Jump to content
MAINOS

vanhustenhoito laitoksissa


Vieras: niemau-k

Recommended Posts

huh.gif


Mitä mieltä olette..olen hoitaja vanhainkodill missä on terv.keskuksen vuodeosasto paikkoja myös,meillä on lähes joka toinen "hoitaja"vailla mitään koulutusta,he tekevät lähes .kaikkea mitä ns- koulun käynnyt hoitaja tekee..lääkkeet..yms.vastuu..kuka sen ottaa..mitä meillä koulutetuilla hoitajilla tekee..kun koulutomattomat "osaa kaiken..jokin ns.hoitaja

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Ei meillä ainakaan kouluttamattomat saa lääkkeisiin koskea, muuta kuin siten että koulutettu antaa ne sille ja sitten se vie ne asiakkaalle. Mun mielestä työnantajat ei sais säästää sillä tavoin, että kouluttamattomia pidetään puoli ilmaiseksi töissä. Kyllä koulutetuille pitäis antaa nekin paikat, mutta se tämä säästöpolitiikka sanelee tässäkin asiassa. Joku kouluttamaton työllistämistukilainen tulee työnantajalle halvemmaks kuin koulutettu. Ja kun oot sen kouluttamattoman kanssa yksin vuorossa, niin saat tehdä lähes kaiken itte, kun ei ne välttämättä hallitse asioita. kyllä hyviäkin kouluttamattomia on, ja niitten kannattais mennä koulunpenkille.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä en usko että kukaan pystyy tekemään yhtään mitään jos tieto taito ei siihen riitä, eikä varsinkaan silloin voi ottaaa vastuuta mistään. Itellä tässä se tilanne että olen menossa hoito-alalle ohjaavalle kurssille (40pvä) ja siinä työharjoittelua 4 viikkoa vanhuspuolella. Kesän toivon saavani tehdä jotain hommia alalla, pakko saada työkokemusta että saan syksyllä varsinaisen opiskelupaikan tutkinto tavoitteiseen koulutukseen. Mulla tää kuuluu "koulutushohjelmaan" mutta kyllä se vähän hirvittää kun päivääkään en ole alalla töitä tehnyt että miten se harjoittelu menee. Eikä siis omatoimisen opiskelun lisäksi oo tullut alaa varsinaisesti opiskeltua. En tiedä niistä muista kouluttautumattomista, mutta itse olen hakenut 3 työkkärin lähihoitajakoulutukseen enkä niihin päässyt koska minulla ei ole alalta työkokemusta. Nyt siis haen kokemusta ja sitten kouluun. Mielummin tekisin edes osittain toisinpäin, ensin koulua ja sitten harjoitteluun vaan kun tähän ei anneta mahdollisuutta!  :)

Mitenkäs teillä sitten laatuvaatimukset täyttyy? Mä luin yhdestä demetiapotilaiden hoitotyökirjasta 12 kohdan potilaiden oikeuksista, viimeinen kohta, 12. jokaisella dementoituvalla on oikeus hoitoon, jota toteuttaa ammattitaitoinen, dementoituvan ihmisen hoitoon perehtynyt henkilökunta.

Tuohon väitteeni perustaen, mun mielestä ei ole potilaiden/asiakkaiden hoito ei ole tarpeeksi laadukasta jos henkilökunnan ammattitaito on heikkoa. Niin kauanhan se varmaan on ookoo ennen kuin joku tekee kantelun tms. tai sattuu potilasvahinko ja vastuu on ollut kouluttamattomalla, ketäs sormi sitten seuraavaksi osoittaa? Johtoa? Työllistämisohjelmaa? Ei sais antaa kouluttamattomille liian vastuullisia tehtäviä ilman että joku kävelee perässä (ja kellä siihen on aikaa). Mun mielestä.

