei ole perustelu sille miksi hoitotason ensihoitajalla tulisi olla  kuorma-auto kortti. Kuten jo aiemmin totesin, laissa tai sen tulkinnalla tämä koko asia oltaisiin yhtä hyvin voitu väistää.  En ainakaan nähnyt mitään edunvalvonnan toimintaa julkisuudessa (ainakaan mitään millä olisi yhtään mitään merkitystä).

Ensihoitaja on akuuttihoidon asiantuntija, ei kuorma-auton kuljettaja tai sairaankuljettaja. Käytännössähän tämä asia on monessa paikassa jouduttu jotenkin ratkaisemaan, koska yksinkertaisesti niitä c1-kortillisia hoitotason ensihoitajia ei ole kuin vähemmistö ja kaikki sitä tuskin edes haluavat ajaa, vaikka se maksettaisiinkin. Kaikissa hakuilmoituksissa ei myöskään vaadita c1-korttia, joten ilmeisesti tämä ongelma on jollain tapaa ratkaistu joissain paikoissa, kiinnostaisikin kuulla miten se on ratkaistu missäkin. Pelastuslaitoksilla on palomiehiä, joilla on automaattisesti c-kortti, joten he varmaan ovat käyttäneet tätä osin hyväkseen.  Tämä on mun näkökulma, toki hyvä aina, että erilaisikin mielipiteitä löytyy, siitähän se keskustelu syntyy. En kuitenkaan itse opiskellut ensihoitajaksi sen takia, että tarvitsisi miettiä kuorma-auto korttien suorittamisia. Ainahan onneksi pääsee sairaalaan, joka on hyvä työpaikka ja jossa ei tarvitse miettiä kortteja tms.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: ruohonleikkaus

Tämä on niin tyypillistä meininkiä. Kohta varmaan lisätään  ruoholeikkaus listaan, kuten postin työntekijöillä konsanaan. Jos ajatuksena on, että otetaan vastaan mitä tahansa ja jokainen eriävä mielipide on valittaja tai ihmetyyppi niin siitä on edunvalvonta ja ammattiylpeys aika kaukana. Saman näkee katsomalla sairaanhoitajien ja ensihoitajien työpaikkailmoituksia, palkkahaitarin ollessa pääosin tes to kves. Sitten ihmetellään, miksi palkat ei nouse ja hoidon taso monella hoitotyön sektorilla laskee. Joo, kaikki menee läpi. Koska nähdään 4vuotta ensihoitoa  opiskelleet ajamassa nurmikkoa, ihan vaan koska sen nyt voidaan katsoa kuuluvan kokonaisvaltaiseen hoitoon, joo ei siinä mitään, käydään hommaamassa se ruohonleikkurin kortti?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

7 tuntia sitten, Vieras: ruohonleikkaus kirjoitti:

Koska nähdään 4vuotta ensihoitoa  opiskelleet ajamassa nurmikkoa, ihan vaan koska sen nyt voidaan katsoa kuuluvan kokonaisvaltaiseen hoitoon

Mitä :D

9 tuntia sitten, Vieras: ap:n kirjoitti:

Ensihoitaja on akuuttihoidon asiantuntija, ei kuorma-auton kuljettaja tai sairaankuljettaja.

Sen yksikön pitää myös päästä liikkumaan niiden akuuttihoidettavien potilaiden luokse, jolloin on ihan järkevää, että asiantuntijat pystyvät ajamaan autoa. Toki työnantajan on mahdollista palkata ajo-oikeudettomia hoitajia, mutta toiminnan sujuvuuden kannalta lienee helpompaa, ettei tartte työvuorolistoihin miettiä kuka saa ajaa autoa. Ja onhan se työturvallisuudenkin kannalta järkevää, ettei yhden ihmisen tarvi ajaa kymmentä tuntia suoraa valtatietä pitkin yhtä soittoa jos sattuu pari kolme pitkää kyytiä peräkkäin. 

Mä en vaan pysty näkemään ongelmana sitä, että työntekijät saa ilmaiseksi kuorkkikortin mitä voi hyödyntää myös vapailla haluamansa mukaan. 

  • Tykkää 2
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

On taas löydetty sellaisia ensihoidon "ongelmia", että minuakaan ei enää naurata, vaikka viestit vitseiltä kuulostavatkin. 

 

  • Tykkää 3
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Juuri nyt, jupet kirjoitti:

Toisinaan törmää jopa H+H autoihin. Niitäkin tarttis jonkun ajaa.

Silloin otetaan pihalta palokunnan Caddy. Jotain käyttöä niillekkin ja kortit riittää :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

11 hours ago, jupet said:

Joo on se kamalaa jos lisäkoulutusta joutuu käymään...

