Jump to content
MAINOS

Vastuun kantaja? Kuinka kauan jaksaa...


Hoitsu-06

Recommended Posts

Tuolla alussa oli että yksi sh /potilasta. Yliopistosairaalassa yöaikaan potilaita 30+, vuorossa yksi sairaanhoitaja ja yksi perushoitaja. Lääkkeitä menee koko ajan, antibiootteja huisit määrät. Koko ajan jotakin tapahtuu. ei puhettakaan mistään priorisoinnista, koska priorisoitavaa ei ole....

Sitten..lehdessä kuva ja juttua, jossa kaksi perushoitajaa vaatehuollossa. Sitä sitä riittää, Ja ruokahuoltoa ja mitä tahansa. Miksi ihmeessä hoitoalan koulutetut ammattilaiset viikkavat tyynyliinoja ja pyjamia näin ä aikoina, kun tarvittaisiin kaikki käsiparit potilastyöhön. Jopa sairaanhoitajat suihkuttavat potilaita, pukevat heitä ja petaavat vuoteita, täyttävät tarvikekaappeja, ja siivoavat varastoita, se on jopa merkitty joillekin vastuuaslueeksi! Yliopistosairaalassa!

Kylvettäjät takaisin, laitos- ja hoitoapulaisia takaisin, järkiperäistettävä töitä. Perushoitajilla on hyvä koulutus ja kun on vielä työkokemusta, enemmän hoidollisia vastuualueita heille ja sairaanhoitajat siihen työhön, mihin heidät on koulutettu. Kylvettäjät ja perushoitajat ovat aivan viisaita ihmisiä ja osaavat kertoa ja hakea apua, jos tarvetta ilmenee, esim. katsomaan haavoja ja ihottumia kylvetettäessä,  tai ihomuutoksia tai aivan mitä tahansa. Lääkkeidenjaon vuorokaudeksi voisi organisoida työvuorojärjestelyin, esim. yksi sh tulee iltavuoroon klo 12 ja hän jakaa kaikki lääkkeet tarjottimille puuttumatta mihinkään muuhun hoitotyöhön ennenkuin raportin jälkeen... Äshhh...puhisee...jalaton ja selätön.....

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 65
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Joskus olen itsekin ajatellut että voisi järkiperäistää työnjakoa. Miksi sh:n pitäisi aina revetä joka paikkaan ja tehtävään jotka voisivat muutkin hoitaa. Tuntuu hullulta että sh:n pitää olla suihkuttamassa, jakamassa ruokaa, hoitamassa varastotilauksia yms jos olisi tuhat muutakin hommaa joita voi kyseisessä paikassa tehdä vain sh. Parhaassa tapauksessa voi olla että laitosapulaiset istuu odottamassa kun hoitsut kerää tiskejä ja siivoaa ja samaan aikaan potilaat vaatii myös huomiota.. Joustoa tarvitaan kaikilta kyllä, mutta tuntuu että tässä maassa on joustettu vähän liikaakin ja nyt rupeaa elastisuus olemaan jo niin tiukalla et pian katkeaa.  angry.png

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Minx kirjoitit todella osuvasti, sama fiilis täälläkin. Tosin työvuosia alkaa olla jo sen verran, että täysin uudelle alalle lähtö tuntuu sekin pirun rasittavalta - ainakin rahapuolella ::) Olen itsekseni miettinyt, kuinkahan moni meistä on koipi lähtökuopassa odottelemassa, mitä tulevaisuus tuo/ei tuo? Työn ilo on hävinnyt lähes kokonaan, tuntuu välillä, että tekis mieli kirota ja huutaa ihan syyttömillekin. Töihin lähteminen tuntuu raskaalta ja motivaatio on ihan pohjassa.

