Jump to content
MAINOS

Riittääkö suullinen lupaus?


Teresa

Recommended Posts

Soitin vanhainkodin, jossa suoritin HOHU:n työharjoittelun esimiehelle ja kysyin kesätöitä. Hän lupasi minulle kesätöitä, mutta työsopimus kirjoitetaan kuulemma vasta maalis-huhtikuussa. Nythän on kesätöiden hakuaika päällä ja viimeistään helmikuussa pitäisi olla lähetettynä hakupaperit. Kannattaako minun siis luottaa suulliseen lupaukseen kesätöistä vai kannattaako lähettää hakemuksia muihinkin paikkoihin?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Kannattaako minun siis luottaa suulliseen lupaukseen kesätöistä vai kannattaako lähettää hakemuksia muihinkin paikkoihin?

Mun kaikki sijaisuudet on alkanu suullisella lupauksella, työsopimuksen oon allekirjottanu vasta ko oon ollu jo muutamia vuoroja k.o paikassa. Ongelmia ei mulla ole esiintyny.

I'm selfish, impatient and little insecure. I make mistakes, i'm out of control and at times hard to handle, but if you can't handle me at my worst, then you sure as hell don't deserve me at my best.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei kannata luottaa suullisiin lupauksiin. Kaikki kannattaa pyytää kirjallisena, silloin niillä lupauksilla on edes jotain arvoa.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Soitin vanhainkodin, jossa suoritin HOHU:n työharjoittelun esimiehelle ja kysyin kesätöitä. Hän lupasi minulle kesätöitä, mutta työsopimus kirjoitetaan kuulemma vasta maalis-huhtikuussa. Nythän on kesätöiden hakuaika päällä ja viimeistään helmikuussa pitäisi olla lähetettynä hakupaperit. Kannattaako minun siis luottaa suulliseen lupaukseen kesätöistä vai kannattaako lähettää hakemuksia muihinkin paikkoihin?

Kuten joku viisas jossain toisessa ketjussa on neuvonut: Pyydä sähköpostilla työnantajalta jotain tietoja kesätöistäsi, jolloin sinulla on jotain kirjallista, jos näyttää siltä että homma menee reisille.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eikä varsinkaan missään nimessä kannata tehdä minuuttiakaan töitä, jos ei ole kirjallista työsopimusta!

Keikkalaisena teen jatkuvasti töitä ilman virallista sopimusta; Puhelin soi, tai sähköposti tulee jossa työvuorot ja mä menen töihin.. Tähän asti kaikki on mennyt ihan sovittujen juttujen mukaan, ja palkat on maksettu kaikesta minkä on tehnytkin. Mutta kyllähän se mietityttää että mikä on mun turva jos jotain sattuu ja mulla ei ole osottaa mitään todistusta siitä että mä ylipäätään olen ollut töissä... Sähköposteissa yleensä näkyy kyllä kaikki mulle laitetut vuorot kun ne yleensä OH:n kanssa mailina sovin, mutta eipä ole kovin virallista?

Minkälaisia käytäntöjä teillä on, erityisesti noista lyhyistä (esim. 1-3 päivää) työsuhteista?

Toinen kysymys siitä että jos teen listalla vaikka kolme viikkoa töitä, niin onko mulla oikeus kolmen viikon määräaikaseen työsuhteeseen, vai voiko työnantaja laittaa noi kaikki päivät erillisiksi, ja siten jokaisesta päivästä pitäisi tehdä oma sopimuksensa...? Ja mitä eroa erilaisilla sopimuksilla on, onko jotain etuja? Mä olen näistä NIIN pihalla...

Valaiskaa nyt tyhmää...  ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eikä varsinkaan missään nimessä kannata tehdä minuuttiakaan töitä, jos ei ole kirjallista työsopimusta!

