Jump to content
MAINOS

Lääkintävahtimestari


skalman

Recommended Posts

Voisko joku kertoa lääkintävahtimestarin hommasta? Mitä kuuluu työhön? Onko lääkintävahtimestari sairaalan yleinen nakkikone?? ym.

Maastaveto on paras veto!!!!!!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Voisko joku kertoa lääkintävahtimestarin hommasta? Mitä kuuluu työhön? Onko lääkintävahtimestari sairaalan yleinen nakkikone?? ym.

Polilla jossa harvoine keikkaile, se tarkoittaa perushoitajaa/lähihoitajaa. Ei mitään ylimääräisiä nakkeja, perushoitoa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Voisko joku kertoa lääkintävahtimestarin hommasta? Mitä kuuluu työhön? Onko lääkintävahtimestari sairaalan yleinen nakkikone?? ym.

Leikkurissa vaksin tehtäviin kuuluu potilaan siirtäminen sängystä leikkaustasolle, puudutuksissa avustaminen, leikkausasentojen laitto, toisissa paikoissa leikkauksen aikainen läpivalaisu ja kipsaus, potilaan siirtäminen salista heräämöön/teholle.

Päivystyspolilla vaksi on yleensä se kipsari tai ainakin hoitaa traumapuolen asioita, eli varsin harvoin noita lääkintävakseja olen nähnyt sisätautisia ronkkimassa. Toki poikkeuksiakin varmasti löytyy.

Riippuen sairaalasta, lääkintävaksi voi olla se yleinen nakkikone ja jokapaikanhöylä tai sitten ei.

God save the king - cause no-one else will!

- Black Adder

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Voisko joku kertoa lääkintävahtimestarin hommasta? Mitä kuuluu työhön? Onko lääkintävahtimestari sairaalan yleinen nakkikone?? ym.

Päivystyspolilla vaksi on yleensä se kipsari tai ainakin hoitaa traumapuolen asioita, eli varsin harvoin noita lääkintävakseja olen nähnyt sisätautisia ronkkimassa. Toki poikkeuksiakin varmasti löytyy.

Riippuen sairaalasta, lääkintävaksi voi olla se yleinen nakkikone ja jokapaikanhöylä tai sitten ei.

Heh mä olen sitten poikkeus, kun molemmissa tiimeissä (Sis/ kir) olen aikoinaan vaksina pyörinyt. Toki oli velvollisuus olla avustamassa kipsisalongissa, jos kir vuorossa oleva sitä pyysi.

Potilaskuljetus oli taas kaikkien herkkua, eli myös Sh:t joutuivat kuljettamaan osastoille.

Poikamies voi olla idiootti tietämättään, ukkomies ei ikinä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Miksi nimitys lääkintävahtimestari?

Olisko silloin 70-luvun alussa tehty suora käännös ruotsinkielen medikalvaktmästare-sanasta..?
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä ea:ssa vaksit sis/kir tiimissä ja tekevät ihan samat hommat kuin sh:t paitsi tipan laitot ja lääkkeiden annot. Elvytyksissä vaksi ventiloi, intuboi, iskee ja painelee, sh lääkitsee, kirjaa ja painelee. Sairaanhoitajilla ei intubointi lupia yleisesti olekaan (paitsi mulla  ;D,mutta sekin vaksitaustalta... ;))

- Joka pierua pidättää, sillä on jotain vilppiä mielessä -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sairaanhoitajilla ei intubointi lupia yleisesti olekaan (paitsi mulla  :(,mutta sekin vaksitaustalta... ;D)

Hyvä niin, koska ei kyllä sairaanhoitajakoulussa mitään valmiuksia intubointiin saakaan. Kerran elämässäni olen intuboinut leikkuriharjoittelussa enkä TODELLAKAAN koe osaavani/haluavani tuota toimenpidettä vastuulleni. Olen kuullut, että anestesialääkäritkin, jotka intuboivat "työkseen", kokevat että se on yksi vaikeimmista toimenpiteistä heidän työssään. Vaatii jatkuvaa treeniä ja silti välillä menee heiltäkin metsään  :-
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Miksi nimitys lääkintävahtimestari?

Olisko silloin 70-luvun alussa tehty suora käännös ruotsinkielen medikalvaktmästare-sanasta..?

Eräällä tutulla murtui ranne ja oli mennyt päivystykseen niin oli säihkänyt kun oli sanottu että lääkintävahtimestari tulee vetämään käden paikoilleen kun kuulemma luuli, että pian sieltä tulee joku raavas "remonttireiska" repimään kättä kun hento henkilökunta ei jaksa  :( Onhan tuo tietysti asiaan perehtymättömälle hieman harhaanjohtavan kuuloinen ammattinimike.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onhan tuo tietysti asiaan perehtymättömälle hieman harhaanjohtavan kuuloinen ammattinimike.

Tai sitten bioanalyytikko - mun tyttö luuli pienempänä että ko ammatin harjoittaja tonkii komposteja... ::)
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eli vaksi saa intuboida muttei laittaa tippaa?  huh.gif

Loogistahan tuo, kyllä tipan laitto vaikeampaa on kuin intubointi.

