Jump to content
MAINOS

Sairaankuljetuksen kilpailuttaminen


ShTintti

Recommended Posts

Tornion kaupunki on nyt kilpailuttanut sairaankuljetuksen ja voittajaksi selviytyi Med Group. Kaupungissa vuodesta 2002 asti ensihoitopalvelut järjestänyt SPR lopettaa toimintansa vuodenvaihteessa. Kaikki SPR:n 14 työntekijää on irtisanottu ensivuoden alusta lähtien. Med Group aloittaa toiminnan 1.1.2011 ja sopimus kestää 31.12.2013 asti.

Linkki uutiseen: http://www.pohjolansanomat.fi/cs/Satellite/PS-Uutiset/1194651034749/artikkeli/tornio+vaihtaa+sairaankuljettajaa.html

Don't worry! The first 30 years as a paramedic are the hardest

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Tornion kaupunki on nyt kilpailuttanut sairaankuljetuksen ja voittajaksi selviytyi Med Group. Kaupungissa vuodesta 2002 asti ensihoitopalvelut järjestänyt SPR lopettaa toimintansa vuodenvaihteessa. Kaikki SPR:n 14 työntekijää on irtisanottu ensivuoden alusta lähtien. Med Group aloittaa toiminnan 1.1.2011 ja sopimus kestää 31.12.2013 asti.

Linkki uutiseen: http://www.pohjolans...uljettajaa.html

Ei sentään HES jyrännyt ;) . Lyhyt sopimus tehty palveluista. Liekö optiovuosia olemasa? Tuo on työntekijällekin ikävää, kun töitä luvataan 2vuodeksi eteenpäin ja irtisanotaan, eivät siirry vanhoina. Mitens tietääkö kukaan onko Torniossa ollut varallaoloa nyt, tarjoaako med group kokoaika-aktiivin? 24/72 työrytmillä?

Jos on onneton, on ainakin toivoa paremmasta

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Keskisuomen siirtokuljetuksissa uusia kuvioita; http://www.ksshp.fi/...143&nodeid=6459

Ja nyt olis sitten kymmenen sairaankuljettajan paikkaa auki..

Keskisuomessa muutenkin puhaltaa muutosten tuulet; MedGroupin kolmen auton sopimukset irtisanottu ja pela ottanee vastuun näistä MG:n hoitamista alueista samoin kuin Muuramen ja Korpilahden kunnan alueesta. H+P malli tulossa sakuyksiköihin kaupunkialueella, L4-toiminnasta haaveillaan ja pela on siirtymässä 12h työaikamalliin. Niin ja kolme uutta paloasemaa pitäis vielä rakentaa, eli kyllä pelalla ainakin visioita riittää - aika näyttää totetuvatko kaikki suunnitelmien mukaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Voi että kylläpä me elämme jänniä aikoja :smile:

Facts are meaningless. You could use facts to prove anything that's even remotely true! - Homer Simpson

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Voi että kylläpä me elämme jänniä aikoja :smile:

Noin mäkin ajattelin vielä vuosi-pari sitten, kun alkoi näyttää ilmeiseltä että lainsäädäntö tosiaan jotenkin uudistuu. Nyt, kun näkee miten puutteellinen siitä TH-laista tuli, lähinnä ärsyttää. Kun vertaa asioita, joihin Jonkka aikanaan kiinnitti huomiota, ja TH-lain esitystä, on helppo nähdä että uudistus jäi puolitiehen. Lisäksi siinä rakennettiin pari ihan uutta miinaa, joista tärkein lie se että rahoitusta ei korjattu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minkä kylien Medgroupin sopimukset on Keski-Suomessa peruttu? Ihanko on noin, että persaukinen pelastuslaitos on lisäämässä ensihoitopalvelujaan monella kylällä?

"Hurmuri on aina imagonsa vanki, ei en oo, vaikka väitetäänkin en ole pelkkä kanki.." (Herra Ylppö&Ihmiset "Sata vuotta").

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minkä kylien Medgroupin sopimukset on Keski-Suomessa peruttu?

Petäjävesi, Tikkakoski, Vaajakoski.

Ihanko on noin, että persaukinen pelastuslaitos on lisäämässä ensihoitopalvelujaan monella kylällä?

Suunta on mun mielestä oikea ja käsittääkseni riskikartoitukseen perustuva; pääosin vartin lähtövalmiudet on muuttumassa välittömiksi ja suurin näistä alueista, eli vajaan 10 000 asukkaan Vaajakoski on saamassa uuden laitoksen vuonna 2011 liikenteellisesti hyvään paikkaan Sulunperälle.

