Jump to content
MAINOS

Ylen aamu tv 11.10 "Sairaankuljetuksen ongelma"


raatokiito

Recommended Posts

Eräs Uudenmaan ensihoitolääkäri päätti sitten valistaa kansalaisia, että 2/3 suomen kunnista ambulanssi lähtee virka-ajan ulkopuolella vasta 15 min. hälytyksestä...

En tiedä miten muualla, mutta meillä on 15 min lähtövalmius ja ei me kyllä sitä varttia odotella, ennen ku lähetään liikkeelle... Kyl se auto lähtee samantien liikkeelle, oli sitten Aarne tai Dave..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 60
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Tässä mitään ylpeillä, mutta on aika turhaa selittää valtakunnallisessa mediassa, tuollaista joka vain aiheuttaa vanhuksille "paniikkia"..  8)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minusta hyvä vaan että asia otetaan esille. Ei kansalaiset tiedä tästä. Ehkäpä jopa joku taho havahtuu, ja korjaa asian. Se taas johtaisi parempiin lähtövalmiuksiin, mikä taas merkitsisi parempaa liksaa.

Taitaa vaan olla turha toivo.

Mää vaan ajan pakettiautoa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eräs Uudenmaan ensihoitolääkäri päätti sitten valistaa kansalaisia, että 2/3 suomen kunnista ambulanssi lähtee virka-ajan ulkopuolella vasta 15 min. hälytyksestä...

Mitäpä sitä tosiasioita kiistämään, mielestäni aivan oikein että valisti, mitä enemmän asia on tapetilla sitä parempi.

En tiedä miten muualla, mutta meillä on 15 min lähtövalmius ja ei me kyllä sitä varttia odotella, ennen ku lähetään liikkeelle... Kyl se auto lähtee samantien liikkeelle, oli sitten Aarne tai Dave..

Tuskin missään vartavasten odotellaan jos ollaan valmiina lähtöön. Itsellä kyllä keikalle lähtö eroaa paikassa jossa palkka juoksee, vs paikka jossa vietän vapaata n. 2€ liksalla.

Tässä mitään ylpeillä, mutta on aika turhaa selittää valtakunnallisessa mediassa, tuollaista joka vain aiheuttaa vanhuksille "paniikkia".. 

Totuus voi sattua.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Juu ei asiassa ole mtn vikaa! Se vaan toi raha pyörittää maailmaa... Kyllä mullekki parempi palkka kelpais..  8)

Mutta pointti oli se, että ei täs kahveja ruveta keitteleen ennen ku keikal lähetään...  ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mutta pointti oli se, että ei täs kahveja ruveta keitteleen ennen ku keikal lähetään...  8)

Sinä et ehkä rupea, mutta kyllä monessa paikassa taidetaan kahvit juoda ennen kuin davelle lähdetään

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Raatokiidolle:

On hienoa, että ammattiylpeytesi ja potilaslähtökohtaisuutesi vuoksi säntäät keikoille heti, vaikka saat varallaolostasi ehkä kaikkien ammattikuntien pienintä korvausta.

Kerrot lisäksi, että parempi palkkakin kelpaisi. Mitä väärää on siis tuoda esiin alallamme vallitseva suuri epäkohta? Katso peiliin, äläkä syytä, jos joku uskaltaa tai viitsii tuoda asian julkisuuteen!

Kehottaisin sinua seuraamaan, miten muiden turvallisuusalojen asioita korjataan. Mm. lääkärikunta pelottelee huolenaiheenasi olevia vanhuksiakin paljon järeämmin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Älkää käsittäkö väärin hyvät ihmiset! Kyllä minunkin mielestäni on epäkohta, että neljän jälkeen ambulanssit on 15 min lähtövalmiudessa! Ko. ohjelmassa vain painotettiin, että ambulanssi lähtee vartin KULUTTUA hälytyksestä, vaikka kyseessä olisi Aarne tehtävä.. Mielestäni asia ei ole näin..

Olisi paljon parempi potilaille, jos kaikkialla suomessa olisi mahdollista järjestää 24 h 1 min lähtövalmius, sitä en kiellä! Tässä asiassa olen vain realisti, koska se on nyt ja tulevaisuudessa mahdottomuus varsinkin maaseudulla.. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Älkää käsittäkö väärin hyvät ihmiset! Kyllä minunkin mielestäni on epäkohta, että neljän jälkeen ambulanssit on 15 min lähtövalmiudessa! Ko. ohjelmassa vain painotettiin, että ambulanssi lähtee vartin KULUTTUA hälytyksestä, vaikka kyseessä olisi Aarne tehtävä.. Mielestäni asia ei ole näin..

