Jump to content
MAINOS

Vastuun kantaja? Kuinka kauan jaksaa...


Hoitsu-06

Recommended Posts

Olen vajaan vuoden tehnyt sairaanhoitajan hommia yliopistollisessa sairaalassa. Välillä on alkanut tuntumaan raskaalta ainainen joustaminen ja vastuun kantaminen, kun henkilökuntaa ei ole riittävästi vuoroissa ja porukka epäpätevää, esim. opiskeljoita keikkalaisena tai valmiita sairaanhoitajia ilman iv-lupia etc. Työ on haastavaa todella ja hyviäkiä puolia on, mutta alkaa todella tökkimään kun töissä sattuu vähän väliä tilanteita, joissa vastuuta kannat yksin ja niitä juttuja kelailee vielä vapaallakin. Ja töihin mennessä on tunne, ettei tiedä mikä siellä odottaa.. Jo opiskeluaikana mietin mahdollisuutta alanvaihtoon, koska epäkohdat alalla ovat tiedossa, muttei asioille tehdä mitään...Nyt vaalien alla päättäjät lupailevat, muuten usko ennen kuin näen muutokset.. Eli en puhu nyt pelkästään palkasta, vaan työolosuhteista: ihmiset uupuvat, ovat sairaslomilla, sijaisia ei saada, pitää vaihtaa työvuoroja, joustaa joustamisen perään ja kantaa vastuuta työvuoroissa yksin.

Olin vastikään iltavuorossa kahden sh-opiskelijan kanssa. Osastolla 20 potilasta. Muuten menee hyvin, mutta jos tulee mitään ylimääräistä/akuuttia, ollaan kusessa. Kun on yksin vastuussa kaikista lääkkeistä, on kiire. Kun tulee akuuttitilanne, potilas saa kohtauksen tai elvytystilanne - olet yksin. Eihän opiskelijoilta toki voi odottaakkaan mitään kovin varmaa peliä.. PÄivystävät lääkärit kauhistelee vastuuta, kun kertoo olevan ainoa "valmis" sh työvuorossa. Saahan sitä kauhistella, muttei se paljon auta.. Kun esimiehelle antaa palautetta, todetaan: tiedäthän tilanteen, ettei ole työntekijöitä.. Ja sitten vielä esimiehet ihmittelevät, miksi ihmiset hakeutuvat muualle töihin?!..itsekin koko ajan hakemuksia täyttelen :( Realistina tosin tiedän, että paremmat olosuhteet voi mahdollisesti löytyä vain toiselta alalta..  ;D

Onko samankaltaisia kokemuksia? Mietinkin, kauankohan sitä jaksaa, vaikka on nuori ja plaaplaa. Ja mitä pitää sattua, että asiaan herätään? Minkälaisia hoitovirheitä jne. Toisaalta toivoisin, että jotakin konkrettista tapahtuisi, jotta asioihin herättäisiin. Hoitoalan ihmiset ovat kautta historian olleet liian joustavia, ja suostuneet kaikkeen! Mikään ei muutu, jos näin aina on.. Olenko ajatuksieni kanssa yksin?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 65
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Olen myös töissä yliopistosairaalassa ja kokemukset on samanlaiset kuin sinulla Hoitsu-06. Stressaa jatkuva kiire, resurssien alimitoitus, riittämätön perehdytys, puuttuvat työvälineet jne. Tuntuu, että johtavat tahot eivät edes halua tehdä ongelmille mitään, vaikka ne ongelmat tiedostavatkin. Meiltä lähtee koko ajan hoitajia muualle, mutta silti mitään parannuksia työoloihin ei tule. Itsekin katselen toisella silmällä muita hommia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kuulostaa uskomattomalta. Eikö 1sh/20 potilasta kohtaan ole lainvastaista?