Mutta sen kyllä ymmärrän että periferian kuntia maksuosuuksien nousu hiertää, etenkin kun investoinnit keskittyy tällä hetkellä pääosin jyvässeudulle. Mutta tällaistahan tämä suomalainen rahanjako on kaikilla sektoreilla; kaupunkien tarpeet menee maakuntien tarpeiden ohi hyvin helposti jollei pikkukunnat pidä hirvittävää meteliä asiasta. Tässä pelan tapauksessa uskon kyllä että pientenkin kylien vuoro on vielä tulossa, kuten osittain onkin jo tapahtunut/tapahtumassa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Raasepori on kilpailutettu. Tarjouspyynnössä puhuttiin kahdesta välittömän valmiuden vessasta tammisaareen, mutta lehtijutusta ymmärrän että 2 raaseporin autoista on vartin varalla, ei se nyt ihan hyvin mennyt sitten

http://www.vastranyland.fi/start/en_och_samma_akt%C3%B6r__sk%C3%B6ter_alla_transporter_2288637.html

Facts are meaningless. You could use facts to prove anything that's even remotely true! - Homer Simpson

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Juu ja Karjaan päivä auto tippui välittömästä vartin valmiuteen.

Kyseisessä konkurssikypsässä kaupungissa valmius ei ole niin tärkeää kuin hinta.

Ei tässä kädestä suuhun elämisessä haittaa muu kuin tuo käden pienuus ja suun suuruus. Mutta kutsumusta löytyy!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 viikkoa myöhemmin...

Ei varsinaisesti ole kilpailutuksesta kyse mutta toinenkin kaupunki on persaukinen ja haluaisi vähentää valmiuksia

http://tinyurl.com/3xv8pvf

Tuo kun läpi menee niin VS-Alpelta jokunen menettää työnsä

Facts are meaningless. You could use facts to prove anything that's even remotely true! - Homer Simpson

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei varsinaisesti ole kilpailutuksesta kyse mutta toinenkin kaupunki on persaukinen ja haluaisi vähentää valmiuksia

http://tinyurl.com/3xv8pvf

Tuo kun läpi menee niin VS-Alpelta jokunen menettää työnsä

Kuvastaa hyvin päättäjien ymmärtämättömyyttä todellisuudesta. Eurot vilkkuu silmissä, ja muulla ei ole väliä.

En tunne käsittelyssä olevan alueen toimintoja, mutta epäilen, ettei Uudessakaupungissa ole kovin korkeatasoista päivystyspistettä ympäri vuorokauden auki. Tällöin potilas joudutaan kuljettamaan kauemmas jatkohoitoon. Alue siis tyhjenee, ja hätäkeskuksen hälyttämä ensihoitoyksikkö tulee tällöin kauempaa, ja joissain tehtävissä ennustettavuus on siis surkea. Ensivasteyksiköstä huolimatta.

Sama aihe oli esillä viime/tänä vuonna Heinolassa, jossa kuntapäättäjät eivät aluksi ymmärtäneet, että kuljettaessaan Lahteen on se silloisen esityksen mukaan ainoaksi jäävä ensihoitoyksikkö pois alueelta kiinni tehtävässään 1,5-2 tuntia kerrallaan virka-ajan ulkopuolella. Poikkeuksena olisi ellei hoideta kohteessa tai ei ole lääkinnällistä tarvetta. Kuten onneksi Heinolassakin, alueen päättäjät sai joku vakuuttuneeksi, että tehtävämäärät ovat kuitenkin semmoisia, että kaksi ensihoitoyksikköä on varsin perusteltua ylläpitää ympäri vuorokauden ja Heinolassakin välittömässä lähtövalmiudessa hoitoyksiköinä. Lähin muu kuljettava yksikkö olisi joka tapauksessa ollut 25-30 minuutin ajomatkan päässä Heinolan keskustasta, puhumattakaan sivukylistä.

Kiistaton tosiasia on se, että ensihoitopalveluiden tarve kasvaa kaiken aikaa, koska väestö vanhenee ja perusterveydenhuollon palvelut päivystyksineen heikkenee.

