Jump to content

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

Söppe

Hoitajat.net testaa : Negea

Recommended Posts

Söppe

Nyt on ajettu muutama kuukausi uudella Sprinter Negealla. Tämähän on siis Tamlanssin uuden sukupolven lanssi. Niin se onkin. Vaikka konsepti on vanha niin paljon on uutta saatu vilkulliseen paaritaksiin.

Itse alusta on täysin uusi Sprinter. Kokoluokka on hypäänyt yhden askeleen ylöspäin. Autoon joutuu jo todella nousemaan. Maisemat on hyvät korkealta ajaessa. Välillä hirvittää että mihin tämä mahtuu, pienet mökkitiet alkaa ahistaa koska ei halua olla se ensimmäinen rutun tekijä. Edelliseen sukupolveen verrattuna sivutuuleen ajaminen on helpompaa. Seilaus ongelma ei ole kuitenkaan kokonaan poistunut. Maisemat vaihtuvat nopsaan 185 hepan viemänä. Automaattivaihteisto on toimivampi kuin edellisessä. Säilytystilaa on todella paljon. Erillaisia yllättävän käteviä lokeroita on niin kojelaudassa kuin pään yläpuolella normaalien mukin pidikkeiden lisäksi. Matkaan mahtuu kevyesti kahvimuki mallia pieni termos, teemuki, ED pullo ja kaksi 1,5 Pepsiä. Myös karkkipusseille on paikkoja.

Ainoa mikä on huonoa on poppiradion sijoitus. Se on keskikonsolissa aika alhaalla. Pikavalintoja pystyy käyttämään käsimuistin avulla mutta jos pitää katsoa radioon on se jo vaarallista.

Muut nappulat on hyvin sijoitettu. Päähuomion vie väyläohjauksen kosketusnäyttö. Tuo mainio vehje ohjaa toimintoja Windows pohjaisen järjestelmän kautta. Näyttö myös ohjaa käyttäjäänsä. Säädöt ovat todella monipuoliset, voit säätää jokaista lämpöpuhallinta erikseen, spottivalojen kirkkautta yms yms. Hyvä puoli tässä järjestelmässä on se että sitä ei nuuka isäntä korjaile tai virittele itse vaan siihen vaaditaan ammattimies. Huonopuoli on se että tuo ammattimies tulee Tampereelta.

Windows merkitsee kaatumisherkkyyttä. Sitä varten on olemassa varapalikka jota kautta voi ohjata tärkeimpiä toimintoja kun tietokone on kaatunut. Mutta jos tämä palikka rikoutuu, mikään ei toimi. Tosin nyt meidän esimerkin jälkeen tuota on korjattu niiin että riittää kun toinen järjestelmä toimii. Odotellaan... Koneen uudellen käynnistys on vaivatonta ja nopeaa, siitä plussat.

Hoitotilat on iso. Omassa opiskelijayksiössä oli vähemmän tilaa. Nyt meillä on kaksi kunnon tuolia takatilassa, edessä oleva pyörii 360 raatia ja sitä saa siirrettyä sivuttain. Myös kantotuoli on hyväksytty istuinpaikka. Vasemmalla puolella olevasta luukusta saa hoitorepun niin sisälle omaan telineeseensä kuin otettua liukuoven kautta. Siellä on myös sammuttimet, tyhjiötuotteet, kypärät, työkalut ja muut mitä ei muualle saatu mahtumaan.

Happirepulle ei sitten löytynyt muuta paikkaa kuin tuo toinen tuoli. Deffalle on myös kaksi paikkaa. Matkan ajan se on lokosessa liukuoven takana, sen saa myös sisälle siitä. Sisällä sillä on oma teline lähempänä hoitajaa niin että sitä voi käyttää ilman että tarvitsee kiikareita tai nousta penkiltä. Teline itsestään on joko uutuuden jäykkä tai susi suunnittelultaan. Sitä on pitänyt jo hieman viritellä itse.

Pinnat ovat toimivat ja helpot pitää puhtaana. Sisätilat on myös suunniteltu tyylikkäästi, huomaa että Tamlans on tehnyt takseja. Auto on sisältä edustavan näköinen. Valaistus on mahtava. Saat säädettyä sen joka tilanteeseen sopivaksi. On sinivaloa yölle, spotit, halogeeniputket, karttavalot sun muut.

Mielestämme saimme takatilan suunniteltua hyvin. Yhden kaapin olisi voinut lisätä niin saisi lastenpakin ja pari muuta isompaa esinettä järkevämmin. Seuraavaan autoon sitten...