Siis ei kannata tehdä sopimusta missään nimessä ennen kuin on ollut jo hetken niin voi lähteä vetämään jos paikka on syvältä... ;)

Jos et tiedä, mumise. Jos olet kusessa, Delegoi!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Työsopimus voi olla suullinen, kirjallinen tai sähköisessä muodossa.

Jotenkin noin se menee työsopimuslaissa. Sulla on nyt periaatteessa työsopimus, vaikka paljon sovittavaa on varmaan aukikin.

Sitoo kumpaakin osapuolta. Luistamisia on tapahtunut suullisten sopimusten kanssa, joten vaikka sähköposti jolla voi todistaa töistä sovitun olisi hyvä olla.

Zen ja moottoripyörän kunnossapito: tutkimusmatka arvojen maailmaan. (valitettavasti Zen ei ymmärrä mitään moottorikelkkojen sielunelämästä)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minkälaisia käytäntöjä teillä on, erityisesti noista lyhyistä (esim. 1-3 päivää) työsuhteista?

Keikkalaiset täyttävät keikkalapun, joka menee palkkoihin ja sitä kautta se rahakin tulee sitten jossain vaiheessa. Näistä keikkalapuista ohjeistetaan aina ottamaan oma kopio.

Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi. Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten, että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minkälaisia käytäntöjä teillä on, erityisesti noista lyhyistä (esim. 1-3 päivää) työsuhteista?

Keikkalaiset täyttävät keikkalapun, joka menee palkkoihin ja sitä kautta se rahakin tulee sitten jossain vaiheessa. Näistä keikkalapuista ohjeistetaan aina ottamaan oma kopio.

Keikkalappu täytetään kuitenkin aina vasta työvuoron jälkeen, näin meilläkin. Mutta turvaako se mun asemaa mitenkään, jos esim. työaikana sattuu jotain ja jälkeenpäin työnantaja väittäisikin, että sopimusta ei ole ollut ja näin ollen korvauksiakaan ei saa tms..? Esim. työtapaturmatilanne?

Tämä ei olisi nykyisessä keikkapaikassani mahdollista, ja kaikki muukin toimii hyvin puolin ja toisin siellä, mutta noin mielenkiinnosta kysyn, jos vaikka joskus joutuu yksityiselle pienemmälle työnantajalle jossa kaikki ei välttämättä olekaan ihan niin hyvin organisoitu..  :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Keikkalappu täytetään kuitenkin aina vasta työvuoron jälkeen, näin meilläkin. Mutta turvaako se mun asemaa mitenkään, jos esim. työaikana sattuu jotain ja jälkeenpäin työnantaja väittäisikin, että sopimusta ei ole ollut ja näin ollen korvauksiakaan ei saa tms..? Esim. työtapaturmatilanne?

Se keikkalappu on sun työsopimus. Kun olet keikalla yksikössä, niin olet sinne työsuhteessa ja olet ihan oikea työntekijä siellä. Aina kannattaa ottaa kopio siitä keikkalapusta omaan talteen ettei käy niin, että lappu pääsee häviämään työnantajan toimesta.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Se vaan on nyt niin että on työn tekijän markkinat. Jos et johonkin nimenomaiseen paikkaan halua, niin on melkein täysin sama missä vaiheessa hakee kesä töitä. Vanhainkodit, TK VO:t ovat niin huutavassa tekijäpulassa, ettei Yhdenkään hoitoalan ihmisen pitäisi työttömäksi jäädä. Sitä unelmapaikkaa ei välttämättä heti saa, mutta sitä ennen voi sitten kerätä kokemuksia muualta.  :D

Jos et tiedä, mumise. Jos olet kusessa, Delegoi!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Se vaan on nyt niin että on työn tekijän markkinat. Jos et johonkin nimenomaiseen paikkaan halua, niin on melkein täysin sama missä vaiheessa hakee kesä töitä. Vanhainkodit, TK VO:t ovat niin huutavassa tekijäpulassa, ettei Yhdenkään hoitoalan ihmisen pitäisi työttömäksi jäädä.