Ainakin oman hätäkeskuksen saku-palotehtävänseurannalla on päivällä niin hirveitä bingotilanteita, että kansalaisia varmasti kiinnostaisi tietää... On ollut tilanteita, että ensivaste on ollut toista tuntia kiinni potilaan kanssa, koska kuljettavaa yksikköä ei ole saatu irti mistään, eikä ole ollut järkevää ajattaa todella kaukaa tyhjentäen samalla sitä aluetta. Päällekkäisiä tehtäviä kun vain päivittäin tulee maantieteellisesti suppeallekin alueelle.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kuvastaa hyvin päättäjien ymmärtämättömyyttä todellisuudesta. Eurot vilkkuu silmissä, ja muulla ei ole väliä.

En tunne käsittelyssä olevan alueen toimintoja, mutta epäilen, ettei Uudessakaupungissa ole kovin korkeatasoista päivystyspistettä ympäri vuorokauden auki. Tällöin potilas joudutaan kuljettamaan kauemmas jatkohoitoon. Alue siis tyhjenee, ja hätäkeskuksen hälyttämä ensihoitoyksikkö tulee tällöin kauempaa, ja joissain tehtävissä ennustettavuus on siis surkea. Ensivasteyksiköstä huolimatta.

Itseasiassa Uudessakaupungissa on aluesairaalatasoinen päivystyspiste avoinna 24h. http://www.vakkasuomensairaala.fi/fi/paivystys Kipeät ihmiset menevät kuitenkin turkuun ja siinä menee edestakaisin ainakin 2 tuntia. Lähimmät ambulanssit tulevat tänäaikana Taivassalosta 35 kilsaa, Laitilasta 20 km, Raumalta 50km tai Mynämäeltä 46 kilsaa, jos siis tuosta toisesta autosta luovuttaisiin. Muissa paitsi Raumalla on varallaoloa virkaajan ulkopuolella. Uudessakaupungissa autot ajavat yhteensä alle 2000 kyytiä vuoteen, mutta nuo pitkät välimatkat puoltavat kyllä toisen auton olemassaoloa, jos jostain on pakko säästää niin toisen auton voisi vaikka laskea perustasolle, vaika ei sekään hyvä asia ole. VS-Alpe on myös sitonut osan sairaankuljettajien viroista Uutenkaupunkiin, eli toisen auton vähennys tarkoittaisi kahdeksan ihmisen vähennystä tai siirtämistä muihin toimipisteisiin. Ikävä asia asianosaisille.

Facts are meaningless. You could use facts to prove anything that's even remotely true! - Homer Simpson

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Uudessakaupungissa autot ajavat yhteensä alle 2000 kyytiä vuoteen, mutta nuo pitkät välimatkat puoltavat kyllä toisen auton olemassaoloa,

Aivan, tehtävien määrän sijasta kannattaisi tuijottaa tehtäväsidonnaisuutta ja alueellista resurssitasoa. Toinen auto Ukissa puoltaa varmasti jatkossakin paikkansa mikäli asioita suostutaa oikeassa valossa tarkastelemaan. Siis potilaan edun kannalta ajatellen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 kuukautta myöhemmin...

Uudenkaupungin kakkosauto lopettaa toimintansa 1.1.2011

http://www.vakkass.fi/uutinen.phtml?id=3307

http://www.uudenkaupunginsanomat.fi/mielipide/lukijanaani/175986.html

MedGroupilla melko huono sopimus Akaalla

http://tinyurl.com/2w8cfoe

Myöskin Salon perusturva johtaja kehui paikallislehdessä että Salossa on Varsinais-Suomen HALVIN ensihoito, ei paras ei tehokkain vaan HALVIN, melkein 6 euroa per asukas (n 55000)

Melko kovaa touhua tämä ensihoito

Facts are meaningless. You could use facts to prove anything that's even remotely true! - Homer Simpson

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Tulepas Kalle Kustaan ikkunan alle...

Täytyy sanoa, että MedGroupista en ole kuullut juuri mitään hyvää. Juuri tuo, että kun ostavat jonkun firman, ensin luvataan kuu ja tähdet ja sitten onkin liian isot palkkakulut ja joku (yleensä kallein = kokenein) saa lähteä. Tai ymmärtää lähteä kun hetki "taivutellaan".

Toisekseen, vanha ongelma ilmaisista vastavalmistuneista nostaa taas päätään. Pannaan kokeneet pihalle, aina on joku innokas nuori, joka vaikka maksaa siitä että saa heijastinhousut jalkaan. Nyt voisi Tehy ottaa taas kantaa tähänkin asiaan, SEHL:lta sitä on turha odottaa. Ihmiset ei tunne omia oikeuksiaan ja suostuvat kaikenmaailman riistosopimuksiin.