nimim. saispa nopsaa tutkinnon  :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lääkkeisiin liittyen on olemassa stm opas (Turvallinen lääkehoito opas), joissa määritellään tarkkaan,mitä ja kuka saa lääkkeiden kanssa touhuta. Siihen kyllä kannattaa tutustua.

http://www.stm.fi/Resource.phx/publishing/documents/6044/index.htx

Itse olen ottanut sen linjan, että jos on "luvaton" työparina, teen mieluummin kaiken itse, koska minun vastuullanihan lääkkeet silloin ovat. Esimerkiksi olen sanonyt sille työparille (opiskelija, joka ei ole koulussa vielä yhtään lääkehoitoa opiskellut), että se insuliinin pistäminen ei hänelle kuulu. Tämä on nyt ihan muitelua, mutta sellanenkin on sattunut, että lh antoi lääkkeet kouluttamattomalle joka vei ne väärälle potilaalle ja vika katsottiin olleen tässä lh:ssa. Eli sillä jonka vastuulla lääkehoito oli. Itse ainakin keskustelisin esimiehen kanssa lääkehoidon turvallisuudesta, jos tilanne on se, että "luvattomat" lääkkeitä käsittelevät, haluaisin turvata paitsi potilaiden turvallisuuden myös omani. Yleistähän tämä vanhus puolella on, ei sillä, mutta toivoisin vastuuntuntoa kaikille osapuolille, eli kieltäytyäkin voi, ja on parempikin, jos lupa-asiat ei ole selvillä tai taidot ei riitä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kertoo työnantajienkin tietämättömyydestä se, että jos palkataan paljon kouluttamattomia. Ei siis ymmärretä kuinka paljon tietoa tosiaan tarvitaan vanhustenhoitotyössä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pahoin pelkään, ettei kyse ole työnantajien tietämättömyydestä, vaan tarpeesta teettää sama työ pienemmällä palkalla. Ja jos vielä määräaikaisena saa kouluttamatonta, mutta työkokemusta omaavaa henkilöä pitää, se on kulkaas lottovoitto. Eikä kaikissa paikoissa ole edes niitä koulutettuja mitä pyytää. Ja eikös olekin kätevää, että ainoa koulutettu hoitsu ottaa vastuun, jos käytäntö työpaikalla on se, että osastoavustaja jakaa lääkkeen väärin.... ?

Maariia maltan tuskin odottaa että valmistut lähihoitajaksi ja tulet työkaveriksi, sillä motivaatiota sinulta ei ainakaan puutu, kun jaksat tehdä töitä koulutukseen pääsemiseksi.

- Jännittää, sanoi mummo, kun kahvimerkkiä vaihtoi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kiitos teille kannanotoista , minulla on itsellänikin tuo kys.opas..Olin viime vuonna superin koulutuspäivillä helsingissä,siellä tutustuin tähän oppaaseen Työpaikallani olen "yrittänyt " vaikuttaa asiaan ,mutta huonolla menestyksellä,nämä kouluttomattomat ovat niin itsevarmoja ja meidän vastaavan sh. suosiossa..joku heistä on ollut jo vuosia sijainen..vaikkakin epäpätevä,mutta itse sanovat että kyllä työ tekijänsä opettaa..ja onhan se toki näinkin ::)olen ollut välillä ns."ilkeä" >:D ja ottanut vaikkapa aamulääkkeet omaan hoivaani niin leiman olen saanut otsaani:mikä tuo luulee olevansa :o..tässä on varmaan kateellisuuskin suurena tekijänä

Mitään fakta-tietoa minun on turhaan puhua..he  :) ja asia jää siihen..jotta pakko todeta et:antaa asian olla..ja paras pysyä vaan omassa lestissään

Lääkkeisiin liittyen on olemassa stm opas (Turvallinen lääkehoito opas), joissa määritellään tarkkaan,mitä ja kuka saa lääkkeiden kanssa touhuta. Siihen kyllä kannattaa tutustua.