Tiedän että hoitajista on pulaa varsinkin pk-seudulla, muttta olen vasta 17v toisen vuoden lähihoitajaopiskelija, enkä asu pk-seudulla. Itseasiassa asun noin 15 000 asukkaan kunnassa jossa on vain yksi vanhainkoti, joten en viitsi jättää kesätöiden hakemista ihan viime tinkaan..  Vaikka kyllä täälläkin on työvoimapulaa, muttei läheskään niin suuressa mittakaavassa kuin pk-seudulla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Se vaan on nyt niin että on työn tekijän markkinat. Jos et johonkin nimenomaiseen paikkaan halua, niin on melkein täysin sama missä vaiheessa hakee kesä töitä. Vanhainkodit, TK VO:t ovat niin huutavassa tekijäpulassa, ettei Yhdenkään hoitoalan ihmisen pitäisi työttömäksi jäädä.

Tiedän että hoitajista on pulaa varsinkin pk-seudulla, muttta olen vasta 17v toisen vuoden lähihoitajaopiskelija, enkä asu pk-seudulla. Itseasiassa asun noin 15 000 asukkaan kunnassa jossa on vain yksi vanhainkoti, joten en viitsi jättää kesätöiden hakemista ihan viime tinkaan..  Vaikka kyllä täälläkin on työvoimapulaa, muttei läheskään niin suuressa mittakaavassa kuin pk-seudulla.

Minäkin olen kotoisin melko pieneltä paikalta ja fakta on se että kesäduunareista on pulaa myös pienillä paikoilla (ei siellä niitä tekijöitäkään ole) mutta kuten sanoin jos haluat jonkin tietyn pestin kannattaa olla ajoissa. Jos ne tekee oharit töitä löytyy jos ei ol turhan kranttu.

Jos et tiedä, mumise. Jos olet kusessa, Delegoi!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä alkoi juuri johtamisen taito kurssi... ja joku opiskelijoista kysyikin millainen painoarvo suullisella lupauksella on. Maikka sanoi että yhtä pätevä kuin kirjallinen, siitä siis voi tehdä valituksen jos toinen osapuoli rikkoo lupauksen.. samaa pätee myös hoitajaan joka lupautuu tulla sit töihin mutta meneekin muualle kesällä.

Molemmin puolin yhtä pätevä, tosin ainahan löytyy niitä oshoitajia ja työntekijöitä jotka rikkoo lupauksen, kannattaa sit vaikka hakee asialle varmistuksen työviikoille vaikkapa emailil... sit on ainakin mustaavalkoisella sovitut vuorot/viikot...

I´am Wizard

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä en ikinä luottais enää suullisiin lupauksiin. Mulle luvattiin 3vuodeks oppisopimuspaikka lh.koulutukseen. No alotin siel duunit ja olin 3kk duunissa ja se pomo vältteli mua aina eikä saatu soppareita tehtyä,mulla oli vaan se suullinen sopimus. Sitte yks viikko tää pomo tulee sinne duunipaikalle ja ilmottaa et mun duuni päättyy tähän työvuorolistaan (joka päätty 3päivän päästä) ja ettei ne voikkaan ottaa mua sinne oppisopimuksella.Siin hetkessä mä tajusin,että mua oli pidetty sijaisena kun muita ei ollu sillä hetkellä ja heti ku tarve meni ohi ni ne potki mut sieltä ulos.Nykyään en tee mitään muuta ku paperille tehtyjä soppareita,sillä suullisilla ei sit loppupelissä oo mitään arvoo. Mulla ois ollu oikeusjuttu niitä vastaan ihan valmiina ku muutenkin kohtelivat mua siellä huonosti,mut ajattelin et omaa tyhmyyttäni en tehny sitä sopimusta aijemmin.