Mulla on nyt sellainen visio tästä nykytilanteesta, että mehän ei oikeesti tulla saamaan yhtään mitään, ja jos nyt sitten "tytöt kiukuttelee" ja alkaa lakkoileen, ei saada senkään vertaa. MUTTA, nyt jos meidät oikeesti poljetaan, on varmasti monia, jotka suuntaavat nokkansa kohti parempia metsästysmaita ja eroavat sekä liitosta että työstään. Melkein toivon, että nuo Tehyn naiset, niin hyvää työtä kuin tekevätkin, eivät ottaisi lakkoasetta käyttöön. Tai sitten se pitäis tosiaan olla valtakunnallinen ulosmarssi ja kunnon työstäkieltäytyminen seuraamuksista huolimatta. Ymmärrän kyllä, että joissain paikoissa se ei käy, mutta useimmissa kyllä. Mä luulen, että suuren yleisön sympatiat alkaa olla melko heikot viimeaikaisten juttujen perusteella. Vaikuttaa siltä, että hoitohenkilöstö myrkyttää ja tainnuttaa jokaisen, joka eteen sattuu :D ja vaativat vielä parempaa palkkaa kuin korkeakoulutettu väki.... vaikkei se oliskaan ihan noin.

Onko muilla millaisia aatoksia?

"Minä väsytän itseni työssä jota siksi teen, että pimeän hetkellä äänet niin on sanoneet..."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niin, ja sitten vielä yksi asia, joka on minua mietityttänyt: Vastuualueet. Porukkaa yritetään sitouttaa työpaikkaan antamalla erilaisia vastuutehtäviä ja koulutuspäiviä sinne, tänne. Tämä on ihan hyvä, mutta onko minussa jokin vika, kun en millään haluaisi/jaksaisi haalia vastuualueita tai vetovastuuta työyhteisössä normaalityön lisäksi, samalla palkalla ja samoilla tunneilla? Suorastaan tekis mieli sanoa, että no thanks, tee kuule ihan itte vaan >:D. (Mutta kilttinä tyttönä niiaan ja niksautan keräten nipun aiheeseen liittyviä aanelosia..)

"Minä väsytän itseni työssä jota siksi teen, että pimeän hetkellä äänet niin on sanoneet..."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Samaa mieltä Muikku66 kanssa, sitouttamisen pitäisi olla muuta kuin työmäärän lisäämistä jo olemassa olevan päälle. Tuntuu kun saat hommasi hoidettua, niin jo nakki napsahtaa toiselta suuntalta. "Sä kun olet niiiin taitava näiden tietokoneiden kanssa, niin etkös sä rupeais meidän Pegasos; effega; opera(korvaa millä haluat)"vastaavaksi...no heh  "tämähän melkein liittyy siihen sinun toiseen vastuualueesi, mikäs se nyt olikaan???" Ole siinä nyt sitoutunut ja motivoitunut. Eri jos olisi aikaa hoitaa kaikki hommat jotka riippuvat laahuksena perässä, mutta kun tietää oman rajallisuutensa ja huom. MULLE ON OLLUT TÄRKEINTÄ HOITAA POTILAAT, ennen muita ei ehkä niin tärkeitä töitä. Se pahvilaatikko jaksaa odottaa postihuoneessa vielä huomiseenkin jos mä en tänään ehdi... >:D Meillä näet tilaaja purkaa kaappiin omat tavaransa...

Kenen joukoissa seisot, kenen lippua kannat? Ei synny rakkautta ilman oikeutta. Ei synny oikeutta ilman taistelua, ei taistelua ilman yhteistä rintamaa

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä olen sitä mieltä, että noita vastuualueita aletaan hoitaan sit jos työnantaja järjestää siihen aikaa IRTI potilastyöstä

Mulla on oman vastuualueen hoitoon noin kolme työpäivää kuukaudessa. Jos on sairaustapauksia tai muuta häslinkiä, minut sitten tietenkin määrätään potilastyöhön niistä hommista. Pomo/vastaava sitten pahoittelee aina kovasti kuinka näin joutuu tekemään, mutta minä olen aina sanonut että mulle se on yks lysti mitä mä täällä teen - teen mitä käsketään - ja sitten se toinen homma jää tekemättä, eikä minulla siitä ole mitään omantunnontuskia.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä ei ole varsinaisesti järjestettyä aikaa vastuualueiden hoitoon, kukin hoitaa miten parhaimaks näkee...tarkoittaa yliaikoi, ruokatuntei, vasemmalla kädellä hoidettuja vastuuualuieta (kts itseäni)...jaa aahaa taas rupes ahdistaan...