Lisäkoulutus ei ole millään tavalla kamalaa, mutta voisi olettaa, että jos on opiskellut 4 vuotta akuuttihoitoa, niin lisäkoulutuksen  suhteen mielenkiinnon kohde ei välttämättä ensimmäisenä ole kuorma-auton ajokortti. Onko perusteltua tai yhtä tavalla loogista tai mieltä piristävää jos ensihoitolääkäriltä alettaisiin vaatia kuorma-auton ajokorttia? Tietysti kuljettaminen kuuluu ensihoidon luonteeseen, mutta jos b-kortilla on pärjätty tähän asti niin sama tilanne oltaisiin voitu ylläpitää monilla toimilla. Itseänikin kiinnostaa kyllä lääketieteellinen lisäkoulutus.

 

10 hours ago, Julma said:

Mitä :D

Sen yksikön pitää myös päästä liikkumaan niiden akuuttihoidettavien potilaiden luokse, jolloin on ihan järkevää, että asiantuntijat pystyvät ajamaan autoa. Toki työnantajan on mahdollista palkata ajo-oikeudettomia hoitajia, mutta toiminnan sujuvuuden kannalta lienee helpompaa, ettei tartte työvuorolistoihin miettiä kuka saa ajaa autoa. Ja onhan se työturvallisuudenkin kannalta järkevää, ettei yhden ihmisen tarvi ajaa kymmentä tuntia suoraa valtatietä pitkin yhtä soittoa jos sattuu pari kolme pitkää kyytiä peräkkäin. 

Mä en vaan pysty näkemään ongelmana sitä, että työntekijät saa ilmaiseksi kuorkkikortin mitä voi hyödyntää myös vapailla haluamansa mukaan. 

Näkökulmakysymys, itse näen onglemana sen, että hoitotason ensihoitaja joutuu rekrytoitumiskelpoisuuden saavuttaakseen suorittaa b-ajokorttia korkeamman ajokorttiluokan, jolla ei suoraan ole mitään tekemistä akuuttihoidon kanssa, toki kuljetuksilla on tekemistä sen kanssa, mutta ihan samasta syystä kuin ensihoitolääkäriltä ei vaadita kuorma-auton ajokorttia, niin aivan yhtä naurettavalta tuntuu tämä vaatimus hoitotason ensihoitajilta. Tämä on myös hoitotason ensihoitajien ammatillinen profiloitumiskysymys, joten luulisi herättävä enemmän ajatuksia kuin vain, että kiva kun saa uuden kortin.

 

8 hours ago, Janne said:

On taas löydetty sellaisia ensihoidon "ongelmia", että minuakaan ei enää naurata, vaikka viestit vitseiltä kuulostavatkin. 

 

Ehkä helppo ajatella näin jos ei ajattele tarkemmin hoitotason ensihoitajan tehtävän profiilia nyt ja sitä mihin sitä viedään. Mun mielestä ei ole mikään vitsi, että ammatin profiilia viedään tällaiseen suuntaan. Ymmärrän kyllä käytännön haasteet, mutta ne ovat ratkaistavissa muutenkin kuin vaatimalla kaikilta hoitotason ensihoitajilta kuorma-auton ajokorttia, mikä itse asiassa tulee esille siinä, että ihan kaikkialle sitä ei vaaditakaan. Siksi kysyinkin miten ongelma on ratkaistu eri paikoissa. Tälläkin hetkellä uudet kurssit koostuvat paikoin parikymppisistä tytöistä, veikkaan, että aika harvalla on c1-kortti ja että osa tuskin sellaista aikoo hommata, ihan omista suistaan olen kuullut.

 

3 hours ago, jupet said:

Toisinaan törmää jopa H+H autoihin. Niitäkin tarttis jonkun ajaa.

Tämä onkin hyvä kysymys, siksi kysyinkin täällä miten ongelma eri paikoissa on ratkaistu. Helppo ratkaisu olisi esim muuttaa lakia tai sen tulkintaa koskien hälytysajoneuvoja tai ajoneuvojen painorajoja.