Olisi paljon parempi potilaille, jos kaikkialla suomessa olisi mahdollista järjestää 24 h 1 min lähtövalmius, sitä en kiellä! Tässä asiassa olen vain realisti, koska se on nyt ja tulevaisuudessa mahdottomuus varsinkin maaseudulla.. 

Teillä ilmeisesti molemmat päivystää asemalla, koska kotoa lähtiessä tulee yleensä väkisinkin viiveitä, jotka sitten näkyy tavoiteajoissa. Mielestäni on oikein, että puhutaan 15min lähtövalmiudesta, koska ihmisillä on edelleen harhaluulo, että ambulanssi lähtee aina heti hälytyksen tultua. Herää kunnanisätkin siihen, että sitä saa mitä tilaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olisi paljon parempi potilaille, jos kaikkialla suomessa olisi mahdollista järjestää 24 h 1 min lähtövalmius, sitä en kiellä! Tässä asiassa olen vain realisti, koska se on nyt ja tulevaisuudessa mahdottomuus varsinkin maaseudulla.. 

Ei ole rahasta vaan tahdosta kiinni. Jos sos. ja terveyspuolen budjetista korvamerkittäisiin yksi lisäprosentti sairaankuljetukseen, tarkoittaisi se sitä että (esimerkiksi) jokainen suomen kunta saisi miljoona euroa lisäresursseja sairaankuljetuksen järjestämiseen. Sillä saataisiin jo jotakin aikaiseksi.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

se on tehokasta, kun itse tai kaveri päivystää kotona. yleensä se 10- 15 min menee, ennenkuin ollaan oikeasti matkalla.

Itse olen aina kertonut kyselijöille todellisuuden lähtövalmiuksista.

"saku merkitty" raha olisi moneen kuntaan hyvä porkkana,esim 200000- 300000€ sillä pyörittäisi pitkälle yhtä yksikköä 24/7. JA puhuin vain yhdestä yksiköstä, kyllä niitä silti tarvitaan tarpeen ja väestöpohjan mukaan.

Poikamies voi olla idiootti tietämättään, ukkomies ei ikinä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyl se auto lähtee samantien liikkeelle, oli sitten Aarne tai Dave..

Kyllä taitaa kunnanisät hykerrellä tyytyväisinä kun tuolla tavalla toimitte.

Miksi maksaa yrittäjälle lisää valmiudennostosta kun auto lähtee välittömästi jo nyt?

Toivottavasti teille ei makseta varallaolossa tulevista keikoista  minuuttien mukaan koska tuohan tuntuu jo tilipusissa.

Kyllä sitä hampaat pestään ja vessassa käydään ennen keikalle lähtöä vaikka kysessä olisi aarne. Muille keikoille kerkeää viellä kahvit keittää ja leivät syömään ennen lähtöä.

http://www.yle.fi/radiosoitin/radiosoitin.php?cat=kotimaa&cat=kotimaa&tpl=peili&channel=15&category=23&count=20&shortdesclen=100&mode=compact&show=timepublish-mp3-shortdesc-duration-paging-longdesc&start=0&width=400&height=300&style=list&page_url=http%3A%2F%2Fwww.yle.fi%2Fradiopeili%2Fparhaatpalat.php%3Fcat%3Dkotimaa&clip=15740

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä taitaa kunnanisät hykerrellä tyytyväisinä kun tuolla tavalla toimitte.

Miksi maksaa yrittäjälle lisää valmiudennostosta kun auto lähtee välittömästi jo nyt?

..siinäpä "raatokiidollekin" vähän ajattelemisen aihetta..

Itse kyllä keitän mikropuuron, heitän vettä ja pesen hampaat aamukyydille lähtiessä, jos kyyti tulee salilla ollessa käyn suihkussa ennen kyytiä oli kiirellisyys aste mitä tahansa. Jos saadaan palkkaa 15min lähtövalmiuden perusteella, silloin myös lähdetään varttitunnissa! Ei tämä epäkohta koskaan korjaannu jos siinä ei ole mitään korjaamisen tarvetta. Ja sitä korjaamisen tarvettahan ei ole jos kaikki toimivat kuten "raatokiito".