Luulis muuten osastonhoitajaa tommonen kiinnostavan. Siis eikö mitään voi asialle tehdä?

kannattaa muuten tehä itelle vaikka semmonen stressi kortti,josta löytyy apu kun huomaa/tietää joutuvansa stressaavaan tilanteeseen.  sen voi sit kaivaa taskusta esille kun tuntuu siltä. mitä siihen kirjoittaa on jokaisen oma asia!

stressaavista tilanteista kannattaa ottaa aina kaikki hyöty itselle koska kun näin tekee niin pian ei stressaavia tilanteita eteen tule.

eli jos on tosi kiire osastolla  tai on liian vähän miehitystä ja joutuu vastuuseen niin silloin kannattaa keskittyä vain pelkkään sairaanhoitoa vaativaan työhön ja delegoida kaikki muu niille muille ja Jos tarvii sh apua niin luulis vastuussa olevalta ylihoitajalta sitä löytyvän tai naapuri osastolta.

ja jos tämmönen on joka päiväistä eikä asian eteen tehdä mitään niin ota selvää mistä asia kiikastaa ja tee asialle jotain. Jos se vaatii vanhojen luiden kolistelua niin kolistele. Mun pomon lempi lause ongelmaan on "mitä olet asian hyväksi tehnyt" ?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sama juttu täällä, joustaminen ja vajaalla miehityksellä tekeminen käy pitempään jatkuessaan työntekijöitten voimille. Välillä tuntuu että pomotkin alkavat tottua siihen, että aina vakihenkilökunta tekee tuplavuoroja tai sitten mennään liian vähällä miehityksellä kun paikkoja ei saada sulkuun. Pomot kyllä muistavat välillä kiittää joustamisesta ja jaksamisesta, mutta muulla tavoin (paitsi hälytysrahan merkeissä) se kiitos ei sitten näykään. Vedotaan myös siihen, että hienosti on pärjätty kun ollaan raskaita potilaita vajaalla työvoimalla hoidettu ja sen takia ei sitten enää tunnu panosta löytyvän edes minimihoitajavahvuuden palkkaamiseen. "Kun ennenkin on vajaalla hyvin pärjätty". Ei kovin kauaskantoista ajattelua -jo nyt on nähtävissä että sairaslomat ovat lisääntyneet ja pidentyneet kun ihmiset eivät jaksa..

Tunnistan myös tuon tilanteen, että kun osastolla on keikkalaisia ja opiskelijoita niin vakihenkilökunnalla se vastuu vaan kasvaa. Tunnutaan johdon taholta joskus liikaa luotettavan siihen, että hyvin menee jos mitään ylimääräistä hässäkkää ei satu. Silti siihen on akuuteissa paikoissa vaarallista alkaa luottamaan, potilasturvallisuuden pitäisi mennä prioriteettina säästöjen edelle. Vuorojen jälkeen usein sitten huokaistaan helpotuksesta kun mikään ei mennyt mönkään eikä mitään yllättävää sattunut...  :-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kuulostaa uskomattomalta. Eikö 1sh/20 potilasta kohtaan ole lainvastaista? 

Ei ole, onhan laitoksia jotka toimivat vallan ilman sairaanhoitajia. Oleellista on potilaiden kunto ja hoitajien lukumäärä/työvuoro suhteutettuna potilasmäärään.

Tuo 3 hoitajaa illassa 20 paikkaisella osastolla kuullostaa valitettavan tutulta; esim. terveyskeskusten 50 paikkaisella vuodeosastolla normivahvuus iltavuorossa kuullostaa olevan 5-6 hoitajaa (1-2 sh) 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä se vaan niin menee, että joissain paikoissa sitä sh on vastuussa yksin isosta alueesta. Mun työpaikalla yövuoro on joskus mielenkiintoinen, kun on ainoana sairaanhoitajana talossa ja vastaa omasta akuuttivuodeosastosta, viereisestä kroonikko osastosta ja vielä päivystyspolista. Kroonikko puolella on kaksi perushoitajaa yössä ja ainahan ei sinne ole tarvis mennä. Omalla osastolla on kaverina perushoitaja. Jos päivystyksessä sattuu olemaan kiirus, niin ei sitä paljon ehdi muualla itseään näyttää.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kuulostaa uskomattomalta. Eikö 1sh/20 potilasta kohtaan ole lainvastaista? 

Ei ole, onhan laitoksia jotka toimivat vallan ilman sairaanhoitajia. Oleellista on potilaiden kunto ja hoitajien lukumäärä/työvuoro suhteutettuna potilasmäärään.

