Jump to content
MAINOS

Käytätkö kumihanskoja aina potilasta koskiessa?


paramedical

Kuinka usein käytät kumihanskoja potilaaseen koskiessa?  

91 ääntä

  1. 1. Kuinka usein käytät kumihanskoja potilaaseen koskiessa?

    • Aina
      10
    • Melkein aina
      42
    • Usein
      41
    • Harvoin
      11
    • EOS
      1
    • En Käytä
      0


Recommended Posts

MAINOS
  • Vastauksia 50
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Käytän hanskoja usein. Töissä paljon eritteitä,esim.kouristaneilla housut litimärät, usein verisiä potilaita, tajuttomia jne. Laitan hanskat heti käteen kun menen potilasta vastaanottamaan.Siistit,hyväkuntoiset potilaat hoidan ilman hanskoja. Tipan laitossa käytän hanskoja jos potilas likainen.Jos vaihdan vaatteita niin aina hanskat kädessä! Ennemmin suojaudun aluksi ja jos tilanne sallii,niin riisun hanskat vaivihkaa pois. Eristyspotilaille pyrin aina kertomaan miksi eristetään ja suojaudutaan. Haluan ettei potilas tunne itseään "likaiseksi".

Käsihuuhdetta käytän joka välissä (ei jalkovälissä  ;D).

Totuus ei pala tulessakaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Unicornu

Janne: Olin ystäväni luona kylässä, jonka mies oli hakanut hänet useaan otteeseen sairaalakuntoon. Ystäväni luona oli myös hänen toinen ystävänsä. Me kaikki pelkäsimme silloin sitä miestä. Mutta hätäkeskuksen päivysäjä näki niin, että onhan teitä siellä kuitenkin 3 ihmistä. Mies avioeron jälkeenkin kävi kiertelemässä taloa ja häiritsi soitoillaan. Poliisit turhautuivat juoksemaan yhden miehen perässä. Hätäkeskuksessa turhauduttiin siihen, että nainen niin useasti soitteli. Nainen laittoi hätärannekkeensakin siivoojan mukana pois, kun kuuli tämän kautta, että hän on hätäkeskukselle häiriöksi. Mitään ei ollut oikein tehtävissä. Väkivalta vihdoin loppui siihen, kun sen tekijä vankilareissunsa jälkeen kuoli.

Mutta pointti oikeastaan on siinä, että 3 kertaa olen nähnyt ambulanssimiehien / -naisten käyttävän hanskoja. Tässä yhteydessä vain tuli mieleen sitten ne kerrat, kun olen hätänumeroon joutunut soittamaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Noniin, se tästä asiasta.  ::ylös::

Jos tästä asiasta joku tarvitsee lisätietoa, käykää se keskustelu yksityisviestein tai uudessa aiheessa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No kyllä tuli melkeen aina lansissa ollessa pistettyä rukkaset käteen, mutta vasta siellä kohteessa kun alettiin potilaalle jotain tehdä.

Tää on just se malli, mikä voi saada potilaan / omaisen loukkaantumaan pahastikin tyyliin "olenko niin saastainen ettet voi koskea muhun ilman hanskoja". Eli jos tallustelet potilaan kämppään, sanot päivää ja alat ekana pukemaan hanskoja käteen. Koko asiaan ei kukaan edes kiinnitä huomiota jos ne hanskat on kädessä jo valmiiksi kun tulet ovesta sisään. Toinen pointti on vielä se, jos vastaan tuleekin jotain ihan muuta kuin oletit ja aloitat henkeäpelastavat toimenpiteet laittamalla hanskat käteen  :nauraa:

No miten sä esimerkiksi avaat oven kohteeseen jos sulla on jo hanskat kädessä? Vai laitatko hanskat käteen, astut autosta, avaat oven, vaihdat hanskat jne...?