Tuota en kyllä tajua, että vedotaan aina siihen, ettei kokemattomat tiedä mihin pitää ajaa. Tuleehan sieltä hätäkeskuksesta herranen aika osoite, ja autoissa on navigaattorit sekä perinteiset kartat. Varmaan joka vuorossa vieläkin tulee osoite, minkä joutuu naputtamaan navigaattoriin näin muutaman vuoden jälkeenkin. Tähän asiaan olisi aika keksiä jo joku uusi näkökulma. Samaan paikallistuntemukseen vedotaan hätäkeskuspäivystäjienkin asiassa.

Viime aikoina on kuulemma ehdoteltu työnantajan taholta (ei MG) ihan pokkanaamalla sellaisiakin sopimuksia, että VAIN keikoista maksetaan. Neuvottelun jälkeen suostuivat sitten maksamaan myös varallaolokorvauksen. Miettikää. :shock:

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Viime aikoina on kuulemma ehdoteltu työnantajan taholta (ei MG) ihan pokkanaamalla sellaisiakin sopimuksia, että VAIN keikoista maksetaan. Neuvottelun jälkeen suostuivat sitten maksamaan myös varallaolokorvauksen. Miettikää. :shock:

Sitä se on kun yrittäjät ovat saaneet lainvoimaisesti siirtää riskin työntekijöille jo vuosikymmeniä nerokkaan varallaolojärjestelmän ansiosta. Ainoa parannus varallaolojärjestelmässä työnantajalle on se, että ei tarvitsisi maksaa sitä varallaolokorvaustakaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Viime aikoina on kuulemma ehdoteltu työnantajan taholta (ei MG) ihan pokkanaamalla sellaisiakin sopimuksia, että VAIN keikoista maksetaan. Neuvottelun jälkeen suostuivat sitten maksamaan myös varallaolokorvauksen. Miettikää. :shock:

Täytyykö silloin lähteä keikalle, jos ei ole edes varallaolossa? Riittääkö jos sanoo, että mennään aamulla, kun palkkakin taas juoksee. Eikö työssäolon eräs määre ole siittä saatava korvaus kuitenkin, eli oletko sitten edes työssä jos ei tule korvausta ko ajasta?

Poikamies voi olla idiootti tietämättään, ukkomies ei ikinä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kerro nyt MVT että mistä olet kuullut tuollaista huhua, on se nyt sen verta ronskia että tämän firman nimen voisi tai pitäisi julkaista täällä.

Facts are meaningless. You could use facts to prove anything that's even remotely true! - Homer Simpson

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Viime aikoina on kuulemma ehdoteltu työnantajan taholta (ei MG) ihan pokkanaamalla sellaisiakin sopimuksia, että VAIN keikoista maksetaan. Neuvottelun jälkeen suostuivat sitten maksamaan myös varallaolokorvauksen. Miettikää. :shock:

Onneks tämä tällainen on tänä päivänä yksittäistapaus, yleinen linja kun taitaa olla vähän toiseen suuntaan - hitaasti mutta kuitenkin.

Itse näkisin, tai ainakin tällainen mielikuva syntyy kun seuraa lähialueen muutoksia että sairaankuljetus elää just nyt jonkinlaista murroskautta; palvelutasopäätöksiä tehdään todellisiin riskianalyyseihin perustuen ja kunnalliset toimijat (pela, shp) valtaavat isommat taajamat + taajamien lähikylät kovalla vauhdilla. Rutinaahan tästä syntyy, mutta yksittäisen työntekijän kannalta sairaankuljetuksen muuttuminen entistä enemmän kunnalliseksi palveluksi on vain postiivisia vaikutuksia.