Kenen joukoissa seisot, kenen lippua kannat? Ei synny rakkautta ilman oikeutta. Ei synny oikeutta ilman taistelua, ei taistelua ilman yhteistä rintamaa

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä olen sitä mieltä, että noita vastuualueita aletaan hoitaan sit jos työnantaja järjestää siihen aikaa IRTI potilastyöstä

Ja nimenomaan työaikaa. Tiedän lukuisia hoitajia jotka raahaa mapit ja muut meisselit kotiin ja tekee niitä siellä, vapaa-ajallaan. Ja sitä tapahtuu paljon.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä olen sitä mieltä, että noita vastuualueita aletaan hoitaan sit jos työnantaja järjestää siihen aikaa IRTI potilastyöstä

Ja nimenomaan työaikaa. Tiedän lukuisia hoitajia jotka raahaa mapit ja muut meisselit kotiin ja tekee niitä siellä, vapaa-ajallaan. Ja sitä tapahtuu paljon.

Ei mulla tullut mieleenkään että työajan ulkopuolella teetettäis  ;D Onneks ei meidän työpaikalla oo viel tohon kukaan sortunut...
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei mulla tullut mieleenkään että työajan ulkopuolella teetettäis  ;D

Juu en mä sua tarkottanutkaan. Oikeesti, mun edellinen oh anto porukoille kotitehtäviäkin liittyen vastuualueisiin, kehitysprojekteihin yms. Jostain syystä ei tullu mulle tarjoamaan...
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No kyllä voi hoitajat kattoo peiliin ja miettiä, että kuka on urpo, jos tuommoiseen pelleilyyn mennään mukaan. Vai että kotitehtäviä..  ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No kyllä voi hoitajat kattoo peiliin ja miettiä, että kuka on urpo, jos tuommoiseen pelleilyyn mennään mukaan. Vai että kotitehtäviä..  ;D

Kyllä ja tämä tarina on tosi 2000 luvun suomesta.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No kyllä voi hoitajat kattoo peiliin ja miettiä, että kuka on urpo, jos tuommoiseen pelleilyyn mennään mukaan. Vai että kotitehtäviä..  ;D

Kyllä ja tämä tarina on tosi 2000 luvun suomesta.

Saiks tehtävien tekemättä jättämisestä muistutuksen vai jälki-istuntoa?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Saiks tehtävien tekemättä jättämisestä muistutuksen vai jälki-istuntoa?

Hehhe, en tiiä kun taisivat aina tehä hommansa kiltisti.

Ihan oikeesti, se on tosi yleistä että ihmiset raahaa töitä kotiin. Valmistellaan osastotunteja, koulutuksia jne jne. Yleensä he tekevät sen ihan vapaaehtoisesti, kenenkään pyytämättä. Itse en tee mitään työhommia himassa jos siihen ei tunteja anneta. Jos ei anneta ja normaalin työn ohessa sitä ei ehi tekemään, se jää tekemättä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Saiks tehtävien tekemättä jättämisestä muistutuksen vai jälki-istuntoa?

Hehhe, en tiiä kun taisivat aina tehä hommansa kiltisti.

Ihan oikeesti, se on tosi yleistä että ihmiset raahaa töitä kotiin. Valmistellaan osastotunteja, koulutuksia jne jne. Yleensä he tekevät sen ihan vapaaehtoisesti, kenenkään pyytämättä. Itse en tee mitään työhommia himassa jos siihen ei tunteja anneta. Jos ei anneta ja normaalin työn ohessa sitä ei ehi tekemään, se jää tekemättä.

jep,minäkin kasasin just ensihoitokansion.en saanu ylimäärästä,enkä tajunnu pyytää.osastotunnit jää pitämättä kyllä kun vaihdan kaupunkia.

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...