Tuo 3 hoitajaa illassa 20 paikkaisella osastolla kuullostaa valitettavan tutulta; esim. terveyskeskusten 50 paikkaisella vuodeosastolla normivahvuus iltavuorossa kuullostaa olevan 5-6 hoitajaa (1-2 sh) 

niin joo tietysti. Viittasin tolla Nurse 06 mainitsemaan Yliopistosairaalan tasoon eli mulla aina ollu semmoinen käsitys että Yliopistosairaalassa on vain ne kaikkein sairaammat jolloin  1sh 20 potilasta kohtaan tuntuu isolta vastuulta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

niin joo tietysti. Viittasin tolla Nurse 06 mainitsemaan Yliopistosairaalan tasoon eli mulla aina ollu semmoinen käsitys että Yliopistosairaalassa on vain ne kaikkein sairaammat jolloin  1sh 20 potilasta kohtaan tuntuu isolta vastuulta.

Tuosta vastuusta vielä...

Toimenkuvat varmasti vaihtelevat jos osastolla on yksi kokenut valmis sairaanhoitaja ja kaksi sh-sijaista ja sekin on varmaa että työtä on hänellä enemmän kuin muilla hoitajilla. Mutta siitä en ole ihan varma onko hänellä todellista vastuuta mokan sattuessa yhtään enempää kuin muillakaan hoitajilla, sillä ainakin oikeuden päätökset tukevat sitä käsitystä että jokainen vastaa tekemisistään eikä kukaan ole "yksin vastuussa" toisen rivihoitajan tekemisistä.

Saattaa olla niin kuin sanotkin että tuntuu että vastuu on iso vaikka sitä ei oikeasti ole enempää kuin muillakaan hoitajilla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

niin joo tietysti. Viittasin tolla Nurse 06 mainitsemaan Yliopistosairaalan tasoon eli mulla aina ollu semmoinen käsitys että Yliopistosairaalassa on vain ne kaikkein sairaammat jolloin  1sh 20 potilasta kohtaan tuntuu isolta vastuulta.

Tuosta vastuusta vielä...

Toimenkuvat varmasti vaihtelevat jos osastolla on yksi kokenut valmis sairaanhoitaja ja kaksi sh-sijaista ja sekin on varmaa että työtä on hänellä enemmän kuin muilla hoitajilla. Mutta siitä en ole ihan varma onko hänellä todellista vastuuta mokan sattuessa yhtään enempää kuin muillakaan hoitajilla, sillä ainakin oikeuden päätökset tukevat sitä käsitystä että jokainen vastaa tekemisistään eikä kukaan ole "yksin vastuussa" toisen rivihoitajan tekemisistä.

Saattaa olla niin kuin sanotkin että tuntuu että vastuu on iso vaikka sitä ei oikeasti ole enempää kuin muillakaan hoitajilla.

Samaa mieltä. Jokainen vastaa tekemisistään ja luulisi jokaisen sh ymmärtävän milloin ei omat tiedot riitä ja millon toisen sh mielipide on tarpeen ja sillon pitää olla joku jolta sitä neuvoa saa. Ja jos ei sitä muilta osastoilta tai päivystävältä ylihoitajalta heru niin silloin on jossain vika!

Mitä tohon mokien välttämiseen/pelkäämiseen tulee niin kaikista helpointa on kartoittaa omassa työympäristössä ne alueet missä ne on kaikkiein todennäköisemmät (lääkkeet,etc) ja keskittyä tarkemmin niihin. Ja mitä tohon vastúussa yksin olemiseen tulee niin helpomalla pääsee kun kartoittaa potilas materiaalin heti vuoron alkaessa ja varmistaa että ne olennaiset sh tulee tehtyä kunnolla vuoron aikana ja kaiken muun voi delegoida!

Ja viimeiseksi neuvona niille jotka "kasaavat"paineita itselle mahdollisten kriisitilanteiden varalle niin voin henk.koht sanoa ettei kannata.

siis ajattelu tyyli" jos jotain sattuu" on pitemmän päälle haitaksi. On tietysti tärkeää ennaltaehkäistä tilanteita olemalla valppaana mutta kaikista parasta on keskittyä olennaiseen eli se mitä sun pitää tehdä sen vuoron aikana eikä se siihen mitä sun mahdollisesti pitää tehdä vuoron aikana jos asiat lähtee meneen mönkään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

On tietysti tärkeää ennaltaehkäistä tilanteita olemalla valppaana mutta kaikista parasta on keskittyä olennaiseen eli se mitä sun pitää tehdä sen vuoron aikana eikä se siihen mitä sun mahdollisesti pitää tehdä vuoron aikana jos asiat lähtee meneen mönkään.