Vastauksista paistaa läpi ajatus siitä miten asiaa ei olla taidettu ihan ajatella kovin syvällisesti tai sitten ei kiinnosta. Tulee sellainen ikävä fiiis, että onko asenne kaikissa muutoksissa se, että ihan sama mulle, ja jokainen erilainen näkökulma on schaisse.  Luulisi kuitenkin oman ammattin profiilin tulevaisuus ja nostettavien rekrytoitumisvaatimusten herättävän jonkinlaisen ammattiylpeyden tunteen, jonka keskiössä voisi olla vaikka se akuuttihoidon osaaminen. Onko tulos sama jos ensihoitajilta alettaisiin vaatia linja-autokorttia, koska joku direktiivi sanoo, että näin se pitää olla -kaikki komppaisi rivissä. Tähän taisi tulla aika vähän hoitotason ensihoitajien vastauksia. Onko täysin mahdotonta hyväksyä, että ammatit ovat erilaisia ja niihin kuuluu eri tehtäviä. Sama homma jossain sairaanhoitajien duuneissa, kun sairaanhoitajat tekevät tehtäviä jotka eivät heille mitenkään kuulu. Tämäkin kuitataan vain nöyrästi, että joo no näin on. Onneksi maailma on valintojen maailma.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tunti sitten, Vieras: niinkö kirjoitti:

Ehkä helppo ajatella näin jos ei ajattele tarkemmin hoitotason ensihoitajan tehtävän profiilia nyt ja sitä mihin sitä viedään. Mun mielestä ei ole mikään vitsi, että ammatin profiilia viedään tällaiseen suuntaan. Ymmärrän kyllä käytännön haasteet, mutta ne ovat ratkaistavissa muutenkin kuin vaatimalla kaikilta hoitotason ensihoitajilta kuorma-auton ajokorttia, mikä itse asiassa tulee esille siinä, että ihan kaikkialle sitä ei vaaditakaan. Siksi kysyinkin miten ongelma on ratkaistu eri paikoissa. Tälläkin hetkellä uudet kurssit koostuvat paikoin parikymppisistä tytöistä, veikkaan, että aika harvalla on c1-kortti ja että osa tuskin sellaista aikoo hommata, ihan omista suistaan olen kuullut.

En ymmärrä miten ensihoitajan tehtävänkuvaa ollaan nyt viemässä yhtään mihinkään? Länsi-Uudenmaan pelastuslaitos ja Päijät-Häme ovat vaatineet isompaa korttia jo pidempään, onkohan heidän ensihoitajan toimenkuva nyt hirveästi erilaista, kuin IKU-alueella, jossa C1 vaatimus pilasi ensihoitajan työn vasta hiljattain? Ilmeisesti huoli johtuu ainoastaan omien työllistymismahdollisuuksien heikkenemisestä, koska huoli ensihoitajan työn muutoksesta yhden kortti vaatimuksen takia kuulostaa kohtuullisen kaukaa haetulta?

Tunti sitten, Vieras: niinkö kirjoitti:

Tämä onkin hyvä kysymys, siksi kysyinkin täällä miten ongelma eri paikoissa on ratkaistu. Helppo ratkaisu olisi esim muuttaa lakia tai sen tulkintaa koskien hälytysajoneuvoja tai ajoneuvojen painorajoja.

Työnantajat taisivat poistaa tämän "ongelman" ostamalla C1 kortin sitä tarvitseville työntekijöille ja ehkäistä sen esiintymistä muuttamalla rekryn kriteereitä.

Lisäys: Ja täydennyskoulutukseen liittyvä huolikin on turha, sillä autokoulu ei ollut pois osallistujien vuosittaisista koulutuksista. 

Muokattu - Janne
Lisäys
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Osuit naulan kantaan. Osittain kyse on myös työllistymisnäkökulmasta ilman c1 korttia, aiemmin mainitsinkin jo rekrytoitumisnäkökulman. En ajattele nyt asiaa omasta näkökulmasta vaan yleisesti. Mun mielestä se ei ole työnhakijan edun mukaista jos vaatimuksia kovennetaan, silloin se liittyy myös mun mielestä edunvalvontaan. Eli tarkotin, että kyse on tuosta rekrytoitumiskysymyksestä ja sen lisäksi ammatin profiilin muodostumisesta. Tiedän sen kuulostavan pieneltä jutulta, mutta oikeastaan tämän voi nähdä myös isona vaatimuksenakin ja sitten siinä on se, että kun paljon menee pieniä asioita läpi, kasvaa niistä iso puro. Palkkakehityksen, ammatin arvostuksen ja tehtäväprofiilin kannalta pienetkin asiat helposti muotoutuvat isoiksi ja kun katsoo milä tavalla terveysalalla eri ammattien profiilit ovat muodostuneet, kuten myös palkkakehitys -niin harmittaa kyllä. Osaamista ei osata kohdentaa ja organisoimalla paremmin esims sairaanhoitajien vaihtuvuus ei olisi niin suurta, kun saisivat tehdä mihin on koulutus, jossain näin onkin. En ota kantaa omalta osaltani, koska halusin puhua yleisesti asiasta ja herättää keskustelua tärkeästä aiheesta ja kuulla miten asiat eri puolilla on.