Ajat muuttuvat- muutu sinäkin!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulle luvattiin 3vuodeks oppisopimuspaikka lh.koulutukseen. No alotin siel duunit ja olin 3kk duunissa ja se pomo vältteli mua aina eikä saatu soppareita tehtyä,mulla oli vaan se suullinen sopimus. Sitte yks viikko tää pomo tulee sinne duunipaikalle ja ilmottaa et mun duuni päättyy tähän työvuorolistaan (joka päätty 3päivän päästä) ja ettei ne voikkaan ottaa mua sinne oppisopimuksella.

Kuinka tollanen voi olla mahdollista. Meilläpäin tulee ensin oppisopimustoimistosta ihminen tekemään sopimuksen opiskelijan ja työnantajan kanssa. Siis jo ennen työn aloittamista. Ja tosta suullisesta lupauksesta...Lupailin yhdelle hoitajalle meiltä kesäksi töitä mutta nyt olen todennut (muutaman vuoron sen kanssa tehtyäni) että tämä hoitaja on aika epävarma tapaus enkä oikein luota siihen. Aion kuitenkin olla sanani mittainen ja ottaa sen töihin...työsopimuksen pituudesta ei ollu vielä puhetta...  ;)

sairaanhoidon sekatyöläinen

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 kuukautta myöhemmin...

Mitenkäs seuraava tilanne:

Soitat pomolle ja kysyt kesätöitä, tapaatte ja sovitte että työt on kesäkuusta elokuuhun, mutta perehtymistä ym. on jo toukokuussa.

no, saavut työpaikalle ja olet siellä päivän kaksi ja toteat, että paikka ei olekaan ollenkaan sinulle tarkoitettu etkä koe osaavasi kyseistä hommaa. voiko vaan ilmoittaa, ettei voi jatkaa, vai pitääkö heikon perehtymisjakson jälkeen väkisin mennä töihin?

sopimusta ei ollut tuolloin vielä kirjoitettu, vain suullinen sopimus. täytyyhän pomon ymmärtää jos joku sijainen ei vaan sovi kyseiseen hommaan tai on epävarma.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mitenkäs seuraava tilanne:

Soitat pomolle ja kysyt kesätöitä, tapaatte ja sovitte että työt on kesäkuusta elokuuhun, mutta perehtymistä ym. on jo toukokuussa.

no, saavut työpaikalle ja olet siellä päivän kaksi ja toteat, että paikka ei olekaan ollenkaan sinulle tarkoitettu etkä koe osaavasi kyseistä hommaa. voiko vaan ilmoittaa, ettei voi jatkaa, vai pitääkö heikon perehtymisjakson jälkeen väkisin mennä töihin?

sopimusta ei ollut tuolloin vielä kirjoitettu, vain suullinen sopimus. täytyyhän pomon ymmärtää jos joku sijainen ei vaan sovi kyseiseen hommaan tai on epävarma.

Koeaika, eli heippa vaan.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Toinen kysymys siitä että jos teen listalla vaikka kolme viikkoa töitä, niin onko mulla oikeus kolmen viikon määräaikaseen työsuhteeseen, vai voiko työnantaja laittaa noi kaikki päivät erillisiksi, ja siten jokaisesta päivästä pitäisi tehdä oma sopimuksensa...? Ja mitä eroa erilaisilla sopimuksilla on, onko jotain etuja? Mä olen näistä NIIN pihalla...

Itseäni lainaan ja kerron miten paljon vitu**aa, kun jää reilun viikon mittaiselle sairaslomalle keikkalaisena:

Ensin sanotaan että kun vuorot on sovittu etukäteen, olen oikeutettu saamaan sairausajalta palkan. Toimitan työnantajalle lääkärintodistuksen ja jonkin ajan päästä tulee ylihoitajalta terveisiä, että en ole sairaspäivärahaan oikeutettu, koska olen jäänyt sairauslomalle vapaapäivältä. Käytännössä siis menin lauantaina lääkäriin kun sunnuntaina olisi ollut työpäivä. Jos olisin mennyt sunnuntaina töihin ja jäänyt vaikka kesken päivän sairauslomalle, olisin saanut palkan koko viikolta, mutta koska joku "työjakso" ei ollut vielä lauantaina alkanut, en saa penniäkäään.