Mitähän tässä haetaan ? Kai ne hanskat on puhtaat ennen potilaskontaktia ??

just tätä tarkoitin... ;D

- Ambulanssijuntti -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Suht harvoin tulee käytettyä. Tietysti jos jollain lailla vuotava/ eritteinen yms hanskat käteen ilman muuta. Yksi pointti miksi en yleensä käytä on se että potilaan perifeeristä lämpöä/hikisyyttä en tunne niin hyvin hanskat kädessä. Mutta huuhdetta tulee läträttyä

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hanskat, nuo lanssarin paras kaveri. Niin hauskan väriset ja miellyttävät varsinkin kesäkuumalla. ;D

Mutta: useimmiten tulee kyllä käytettyä. Jos esitietojen perusteella on syytä odottaa poikkeuksellisen paljon eritteitä, laitan kahdet tai kolmetkin hanskat päällekkäin. En neuroottisuuden takia, vaan siksi, että on kätevää repiä likaiset hanskat päältä pois ja kas, puhtaat odottavat alla...

Kyytihän ei ajamalla lopu...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tähän sopisi varmaankin tiedustella gallupinomaisesti sellaista asiaa, että minkäs kokoisia hanskoja ihmiset pidätte kädessänne? Mulla on aika pieni käsi, eli nippa nappa  S mahtuu, mutta nuo ässät niin piukeat, että M:n hanskat (joita muutenkin jostain "kumman syystä" asiakkailla aina kotonaankin) tulee vetäistyä käteen (hups.. :( noh...). Kylvettäessä kuitenkin paremmin toimii S:n hanskat, ei mene vesi sisään niin helposti.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tähän sopisi varmaankin tiedustella gallupinomaisesti sellaista asiaa, että minkäs kokoisia hanskoja ihmiset pidätte kädessänne? Mulla on aika pieni käsi, eli nippa nappa  S mahtuu, mutta nuo ässät niin piukeat, että M:n hanskat (joita muutenkin jostain "kumman syystä" asiakkailla aina kotonaankin) tulee vetäistyä käteen (hups.. :( noh...). Kylvettäessä kuitenkin paremmin toimii S:n hanskat, ei mene vesi sisään niin helposti.

Mulla on s-kokoa hanskat aina, mut ne on oikeesti mulle vähän liian isot. Onkohan ees pienempiä saatavissa...? Mut kyllä niilläkin selviää... Kerran leikkasin hanskoista päät rikki vahingossa... Joskus tuntuu, et hulahtais vettä sisään, kun ne on sen verran löysät, mut en sit tiiä. (Vaikken veden kaa kauheesti tekemisissä ookaan.) Ja teippien/liiman kanssa meinaa mennä hermo, mut muuten tuun toimeen s-koon hanskoissa.

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tähän sopisi varmaankin tiedustella gallupinomaisesti sellaista asiaa, että minkäs kokoisia hanskoja ihmiset pidätte kädessänne? Mulla on aika pieni käsi, eli nippa nappa  S mahtuu, mutta nuo ässät niin piukeat, että M:n hanskat (joita muutenkin jostain "kumman syystä" asiakkailla aina kotonaankin) tulee vetäistyä käteen (hups.. :( noh...). Kylvettäessä kuitenkin paremmin toimii S:n hanskat, ei mene vesi sisään niin helposti.

Mulla on s-kokoa hanskat aina, mut ne on oikeesti mulle vähän liian isot. Onkohan ees pienempiä saatavissa...? Mut kyllä niilläkin selviää... Kerran leikkasin hanskoista päät rikki vahingossa... Joskus tuntuu, et hulahtais vettä sisään, kun ne on sen verran löysät, mut en sit tiiä. (Vaikken veden kaa kauheesti tekemisissä ookaan.) Ja teippien/liiman kanssa meinaa mennä hermo, mut muuten tuun toimeen s-koon hanskoissa.

hei pygmi..on olemassa kokoa xs

- Ambulanssijuntti -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tähän sopisi varmaankin tiedustella gallupinomaisesti sellaista asiaa, että minkäs kokoisia hanskoja ihmiset pidätte kädessänne? Mulla on aika pieni käsi, eli nippa nappa  S mahtuu, mutta nuo ässät niin piukeat, että M:n hanskat (joita muutenkin jostain "kumman syystä" asiakkailla aina kotonaankin) tulee vetäistyä käteen (hups.. :( noh...). Kylvettäessä kuitenkin paremmin toimii S:n hanskat, ei mene vesi sisään niin helposti.