Pienemmät periferian kunnat ovat ne ongelmallisimmat, mutta itse toivoisin että 10 vuoden kuluessa kaikissa suomen yli 7000 asukkaan kylissä olisi sairaankuljetuksessa kunnallinen toimija välittömässä lähtövalmiudessa. Suojatyöpaikkoja ei tarvitse mihinkään kuntaan perustaa, eli vaatii mielikuvitusta ja hyvää yhteistyötä kunnan/palvelutuottajan kanssa että löydetään järkevä toimenkuva rauhallisempien pikkukylien sairaankuljettajille. Toivottavasti eu direktiiveinen vauhdittaa tämän toiveen toteutumista pika puoliin..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Viime aikoina on kuulemma ehdoteltu työnantajan taholta (ei MG) ihan pokkanaamalla sellaisiakin sopimuksia, että VAIN keikoista maksetaan. Neuvottelun jälkeen suostuivat sitten maksamaan myös varallaolokorvauksen. Miettikää. :shock:

Onneks tämä tällainen on tänä päivänä yksittäistapaus, yleinen linja kun taitaa olla vähän toiseen suuntaan - hitaasti mutta kuitenkin.

Itse näkisin, tai ainakin tällainen mielikuva syntyy kun seuraa lähialueen muutoksia että sairaankuljetus elää just nyt jonkinlaista murroskautta; palvelutasopäätöksiä tehdään todellisiin riskianalyyseihin perustuen ja kunnalliset toimijat (pela, shp) valtaavat isommat taajamat + taajamien lähikylät kovalla vauhdilla. Rutinaahan tästä syntyy, mutta yksittäisen työntekijän kannalta sairaankuljetuksen muuttuminen entistä enemmän kunnalliseksi palveluksi on vain postiivisia vaikutuksia.

Pienemmät periferian kunnat ovat ne ongelmallisimmat, mutta itse toivoisin että 10 vuoden kuluessa kaikissa suomen yli 7000 asukkaan kylissä olisi sairaankuljetuksessa kunnallinen toimija välittömässä lähtövalmiudessa. Suojatyöpaikkoja ei tarvitse mihinkään kuntaan perustaa, eli vaatii mielikuvitusta ja hyvää yhteistyötä kunnan/palvelutuottajan kanssa että löydetään järkevä toimenkuva rauhallisempien pikkukylien sairaankuljettajille. Toivottavasti eu direktiiveinen vauhdittaa tämän toiveen toteutumista pika puoliin..

Meilläpäin on ollut vallalla käytäntö, jossa maksetaan vo korvausta jo 31-50% välillä suurimassa osassa firmoja. Pakko yrittäjien keksiä jotain millä työntekijät pidetään talossa ja siihen vaikuttaa paljolti palkka, työaika/sitovuus, ja tietenkin kalusto jolla työtä tehdään.

Poikamies voi olla idiootti tietämättään, ukkomies ei ikinä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 kuukautta myöhemmin...

Korkein hallinto-oikeus on antanut päätöksen sairaankuljetuksen järjestämisestä pelastuslaitoksen kanssa (kilpailutuksen järjestäminen/tarpeellisuus)

http://www.kho.fi/paatokset/54050.htm

2.7 Johtopäätökset

Kysymyksessä oleva sairaankuljetuksen yhteistoimintasopimus ei ole hankintalain 5 §:n mukainen hankintasopimus. Hankintalainsäädäntö koskee vain hankintasopimusten tekemistä. Muina kuin hankintasopimuksina toteutettavat yhteistyöjärjestelyt eivät kuulu hankintalain piiriin. Sairaankuljetuksen yhteistoimintasopimuksen osapuolina ovat kunnat. Kuntalain 10 luvun, kansanterveyslain 5 §:n 2 momentin sekä sopimuksen tekohetkellä voimassa olleen sosiaali- ja terveydenhuollon suunnittelusta ja valtionosuudesta annetun lain 4 §:n 1 momentin 2 ja 3 kohtien tarkoittama kuntien välinen yhteistoiminta ei kuulu kilpailuttamisvelvollisuuden piiriin.

Yhteistoiminnaksi katsotussa yhteistyössä tyypillistä on sopimuksen pitkäkestoisuus, kustannusten keskinäinen jakaminen ja yhteisvastuullisuus palveluista hyötyvien kuntien kesken ilman voiton tavoittelua. Sairaankuljetuksen yhteistoimintasopimukseen ei liity liiketoimintaa eikä sellaista taloudellista riskiä tai voiton mahdollisuutta, joka tekisi sopimuksesta hankintasopimuksen. Kun palvelu toteutetaan yhteistoiminnassa kuntaa suuremmalla alueella, mahdollistetaan laadukas, kattava ja tasapuolinen sairaankuljetuspalvelun järjestäminen siten, että palvelu muodostaa alueellisesti toiminnallisen kokonaisuuden ja saumattoman palveluketjun sairaaloiden ja päivystystoiminnan kanssa."

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...