http://www.stm.fi/Resource.phx/publishing/documents/6044/index.htx

Itse olen ottanut sen linjan, että jos on "luvaton" työparina, teen mieluummin kaiken itse, koska minun vastuullanihan lääkkeet silloin ovat. Esimerkiksi olen sanonyt sille työparille (opiskelija, joka ei ole koulussa vielä yhtään lääkehoitoa opiskellut), että se insuliinin pistäminen ei hänelle kuulu. Tämä on nyt ihan muitelua, mutta sellanenkin on sattunut, että lh antoi lääkkeet kouluttamattomalle joka vei ne väärälle potilaalle ja vika katsottiin olleen tässä lh:ssa. Eli sillä jonka vastuulla lääkehoito oli. Itse ainakin keskustelisin esimiehen kanssa lääkehoidon turvallisuudesta, jos tilanne on se, että "luvattomat" lääkkeitä käsittelevät, haluaisin turvata paitsi potilaiden turvallisuuden myös omani. Yleistähän tämä vanhus puolella on, ei sillä, mutta toivoisin vastuuntuntoa kaikille osapuolille, eli kieltäytyäkin voi, ja on parempikin, jos lupa-asiat ei ole selvillä tai taidot ei riitä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

meillä ei kouluttamattomia ole töissä (ehkä sekin aika tulee) ja lääkehoidon suorittaa yleensä vuorossa oleva sh tai joissain tapauksissa lh/ph. Muutamia i.v luvattomia sairaanhoitajia on, mutta heillekkin koulutus keväällä tulossa. Kutenkin viereisessä vanhainkodissa kuulemma on paljon kouluttamatonta henkilökuntaa ja omaiset ovat tästä olleet ihmeissään ja kovin huolissaankin osa.  :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kouluttamattomia ei meilläkään töissä ole. Lääkehoito on vastaavan sh:n kontolla. Uudessa osastokohtaisessa lääkehoidon suunnitelmassa on tarkkaan määritelty mitä lääkkeitä voi sh antaa ilman lääkärin lupaa ja mitä voi ph/lh antaa ilman lupaa.

Käsittääkseni se on ihan valtakunnan tasolla määritelty kuka voi lääkkeitä jakaa/antaa ja millainen koulutus on kyseiseen hommaan oltava.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Käsittääkseni se on ihan valtakunnan tasolla määritelty kuka voi lääkkeitä jakaa/antaa ja millainen koulutus on kyseiseen hommaan oltava.

STM:n ohjeistus on, mutta lainvoimaa sillä ei vielä (valitettavasti) ole. Vaikka ohjeistus on ollut jo vuoden voimassa niin ihan perusjutut mättää laitoksissa; esim. kylvettäjät, laitosapulaiset ja kouluttamattomat pelaavat lääkkeiden kanssa, eikä sairaalan johto koe sitä ongelmaksi vaikka informoitu on. Paljon olis kirveellä töitä...
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Käsittääkseni se on ihan valtakunnan tasolla määritelty kuka voi lääkkeitä jakaa/antaa ja millainen koulutus on kyseiseen hommaan oltava.

STM:n ohjeistus on, mutta lainvoimaa sillä ei vielä (valitettavasti) ole. Vaikka ohjeistus on ollut jo vuoden voimassa niin ihan perusjutut mättää laitoksissa; esim. kylvettäjät, laitosapulaiset ja kouluttamattomat pelaavat lääkkeiden kanssa, eikä sairaalan johto koe sitä ongelmaksi vaikka informoitu on. Paljon olis kirveellä töitä...

Niinkö se olikin :-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

STM:n ohjeistus on, mutta lainvoimaa sillä ei vielä (valitettavasti) ole. Vaikka ohjeistus on ollut jo vuoden voimassa niin ihan perusjutut mättää laitoksissa; esim. kylvettäjät, laitosapulaiset ja kouluttamattomat pelaavat lääkkeiden kanssa, eikä sairaalan johto koe sitä ongelmaksi vaikka informoitu on. Paljon olis kirveellä töitä...