Suurin ongelma tuli paarien kanssa. Isäntä hommasi meille Pensit. Ne ovat ihan toimivat kun opettelee mutta uusi Sprinter on 4 cm korkeampi lattiataosta kuin entinen. Vaikka meillä on kippaava monitoimi lavetti niin nostoa tulee aikas paljon. Lavetti vie myös tilaa aika paljon ja on edessä kun yrität kaivaa tavaraa alakaapeista.

Vilkut ovat pelkästään lediä. Kattovilkut ovat integroidut koriin. Niihin ei kuulemma pitäisi enää kodensoitua vettä. Kattovilkut on myös kantattu eri kulmiin eli näkyvyyttä on myös sivuille. Tämähän on pakko ledin kapean valosäteen takia. Takana työvalot on kyllä upotettu rakenteisiin mutta ledit on jätetty pinnalle. Ei kaikkein tyylikkäin ratkaisu mutta toimii se niinkin. Työvaloa ei saanut eteen mutta takana on oma työvalo joka on suunnattu jotakuinkin 45 astetta eteen. Helpottaa tiekylttien lukemista. Lisäpitkät vilkkuvat totta kai vilkkujen kanssa.

Räikässä on kolme eri ääntä. Käyttäjä saa itse ohjelmoida kuinka kauan mikäkin ääni soi ja mikä ääni soi kun tööttiä iskee.

Tietokoneen jälkeen eniten ongelmaa on aiheuttanut VIRVE. Autoon ei tullut kiinteää radiota vaan ainoastaan käsikapula autosarjalla. Aika usein tuo systeemi kadotta verkon löytääkseen sen sitten parin sekunnin päästä. Joskus käsiradio myös mystisesti sammuu itsestään. Näitä vikoja on myös naapurin Genioksessa jossa on kiinteä ajoneuvoasema. Tangentti on hyvin kuskin ulottuvilla ja mikki hyvässä paikassa ja tarpeeksi herkkä. Käytössä on myös Nokia handsfree-laitteista tuttu luuri. Kun sitä käyttää, kaijutin ei ole käytössä mikä on miinusta. Kaijutin on myös suunnattu enemmän hoitotilaan kuin kuljettajalle.

Suurin miinus on lämpöjärjestelmä. Näytimme sitä eräälle alan asiantuntijalle. Hän löysi heti pari isoa vikaa. Eräs Y-liitin oli väärin asennettu ja siinä sitten kaksi lämpölinjaa painoi toisiaan vasten paineella. Korin alla oli suojaamattomia lämpölinjoja. Lämppäri oli vain 2,5 KW kun asiantuntija olisi laittanut tämän kokoiseen peliin 10 KW. Vasemman puolen liukuoven takana oleville kamoille ei ollut lämpöä tarjolla mikä tarkoitti sitä että hoitorepussa olevat nestee kylmenivät kunnon pakkasilla.

Meillä on eräs epäilys miksi tietokone ryttyilee. Se on se, että auto ei saa tarpeeksi sähköä latauksessa ollessaan. Akkujen jännite laskee mikä taas ei ole hyväksi tietokoneelle. ASiaa selvitellään.

Tälllaisi kokemuksia meillä. Voin kyllä suositella tätä peliä niin kyytimiehille kuin naisillekkin.

Toimiva työkalu kaiken kaikkiaan.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Apukuski

Kyllä kateeksi käy. Olisko sulla laittaa muutama sisäkuva näytille?

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
dino

Muutama kysymys..

- Akkukapasiteetti? 2 x 150 ah vai jotain muuta? Riittääkö?

- Roskiksen ja SaniCastin paikka, joko roskat saa Tamlanssissa roskikseen ilman turvavyön irrottamista?

- Onko hoitotilassa ns. kirjoituspöytä? Kokemuksia?

ja niitä kuvia...

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Söppe

- Akkukapasiteetti tarkistetaan seuraavassa työvuorossa.

- Roskiksen saa täytettyä ilman vyön pois ottamista, samoin sani-castin.

- Kirjoituspöytä on. Itse pidän siinä mappia aika usein, olen tykännyt. Ainoa huonopuoli on että hoitajan kosketusnäyttö on sen edessä. Siitä saa mm. statukset maailmalle. Jos kirjoituspöydälla oleva mappi tms. koskettaa esim. stausta ei hälytettävissä niin katoamme samantien häken kartalta kunne statustamme vapaa. Mutta tuolloin he eivät enää pysty seuraamaan keikan kulkua vaan se katkeaa. On käynyt.

- Kuvia laitetaan kun ehditään.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
dino

- Roskiksen saa täytettyä ilman vyön pois ottamista, samoin sani-castin.