Ku tutkituttaa piäsä, ni suap oekkeet liäkkeet..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Parahin "Star of Life"

Meinaatko, että yksittäisten renkipoikien "kapinointi" tulee muuttamaan asiaa mitenkään? Itse kohta vuosikymmenen tätä hommaa tehneenä, voin sanoa, että ei toimi... Mietitkö muuten yhtään sitä elotonta potilasta, ku käyt suihkussa, ennenku lähdet keikalle?

Ei ne kunnanisät tule rahaa antamaan ainakaan tuolla keinolla!

Se "korvamerkitty" valtion raha kuulostaisi hyvältä, mutta milloin ja miten sitä saataisiin? =)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Anteeks nyt jo etukäteen, saatan tässä sohaista muurahaispesää, mitä en haluaisi tehdä, mutta työstänne suhteellisen tietämättömänä en voi olla kysymättä:

Meinaatteko, että jos jossain on eloton potilas (vaikkapa todennäköisesti sellainen tilanne, että sydän on pysähtynyt syystä tai kolmannesta), niin käytte siellä suihkussa ja syötte välipalan vaikka ette tiedä, onko paikalla ketään edes maallikkoelvytystaitoista tai ylipäätään toimintakykyistä henkilöä joka voi yrittää edes PPE:tä sen aikaa kun te käytte suihkussa ja syötte välipalan? Eli ihminen kestääkin ilman happea paljon pidempään kuin meille uskotellaan?

Koska en tiedä työstänne oikeastaan mitään, on minun paha mennä sanomaan mitään tuohon, mutta sen tiedän, että jos me osastolla reagoitaisiin tilanteisiin yhtä rennolla asenteella, ei niitä potilaita kannattaisi edes osastolle asti kuskatakaan..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meinaatteko, että jos jossain on eloton potilas (vaikkapa todennäköisesti sellainen tilanne, että sydän on pysähtynyt syystä tai kolmannesta), niin käytte siellä suihkussa ja syötte välipalan vaikka ette tiedä, onko paikalla ketään edes maallikkoelvytystaitoista tai ylipäätään toimintakykyistä henkilöä joka voi yrittää edes PPE:tä sen aikaa kun te käytte suihkussa ja syötte välipalan?

Tosiasiassa tuo nyt on vaan sellaista poikamaista uhoa; aatamikeikan tullessa pojat kyllä yleensä hölkkäävät autolle.

Mutta periaatteellisella tasolla noinhan sitä pitäisi toimia - muutama ikävä lööppi lehdessä saa kyllä enemmän aikaan kuin kymmenen adressia päättäjille.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä se yksittäisten renkien kampanja auttaa!! meilläkin on nyt valmiuden nosto hallituksen käsittelyyn menossa.

toki vaati noin kahden vuoden aktiivisen äänekkään kommentoinnin valmiuksista, ja muutaman "sopivan" keikan.

päättävissä elimissä istuvat, kun joutuvat autoa odottamaan on hyvä kommentoida, että tästä te olette päättäneet maksaa onneksi ei ole vakavemmasta tällä kertaa kyse...

siihen vielä rautalangasta väännetään mitä se varallaolo todella on. usein kun luulevat, että ollaan asemalla välittömässä varallaolossa  ::)

Poikamies voi olla idiootti tietämättään, ukkomies ei ikinä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Koska en tiedä työstänne oikeastaan mitään, on minun paha mennä sanomaan mitään tuohon, mutta sen tiedän, että jos me osastolla reagoitaisiin tilanteisiin yhtä rennolla asenteella, ei niitä potilaita kannattaisi edes osastolle asti kuskatakaan..

Lähtisitkö sinä kahvihuoneesta kuin telkkä pöntöstä kellon soidessa, jos sinulle maksettaisiin kellon soittojen välisenä aikana 28% peruspalkastasi? Kyse ei ole asenteesta, vaan että kunta maksaa siitä, että ambulanssi lähtee 15min kuluessa hälytyksen tulosta matkalle. Toki lähtö voi usein tapahtua alle tuon 15min tavoiteajan, mutta silloin se tapahtuu sen takia, että töissä oleva henkilökunta tinkii omista oikeuksistaan. Ja kuten kunnanisät tietävät, henkilökunta kyllä tinkii...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä teen kuitenkin sillä periaatteella näitä hommia, että olen potilaita varten..

Olen valmis tinkimään omista oikeuksistani siinä kohtaa, jos pystyn pelastamaan jonkun hengen sillä, että lähden samantien keikalle...