Miten Suomessa toimii tämä lääkkeidenjakoluvan saanti. Siis onko joku henkilökohtaisesti vastuussa että talon kylvettäjällä on tarpeeksi tuntemusta lääkkeistä näitä jakaekseen? Saako sen  jonkun kirjallisen tehtävän jälkeen? Ja nyt en tarkoita i.v:tä vaan ihan tavallisesti valmiiksi jaetusta dosetista potilaalle. Oletan nyt että talon kylvettäjä ei kuitenkaan saa lääkekaapin avainta vastuulleen ja jaa suoraan sieltä lääkelistan mukaan...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Käsittääkseni se on ihan valtakunnan tasolla määritelty kuka voi lääkkeitä jakaa/antaa ja millainen koulutus on kyseiseen hommaan oltava.

En voi täl minun "maalaisjärjelläni"ymmärtää miksi on tehty tälläinen oheistus ..kun sitä ei voida edes noudattaa ::)

ja koska voidaan..tällä menolla ei varmaan koskaan huh.gif

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Käsittääkseni se on ihan valtakunnan tasolla määritelty kuka voi lääkkeitä jakaa/antaa ja millainen koulutus on kyseiseen hommaan oltava.

En voi täl minun "maalaisjärjelläni"ymmärtää miksi on tehty tälläinen oheistus ..kun sitä ei voida edes noudattaa ;)

ja koska voidaan..tällä menolla ei varmaan koskaan huh.gif

Minä en kyllä haluaisi työskennellä paikassa jossa jokaisella taatelintallaajalla on pääsy lääkkeisiin ja jokainen voi antaa niitä potilaille. Hyvänen aika, kuka loppujen lopuksi valvoo mitä lääkkeitä potilas saa??

Suosituksien noudattaminen on mielestäni jo oman selustan turvaamista.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aina näitä päteviä kouluttamattomia jostain löytyy...joskus kadulta suoraan, jopa entisiä pultsareita..päälukua voi olla hyvinkin töissä, ammattitaidosta viis. Onhan oikein halpatyövoimaa , kuka vastaa virheistä kun niitä kumminkin sattuu?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

kuka vastaa virheistä kun niitä kumminkin sattuu?

Jos hoitoalan koulutus niin jokainen vastaa itse tekemisistään, jos taas ei koulutusta niin esimies/esimiehet vastaavat.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minä en kyllä haluaisi työskennellä paikassa jossa jokaisella taatelintallaajalla on pääsy lääkkeisiin ja jokainen voi antaa niitä potilaille. 

Se on kuitenkin tulevaisuutta! Toivottavasti tulee edes niitä taatelin tallaajia - voihan se olla ettei meillä ole v.2020 heitäkään. No, ehkä se onkin parempi elää loppuelämänsä kokonaan ilman lääkkeitä kuin väärien lääkkeiden vuoksi jatkuvasti "lääkemyrkytettynä".  :)

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sitten varmaan heräävät miettimään tarkemmin asiaa kun jotain sattuu. Siinä sitten mietitään kuka on vastuussa jne. Kaikkia asioita ei kyllä ihan tekemällä opi. Lääkeasioissa tarvitaan kyllä tietoakin ja varsinkin tietoa haittavaikutuksista ja oikeasta antotavasta. Ikävä että työnantaja ei ymmärrä tätä asiaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei varmaan edes tule tietoon kaikki lääkkeitten kanssa sattuneet virheet, väärälle potilaalle lääkkeet tai virhe lääkkeenjaossa.  jos huomataan, sumplitaan parhaan ymmärryksen mukaan. ja kerrankos jos toisenkin lattialta löytyy pillerit, joiden olis tarkoitus olla potilaan mahalaukussa eikä lattialla luuttuun menossa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pakko kertoa..meillä kun jaetaan lääkkeet yövuoron aikana...niin siel oli valvomassa perushoitaja ja kouluttamaton sijainen..niin p.hoitaja jakoi puolet lääkkeistä ja tämä sijainen toisen puolen..jot näin meil..taasen.. ;D