Ja jos aivan tosissaan riepoo jokin työyhteisöön liittyvä asia (esim. henkilöstön määrä) johon ei ole itsellä valtuuksia puuttua, niin ei muuta kuin uhkakuvien sävyttämää kirjelmää ylemmille tahoille kirjoittelemaan. Mokan sattuessa voi sitten iloisesti vihellelen sanoa että mitäs minä sanoin... :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

On tietysti tärkeää ennaltaehkäistä tilanteita olemalla valppaana mutta kaikista parasta on keskittyä olennaiseen eli se mitä sun pitää tehdä sen vuoron aikana eikä se siihen mitä sun mahdollisesti pitää tehdä vuoron aikana jos asiat lähtee meneen mönkään.

Ja jos aivan tosissaan riepoo jokin työyhteisöön liittyvä asia (esim. henkilöstön määrä) johon ei ole itsellä valtuuksia puuttua, niin ei muuta kuin uhkakuvien sävyttämää kirjelmää ylemmille tahoille kirjoittelemaan. Mokan sattuessa voi sitten iloisesti vihellelen sanoa että mitäs minä sanoin... :)

jep. Mutta luulis että sairaalassa kuin sairaalassa on jokin systeemi mihin vaaratilanteet/läheltäpiti tilanteet kirjataan jonka kautta ne menee ylempien tahojen käsiteltäväksi ettei tarvi alkaa lähetteleen kirjeitä. Ja tällä keinolla vastuu siirtyy heille! Eli jos pomot tiesi asiasta ja eikä tehny mitään niin vastuu lankeaa heille!!

Siis miten voi mitata hoidon eri osa-alueita jos toistuvia vaaratilanteita/läheltä piti tilanteita ei raportoida ja niille ei tehdä mitään?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Toi potilasmäärä per yks sairaanhoitaja on yks suurimmista syistä miksi en halua enää vuodeosastotöihin palata. Nostan hattua kaikille jotka jaksavat sitä työmäärää niillä resursseilla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Toi potilasmäärä per yks sairaanhoitaja on yks suurimmista syistä miksi en halua enää vuodeosastotöihin palata. Nostan hattua kaikille jotka jaksavat sitä työmäärää niillä resursseilla.

Juuri näin.

Jokainen vastaa tekemisistään ja luulisi jokaisen sh ymmärtävän milloin ei omat tiedot riitä ja millon toisen sh mielipide on tarpeen ja sillon pitää olla joku jolta sitä neuvoa saa. Ja jos ei sitä muilta osastoilta tai päivystävältä ylihoitajalta heru niin silloin on jossain vika!

Mikä se tuo tuollainen on???

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

päivystävältä ylihoitajalta

Onko tällänen ihan oikeesti olemassa? Tai pitäisikö olla? En oo koskaan kullukkaan...

eikö tämmönen pitäs olla joka sairaalassa,luulisin?  siis se henkilö joka on aina paikalla ja jolla on vastuu koko sairaalan sairaanhoidollisista tehtävistä. voi olla että eri nimi kuin päivystävä ylihoitaja?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

päivystävältä ylihoitajalta

Onko tällänen ihan oikeesti olemassa? Tai pitäisikö olla? En oo koskaan kullukkaan...

eikö tämmönen pitäs olla joka sairaalassa,luulisin?  siis se henkilö joka on aina paikalla ja jolla on vastuu koko sairaalan sairaanhoidollisista tehtävistä.

Öhh... no en oo mäkään kyllä ikuna kuullutkaan!??
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

päivystävältä ylihoitajalta

Onko tällänen ihan oikeesti olemassa? Tai pitäisikö olla? En oo koskaan kullukkaan...

eikö tämmönen pitäs olla joka sairaalassa,luulisin?  siis se henkilö joka on aina paikalla ja jolla on vastuu koko sairaalan sairaanhoidollisista tehtävistä.

Öhh... no en oo mäkään kyllä ikuna kuullutkaan!??

Mä oon kuullut että tollanen on ollut joskus vuonna kivi ja keihäs  :)

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

päivystävältä ylihoitajalta

Onko tällänen ihan oikeesti olemassa? Tai pitäisikö olla? En oo koskaan kullukkaan...

eikö tämmönen pitäs olla joka sairaalassa,luulisin?  siis se henkilö joka on aina paikalla ja jolla on vastuu koko sairaalan sairaanhoidollisista tehtävistä.

Öhh... no en oo mäkään kyllä ikuna kuullutkaan!??