Onko kaikilla pelastuslaitoksilla tuo systeemi, että laitos käytännössä velvoittaa kortin suorittamiseen? Ainakin enemmistö hakuilmoituksista sisälsi vaatimuksen, että kortti jo on, mutta ei kaikki. Tosiaan nyt kun koulutus naisistuu entisestään ja isoin osa alkaa olla paikoin  níitä kympin tyttöjä jotka pääsee papereilla kouluun niin ei niillä juuri ole noita kortteja.

Pahoittelut hieman kärkevästä sävystä joihinkin vastatessani, näin se nettikeskustelu saa näköjän vanhankin tunteet saamaan pintaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen kyllä samaa mieltä että c1 vaatimus ei välttämättä ole järkevä. Hälytysajoneuvoille pitäisi olla oma luokkansa ja korttinsa.

Muokattu - jupet
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En tiedä sitten, mutta joka puolella Suomea niissä ambulansseissa ei ole sama määrä roinaa, eivät ole samaa vuosimallia ja jotkut ovat vielä nelivetojakin. Käsittääkseni nämä kaikki on sellaisia asioita, jotka vaikuttaa ajoneuvon kokonaismassaan. Miksi sä olet valmis hyväksymään ensihoitajalta vaatimuksen B-ajokortista? Eihän sillä ole mitään tekemistä akuuttihoidon kanssa. Ajakoon palomiehet henkilöautoja. Myös sairaanhoitopiireillä ja yksityisillä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

28 minutes ago, Olaff said:

En tiedä sitten, mutta joka puolella Suomea niissä ambulansseissa ei ole sama määrä roinaa, eivät ole samaa vuosimallia ja jotkut ovat vielä nelivetojakin. Käsittääkseni nämä kaikki on sellaisia asioita, jotka vaikuttaa ajoneuvon kokonaismassaan. Miksi sä olet valmis hyväksymään ensihoitajalta vaatimuksen B-ajokortista? Eihän sillä ole mitään tekemistä akuuttihoidon kanssa. Ajakoon palomiehet henkilöautoja. Myös sairaanhoitopiireillä ja yksityisillä.

Näinhän se on. Hyvä kysymys. Kai se johtuu siitä kun B-kortti on tavallaan joka tapauksessa suurimmalla osalla ihmisistä ja se ei vaadi mahdollisia lisäinvestointeja.  Tuo C1 kortti on mun mielestä lähinnä vitsi jos puhutaan hälytysajoneuvosta, joka hädin tuskin menee just sen rajan yli. Kuten sanoi hän

 

On 2/2/2019 at 10:33 PM, jupet said:

Olen kyllä samaa mieltä että c1 vaatimus ei välttämättä ole järkevä. Hälytysajoneuvoille pitäisi olla oma luokkansa ja korttinsa.

niin olen samaa mieltä. Jos lanssia ajaa niin siihen pitää olla oma koulutuksensa ja sen mukainen kortti, ei se C1-kortti tuo siihen juuri lisäarvoa.   Ja itse asiassa olen kyllä sitä mieltä, että hoitotason ensihoitajalla ei olisi pakko olla edes b-korttia. Sen kortin kai nyt on jotenkin hyväksynyt koska näin on aina ollut, mutta mä olen sen kannalla että rooleja vedettäisiin selkeämmiksi. Vertaan taas sairaanhoitajiin. esim aika monissa pohjoismaissa sairaanhoitajat ei juuri tee lähihoitajien töitä. Miksi sitten täällä. Ekana tulee mieleen et koska ihmisille niin vaikeaa käsittää että on eri ammatteja, siitä huolimatta että osaamisen organisoinnin kannalta siinä ei ole yhtään mitään järkeä et sairaanhoitaja teke just ne samat duunit kuin lähihoitaja ja sen lisäksi vielä muita. Joku voisi myös miettiä muita täällä vallitsevia luonteenpiirteitä syiksi. En todellakaan dissaa mitään ammattikuntaa ja kaikilla on oma tärkeä roolinsa, yhtä köyttä vedetään, mut ei sen pitäisi tarkoittaa tällasta touhua mitä täällä on. Joku sanoo kustannuksista, no on ne muuallakin saatu diilattua ja mä vähän luulen että se ei sen kalliimmaksi tulisi jos hommat organisoitais vähän paremmin. Hienoa tietty jos porukka on täysin tyytyväisiä nykyisiin asetelmiin ja mitään kehittämisen paikkoja ei löydä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kai kuitenkin ymmärrät että nykylainsäädäntö hyvin yksiselitteisesti sanoo että tietyn kilomäärän ylittävää ajoneuvoa ei voi rekisteröidä b-kortilla ajettavaksi vaikka olisi vaan vähän yli. Ei edes vaikka kovasti haluaisi.