Mutta ilmeisesti roskis/SaniCast ei ole kirjoitupöytään integroitu kuten Iikorilla..?

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Söppe

SaniCast on omaa ideariihen tuotosta mutta rokis on integroitu rakenteisiin. Sangen pieni eli tulee useaan tyhjennettyä.

Kuvia lisätty ja odottavat ylläpidon tarkastusta. Pelkäävät että laitan omia topless kuviani sinne. :D

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Söppe

Nopeaa toimintaa Oskulta. Kiitos ja kumarrus!

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
dino

Hienoja kuvia!!

Tuo hoitajatilan työskentelyergonomia kiinnostaa minua, onkohan kenelläkään ollut tilaisuutta verrata Tamlanssin uusittuja tiloja (http://www.hoitajat.net/galleria/albums/userpics/10101/P1030050.jpg) Profilen vastaaviin tiloihin (http://www.profilevehicles.com/ambulance/vito/kuva7.jpg) ihan käytännön kokemuksen kautta?

Ei paljoa eroa mutta jotenkin tuntuu että hoitajan työskentelytilojen osin on Profilessa mietitty asiat hieman pidemmälle.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
bifaasinen

Meillä on tamlans volkkareissa, tuossa roskiksen vieressä erillinen, sanicastin mentävä kolo. Itse olen aina tykännyt enemmän tamlanssin korityöstä/ työnjäljestä. transportterissa on lisäksi kaikki sopivasti käden ulottuvila. Toinen tietenkin tykkää äidistä ja toinen...  :P Nätti peli kuitenkin, ei mitenkään negatiivinen.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Waltte

Ei paljoa eroa mutta jotenkin tuntuu että hoitajan työskentelytilojen osin on Profilessa mietitty asiat hieman pidemmälle.

Tuli mieleen että kuvagalleriaan vois jengi lisätä omista duunipaikoistaan mielestään onnistuneita ratkaisuja korityön osalta tai ylipäätään autosta jos siinä on joku onnistunut ;D

Meillä mun mielestä rankalauta on hyvin sijotettu, pitääpä laittaa kuvaa galleriaan

Siitä vois tulevaisuudessa saada itse kukin vinkkejä jos autoa pääsee suunnittelee...

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Söppe

Tamlanssin myyntisetä kävi meillä ja mukanaan toi uuden Negea Transporterin näytille. Kyllä oli luksus peli! Takaluukku ja sivuovet olivat sähkösulkimilla. Eli vedit vaan oven kevyesti kiinni ja sähkölukko veti oven kiinni asti. Kuin vanhojen Langien takaluukku. Ei tarvitse enää paukutella ovia eikä kiertää autoa kun "ovi auki" valo palaa.

Toinen uutuus oli kannettavan tietokoneen teline takana. Kuvagalleriassa on kuva kyseisestä virityksestä.  Hyvällä paikalla käytön kannalta. Ohi mahtui kävelemään kun kukaan ei maannut paareilla. Ikävä kyllä ei tajuttu kokeiltu niin että joku olisi paareilla maannut. Voi olla tiukka paikka isomman kaliberin lanssareilla. Sekä yksi kohta taas mihin ikävästi iskeä itsensä.

Autossa oli myös kapea ikkuna hoitjan penkin vierstä mistä katsella tienvarren horsmia sekä toinen samanlainen toisella puolella edessä.

Yksi mistä täytyy nostaa Tamlansille hattua on että sanoivat suoraan että Negeassa on ollut ongelmaa tietojärjestelmän kanssa. Tulivat ilman isoa tappelua päivittämään ja tulevat päivitykset tapahtuvat postissa tulevan muistitikun avulla. Järjestelmä kehittyy koko ajan. Tietokantaan pystyy lisäämään vaikka karttaohjelmaan kaikki huoltsikat/kahvilat yms jotka antavat lanssimeihille alennukset. Meidän vaan pitäisi lähettää tiedot niistä Tamlansille niin he hoitavat loput. :D Eli pitäisikö ruveta keräämään kyytimiesten tietotoimistoon listaa näistä paikoista :)

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
dino

Tietokantaan pystyy lisäämään vaikka karttaohjelmaan kaikki huoltsikat/kahvilat yms jotka antavat lanssimeihille alennukset. Meidän vaan pitäisi lähettää tiedot niistä Tamlansille niin he hoitavat loput. :D Eli pitäisikö ruveta keräämään kyytimiesten tietotoimistoon listaa näistä paikoista :)

Hyvä idea, ei muuta kuin listaa keräämään.. :nauraa:

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Janne

Sairaankuljetus Erkki Ahonen Oy:n kotisivuilla on melkoisesti kuvia firman uudesta Negeasta. Hieno työkalu.

www.piipaa.fi

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
2713

Tervehdys kaikille foorumilaisille!!