Mä oon kuullut että tollanen on ollut joskus vuonna kivi ja keihäs  :)

no voi hitsi. Luulin että päivystävä ylihoitaja on vielä olemassa oleva virka. eli mitä te teette jos te tarvitte toisen shn apua ja omalla osastolla ei ole kuin sinä?

sairaalathan on täynnä hierakiaa. sh vastaa tekemisistään mutta kyllä siellä aina joku "ylempi" on  vastuussa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tarkotattekste "yliyökköä"? mites muuten päivystysaikaan? Vaikka 16-21...?

jep eli tota tarkoitin. eikö "yliyökölle" voi aina soittaa jos tarvii apua tai neuvoa?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kuulostaa uskomattomalta. Eikö 1sh/20 potilasta kohtaan ole lainvastaista? 

Ei ole, onhan laitoksia jotka toimivat vallan ilman sairaanhoitajia. Oleellista on potilaiden kunto ja hoitajien lukumäärä/työvuoro suhteutettuna potilasmäärään.

Tuo 3 hoitajaa illassa 20 paikkaisella osastolla kuullostaa valitettavan tutulta; esim. terveyskeskusten 50 paikkaisella vuodeosastolla normivahvuus iltavuorossa kuullostaa olevan 5-6 hoitajaa (1-2 sh) 

niin joo tietysti. Viittasin tolla Nurse 06 mainitsemaan Yliopistosairaalan tasoon eli mulla aina ollu semmoinen käsitys että Yliopistosairaalassa on vain ne kaikkein sairaammat jolloin  1sh 20 potilasta kohtaan tuntuu isolta vastuulta.

Meillä (myöskin yliopistollisen keskussairaalan osasto) Valvoo sairaanhoitaja yksin. Virallisia potilaspaikkoja on 17, mutta todellisia 20 + ylipaikat. Eikä täällä ole edes perushoitajaa kaverina. Talossa ei myöskään ole päivystävää lääkäriä, eli jos hätä tulee soitamme takapäivystäjälle joka päivystää kotona ja harvoin vaivautuu paikan päälle tulemaan. Hätäapua sattaa sada toisen osaston hoitajalta, mutta eiväthän hekään kaikkeen repeä kun sielläkin 1sh ja 1 ph öisin ja potilasmäärä kaksinkertainen. Usein lähetetään potilas sitten lanssilla pääkallopaikalle lääkärin tutkittavaksi. Tätä kutsutaan meillä säästöiksi angry.png Olen todella useaan otteeseen pyytänyt/vaatinut tähän muutosta, mutta eipä mitään ole tapahtunut.

Sodassa, rakkaudessa ja yleisessä vitutuksessa kaikki on sallittua.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Student Midwife

Opiskelijana tuli tämän ketjun lukemisen jälkeen mieleen, että ei ihan heti tee mieli lähteä keikalle, jos vastassa on tällaiset fiilikset  8)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Opiskelijana tuli tämän ketjun lukemisen jälkeen mieleen, että ei ihan heti tee mieli lähteä keikalle, jos vastassa on tällaiset fiilikset  8)

Miksi? Meniköhän minulta jotain ohi? Pointtinahan tässä ei ole mitenkään ollut mollata opiskelijoita tai keikkalaisia, vaan todettiin niinkuin asiat on. Kun osastolla on muuta kuin kokenutta omaa väkeä niin sen kokeneen vakihenkilön harteilla se kuitenkin kokonaisvastuu painaa. "Vastuu" nyt on vähän väärä sana, tottakai jokainen hoitaja -opiskelijakin- vastaa itse hoitotyöstään. Mutta osastolla on muutakin toiminnan kannalta välttämätöntä kuin hoitotyö: mm. lääketilauksia-, ruoka- neste- vaate- jne. tilauksia, sisäänkirjauksia ja sen semmoista kaikkea osaston omaa sisäistä kommervenkkia joihin ei mm. oo pääsyä ilman tunnuksia koneelle. Tai jos on sähköinen kirjaamissysteemi niin ei vakihenkilöt saa antaa omilla tunnuksilla muitten kirjata. IV-luvat on yks juttu, niitä harvemmin keikkalaisilla on. Eli kun keikkalainen/opiskelija ei voi (eikä kukaan oletakkaan että voi!) ottaa täyttä "vastuuta" niin vakityyppien työmäärä kasvaa verrattuna siihen jos työparina olisi toinen vakityyppi. Tietysti voi miettiä sitä kuinka paljon keikkalaisesta on apua jos vaihtoehtona on tehdä ne samat työt ilman toista käsiparia! Mä itse olen tosi tyytyväinen että keikkalaisia vielä saadaan. Itse olen myöskin keikkaa heittänyt aikoinaan vuosia eri paikkoihin, joten näkökulma siihenkin puoleen on olemassa.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Heips!

