Jump to content
MAINOS

Kuskin/hoitajan rooli...


Waltte

Toimitko aina roolisi mukaan ensihoidossa?  

47 ääntä

  1. 1. Toimitko aina roolisi mukaan ensihoidossa?

    • Kyllä
      2
    • EN todellakaan
      11
    • Joustan tarvittaessa
      44


Recommended Posts

varsinkin kun kuski alkaa haastattelemaan...
Tuli tuosta Janne toisessa topicissa esittämästä lauseesta mieleen, että onko jossain määritelty virallinen kuskin/hoitajan status keikalla? Mites on onko työpaikoilla joustoa vai mennäänkö orjallisesti aina saman kaavan mukaan?Entä onko työpaikoilla tarkoin määritelty kirjallisesti toimintamallit?Ensihoitaja mainitsi muualla topicissa että toimii usein hoitajana, onko näin useassa paikassa? Itsellä menis kyllä hermot ainaiseen kuskin tai hoitajan duuniin...Siinä kuskin toimintamalli todennäköisesti kangistuu kohtuudella... näitä varmasti on yksityissektorilla yrittäjänroolissa....Itse yleensä oman työparin kans hoidamme yhdessä homman kotiin, tehdään asiat helpoiten...tarvittaessa kuski vaikka haastattelee...tai hoitaja tutkii ;D

Melko yleisenä tunneälyn määritelmänä voidaan pitää tiedon puutetta yhdistettynä kyvyttömyyteen ja siitä johtuvaan haluttomuuteen tehdä loogisia johtopäätöksiä.

Soveltuvin osin voidaan tunneälynä pitää myös sitä, että älyää anoppinsa hautajaisissa olla viheltelemättä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Harkassa oltaessa roolitus oli aika selvä. Kuskina oleva tutki ja suoritti tarvittavat mittaukset jne jne sit hoitaja toimi kirjaajana ja kyselijänä. Tosin jos haasteellinen potilas niin sit kaikki hoiti niin perke***** ;D Sit kun ite olin kolmantena pyörinä niin minä tutkin , hoidin ja kirjasin :nauraa:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vanhemman palomiehen kanssa oma rooli on selvä=Itse kirjaat,tutkit,hoidat,haastattelet.Ja jos vielä sattuu työpariks oikein intoa täynnä oleva tulitaistelija niin paaritkin saat ite hakee lanssista.. ;D

Born to be wild..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: takapäivystäjä

Oleellistahan koko asiassa on, että tietynlainen työnjako on ennalta sovittu, jolloin asiat tulee hoidettua ja homma sujuu jouhevammin. Tämä korostuu entisestään hoidettaessa hätätilapotilasta. Mitään tarkkaa ohjetta asiasta kuitenkaan tuskin löytyy. On aika hankalaa esim. haastatella jos molemmat on äänessä yhtä aikaa. Meillä roolijako on selvä mutta siitä toki poiketaan tilanteen vaatiessa, eli kuski voi huomatessaan kysyä jotain mitä toiselta jäi. Rooleja vaihdetaan työvuoroittain mutta tämäkään ei ole mikään määräys, joten kyllä kai kuski voi intuboida tai laittaa tipan jossei se hoitajalta satu sinä päivänä onnistumaan. Kesken työvuoron paikkojen vekslaaminen edestakaisin ei silti minusta ole järkevää. Jos olet tänään hoitaja, niin olet sitten ensi vuorossa kuski.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

meillä ajetaan/ hoidetaan joka toinen periaatteella. samoin hoitaja saa ratti vuoron aina paluu matkalla.haastatteluun puutun henkilökohtaisesti vain, jos kaverilta on jäänyt mielestäni jotain oleellista kysymättä.