*Näillä palkoilla tän on pakko olla kutsumusammatti*  ::)

Meillä täällä maaseudulla voi olla kohteeseen matkaa, jopa 50 km, joten ei siinä kehtaa odotella ihan periaatteen vuoksi varttia ja ajatella, että onneksi on ensivaste VPK:lla...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä teen kuitenkin sillä periaatteella näitä hommia, että olen potilaita varten..

Olen valmis tinkimään omista oikeuksistani siinä kohtaa, jos pystyn pelastamaan jonkun hengen sillä, että lähden samantien keikalle...

Ja tähän asiaan luottaa ne ihmiset jotka noita 15 min. varallolopäätöksiä tekevät. "Kyllä ne pojat ja tytöt keikalle lähtee välittömästi vaikka niillä on 15 min sopimus". Kunta säästää rahaa ja potilaat saavat hoitoa. Valitettavasti tällaisella ajattelumallilla pidetään huoli siitä, että ikinä ei päästä välittömiin lähtövalmiuksiin ja palkkausta saada kuntoon.

Itse en suostuisi tuollaiseen koskaan. Jos tehdään 15 min. sopimus, niin sitten lähdetään 15 min. kuluessa keikalle. Kyllä kunnanisät joutuu koville kun joutuvat selittämään kuntalaisille miksi ambulanssiaseman pihalla elottomaksi korahtaneen luokse kestää ambulanssin tulo 15 minuuttia.

*Näillä palkoilla tän on pakko olla kutsumusammatti*  ::)

Meidän alan palkat ja työehdot ovat sen takia tällaisia kun meillä on näitä kutsumustyöntekijöitä.

Meillä täällä maaseudulla voi olla kohteeseen matkaa, jopa 50 km, joten ei siinä kehtaa odotella ihan periaatteen vuoksi varttia ja ajatella, että onneksi on ensivaste VPK:lla...

Jos kunta on päättänyt totetuttaa sairaankuljetuksen ja ensihoidon täysin käsittämättömällä 15 min. valmiudella, niin se on kuntalaisten kannalta huono asia. Tavallinen tabisjulli ei saa ainakaan hyvää aikaan, jos päivystää vapaaehtoisesti ilman korvausta käytännössä välittömässä lähtövalmiudessa ilman, että saa siitä asianmukaista korvausta.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Homma voi toimia noin isommissa kaupungeissa parahin VF, mutta ei täällä landella..

Kukaan ei pakota tekemään näitä hommia, jos aina tarvii palkasta kitistä.. Itse tulen ainakin ihan hyvin toimeen palkallani..

Pystyisitkö olemaan lähtemättä A700, ennen ku 15 min kulunut? (varsinki jos potilas on esim naapurissa?)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Homma voi toimia noin isommissa kaupungeissa parahin VF, mutta ei täällä landella..

Kukaan ei pakota tekemään näitä hommia, jos aina tarvii palkasta kitistä.. Itse tulen ainakin ihan hyvin toimeen palkallani..

Landella homma ei toimi, koska siellä työntekijät suostuvat joustamaan kaikesta. Sen takia seillä olevat päättäjät eivät edes halua etsiä muita ratkaisuja. Kun ei tarvitse. Jos sinä tulet palkallasi hyvin toimeen, niin muut eivät välttämättä tule.

Onhan se käsittämätöntä, että landesakuun haetaan sairaanhoitajia ja ensihoitajia töihin, luvataan 15 min. lähtövalmius "vapaamuotoinen" varallaolo kotona, olet viikon kerrallaan työvuorossa norkoamassa keikkaa ja palkka on sitten sk 3-5 tms. Olen pikkuhiljaa alkanut salaa ajattelemaan, että ensihoidon parissa työskentelvät ovat jollain tapaa päästään vinksahtaneita (ei hyvällä tavalla), kun tuollaiseen suostuvat...  ::)

Pystyisitkö olemaan lähtemättä A700, ennen ku 15 min kulunut? (varsinki jos potilas on esim naapurissa?)

Pystyisin. Kokonaisuuden, eli kaikkien ensihoidon parissa työskentelevien ihmisten työolot ja palkkausasiat ovat tärkeämpiä kuin yhden ihmisen henki. Näin se on valitettavasti ajateltava. Uhrauksia on tehtävä ja mietittävä kokonaisuutta tarkemmin. Niin kauan kuin ihmiset eivät opi ajattelemaan muuta kuin potilasta, asiat eivät tule parantumaan.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...