Jump to content
MAINOS

Kirurgisten osastojen erilaisuus/raskaus


miau

Recommended Posts

No niin, kysytääs teiltä, rakkaat kollegat. Meillä päin kirurgiset vuodeosastot on jaettu erikoisaloittain, siis urologia-verisuonikirurgia, gastroenterologia, ortopedia ja traumatologia, kevyt ortopedia-gastroenterologia. Jokaisella vuodeosastolla, millä olen keikkaillut, sanotaan aina samaa: meillä on raskainta, meille tulee eniten päivystyksiä jne.Ovathan alat erilaisia: raskas ortopedia on varmasti fyysisesti raskasta, koska potilaat tarvitsevat paljon apua, gastrolla pyörii tippa- ja temppushow, tilanteet ovat nopeasti muuttuvia ja pitää olla ajan tasalla (ja ovathan mahaleikatutkin aluksi paljon apua tarvitsevia, syöpäpotilaita hoidetaan paljon), verisuonipotilaat monisairaita säärihaavoineen. Urologia on vaihelevaa: toisaalta hyvinkin kevythoitoista, toisaalta huuhteluineen ja isoine leikkauksineen voip olla aikaavievääkin.Noh, mielipiteitä? Miten sinä koet asian?miau

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
Vieras: kurpitsa

Meillä kirurginen osasto on sekametelisoppa, mutta hyvin haastava ja mukava työpaikka. Osastollamme on ortopedisia potilaita (proteesit, olkapäät yms. pienemmät jutut), yleiskirurgiaa, urologisia (turpit yms.), gynen potilaista ns. normaalileikkaukset eli kohdunpoistot, laskeumat ja pienemmät hommat sekä korva-nenä-kurkku kirurgisia potilaita. Lisäksi hoidamme vatsakipuiset, haavapotilaat, tulehduspotilaat, syöpäpotilaat ja mitä milloinkin ensiapu antaa.. Päivystysleikkauksia tehdään jonkun verran.Nyt tuntuu että pelkkä yksi ja sama olisi aika puuduttavaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minä sanon, että gastro on ollut raskain ja keuhko- ja verisuonikirurginen oli kevyin.Terkkuja Jyväskylään ;)
Terkkuja multakin sinne.Topicin aloittajan kanssa olen samoilla ajatuksilla liikkeellä, että kaikki osastot kehuvat omaansa raskaimmaksi. Kaikissa on ne omat temppunsa ja tekisi varmaan hyvää hoitajien kierrellä muuallakin. Verisuoniosastolla läträtään veren kansssa, gastrolla paskan kanssa ja ortolla kipsin kanssa.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

juuh.. kaikki on niin suhteellista! Helppoa on norsunluutornista arvostella toisia osastoja, toisia hoitopaikkoja, tuntemattomien (samantasoisten) kollegojen ammattitaitoa (asia, josta vasta eilen illalla huomautin kriittiselle työtoverille..)Sanoisinpa, että tähän mennessä raskaimpana työpaikkana olen kokenut -yllätys yllätys- vanhainkodin! Kun kaksi työntekijää tempaisee "hyökkäysvaunun" käytävälle ja lähtee etenemään vuodepotilaita ja kahden autettavia aamu- tai iltapesuissa ja vaatteenvaihdoissa, vessakäynneissä, siirtymisissä, suihkussa jne (tietänette kuvion) ja potilaita on pitkälle toistakymmentä ja muun organisaation aikataulut huohottaa niskaan (esim. keittiö haluaa ruokakärryn ja tiskit siihen-ja-siihen-aikaan takaisin) niin vasemman jalan tahti on oltava aika napakka ja jos rytmissä lipsuu niin päivä menee sähläämiseksi. Paljon nostoja, kääntöjä, siirtämisiä. Koko vuoron saa mennä ja tehdä jos meinaa ehtiä.Ei ehkä ammatillisesti suurta erikoistietämystä vaativaa, vaan perushoitoa, mutta silti minusta tuntuu raskaimmalta. Sen tekee työn pakkotahtisuus ja konkreettinen fyysinen raskas suorittaminen, lisäksi se on henkisestikin joskus raskasta. Suuren sairaalan suurin sisätautiosasto oli henkilökunnan mielestä myös raskas ja kiireinen, mutta minun taustastani katsoen koin sen rauhalliseksi. Omahoitajajärjestelmä, potilasaines ja työssä painottuvat toisenlaiset asiat (= esim. se että vaatteiden vaihtoa aamuin-illoin tiettyyn kellonaikaan ei pidetä ihmisarvokysymyksenä) tekevät työstä myös toisenlaista. Minä koen sen virkistävänä, että työssä on myös vaihtelua. Joillekin sopii tasapaksun puurtaminen paremmin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä on jaettu osastot niin, että yhdellä ortopedia-traumatologia, toisella gastron puoli ja kolmannella plastiikka, verisuonet, urologia sekä kevyt ortopedia.Itse olen tehnyt töitä kaikilla näillä osastoilla, ja nyt pari vuotta jo ortopedialla. Kyllä mun (niin kuin monen esim varahenkilöstön ihmisen) kokemus on ollut se, että ortopedia on kaikista raskain. Potilaita tulee paljon, päivystyksiä, infektioita, lisäksi proteesien määrä lisääntyy, revisioita on paljon jne. Kaikilla osastoilla olleensa (siis meidän talossa) voin vain todeta, että jos potilalla ei ole mitään muuta selittävää syytä niin sitten sillä on ortopedinen keuhkokuume jonka vuoksi se tulee meille ;DEri taloissa on varmasti erilainen käytäntö