Poikamies voi olla idiootti tietämättään, ukkomies ei ikinä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä on mielestäni suht. hyvin toimiva systeemi.... Selvä roolijako, josta joustetaan tarvittaessa. Hoitaja/kuljettaja vuorot vuorokeikoin. Eli toinen esim ajaa koko keikan ja toinen ajaa seuraavan keikan kokonaan. Työnjako tilanne paikalla on yleensä hyvin selkeä. Se joka on hoitovuorosssa on se joka kirjaa, käskee kuskia tutkimaan ja kyselee potilaalta. Taas kuski tekee mitä sille määrätään tehtäväksi. Työnjako korostuu entisestään hätätilapotilaan kohdalla, hoitovuorossa oleva käskyttää kaikkia läsnäolevia evy-miehiä ja sairaankuljettajia, kunnes esim lääkäri tulee paikalle. :)Toimii mielestäni hyvin :happy:. Joskus tosin pistää vit**tamaan, kun tuntuu että itselle tulee kaikki v-mäisimmät keikat.... :-

mikä mä oon?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

12 tunnin pätkissä ollaan kollegan kanssa sovittu. 9-21..(1/3 rytmillä siis)(LUP)..ehtii sisäistämään oman roolin ja ehtii vähän ketuttaan kertaalleen koko homma ja sit voikin jo vaihtaa ;D..yksityisellä ollessa oli 2 ja 2. Siinäkin ehti vaihtamaan ajatuksia rva vm. -32:n kanssa päivän Hesarista ihan riittämiin. ei valittamisia.

No one dies a virgin, Life screws us all

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse olen mieltynyt siihen, ettei roolijako ole kovin vahva. Toki itselle aivan uuden työparin kanssa on helpointa pitää selvä jako siitä, mitä kumpikin tekee. Mutta sitten kun työpari on tutumpi, ainakin itse pidän siitä, että kumpikin täydentää toistensa työtä. Usein tutun työparin kanssa kun kaikkia asiat tapahtuu itsestään. (Eli esim. toinen kysyy, jos toinen ei ymmärrä kysyä jotakin, tippa letkuttuu ja tulle laitetuksi muun toiminnan ohessa jne...)Itse auton ajaminen on mielestäni siedettävintä kun sitä tekee vuorotellen. Joskus vuorokauden putkeen sairaalasiirtoja ajaneena olen huomannut, ettei se sprintterimersun ohjastaminen niin kovin kivaa ole - ei vaikka olisi hyvää musiikkia kuunneltavana. :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä roolijako menee niin että hoitaja haastattelee, kirjaa, määrää kuljetusosoitteen ja kiireellisyyden. Myös tarvittaessa "käskyttää" kuljettajaa tutkimaan. Tosin kun työparit ovat asiansa osaavia ja tuttuja, suurin osa asioista menee itsestään ilman suurempia miettimisiä. Ja kekat hoidetaan 50/50- periaatteella. Hyvin pelaa..... ja asioistahan voidaan aina neuvotella. :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joskus sain saavillisen lokaa päälle, kun ehdotin että kuskin paikalle palkattaisiin ammattikuski - joku Kankkunen. Olisi sitten boxihoitaja ja "kyytiavustaja". :)Tulee mieleen vanha Kankkulan kaivo -radiohupailusarjan tarina. Säästökuurille oli ryhdyttävä, kun Kankkulan ainoan bussilinja oli tullut entistä kannattamattomammaksi. Elettiin aikoja, jolloin oli kuljettaja sekä rahastaja erikseen linjavaunuissa. Päättivät sitten kaikessa viisaudessaan yhtiön valtaapitävät, jotta kuljettaja rahastaa.No sotkuahan siitä tuli. Rahastaja ajatteli, että jos kerran kuljettaja rahastaa - niin rahastaja kuljettaa. Ojjaanhan se men. Asiaa työntekijöiden parissa puitiin uudemmasti ja rahastaja sai töitä toisaalta Kuljettaja huonokuuloisena ymmärsi asian siten, että kuljettaja RAKASTAA. Sen voitte kuvitella, että siitä se vasta sotku tuli. Joten palasivat aikaisempaan käytäntöön, jotta enemmiltä vahingoilta säästytään. Ja näinhän sitä sitten säästettiin. :)Noh. Käytännössä kuitenkin asiat menee niin, että on hoitovuoro/ajovuoro. Vähän paikasta riippuu ajaako se hoitaja vai se toinen hoitaja (pilkun terävää päätä viilaaville tiedoksi, että hoitaja tässä asiayhteydessä tarkoittaa sairaankuljetusyksikköön sijoitettua toimea jota luonnollinen henkilö toteuttaa). Toisaalta on aika vaarallista päästää vallalle sellainen, että kuski oottelee pönkäten autoa pystyssä ja hoitsu (50 kg) raahaa 120 kiloista raatoo autoon. Nojoo. Voisi sanoa, että sakukuski on sakukuski myö hoitovuorossa. Toimiva yhteisö on sellainen, missä yksitoikkoisesta touhusta saa kaivatun vaihtelun ja kaikki saa/joutuu tekemään. Jos joku haluaa piipaakyytiä vain ajamaan, voisin sanoa että se kyyti sitten ajetaan boxissa, remmeissä koodilla 8-5. :P