En osaa sanoa et miksi näin..tämä sijainen on ollut n.10-vuotta töissä sijaisena meillä..et työkokemusta löytyy..työ opettaa ::)tekijänsä..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Meillä saman talon sisällä on eri säännöt. Sairaalassa ja hoivalla ei kouluttamattomat saa koskea lääkkeisiin, mutta palveluasunnoilla saa kaikki tehdä kaikkea. Tuntuu vähän eriarvoiselta hoidettavia kohtaan..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No nii, olen ollut harjoittelussa 3 viikkoa, meidän yksikössä ei kyllä ihan kuka vaan niitä lääkkeitä jakele dosetteihin, harjoittelijana olen kyllä vienyt sitten minulle käteen ojennetut lääkekupit asukkaalle ja valvonut että lääkkeet otetaan ja antanut ne jos ei itse pysty ottamaan. Meidän yksikössä on tosi hienosti tuo lääkkeen jako järjestetty, eipä sinne kaapille ihan kellä vaan avaimia olekaan. Muutoin olen todennut että aika paljonkin on kouluttamatonta porukkaa. Osa ollut talossa 10 vuottakin, mutta koulutusta ei silti ole, osa saanut vakipaikankin  :- Jonkin verran ärsytti alkuun se että kun ensimmäisiä päiviä olin töissä niin korvasin yhden työntekijän, siis joo, hienoa asiassa oli se että pääsin heti työhön kiinni, mutta ei se must oo ihan oikein että vein ikään kuin yhden palkkalaisen "tunnit", osa ymmärsi hienosti sen että multa ei voi odottaa mitään kun ei ollut kokemuksen sanelemaa taitoa ja välillä sitten taas tuntui että kun oli kouluttamattoman parina (joka ollut talossa vuosia) ja kysyin jotain ei mua osattukkaan ohjata ihan niin syvällisesti. Ja tosiaan, koko tämän 4 viikkoa olen parina ja paikkaan yhtä työntekijää. Olen kyllä saanut kehuja siitä että olen oma-aloitteinen ja asenne on hyvä ja kohtaan vanhukset kunnioituksella ja ymmärrän että hoitotyö on muutakin kuin syöttöä ja kuivittamista.. Pari kertaa olen todennut kun ruokailun ja astioiden keräyksen jälkeen käynyt vanhuksen huoneessa ja nähnyt mummon tai papan suunpielet mustikkasopassa että..  -hoidontaso tosi korkeella?

Eipä ne tuollaset "pikkujutut" tunnu kovin tärkeiltä tehtäviltä, mutta ne kuitenkin on sitä itseenä.

Toivon totisesti että saisin kesällä vielä hoitotyötä tehdä kouluttamattomana -mutta olisi ihan kiva jos työparit olisi koulutettuja  8) Entistä enempi tämä työharjoittelu on näyttänyt ainakin minulle, miten tärkeää koulutus on. Tietysti jos jollekin riittää "kuivitus ja syöttö " eikä kiinnosta sen enempiä mikä kulloisellakin yksilöllä on takana siinä toimintakyvyn vajavuuden aiheuttajana niin kai se on ookoo..?  -en ymmärrä.

Ainakin olen saanut käytännössä todeta että haluan entistä enemmän alaa lähteä opiskelemaan.

Mun mielestä paremminkin meillä voisi sitä hoitotyötä toteuttaa, mutta, se aika..? Olen järkyttynyt siitä että ei ole aikaa? Niin surullista mutta niin totta. Annan kyllä joka minuutin joka minulta liikenee jotta vanhukselle jäisi hyvä mieli kohtaamisesta.. dementoituneiden kanssa tulee välillä ihan paha olo kun ei voi joka kerta jäädä jutuille  *nolona*

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...