Muokattu - jupet
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ajoneuvoteknisestihän tuo tosiaan on selkeä juttu: yli 3.5t kulkinetta ei B-kortilla tässä maassa (tai oikein muuallakaan euroopassa) saa tieliikenteessä ajaa. Vaikka joku Sprinter nyt ei kauheen kaukana B-kortilla ajettavaa vastinettaan ole, niin C1 luokkaan mahtuu myös paljon ajoneuvoja jotka käyttäytyvät jo vähän erilailla kun perus ikean vuokrapakut... niin että kai se ihan loogista on, että hän joka niitä ajaa niin on perillä myös niihin liittyvistä erityispiirteistä..?

Sitä en tiedä, voisiko yksiköt järjestää sisäisesti jotenkin eritavalla, mutta äkkisältään ajateltuna tuntuu fiksulta, että kaikki yksikössä pystyisivät tarvittaessa myös sitä autoa ajamaan. Olisi kurja tilanne jos ainoa kuski syystä tai toisesta ei sitten yhtäkkiä pystyisikään hyppäämään ratin taakse ja koko yksikkö jumittuisi johonkin. Pidemmillä matkoilla luulisi myös pitävän mielen virkeämpänä kun kuski välillä vaihtuisi. Entäs tilanteessa, jossa se yksikön ainoa kuljettaja jääkin pois työvuorosta kun sairastuu? Muut eivät pääse vuoroon myöskään? Näinollen ajatus erillisestä autonkuljettajasta (oli se sitten perustason ensihoitaja, sairaankuljettaja tai mikä tahansa nimikkeltään) ei vaan omaan korvaan kuulosta käytännölliseltä.

Hälyytysajoneuvoille oma ajokorttiluokka on sinänsä myös mielenkiintoinen idea, mutta eikö samalla vaivalla nyt käy sitten sen C1 jos joku uusi luokka kuiteskin pitäisi käydä?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

2 hours ago, jupet said:

Kai kuitenkin ymmärrät että nykylainsäädäntö hyvin yksiselitteisesti sanoo että tietyn kilomäärän ylittävää ajoneuvoa ei voi rekisteröidä b-kortilla ajettavaksi vaikka olisi vaan vähän yli. Ei edes vaikka kovasti haluaisi.

Kyllä ymmärrän, kiitos kysymästä. Laki ei kuitenkaan ole muuttumaton ja on myös mahdollista muuttaa ja säätää uutta lakia koskien hälytysajoneuvoja. Lain pitäisi kuitenkin lähtökohtaisesti olla väline ei itseisarvo. Laki ei kuitenkaan muutu itsestään vaan sitä pitää tukea yleensä aina. Edunvalvonnan työ on pitää huolta työntekijöiden edusta.  Mikä on hyvä ja mikä huono onkin sitten näkökulmakysymys.

 

46 minutes ago, Guest Guest said:

Ajoneuvoteknisestihän tuo tosiaan on selkeä juttu: yli 3.5t kulkinetta ei B-kortilla tässä maassa (tai oikein muuallakaan euroopassa) saa tieliikenteessä ajaa. Vaikka joku Sprinter nyt ei kauheen kaukana B-kortilla ajettavaa vastinettaan ole, niin C1 luokkaan mahtuu myös paljon ajoneuvoja jotka käyttäytyvät jo vähän erilailla kun perus ikean vuokrapakut... niin että kai se ihan loogista on, että hän joka niitä ajaa niin on perillä myös niihin liittyvistä erityispiirteistä..?

Sitä en tiedä, voisiko yksiköt järjestää sisäisesti jotenkin eritavalla, mutta äkkisältään ajateltuna tuntuu fiksulta, että kaikki yksikössä pystyisivät tarvittaessa myös sitä autoa ajamaan. Olisi kurja tilanne jos ainoa kuski syystä tai toisesta ei sitten yhtäkkiä pystyisikään hyppäämään ratin taakse ja koko yksikkö jumittuisi johonkin. Pidemmillä matkoilla luulisi myös pitävän mielen virkeämpänä kun kuski välillä vaihtuisi. Entäs tilanteessa, jossa se yksikön ainoa kuljettaja jääkin pois työvuorosta kun sairastuu? Muut eivät pääse vuoroon myöskään? Näinollen ajatus erillisestä autonkuljettajasta (oli se sitten perustason ensihoitaja, sairaankuljettaja tai mikä tahansa nimikkeltään) ei vaan omaan korvaan kuulosta käytännölliseltä.

Hälyytysajoneuvoille oma ajokorttiluokka on sinänsä myös mielenkiintoinen idea, mutta eikö samalla vaivalla nyt käy sitten sen C1 jos joku uusi luokka kuiteskin pitäisi käydä?

