Jump to content
MAINOS

valvontaosastolla harjoittelu


Vieras: kissanminttu

Recommended Posts

Vieras: kissanminttu

lähäriks luen ja meen valvontaosastolle harjoitteluun..siellä työskentelevät, minkähänlaisia taitoja siellä saa reenata?..............*motivaatiota keräillessä*

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

En varmaan osaa ihan nyt vastata kysymykseesi, koska tällä valvontaosastolla jolla minä työskentelen ei ole lähihoitajia duunissa eikä myöskään harjoittelemassa. Vanhamuotoisia perushoitajia on vielä muutama, kokeneita ja hyviä sellaisia joista on iso ilo ja paljon apua. Toimenkuva heillä on lähinnä sitä perushoitoa.  :) Eivät osallistu ollenkaan lääkehoitoon eikä kierrolle. Sairaanhoitaja pitää raportit. Eivät ota "omaa" potilasta (Yksilövastuinen hoitotyö). Nesteitä vaihtavat, kirjaavat, imevät trakarista/tuubista, ottavat astruppeja ja tekevät sen semmoisia "temppuja"... kuskaavat potilaita tutkimuksiin jne. Ja tietysti valvovat potilaita.  :) Mutta kukapa tietää, ehkä siellä minne olet menossa toimenkuva on jotain ihan muuta... Mitä itse odotat jaksolta ja toivot oppivasi?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 8 kuukautta myöhemmin...

Valaisetteko tyhymää...mikä on ero tehostetun valvonnan ja teho-osaston välillä  ;D?

Muuten hän oli niin kuin

Yksi meistä vain,

Hän rokkia rakastaa

Ja öisiä katuja...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei välttämättä mitään, voi kulkea myös samalla nimellä. Monessa paikassa tehoa kutsutaan TVO:ksi (tehostetun valvonnan osastoksi)

Jotta pakka sekoaisi vielä enemmän, teholla voidaan hoitaa myös ns. TEVA (tehovalvonta)-potilaita, jotka eivät ole osastokuntoisia mutta eivät myöskään vaadi varsinaista tehohoitoa.

Mitä se itse tehohoito sitten on, on taas vähän hämärän rajamailla. Se voi olla sedatoituna olemista ventilaattorissa lukuisten invasiivisten mittareiden kera, tai sitten ihan vain toipumista tehohoidosta vieläkin invasiivisten mittausten kera.

Teholla on se hyvä puoli tosiaan hoidossa, että siellä ollaan jatkuvasti valvonnan alaisena, ja lääkehoidot sekä nestehoidot voidaan toteuttaa tehokkaasti ja ajallaan - samalla valvoen näiden vaikutusta potilaaseen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Valaisetteko tyhymää...mikä on ero tehostetun valvonnan ja teho-osaston välillä  ;)?

Teho-osasto tarkoittaa tehostetun erikoishoidon osastoa. Näin se kirjallisuudessa pääasiallisesti määritellään. Osastolla siis tarjotaan tehostettuja erikoishoitoja, joita ovat mm. jatkuva dialyysi, hypotermiahoito, sydämen apupumput, vatsamakuutukset yms. Teho-osastolle myös valikoidaan potilaat tiukemmalla seulalla ja siellä pyritään hoitamaan sellaiset potilaat joiden katsotaan hyötyvän hoidosta eniten.

Tehostettu valvonta (tehovalvonta tai joku vastaava nimike) kattaa sitten kaiken muun. Respiraattorihoito on arkipäivää, samoin invasiiviset katetrit ja raskashoitoiset potilaat. Kehä kolmosen sisäpuolella ovevat tehovalvontaosastot vastaavat helposti alue- ja keskussairaalan teho-osastoja. Yliopsotosairaaloilla on "oikeat" teho-osastot ja muiden sairaaloiden teho-osastot vastaavat esim. Meilahden sisätautien tehovalvontaa. Tehovalvonnoissa hoidetaan potilaita jotka eivät tarvitse/pääse teho-osastolle ja jonkun verran step down tyyppisesti teholta tulleita potilaita.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tehostettu valvonta (tehovalvonta tai joku vastaava nimike) kattaa sitten kaiken muun. Respiraattorihoito on arkipäivää, samoin invasiiviset katetrit ja raskashoitoiset potilaat. Kehä kolmosen sisäpuolella ovevat tehovalvontaosastot vastaavat helposti alue- ja keskussairaalan teho-osastoja.

Hei, toihan kuulostaa ihan meidän heräämöltä...