Mutta tuosta nimityksen harhaanjohtavuudesta; kyllä meilläkin yks mummeli kyseli että onko täällä kovasti häiriköitä kun koko ajan kuulutellaan vahtimestaria saliin.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eli vaksi saa intuboida muttei laittaa tippaa?  huh.gif

Sh:t käy i.v.koulutuksen ja tentit työpaikallaan ja saa luvat, vaksien on aikanaan tarvinnut suorittaa ensin 10 exituksen intubointi + leikkaussaliharjottelut elävillä aikuisilla ja lapsilla. Ja suurimmalla osalla vakseista tietysti kenttäkokemusta perustasolla, jolloin myös i.v-luvat siellä. Sairaalan ovien sisä-ja ulkopuolella asiat eritavoin samoilla ihmisillä :-

Toki anestesia-/kokenut sisätautilääkärikin intuboi paikalle osuessaan, mutta harvoin lääkäri hetimiten paikalla on... On mua soitettu päivystyksestä tehollekin yöllä intuboimaan, kun anestesialääkäri ei ole päässyt paikalle... Se on musta varsin ihmeellistä ettei tehon hoitsuilla ole intubointilupia ;)

- Joka pierua pidättää, sillä on jotain vilppiä mielessä -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tossa ei o järjen häivääkään. Ihmiselle annetaan siis lupa intuboida, mutta sitten katsotaan ettei hän ole kykenevä laittamaan jotain perifeeristä kanyyliä. En todella ymmärrä tota logiikkaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tossa ei o järjen häivääkään. Ihmiselle annetaan siis lupa intuboida, mutta sitten katsotaan ettei hän ole kykenevä laittamaan jotain perifeeristä kanyyliä. En todella ymmärrä tota logiikkaa.

Äläs ny Osku. Onhan trachea paljon suurempi kuin perifeerinen laskimo, joten siihen on paljon helpompi osua.  ;)

No comments

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

On mua soitettu päivystyksestä tehollekin yöllä intuboimaan, kun anestesialääkäri ei ole päässyt paikalle...

Käytkö sä intuboimassa pelkästään elottomat vai nukutatko sä ne kanssa ja pistät konesäädöt kuntoon ja tarvittavat sedaatiot päälle?  ;)

Touhu kuulostaa kyllä niin hurjalta, että enpä ole vastaavaa pitkään aikaan kuullut. Mun henkilökohtainen toive on, että mä en koskaan tuohon sairaalaan potilaaksi päädy.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

On mua soitettu päivystyksestä tehollekin yöllä intuboimaan, kun anestesialääkäri ei ole päässyt paikalle...

Käytkö sä intuboimassa pelkästään elottomat vai nukutatko sä ne kanssa ja pistät konesäädöt kuntoon ja tarvittavat sedaatiot päälle?  ;)

Samaa mietin  :) Melko paksua...
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No siltä todella vaikuttaa. Missä tämmöstä lupapolitiikkaa noudatetaan?

Viesteistä vois päätellä jotain porin suuntaan...

Mielenkiintosita ja aika paksua tekstiä vaksin toimenkuvasta.. Itse en usko hetkeäkään tuohon

On mua soitettu päivystyksestä tehollekin yöllä intuboimaan, kun anestesialääkäri ei ole päässyt paikalle...

Käytkö sä intuboimassa pelkästään elottomat vai nukutatko sä ne kanssa ja pistät konesäädöt kuntoon ja tarvittavat sedaatiot päälle?  :-X

Touhu kuulostaa kyllä niin hurjalta, että enpä ole vastaavaa pitkään aikaan kuullut. Mun henkilökohtainen toive on, että mä en koskaan tuohon sairaalaan potilaaksi päädy.

Samoin...

Melko yleisenä tunneälyn määritelmänä voidaan pitää tiedon puutetta yhdistettynä kyvyttömyyteen ja siitä johtuvaan haluttomuuteen tehdä loogisia johtopäätöksiä.

Soveltuvin osin voidaan tunneälynä pitää myös sitä, että älyää anoppinsa hautajaisissa olla viheltelemättä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No juu, on se vaan niin. Ei vaksi saa edes i.m lääkitä meillä... Semmosta. Ja elottomia toki intoboidaan, samalla tavoin kuin vaksit/lähärit  perustasollakin.

- Joka pierua pidättää, sillä on jotain vilppiä mielessä -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No juu, on se vaan niin.

Mihin kysymykseen sä vastaat?

Vastasin vaan ihan meidän vaksin toimenkuvan paksuuteen ja uskomattomuuteen... Toimipaikka erot ilmeisen mahtavia ja "paksuja". Kun yksi meidän vaksi lähti Koks:iin töihin ja siinä monitoroitu potilas meni värinään niin tietenkin hän heti iski deffalla sähköä ja siitäkös siellä haloo nousi! Kuulemma vain lääkärit saavat siellä deffaa käyttää! ;D että tämmöstä.

- Joka pierua pidättää, sillä on jotain vilppiä mielessä -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Toimipaikka erot ilmeisen mahtavia ja "paksuja".

Johtuen ilmeisesti lääkintävahtimestareiden pienestä vaihtuvuudesta, korkeasta keski-iästä ja ehkä myös sukupuolijakaumasta, ovat lvm:t usein luoneet omanlaisensa, muista ammattiryhmistä poikkeavan vahvan toimenkuvan. Takavuosina jolloin osaaminen meni tutkintotodistusten edelle, nämä poikkeavat toimintamallit olivat varmasti paikallaan. Nykyään tällaiset tietysti tuntuvat auttamattoman vanhanaikaisilta ja jopa potilasturvallisuutta vaarantavilta ratkaisuilta...
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joo mutta siis nyt toimenkuva sanoo että on kykenevä intuboimaan ihmisen mutta ei laittamaan hänelle perifeeristä kanyyliä. Eihän siinä ole mitään jarkeä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...