Mulla on s-kokoa hanskat aina, mut ne on oikeesti mulle vähän liian isot. Onkohan ees pienempiä saatavissa...? Mut kyllä niilläkin selviää... Kerran leikkasin hanskoista päät rikki vahingossa... Joskus tuntuu, et hulahtais vettä sisään, kun ne on sen verran löysät, mut en sit tiiä. (Vaikken veden kaa kauheesti tekemisissä ookaan.) Ja teippien/liiman kanssa meinaa mennä hermo, mut muuten tuun toimeen s-koon hanskoissa.

hei pygmi..on olemassa kokoa xs

Pitää sit vissiin alkaa kaveerata sellaisen kans joka niit tilauksia tekee...  :(

Muokkaus:Ellei se vaikka tajua tästä tekstistä vihjettä... :viekas:

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

:( Ne XS:n hanskat mä kyllä haluaisin nähdä ihan livenä! Tuntuu noi S:tkin jo niin pieniltä.

ite oon ihan livenä ihmetelly...--> meinaavat varmaan käyttää tulevaisuudessa lapsityövoimaa, terveydenhuollon työvoimapulan helpottamiseksi?

- Ambulanssijuntti -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

;) Ne XS:n hanskat mä kyllä haluaisin nähdä ihan livenä! Tuntuu noi S:tkin jo niin pieniltä.

ite oon ihan livenä ihmetelly...--> meinaavat varmaan käyttää tulevaisuudessa lapsityövoimaa, terveydenhuollon työvoimapulan helpottamiseksi?

Tai suomessakin naisia joilla ylipieni käsi?  Itse xs jos esim. kanyloin tai muuta "tarkempaa" ja ässät jos ei oo väliä että vähän roikkuu sormen päät. Mummoa lainaten "sulla on tyttö kätilön kädet" tuli vaan kätilöstä ensihoitaja

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ne XS:n hanskat mä kyllä haluaisin nähdä ihan livenä! Tuntuu noi S:tkin jo niin pieniltä.

ite oon ihan livenä ihmetelly...--> meinaavat varmaan käyttää tulevaisuudessa lapsityövoimaa, terveydenhuollon työvoimapulan helpottamiseksi?

Tai suomessakin naisia joilla ylipieni käsi?  Itse xs jos esim. kanyloin tai muuta "tarkempaa" ja ässät jos ei oo väliä että vähän roikkuu sormen päät. Mummoa lainaten "sulla on tyttö kätilön kädet" tuli vaan kätilöstä ensihoitaja

Puoliskoni kertoi, että anoppini ensimmäinen ja ainoa kommentti musta oli, että "sillä on pienet kädet".  8) Musta se oli huvittavaa, koska ennen sitä mä en oo edes tajunnu asiaa. Sitten esikoisen syntymän jälkeen ensimmäinen kommentti vauvasta oli, että "sillä on äitinsä pienet kädet".  ;)

Mä riuhdon niit hanskoja silleen, et ne on kasassa sormien tyvessä. Se helpottaa työskentelyä huomattavasti ku ei niit xs:iä oo näkyny. (En oo ees etsiny) Mut on ne kyllä leveyssuunnassakin vähän väljät.

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Käytän itse mielestäni suhteellisen paljon hanskoja, mutta harvoin laitan ennen kohdetta. Jos ennakkotiedot antavat olettaa, että hanskoista hyötyä (esim. haava) niin hanskat laitan silloin autossa. Ehjäihoista siistiä potilasta käsittelen aina ilman hanskoja, mutta taas esim.tipan laitan aina, tilanteesta riippumatta, hanskat kädessä. Käsidesiä käytän hurjan paljon ja hanskoilla suojaan itseni potilaseritteiltä ja mahdollisilta tartunnoilta. Hanskojen käyttö vähentynyt, koska usein olen työssäni hoitovuorossa. Kirjaan pääasiassa, työpari tutkii niin siinä en hanskoja tarvi. Ja hanskoja käyttäessä itse ja toivon että muutkin pyrkivät ajattelemaan sitä, että ne hanskat pitäisi ottaa pois potilaskontaktin jälkeen eikä lähteä kantamaan paareja, ajamaan autoa jne niillä likaisilla hanskoilla.