Myös minä olen työssä yliopistosairaalan vuodeosastolla ja painin samojen ongelmien kanssa päivittäin. 24-paikkainen akuuttiosasto, osasto jaettu kahteen moduliin, joissa molemmissa siis 12 vuodepaikkkaa Lisäksi  potilaiden makuusijana ovat lääkäreiden kansliat ja käytävä iltaisin, öisin ja viikonloppuisin.

Ongelmana jatkuva kiire, ylityöt, sijaispula. Jos modulissa sinulla on vuorossa työkaverina esim iltaisin opiskelija, se tarkoittaa käytännössä sitä, että vastaat yksin koko modulin potilaista, myös päivystyksestä ja teholta siirretävistä, koska opiskelija ei saa olla potilaasta vastaava henkilö. Sitten kun siinä alkaa joku potilas voida huonosti, sinulla menee aika sen potilaan kanssa, ja kuka silloin vastaa muista potilaista sen ajan. Huonolla tuurilla sijainen on ensimmäistä kertaa osastolla töissä ja ei välttämättä hallitse vielä alkeitaakaan hoitotyöstä itsenäisesti. Nykyisin kun ei juuri ole vara valita sijaisista. Delegoippas siinä sitten...

Jos ja kun oh:lle, yh:lle, osaston lääkärille ja johtavalle lääkärille tuodaan esille epäkohdat ja huoli osaston tilanteesta ja hoitotyön laadusta, saadaan vastaukseksi että semmoista on kaikkialla muuallakin ja että priorisoikaa töitä! Mutta kun pyydetään kirjallista selontekoa siitä, mitä sh voi jättää potilaan hoidosta tekemättä, siihen ei tule vastausta. Oh levittelee käsiä, että minulla ei ole  mistä tarjota teille päteviä sijaisia. No sekin pitää siis olla sitten sairaanhoitajien vastuulla. Eikö silloin pidä laittaa luukut kiinni tai ainakin vähentää potilaspaikkoja jos ei ole ammattitaitoista henkilökuntaa toteuttamaan yliopistosairaalan tasoista hoitoa. Ylitöitä ei sasi tulla,mutta poiskaan ei töistä saa lähteä ennen kuin kaikki on kirjattu ja poistuneiden potilaiden hoitotyön yhteenvedot on kirjattu.

Lisäksi sijaisreservinä nykyisin ovat vapaapäivillä olevat hoitajat. Viikottain tehdään sellaisia vuoroja, et aamuvuorosta suoraan iltaan.

Lisäksi voisi kuvitella että yliopistosairaalan tasoisessa hoitopaikassa annetaan hoitajille työaikaa vastuualueensa kehittämistyölle. Vastuualueita kyllä mielellään jaetaan, muta kuinka ollakkaan, kehittämistyä ja uusie työntekijöiden perehdytys pitää tehdä työajan ulkopuolella. Kitos mutta ei kiitos enää.

Minä viisitoista vuotta vakituisena hoitajana toimineena nostakin nyt kytkintä täsät oravanpyörästä, heittäydyn freelanceriksi, koska työmarkkinathan ovat nyt sijaisten.  Minun tunnollisella luonteellani ei enää tätä härdelliä pyöritetä, elämässä on uutakin kuin epäkiitollinen työ, josta työnilo on ajat sitten kaikonnut. :-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Student Midwife

Sellainen tunne jäi tätä viestiketjua lukiessa, että opiskelija koetaan enemmän taakaksi kuin avuksi.

Itse opiskelijana sitä lukee viestejä eri tavalla. Kritiikki kaiketi kuitenkin on suunnattu ylemmille tahoille, jossa sallitaan se, että 2/3 hoitajista vuorossa on epäpäteviä. Olen kuitenkin kollegoilta kuullut, että opiskelijan tullessa keikalle, hänelle on suoraan todettu, että "kun sinustakaan ei mitään apua ole" ihan vaan sen vuoksi, kun ei pysty toteuttamaan itsenäisesti iv-lääkityksiä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...