Vikoja korjataan - ominaisuuksien kanssa opetellaan tulemaan toimeen.

Jokainen kyynel on muistutus onnen hetkestä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä roolijako menee niin että hoitaja haastattelee, kirjaa, määrää kuljetusosoitteen ja kiireellisyyden. Myös tarvittaessa "käskyttää" kuljettajaa tutkimaan. Tosin kun työparit ovat asiansa osaavia ja tuttuja, suurin osa asioista menee itsestään ilman suurempia miettimisiä. Ja kekat hoidetaan 50/50- periaatteella. Hyvin pelaa..... ja asioistahan voidaan aina neuvotella. :P
Näin täälläkin. Hyvin toimii, kaikki tulee tehtyä sen kummemmitta numeroitta. Tilanteen mukaan on kuitenkin vara joustaa joten kyllä tarvittaessa hoitovuorossa olevakin vetää kiltisti hanskaa tassuun. Ajovuoro osuu omalle kohdalle joka toinen päivä.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kuten tuossa aiemmin jo olen todennut ja Waltekin huomioinut toimin pääasiassa hoitovuorossa. Työskentelen vakiparin kanssa, joka tykkää ajaa ja minä tykkään olla ihmisten kanssa, joten tämä jako meillä toiminut. Muuten perinteiset hoitaja/kuski työnjaot elävät kovastikin. Ei ole mitään sellaista, että kuski on hiljaa ja hoitaja puhuu. Olisihan se hulluakin, että kuski tutkii potilasta ja ei kysyisi esim.palpoidessa sattuuko. Tällaistakin olen tavannut, kun hoitajavuorolainen on käskenyt kuskin olla hiljaa.Perusasetelma meillä on töissä, että kuskina oleva tutkii ja hoitaja kirjaa, muut jutut tehdään yhdessä. Esim. lääkkeet ja tipat sun muut laitellaan vähän vuorotellen, että kädentaidot pysyy. Kyselykin sujuu lupsakkaasti, kenelle mieleen juolahtaa kysyä periaatteella. Tietty tämä toimii, kun tuntee työparinsa. Toisaalta toisella voi olla joku avainsana/-kysymys, jota ei itse ole honannut kysyä.Akuuttitilanteissa malli on se, että alkuun hoitaja huolehtii ilmatiet ja johtaa, kuski tekee muun. Sitten kun lisää porukkaa katsotaan kuka parhaiten tekee mitäkin. Tämäkin siksi, ettei akuuttitilanteessa tarvitse miettiä kuka ja mitä.Ns. rooleista voidaan joustaa ja joskus jopa kesken tilanteen vaihtaa roolia. Siirtokyydeillä sitten ajellaan pitkien matkojen vuoksi vuorotellen. Kyllä sitä puutuu ratissa istumaan, jos kilometrejä alkaa tulla enempi.