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Tuo vanhuspuoli on totta. Itse en jaksaisi olla töissä pitkäaikaisosastolla, sieltä kun todella otettu "löysät pois". Siis ihan raadantameininkiä. Musta tuntuu, ettei se ole ihan sitä, mitä olen ajatellut tekeväni...'Kiire on tietysti kaikkialla. Myös raskaalla ortopedialla on raadantaa liukkaiden aikaan, lonkkamurtumapotilaita on pilvin pimein, eikä muistakaan kukaan pääse itse vessaan... En jaksaisi! On henkisesti liian raskasta mulle. Haluan tehdä muutakin kuin käyttää potilaita vessassa. (no joo, tottakai siellä tehdään muutakin, mutta ymmärtänette pointin)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse olen tehnyt töitä kaikilla näillä osastoilla, ja nyt pari vuotta jo ortopedialla. Kyllä mun (niin kuin monen esim varahenkilöstön ihmisen) kokemus on ollut se, että ortopedia on kaikista raskain. Potilaita tulee paljon, päivystyksiä, infektioita, lisäksi proteesien määrä lisääntyy, revisioita on paljon jne. Kaikilla osastoilla olleensa (siis meidän talossa) voin vain todeta, että jos potilalla ei ole mitään muuta selittävää syytä niin sitten sillä on ortopedinen keuhkokuume jonka vuoksi se tulee meille ;DEri taloissa on varmasti erilainen käytäntö
No varmasti, jos teillä tulee vain orton osastolle päivystyksiä. Jossainhan on erikseen päivystys- ja elektiivisosastot, jossain tulee kaikille osastoille oman erikoisalan päivystykset (plus ne umpparit jotka ei mahdu muualle) ja näin päin pois. Myös sairaalan kokohan ratkaisee vähän tuota osastojen raskautta. Eli gastron osaston raskauteen vaikuttaa se, tehdäänkö siellä jotain umpparia ja sappea vain vai väännelläänkö maksat ja haimat veke samalla, ja keuhko-osaston raskauteen se että vedetäänkö raja yhden lohkon vai yhden keuhkon poistoon. Jii än nee.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hei anteeksi, mutta mitä tarkoittaa traumatologia entä gastroenterologia?
T) Vammoihin liittyväG) Vatsaelinsairauksien hoitoon keskittynyt

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 5 kuukautta myöhemmin...

Kuinka isoilla kirurgisilla osastoilla työskentelette? Meillä potilaspaikkoja tällä hetkellä 36, aikaisemmin on ollut 40. Toinen puoli osastosta on traumatologiaa ja toinen puoli yleiskirurgiaa (mukaan lukien palovammat ja plastiikkakirurgia). Henkilökuntaa aamuvuorossa on 7-8+oh, viikonloppuisin 5. Iltavuoroissa on viikolla 5 ja viikonloppuisin 4. Yövuoroissa 2 hoitajaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Samaan hommaan törmää tosiaan joka paikassa. Tämä on kyllä kaikista raskain osasto. Kyllä niillä muualla kelpaa kun potilaskuormitus on aina paljon matalemmalla. Joo joo.