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse menen yleensä kohteeseen ilman hanskoja, varsinkin jos olen hoitajana. Taskut sitten ovatkin puolillaan hanskoja, joita voi kiskoa käteen tarpeen mukaan. Silloin tosin tulee hanskat vedettyä jo valmiiksi käteen, jos on perusteltua odottaa, että siellä on siellä sun täällä verta, oksennusta tai ripulia. Joissakin tilanteissa on tullut laitettua jopa useammat hanskat päällekkäin, saa sitten verisiä hanskoja vedettyä pois niin ettei ihan joka paikka sotkeennu. (Muuten voisi vaihtaa aina uudet hanskat, mutta mulla hikoo kädet aina niin paljon, ettei heti kun on hanskat ottanut pois tahdo uudet mennä käteen.)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

(Muuten voisi vaihtaa aina uudet hanskat, mutta mulla hikoo kädet aina niin paljon, ettei heti kun on hanskat ottanut pois tahdo uudet mennä käteen.)
Sama tilanne jos on just pessyt/huuhdellut kädet desillä. Hyvä kikka on läträtä lisää desiä käsille, siten saa hanskat nopeemmin käteen jos on tarvis, huuhde toimii sopivana liukasteena. Aika monta vuotta kitkutin hanskoja käteen ennenkuin ton keksin ja älkööt kukaan laittako mitään pitkää linkkilistaa siitä miksi näin ei saisi tehdä :D...
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Harvemmin. Mutta jos potilas on eritäin likainen, veressä tms, niin siloin. tavikset kohtaan paljaalla käpälällä. ja ihan terve olen :D

Poikamies voi olla idiootti tietämättään, ukkomies ei ikinä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Usein tulee käytettyä - varsinkin jos potailas on jo ehtinyt *kotiutua* sänkyyn. Enemmän kun potilaan nahka mua inhottaa epäsiistit sängyt. En laita hanskoja jos asetan potilaalle verenpainemittarin tai monitorin lätkät. Glukometrikin tulee otettua ilman hanskoja. Perfif kanyylia laittaessa on aina hanskat.Mutta, kun potilas on hoidettu, hanskat pois ja käsihuuhdetta käsiin enne huoneesta/ potilaspaikalta poistumista. Miten mä taas näin kun kolleegat rahtasi puhdasta mummoa osastolle ihan helvetilliset lateksit kÄsissa. Tarviiko niitä sängyn työntämiseen...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Glukometrikin tulee otettua ilman hanskoja. Perfif kanyylia laittaessa on aina hanskat.
Logiikka? Dextrossahan se veri on varsin näkyvää, muttei käsinkosketeltavaa. Entäs sitten pvk:n laitossa? En mä ainakaan ikinä mitään näkyvää vertaa saa aikaiseksi? Siellähän se on muovin peitossa... Toki joku überkansainvälinen anestesiakollaboraatio sanoo että pvk laitossa pitää olla hanskat, mutta Suomi on se maa joka laistaa. Ja käsityötähän se on, hanskat pilaa fiilarit.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja hanskoja käyttäessä itse ja toivon että muutkin pyrkivät ajattelemaan sitä, että ne hanskat pitäisi ottaa pois potilaskontaktin jälkeen eikä lähteä kantamaan paareja, ajamaan autoa jne niillä likaisilla hanskoilla.
Huu... ;) No ilman muuta! Meikkis on ainaski niin neuroottinen likaisten hanskojen suhteen, että kun oon levittänyt asiakkaalle rasvaa iholle, ja menossa sen jälkeen tyhjentämään yöastiaa, niin vaihdan välissä ne rasvaiset hanskat uusiin. Tässä tapauksessa vaihtoa ei jonkun mielestä tarvitsis kyllä tehdä, mutta niin vaan olen tottunut tekemään... Joo, olen outo.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...