Jos puhutaan ajamisesta niin kaikki uusi koulutus on kotiin päin. C1 kortti ei kuitenkaan likimainkaan ole riittävä koulutus hälytysajoon, joka on täysin oma maailmansa. On riittävästi siitä kokemusta jotta voin sanoa. Aika paljon tapahtuu lansseilla onnettomuuksia, joista olisi merkittävä osa vältettävissä paremmalla koulutuksella.

Sitä pystytään aika hurjasti erilaisiin tuloksiin uudestaan organisoimalla.  Useinhan organisaatiossa tapahtuvat muutokset kokevat vahvaa muutosvastarintaa, tosin usein ihan syystä, koska suurin osa muutoksista taitaa viime vuosina ollut leikkauksia, aina muutokset ei kuitenkaan ole pahasta. Mainitset ihan valideja pointteja, en kuitenkaan usko, että se olisi täysi mahdottomuus, hyvällä suunnittelulla ja johdolla. Sairaaloissa ja muuallakin tapahtuu eri rooleissa paljon sairaspoissaoloja, mutta kuitenkin homma pyörii ja jos on riittävän tärkeä rooli niin varmasti siihen joku hommataan. Edellisessä tulee esille myös liittymä palkkapolitiikkaan. Jos työntekijöiden edunvalvonta toimii riittävän tehokkaasti niin vaatimusten nousu näkyy huomattavana nousuna palkassa tai sitten uusia vaatimuksia ei hyväksytä (näin sen pitäisi olla), myös paikkausten täyttäminen hoituisi paremmin jos korvaukset olisivat mojovampia. Tämä on vaikea aihe, koska kaikki varmasti haluaa kantaa kortensa kekoon, se ei kuitenkaan tarkoita,että se pitäisi tehdä työn sisällön vastaavuden kustannuksella suhteessa koulutukseen tai palkan "kustannuksella".  Kyllä oikeasti jos katsoo terveysalan ammattien palkkauksia ja ammattien roolituksia, niin ei noi työntekijän kannalta ihan kovin huikean hienosti ole kehittyneet. Valtion ja yritysten kannalta suomalainen on aika lailla ideaali työntekijä, mutta omalta kannaltaan ei niinkään. Palkan ostovoima on  huono verrattuna moneen maahan. Toivottavasti sentään sote ei toteudu, sitten menee ne loputkin rahat yrityksille. Olisi aika hurjaa et työntekijät toivoisivat entisestään enemmän tuottavansa voittoja osakkeenomistajille, omalla kustannuksellaan ja yritysten lippua heiluttaen. Tosin ei yllätä, onhan se jo vähän nyt sellaista.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vaikka alussa tuotiin selvästi esille, että tämä ei naurata, niin kyllä minua silti vähän hymyilyttää, että tätä asiaa ei koeta ongelmaksi niiden keskuudessa, jotka kävi sen kortin ajamassa? Varmaan nopeammin saa itsensä hakukelpoiseksi sijaisuuksiin käymällä päivittämässä C1-kortin, kuin odottamalla lain muuttumista. Toki jos viihtyy sairaalamaailmassa, niin eihän tässä ole mitään ongelmaa kenelläkään? 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: antagonisti
59 minutes ago, Janne said:

Vaikka alussa tuotiin selvästi esille, että tämä ei naurata, niin kyllä minua silti vähän hymyilyttää, että tätä asiaa ei koeta ongelmaksi niiden keskuudessa, jotka kävi sen kortin ajamassa? Varmaan nopeammin saa itsensä hakukelpoiseksi sijaisuuksiin käymällä päivittämässä C1-kortin, kuin odottamalla lain muuttumista. Toki jos viihtyy sairaalamaailmassa, niin eihän tässä ole mitään ongelmaa kenelläkään? 