Ja toinen mitä kuulee: "ei meillä yleensä ole näin hiljaista".

On tullu oltua gastrolta, ortopediaan, lapsilla ja aikuisilla. Helpointa on ollut urologisella. Ja en menis eritteleen kumpi raskaampaa gastro vai ortopedia. Riippuu varmaan sairaalasta ja osastosta.

yhdyn edellisiin ajatuksiin, vanhainkodissa oli fyysisesti niin raskasta, et se on ainut paikka mihin ei oo tehny enää mennä töihin. Muuten ois vanhainkodissa mukava olla ja arvostan kaikkia ketä sitä työtä jaksaa. Mulle se on vaan ainaski palkkaan nähden liian suurta raadantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen ortopedisella osastolla ollut töissä nelisen vuotta, enkä ole vielä kokenut työtä mitenkään erityisen raskaaksi. Osastolla hoidetaan suunnitellusti leikattuja tekonivel- ja selkäpotilaita sekä esim. olkapää, -polvi- ja nilkkatähystyksiä sekä päivystyksenä tulevia traumapotilaita. Varsinkin alussa potilaat toki tarvitsevat paljon apuja, mutta toisaalta kuntoutuminen etenkin suunnitelluissa leikkauksissa tapahtuu kyllä nopeasti.

Plussaa on myös potilaiden nopea vaihtuvuus, yleensä hoitoaika on viikon verran tai alle, useimmat potilaat ovat osastolla vain muutaman päivän. Tietysti poikkeuksiakin on, esim. infektiopotilaat.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itselläni kokemus osastoilta rajoittuu sisätaudeilta pumppuihin ja neurologiselle sekä seka-akuuttiosastoille ja kirurgiselta ortopediaan. Ortopedisella oli mun mielestä fyysisesti raskasta, autettavia, kuntoutettavia, nosteltavia vaikka apuvälineitä toki oli käytössä.... Neurologiset potilaat oli myös raskaita niin fyysisesti kuin psyykeltäänkin..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Itse katselen kirurgisia osastoja ppkl:n näkökulmasta käsin ja miulla on sellanen mielikuva, että tuollanen gastro-/sekakirurgia on sitä raskainta. Meidän lafkassa on 2,5 kirurgista osastoa. Likainen/puhdas gastro/seka ja puhdas ortopedia/verisuonitaudit. Puolikas kuuluu synnärille&naistentaudeille, jonne ko. erikoisalat keskitetään. Ja sinne gastrolle meiltä ne raskashoitoisimmat siirretään. (mutta vielä ei ole hahmottunut, että tapahtuuko potilaalle dramaattinen käännös parempaan, jos hän siirtyykin osastolle leikkurin kautta...)

Itse olin aikoinani tuolla ortopedisella harjoittelussa ja tykkäsin kovasti, työnkuva oli vaihteleva ja kovinkaan raskaaksi en itse sitä kokenut. Siirtoja ja ergonomian miettimistä oli paljon, mutta sinäänsä temppujen suhteen simppeliä hommaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 kuukautta myöhemmin...

Olen myös ollut kaikilla kirurgisilla osastoilla töissä ja joka osastolla sanovat että meidän osasto on se kiireisin ja raskain.

minun mielestä joka osastolla on omat kiireensä ja helppoutensa.

jollain osastolla vaihtuvuus voi olla suurta ja toisella autettavien ja toisella leikattavien suuri määrä aiheuttaa kiireen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Olen itse ollut osastolla töissä jossa oli periaatteessa gastropuolen juttuja, mutta siellä oli myös urologisia ja kaikannäköisiä potilaita. Oli periaatteessa "likainen" osasto eli harva leikkauksen jälkeen palasi sinne. Oli aika raskas paikka. Piti tietää paljon koska pot. materiaali oli niin laaja. Oli myös paljon syöpäpotilaita. Mutta erittäin opettavainen ja mielenkiintoinen kokemus. Oppi ainakin laittamaan viggon sekä tiputtelemaan antibiootteja ja tutustui koko kaupungin haimatulehduspotilaisiin ::)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...