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 kuukautta myöhemmin...

Meillä tämä hoitajan ja kuljettajan rooli on päätetty kirjoittamattomalla säännöllä, TYTÖT ei autoa aja. Joka mielestäni 2000-luvulla on jo jokseenkin vanhanaikainen ajattelutapa. Kohteessa hommat hoituu tuttujen työparien kanssa sutjakkaasti; hoitaja haastattelee, kirjaa ja päättää hoitolinjat. Kuljettaja hoitaa vitaalit ja muun tutkinnan ja tietenkin ajaa autoa.

Omasta mielestä vaihtelu tässäkin työssä olisi mieluisaa, eli välillä olisin itsekkin mielelläni kuljettaja ja vähemmän vastuussa hoidollisista linjoista.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä tämä hoitajan ja kuljettajan rooli on päätetty kirjoittamattomalla säännöllä, TYTÖT ei autoa aja. Joka mielestäni 2000-luvulla on jo jokseenkin 

missäköhän firmassa tämä linja on? kerro ihmeessä...;D

- Ambulanssijuntti -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä tämä hoitajan ja kuljettajan rooli on päätetty kirjoittamattomalla säännöllä, TYTÖT ei autoa aja. Joka mielestäni 2000-luvulla on jo jokseenkin 

missäköhän firmassa tämä linja on? kerro ihmeessä...;D

Kuulostaapa kohtuu fiksulta linjaukselta.... Jatkuuko sama linjaus pomonkin kohdalla joka tietenkään ei muuta tee kun ajaa...  ;)

Teillä on siellä varsinainen FC Reilu kerho.....

Melko yleisenä tunneälyn määritelmänä voidaan pitää tiedon puutetta yhdistettynä kyvyttömyyteen ja siitä johtuvaan haluttomuuteen tehdä loogisia johtopäätöksiä.

Soveltuvin osin voidaan tunneälynä pitää myös sitä, että älyää anoppinsa hautajaisissa olla viheltelemättä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyseessä on yksityinen sairaankuljetusyritys, pienessä maalaiskunnassa.

Pomo todellakin on aina kuljettaja ja vain ja ainoastaan kuljettaja. Keikkapaikalle mennessä, vain haukottelee nurkassa ja välillä kysyy, että joko mennään. Hoida siinä sitten itse haastattelu, kirjaus, tutkiminen ja hoitopaikan valinta ja muut hoitolinjat.

Onneksi pääpomo itse harvemmin töissä...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyseessä on yksityinen sairaankuljetusyritys, pienessä maalaiskunnassa.

Pomo todellakin on aina kuljettaja ja vain ja ainoastaan kuljettaja. Keikkapaikalle mennessä, vain haukottelee nurkassa ja välillä kysyy, että joko mennään. Hoida siinä sitten itse haastattelu, kirjaus, tutkiminen ja hoitopaikan valinta ja muut hoitolinjat.

Onneksi pääpomo itse harvemmin töissä...

kannattaisiko miettiä työpaikan vaihtoa, jos tuollainen meininki?

- Ambulanssijuntti -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyseessä on yksityinen sairaankuljetusyritys, pienessä maalaiskunnassa.

Pomo todellakin on aina kuljettaja ja vain ja ainoastaan kuljettaja. Keikkapaikalle mennessä, vain haukottelee nurkassa ja välillä kysyy, että joko mennään. Hoida siinä sitten itse haastattelu, kirjaus, tutkiminen ja hoitopaikan valinta ja muut hoitolinjat.

Onneksi pääpomo itse harvemmin töissä...

kannattaisiko miettiä työpaikan vaihtoa, jos tuollainen meininki?

työpaikan vaihto on kyllä ollut mielessä, useammin kuin kerran, mutta ikäväkyllä, on helpompi vaan sietää, kun lähteä  :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...