Niin, kuka minkäkin kokee ongelmaksi, näkemyksiä on niin monenmoisia. Ehkä kuitenkaan et voi sanoa miten kaikki ovat asian kokeneet kohdallaan. Juttuja voi pohtia monesta kulmasta. Voi pohtia ammatinkuvan muutosta, palkkojen muutosta ja kaikkea mahdollista. Erityisen kiinnostavaa on se kuinka ne usein liittyy tavalla tai toisella toisiinsa. Kehittämiskohteita näkee jos näkee ja ei näe jos ei näe. Sitten kun siihen päälle lyö vielä sen että mikä kenenkäkin mielestä olisi oikea suunta, niin saadaankin hyvä soppa. Hymyily toki on hyväksi ja edistää terveyttä, hyvä että hymyilyttää. Jaan täysin näkemyksesi sen suhteen, jotta laki tuskin tulee asiassa heti muuttumaan. Ei täällä toi edunvalvonta silleen oikein toimi, näkeehän sen palkoistakin jo, no onneksi voi halutessaan isoimman osan ajasta työskennellä muuallakin, tämä on hyvä ala kun vaihtoehtoja on. Mulla ei ole pätevyyksissä ongelmia omalla kohdalla kentälle tai mihinkään muuallekaan, ihan sattumastakin johtuen, kuten jo sanoin puhunkin asiasta tässä yleisellä tasolla. Ilman keskustelua harvoin kehitystä mihinkään suuntaan tapahtuu, mut meneehän se keskustelu helposti tunteisiin, ihan itelläkin. Vaihtoehtojahan on jos näkee epäkohtia, olla hiljaa ja harmitella itsekseen päänsä sisällä tai sitten yrittää tehdä asioille jotain, vaikkapa sitten keskustelua avaamalla. Hymyjä kaikkien iltaan! ❤️

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei vaan aukea, mikä tässä on oikeasti epäkohta.

Mielestäni yksi epäkohta oli, että ambulansseja, jotka painavat alle 3500kg vain rekisteriotteella, ajettiin kortilla, jolla ei todellisuudessa saanut kuljettaa ko. ajoneuvoa. Ainakin meidän talossa muutos lähti ensihoitajasta, joka ajoi auton tilaisuuden tullen vaa'alle, ja totesi, ettei hänellä riittänyt kortti hoitamaan toimeensa kuuluvia tehtäviä. Nykyiset ambulanssit tulivatkin sitten raskaammalla alustalla, joka kantaa paremmin kyytiin lastatun kuorman. 

En hirveästi innostu toimenkuvasta, jossa toimisin aina yksikön hoitajana, eikä siitä ainakaan omassa vuorossa tunnu innostuvan kukaan, sen verran tiukassa on perinne jakaa vuoro 12h pätkiin hoitajana ja kuskina, tai hiljaisemmilla asemilla 24h aina tiettyä roolia. 

Voi toki johtua minusta, mutta en löydä ongelmaa oikean kokoisessa kortissa. En usko hälytysajokorttiin, vaikka sitä toivoisinkin, siitä kun on puhuttu tasaisin väliajoin ainakin viimeiset 20v. En toivo enkä usko ainaiseen hoitajan rooliin, koska tykkään vaihtelevasta työnkuvasta. Kapea katseinen jäärä. 

Muokattu - Janne
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 7 kuukautta myöhemmin...
2.2.2019 klo 20.03, Vieras: niinkö kirjoitti:

Näkökulmakysymys, itse näen onglemana sen, että hoitotason ensihoitaja joutuu rekrytoitumiskelpoisuuden saavuttaakseen suorittaa b-ajokorttia korkeamman ajokorttiluokan, jolla ei suoraan ole mitään tekemistä akuuttihoidon kanssa, toki kuljetuksilla on tekemistä sen kanssa, mutta ihan samasta syystä kuin ensihoitolääkäriltä ei vaadita kuorma-auton ajokorttia, niin aivan yhtä naurettavalta tuntuu tämä vaatimus hoitotason ensihoitajilta. Tämä on myös hoitotason ensihoitajien ammatillinen profiloitumiskysymys, joten luulisi herättävä enemmän ajatuksia kuin vain, että kiva kun saa uuden kortin.

 

Ehkä helppo ajatella näin jos ei ajattele tarkemmin hoitotason ensihoitajan tehtävän profiilia nyt ja sitä mihin sitä viedään. Mun mielestä ei ole mikään vitsi, että ammatin profiilia viedään tällaiseen suuntaan. Ymmärrän kyllä käytännön haasteet, mutta ne ovat ratkaistavissa muutenkin kuin vaatimalla kaikilta hoitotason ensihoitajilta kuorma-auton ajokorttia, mikä itse asiassa tulee esille siinä, että ihan kaikkialle sitä ei vaaditakaan. Siksi kysyinkin miten ongelma on ratkaistu eri paikoissa. Tälläkin hetkellä uudet kurssit koostuvat paikoin parikymppisistä tytöistä, veikkaan, että aika harvalla on c1-kortti ja että osa tuskin sellaista aikoo hommata, ihan omista suistaan olen kuullut.

 

Tämä onkin hyvä kysymys, siksi kysyinkin täällä miten ongelma eri paikoissa on ratkaistu. Helppo ratkaisu olisi esim muuttaa lakia tai sen tulkintaa koskien hälytysajoneuvoja tai ajoneuvojen painorajoja.