Aloin tiedustelemaan täältä kun täällä tuntuu olevan tietämystä jo Tamlansin uusiin Negea-malleihin tämän vuoden alusta käyttöönotetuista ohjaus- ja hallintajärjestelmästä.

Meille on tilattu Tamlansin korityöllä Volkswagen Transporteria ja niissä siis käytössä tämä uudenkarhea kosketusnäytöllinen hallintajärjestelmä.

Onko uudessa järjestelmässä ollut kovastikin vikoja? Kaatuuko Windows herkästi? Saadaanko huolto järjestymään nopeastikin? Kertokaahan mielipiteitä uudesta järjestelmästä. Kosketusnäyttö hälytysajossa ei varmaankaan parasmahdollinen kun "näppituntuma" puuttuu.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Söppe

Negeaa käsitelty toisessa viestiketjussa jo mutta nopea vastaus silti:

- uudessa päivityksessä kosketusnäyttöön tulee äänimerkki kun painat näppäintä eli "näppituntuma" siirtyy korva kuulolle.

- Windows on perseestä. Missä se muka toimii kaatumatta?

- Huolto nopeaa. Tulevat päivitykset tulee muistitikulla. Hoidat sitten itse.

- Suurin ongelma on VIRVEn ominaisuudet tiedonsiirrossa ja statuksissa.

- Puutteista huolimatta paras lanssi tähän mennessä.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Sinkku

Itseä eniten systeemissä harmittaa juurikin virven takkuilu. Toinen on se "varakapula" varsinkin kun pimeellä ajaa se peilaa inhottavasti lasista ja toisekseen peittää näkyvyyden peilistä. Navigaattorin jumittuminen on ollut kanssa ikävää. Hyvät ominaisuudet negeassa oli helppo päivittäminen ja pasianssi. Kaikesta huolimatta täytyy sanoa että korityö on muuten toimiva ja huolto pelaa koritehtaan päässä. Aika näyttää milloin virukset valtaa koneen  :)

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Janne

Joillakin foorumin jäsenillä on varmasti jo kertynyt kokemusta Profilen Genioksesta, valaiskaa uteliaita.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
-teme-

Kuva galleriassa kuvia profilen geniuksesta joka grafterin päälle rakennettu. Typoja oli niin paljon et nauratti itteenikin mut jos se valvoja oikolukis sen kun itellä ei tekstiin enää muokkaus mahdolisuutta ole... niin miksi ei oo?

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Osku

niin miksi ei oo?

Nyt voi omia kuviaan muokata

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Eppu83

Profilen Genios:

-Työtila takana loistava, eli mahtuu liikkumaan paarien ja tuolin välistä ja potilaskin on helppo saada autossa paareille

-Työn jälki ainakin tässä versiossa hyvä

- Valaistus hyvä

- Sanicastin sijoitus penkin alle mun mielestä ontuu. Vaikea kurotella sinne. Ja sanicasti myös rämisee telineessään. No itse vaihdettiin paikkaa.

- Miinusta on pikkuhappipullon sijoitus. On ison pullon takana, eli joutuu kurottamaan tai nousemaan autoon, et sen saa siitä mukaan.

- Pistorasioita olis voinut olla pari lisää

- Lämpökaappi takkuilee...näytti normaalia lämpötilaa, mut nesteet melkein kiehu. Ja siinä mielessä lämpökaappi parempi kuin edellisissä malleissa, että kukaan ei saa täytettyä sitä niin paljon, että kun sen avaa niin nesteet tippuu potilaan päähän. Niin ja kaapin sijoittelukaan ei enää ole potilaan pään yläpuolella.

- Hanskatelineet hyvät takaosassa, mut suunniteltu matalille hanskalaatikoille. Menee ne paksummatkin, mut joutuu käyttää vähän voimaa.

- Takaovet menee ihanan kevyesti kiinni, tosin sivuoven kiinnimeno ei aina niin varmaa olekaan.

- Meillä ollu kantotuolin lukituksen kanssa hiukan ongelmaa, kun meinaa välillä aueta.

- Ja statuspaneelin toiminnassa ei sit muuta olekaan ollut kuin ongelmaa. Ei saatu statuksia lähtee häkeen, eli jouduttiin pelaa pelkän virvelaitteen kanssa

-Isohan se on kuin mikä. Pienellä mökkitiellä meinasi jo tulla ikävä vanhaa autoa :)

-Mielenkiinnolla odottelen talvikelien ajo-ominaisuuksia

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille

×