Mitä tästä opimme? Mene aina ensin töihin näyttäytymään, että olet TODELLA sairas, ja jää vasta sitten pois.

Eniten vitu**aa se, että mulle sovitaan vuorot aina kolmeksi viikoksi kerrallaan (kuten kaikille vakituisille ja määräaikaisillekin) mutta määräaikaista sopimusta en saa, edes kyseiselle kolmelle viikolle, vaan ne tehdään erillisinä keikkapäivinä kaikki.

Nyt ilmoitin työnantajalle, että haluan kesän määräyskirjan mahd. pian (se on mulle luvattu) ja jos en saa koko kesäksi sopimusta, en tee myöskään keikkaa. Kyllä tässä maassa ottajia löytyy...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nyt ilmoitin työnantajalle, että haluan kesän määräyskirjan mahd. pian (se on mulle luvattu) ja jos en saa koko kesäksi sopimusta, en tee myöskään keikkaa. Kyllä tässä maassa ottajia löytyy...

hyvä! Ja teillä siellä päin, ei ole edes valinnan vaikeuksia!

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ensin sanotaan että kun vuorot on sovittu etukäteen, olen oikeutettu saamaan sairausajalta palkan. Toimitan työnantajalle lääkärintodistuksen ja jonkin ajan päästä tulee ylihoitajalta terveisiä, että en ole sairaspäivärahaan oikeutettu, koska olen jäänyt sairauslomalle vapaapäivältä.

Liiton asiamies oli sitä mieltä että palkka kuuluu maksaa, ja maanantaina olen yhteydessä pääluottamusmieheen... Katotaan kuis käy.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ensin sanotaan että kun vuorot on sovittu etukäteen, olen oikeutettu saamaan sairausajalta palkan. Toimitan työnantajalle lääkärintodistuksen ja jonkin ajan päästä tulee ylihoitajalta terveisiä, että en ole sairaspäivärahaan oikeutettu, koska olen jäänyt sairauslomalle vapaapäivältä.

Liiton asiamies oli sitä mieltä että palkka kuuluu maksaa, ja maanantaina olen yhteydessä pääluottamusmieheen... Katotaan kuis käy.

Noh, asiassahan kävi niin että pääluottamusmies oli yhteydessä Tehyyn, osastonhoitajaan, ylihoitajaan ja palkanmaksuun. Tänään sain sitten päätöksen, jossa oli tultu siihen tulokseen, että tekemäni tuntimäärät ovat sitä luokkaa että "perinteisiä"  satunnaisten keikkalaisten palkanmaksuohjeistuksia ei voida pitää sopivina, vaan työsuhteeni pitää rinnastaa vakituisiin sijaisiin, ja sillä perusteella palkka sairausajalta maksetaan normaalisti. Varsinaista pykälää ei asialle löytynyt, oli hieman tulkinnanvarainen tilanne, mutta tässä tapauksessa kerrankin katsottiin lopputulos työntekijän eduksi. Välillä näinkin päin. :)

Eli hyvin kävi. Olen tosi tyytyväinen sekä Tehyn asiamiehen, että työnantajan pääluottamusmiehen toimintaan. Kaikki hoidettiin puolesta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nykyisellä työntekijä tilanteella ei työnantajien kannata paljoa poltella siltoja muutaman päivän palkan vuoksi jos haluavat väen pysyvän töissä. elko moni katselee kaiken aikaa uusia tuulia ja herkästi paikkaa vaihdetaan jos ei asiat luista...

Anssi

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...