Vastauksista paistaa läpi ajatus siitä miten asiaa ei olla taidettu ihan ajatella kovin syvällisesti tai sitten ei kiinnosta. Tulee sellainen ikävä fiiis, että onko asenne kaikissa muutoksissa se, että ihan sama mulle, ja jokainen erilainen näkökulma on schaisse.  Luulisi kuitenkin oman ammattin profiilin tulevaisuus ja nostettavien rekrytoitumisvaatimusten herättävän jonkinlaisen ammattiylpeyden tunteen, jonka keskiössä voisi olla vaikka se akuuttihoidon osaaminen. Onko tulos sama jos ensihoitajilta alettaisiin vaatia linja-autokorttia, koska joku direktiivi sanoo, että näin se pitää olla -kaikki komppaisi rivissä. Tähän taisi tulla aika vähän hoitotason ensihoitajien vastauksia. Onko täysin mahdotonta hyväksyä, että ammatit ovat erilaisia ja niihin kuuluu eri tehtäviä. Sama homma jossain sairaanhoitajien duuneissa, kun sairaanhoitajat tekevät tehtäviä jotka eivät heille mitenkään kuulu. Tämäkin kuitataan vain nöyrästi, että joo no näin on. Onneksi maailma on valintojen maailma.

Itse olen hankkinut C-kortin jo vuonna kivi ja kirves kun ajokortin ajoin, paljon ennen kuin sain päähäni lähteä ensihoitoon töihin. Mielestäni ei todellakaan pidä keksiä mitään erityislupia ajaa isompaa autoa kuin kortti antaa myöden. Jos ajat 100km/vuosi vaikka Smartilla niin pidän kuolleena syntyneenä ideana päästää ko. henkilöä päälle 3 tonnia painavan Sprinterin rattiin. Enkä mä haluaisi olla työpari sellaiselle, joka ei saa ajaa autoa. Meillä on satunnaisesti H+H pareja, olisi melkoinen suo selvitellä, kenellä on riittävä kortti. Tosin meillä on jollain ilveellä tiristetty autot B-kortilla ajettaviksi.

Hymyilemiseen tarvitaan 26 lihasta mutta murjotukseen 62. Mitäpä suotta itseään vaivaamaan!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 7 kuukautta myöhemmin...
1.2.2019 klo 22.51, Vieras: teuvomaanteiden kirjoitti:

Miltä näyttää tilanne eri puolilla Suomea tämän uuden c1-kortti "sekoilun" tiimellyksessä? Katselin tuossa avoimia ensihoitajan paikkoja, joissa suurimmassa osassa vaadittiin c1-korttia. Ensin tuli mieleen  lähinnä, että onko tämä vitsi. Joo, se ajaminen kuuluu siihen hommaan välillä ja joo, jos on c1 auto niin totta kai siihen vaaditaan se kortti, mutta hieman alkaa tuntua vitsiltä, että hoitotason ensihoitajan tulisi hommata c1-kortti, jotta voi toimia tehtävissään, sama oli johonkin finnhemsin paikkaan. Ihme kun ei ei ammattilasrekkakorttia tarvitse ajaa. Onkohan tässä mennyt hieman nyt ammatit sekaisin jollain. Ei edes naurata. Vaatimustaso on jo ihan riittävän kova ilman näitä "rekkakorttejakin", onko ensihoitajilla minkään tason edunvalvontaa. Ilmeisesti ei. 

Mikäpäs on tilanne nyt? Jos suoritat lähihoitajan tutkinnon ja suuntaudut ensihoitoon? Ammatikoulussa jos olet esim. Kaivosalalla tai maanrakennusalalla koulutukseen kuuluu, ehkä pientä lisämaksua vastaan myös tarvittavat kortit. Mutta kutsumuksen alalla tätä ei ole huomioitu? (Yllätys) 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joo, koulujen kanta on se, että hoitajat on ambulanssissa silittämässä päätä, eikä ajamassa autoa. Tästä johtuu myös se, ettei meitä lepoajat koske ensihoidossa, eli 24h saa painaa piipaata putkeen, eikä kenellekkään tule paha mieli. Ja jos ajat kolarin, on se vain ja ainoastaan sinun vikasi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Mä olen ihan tyytyväinen kun sain (lue; pakotettiin) ajaa C1-kortin ihan firman piikkiin kun uudet lanssit alkoivat painaa sen verran jo. Nythän sitä vois vuokrata kesäksi asuntoautonkin. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Luo tunnus tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Vain jäsenet voivat kommentoida

Luo tunnus

Rekisteröi tunnus yhteisöömme. Se on helppoa!

Rekisteröi uusi tunnus

Kirjaudu sisään

Onko sinulla jo tunnus?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...