Jump to content
MAINOS

lääkelisäys keittosuolaan


Vieras: marjuli64

Recommended Posts

Vieras: marjuli64

Kaliumlisä 10 mmol  Natriumkloridi 500 ml:aan. Kuinka menettelette ?  Tuikkaatteko vain pussiin, vai otatteko ensin kaliumlisän määrän, eli 5 ml pois keittistä ja sitten vasta Kaliumlisän, jolloin tiputettavan aineen määrä on tasan 500 ml. Olen tavannut erilaisia käytäntöjä. T: kohta valmis terkkari

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Kaliumlisä 10 mmol  Natriumkloridi 500 ml:aan. Kuinka menettelette ?  Tuikkaatteko vain pussiin, vai otatteko ensin kaliumlisän määrän, eli 5 ml pois keittistä ja sitten vasta Kaliumlisän, jolloin tiputettavan aineen määrä on tasan 500 ml. Olen tavannut erilaisia käytäntöjä. T: kohta valmis terkkari

Oikeasti aivan se ja sama. :)

Noissa 500 ml:n keittispusseissa on tilavuudessa niin paljon eroja, että 5ml:n heitto suuntaan tai tai toiseen ei merkitse mitään.

Jos ihan "oikean" tavan haluaa oppia, niin silloin pitää kaikissa lääkelisäyksissä ottaa se millilitramäärä nestettä ensin pois mitä sinne ollaan lääkettä laittamassa.

Itse on koskaan ota elektrolyyttejä lisätessäni sitä määrää nestettä pois jota elektrolyyttejä nesteeseen laitan. Merkkaan kyllä kaavakkeeseen esim. NaCl 0,9 1020 ml jos olen sinne 40 mmol Kcl:ia laittanut.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sekaan vaan. Letkuttaessa ja letkuihin jäädessä se tasaantuu...

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kaliumlisä 10 mmol  Natriumkloridi 500 ml:aan. Kuinka menettelette ?  Tuikkaatteko vain pussiin, vai otatteko ensin kaliumlisän määrän, eli 5 ml pois keittistä ja sitten vasta Kaliumlisän, jolloin tiputettavan aineen määrä on tasan 500 ml. Olen tavannut erilaisia käytäntöjä. T: kohta valmis terkkari

Oikeasti aivan se ja sama. >:D

Noissa 500 ml:n keittispusseissa on tilavuudessa niin paljon eroja, että 5ml:n heitto suuntaan tai tai toiseen ei merkitse mitään.

Jos ihan "oikean" tavan haluaa oppia, niin silloin pitää kaikissa lääkelisäyksissä ottaa se millilitramäärä nestettä ensin pois mitä sinne ollaan lääkettä laittamassa.

Itse on koskaan ota elektrolyyttejä lisätessäni sitä määrää nestettä pois jota elektrolyyttejä nesteeseen laitan. Merkkaan kyllä kaavakkeeseen esim. NaCl 0,9 1020 ml jos olen sinne 40 mmol Kcl:ia laittanut.

Jeps..Toi on wirallisesti oikein  >:D 500 ml ja 1000 ml nesteissä on aina ylimäärää ja se on aikaslailla valmistajakohtaista, kuinka paljon. Joskus mittailin, että 500 ml:ssa on jopa 10-30 ml:n ylimäärää

ja 1000 ml:ssä jopa lähemmäks 90 ml. :)

Jos on tarkoitus, että koko satsi menee potilaaseen ilman minkäänsortin muuta nesterajoitusta, on aivan turha lähteä ottamaan pois mitään ennen elektrolyyttilisäystä. Tärkeä pointti tuossa on se, että varsinainen pitoisuus mmol/ml ei juuri muutu merkittävästi.

Hyvä tapa on todellakin kirjoittaa kaavakkeeseen "todellisen" lopputilavuuden niinkuin VF kirjoittelikin.

Mitä pienemmästä nestemäärästä on kysymys eli 50 ml tai 100 ml tai sitäkin vähemmästä, on perusteltua ottaa nestettä pois, kun sinne lisää jotain. Esim jotain x antibiootin kantaliuosta lisätään 100 ml:aan keittistä. Silloin pitää se 16 ml ottaa pois ensin. Se saattaa muuten olla liian laimeaa, eikä loppuliuoksen pitoisuus pidä paikkaansa.

Yleensäkin, mitä pienemmistä neste-ja lääkemääristä on kysymys, sitä tarkempi pitää olla.

Esim lastenpuolella on yleinen käytäntö, että elektrolyyttilisiä laitettaessa otetaan perusnesteestä pois.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...