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Teho-osasto tarkoittaa tehostetun erikoishoidon osastoa. Näin se kirjallisuudessa pääasiallisesti määritellään. Osastolla siis tarjotaan tehostettuja erikoishoitoja, joita ovat mm. jatkuva dialyysi, hypotermiahoito, sydämen apupumput, vatsamakuutukset yms.

Mikä on vatsamakuutus?  huh.gif

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Teho-osasto tarkoittaa tehostetun erikoishoidon osastoa. Näin se kirjallisuudessa pääasiallisesti määritellään. Osastolla siis tarjotaan tehostettuja erikoishoitoja, joita ovat mm. jatkuva dialyysi, hypotermiahoito, sydämen apupumput, vatsamakuutukset yms.

Mikä on vatsamakuutus?  huh.gif

Respiraattorissa oleva potilas heitetään mahalleen hetekassa. Alkaa olla niitä viimeisiä keinoja parantaa ventilaatiota ennen järeämpiä keinoja.

No comments

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Teho-osasto tarkoittaa tehostetun erikoishoidon osastoa. Näin se kirjallisuudessa pääasiallisesti määritellään. Osastolla siis tarjotaan tehostettuja erikoishoitoja, joita ovat mm. jatkuva dialyysi, hypotermiahoito, sydämen apupumput, vatsamakuutukset yms.

Mikä on vatsamakuutus?  huh.gif

Respiraattorissa oleva potilas heitetään mahalleen hetekassa. Alkaa olla niitä viimeisiä keinoja parantaa ventilaatiota ennen järeämpiä keinoja.

Okei...Mitäs on sitten vielä nää respiraattoria järeämmät keinot?

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Teho-osasto tarkoittaa tehostetun erikoishoidon osastoa. Näin se kirjallisuudessa pääasiallisesti määritellään. Osastolla siis tarjotaan tehostettuja erikoishoitoja, joita ovat mm. jatkuva dialyysi, hypotermiahoito, sydämen apupumput, vatsamakuutukset yms.

Mikä on vatsamakuutus?  huh.gif

Respiraattorissa oleva potilas heitetään mahalleen hetekassa. Alkaa olla niitä viimeisiä keinoja parantaa ventilaatiota ennen järeämpiä keinoja.

Okei...Mitäs on sitten vielä nää respiraattoria järeämmät keinot?

Käännetään pt mahalleen ja painetaan takaraivosta päätä tiukemmin tyynyyn kiinni...?

Ei kai... Miten tämä mahalleen kääntäminen oikein parantaa ventilaatiota? Mun logiikan mukaan se ei nyt ole niitä ensimmäisiä eikä viimeisempiä asioita joita pt:n hyväksi yrittäisin tehdä. Joten jos joku voisi asian selittää...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Teho-osasto tarkoittaa tehostetun erikoishoidon osastoa. Näin se kirjallisuudessa pääasiallisesti määritellään. Osastolla siis tarjotaan tehostettuja erikoishoitoja, joita ovat mm. jatkuva dialyysi, hypotermiahoito, sydämen apupumput, vatsamakuutukset yms.

Mikä on vatsamakuutus?  huh.gif

Respiraattorissa oleva potilas heitetään mahalleen hetekassa. Alkaa olla niitä viimeisiä keinoja parantaa ventilaatiota ennen järeämpiä keinoja.

Okei...Mitäs on sitten vielä nää respiraattoria järeämmät keinot?

No esimerkiksi ECMO.

Vatsamakuutuksella pyritään saamaan sellaisia keuhkojen osia osallistumaan kaasujenvaihtoon jotka siihen eivät selinmakuulla osallistu, vähentämään atelektaasia, kasvattamaan keuhkojen tilavuutta sekä saada mahdollinen pleuraneste jakautumaan tasaisemmin. Tässä on hyvin karkeasti mitä vatsamakuutuksella ajetaan takaa.

Vatsamakuutus on tosiaan niitä viimeisiä keinoja millä potilaan kaasujenvaihtoa ja happeutumista voidaan yrittää parantaa ja se jopa on ihan hyvä keino. Tosin kuolleisuutta vatsamakuutus ei taida vähentää (?).

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ok, nyt alkaa kirkastua  :) Teho-osasto sinällään tuttu, tai siinä määrin mitä siitä hässäkästä selkoa saa kun sinne potilaan vie. Lähinnä vaan ihmetyttää se piuhojen ja koneiden viidakko  :o meilläpäin ei noita tehostettuja valvontaosastoja ole joten käsite vaati tarkennusta. Nyt kun muistia kaivelen, taisi Peijaksessa joku sen tyylinen olla missä potilaat odotti esim. muuhun sairaalaan siirtoa. Mutta siitä on jo vuosia aikaa kun siellä olin hommissa...

