ankku Posted March 18, 2007 Share Posted March 18, 2007 Hyvät kanssa sisaret ja -veljet, mitä mieltä olette seuraavasta käytännöstä työpaikalla? Palattuaan töihin sairaslomalla ollut työntekijä täyttää talon oman ilmoituskaavakkeen johon liitetään joko lääkärintodistus (jolloin kaavakkeeseen tulee merkintä lääk. todistuksesta) tai sitten maininta omalla ilmoituksella olleesta sairaslomasta. Kaavakkeeseen tulee tässä tapauksessa merkitä myös sairauden syy. Tämän jälkeen kaavake toimitetaan talon johtajalle, joka allekirjoittaa lapun.jonka jälkeen täytetty ilmoitus toimitetaan meidän TOIMISTOTYÖNTEKIJÄLLE???. Kaavake on muistaakseni 4 osainen. Toimistoihminen laittaa yhden kaavakkeista tulemaan työntekijälle, yksi menee työterveyshuoltoon ja yksi jää kai talon arkostoon ( en muuten edes tiedä missä sellainen meillä on?). Meidän toimistotyöntekijä näkee siis kaikkien sairalomien syyt, joka ei mielestäni hänelle virkansa puolesta kuuluisi. Ikävintä tässä on se, että välillä näitä lappuja saattaa olla toimiston pöydällä. Toimisto toimii samalla talon neuvontana, joten trafiikkia on... Perusteluna tälle käytännölle on se, että talon johtaja ei tätä kerkeä tehdä. Ymmärsin myös, että sairaslomista pidetään jotain tilastoa, jota täytetään sitä mukaan kun lappuja kulkeutuu johtajalta toimistott:lle. Keskustelin asiasta talon johtajan kanssa, joka totesi että kyseinen ihminen hoitaa niin paljon myös muitakin arkaluontoisia, luottamuksellisia papereita ettei näe tässä ongelmaa. Tähän kyllä totesin että on eri asia olla tekemisissä talon toiminnan kannalta luottamuksellisissa papereissa tai työntekijöiden sairaslomalappujen "järjestelijänä". Sen verran asiaan on tullut "parannusta". että nyt lääkärintodistukset jäävät johtajallemme joka postittaa ne tth:oon, mutta ongelma omien ilmoitusteen suhteen on edelleen olemassa... Mitähän laki tai viisaat hoitaja. netin lukijat tähän sanovat. Rikotaanko tässä käytännössä mahdollisesti jo jotain lakia? Link to comment Share on other sites More sharing options...
kartsa Posted March 20, 2007 Share Posted March 20, 2007 Toimistotyöntekijät huolehtivat usein henkilöstöhallintoon liittyvistä asioista, esim. juuri tietojen viemisestä eri järjestelmiin ja/tai arkistoimisesta - se siis kuuluu juuri heidän toimenkuvaansa. Henkilökunnan terveydentilaa koskevia tietoja on tietysti käsiteltävä arkaluotoisina, eli niiden käsittely on järjestettävä niin, että asiaankuulumattomille tai ulkopuolisille ei synny mahdollisuutta niiden kurkkimiseen. Tässä kohdin työtapoja ja ao. työn suorituspaikkaa olisi syytä tarkistaa. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.