Samaan sarjaan nyt lisää kysymyksiä. Mistä se sitten johtuu, että aika moni teho-hoitopotilas saa pneumonian? Tai se kuva mulla ainakin on.Onko se ihan siitä kiinni että on muutenkin jo pöpöille altis kun vointi on sillä mallilla että joutuu teholle vai miten se menee?  Onko osatekijä myös se että joissakin tapauksissa päiväkausia/viikkoja pötköttelevät ilman että liikkeelle pääsee? 

Muuten hän oli niin kuin

Yksi meistä vain,

Hän rokkia rakastaa

Ja öisiä katuja...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ok, nyt alkaa kirkastua  :) Teho-osasto sinällään tuttu, tai siinä määrin mitä siitä hässäkästä selkoa saa kun sinne potilaan vie. Lähinnä vaan ihmetyttää se piuhojen ja koneiden viidakko  :o meilläpäin ei noita tehostettuja valvontaosastoja ole joten käsite vaati tarkennusta. Nyt kun muistia kaivelen, taisi Peijaksessa joku sen tyylinen olla missä potilaat odotti esim. muuhun sairaalaan siirtoa. Mutta siitä on jo vuosia aikaa kun siellä olin hommissa...

Peijakseen avautuu TVO, joka on siis tehostetun valvonnan osasto. Siellä on/oli POS, joka oli vähän vastaavan tyyppinen osasto tehostettua valvontaa vaativille potilaille.

Samaan sarjaan nyt lisää kysymyksiä. Mistä se sitten johtuu, että aika moni teho-hoitopotilas saa pneumonian? Tai se kuva mulla ainakin on.Onko se ihan siitä kiinni että on muutenkin jo pöpöille altis kun vointi on sillä mallilla että joutuu teholle vai miten se menee?  Onko osatekijä myös se että joissakin tapauksissa päiväkausia/viikkoja pötköttelevät ilman että liikkeelle pääsee? 

Tehohoidossa potilaat ovat useinmiten intuboituna respiraattorissa. Invasiivinen ventilaatio lisää riskiä sairastua pneumoniaan. Toki potilaat ovat usein niin huonossa kunnossa, että infektiot iskevät helpommin, varsinkin kun kajoavia hoitoja käytetään runsaasti. Usein myös tehohoitoon johtava sairaus tai vammautuminen itsessään lisää pneumoniariskiä. Jos potilaan tajunnan taso laskee riittävän alas, niin hän lähes aina aspiroi. Tehoilla hoidetaan elvytettyjä, kouristelijoita, intoksikaatioita, aivoverenkiertohäiriöisiä, vammautuneita ym. potilaita jotka primaaristi lähes aina aspiroivat.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Teho-osasto tarkoittaa tehostetun erikoishoidon osastoa. Näin se kirjallisuudessa pääasiallisesti määritellään. Osastolla siis tarjotaan tehostettuja erikoishoitoja, joita ovat mm. jatkuva dialyysi, hypotermiahoito, sydämen apupumput, vatsamakuutukset yms.

Mikä on vatsamakuutus?  huh.gif

Respiraattorissa oleva potilas heitetään mahalleen hetekassa. Alkaa olla niitä viimeisiä keinoja parantaa ventilaatiota ennen järeämpiä keinoja.

Okei...Mitäs on sitten vielä nää respiraattoria järeämmät keinot?

Käännetään pt mahalleen ja painetaan takaraivosta päätä tiukemmin tyynyyn kiinni...?

Ei kai... Miten tämä mahalleen kääntäminen oikein parantaa ventilaatiota? Mun logiikan mukaan se ei nyt ole niitä ensimmäisiä eikä viimeisempiä asioita joita pt:n hyväksi yrittäisin tehdä. Joten jos joku voisi asian selittää...

Veli VF tuossa jo selvittikin hyvin vatsamakuuttamisen eduista. Niin, se potilashan on aina silloin intuboitu, joten kyllä se ilma kulkee vaikka pää on kiinni tyynyssä.

Ennen ECMOa kokeillaan oscillaattoria, eli High Flow Jet Ventilation. Nämä on näitä järeitä keinoja ventilaation korjaamiseksi. Tai ECMOhan ei paranna keuhkojen toimivuutta vaan on henkeä ylläpitävä metodi.

No comments

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...