Jump to content
MAINOS

Mikä on kunnon palkka?


SHV

Recommended Posts

Kunnon palkka sairaanhoitajille olisi päälle 2500 €/kk + lisät. Se olisi täysin realistinen palkkatoive työhön nähden.

Mutta tällaisella kollektiivisella käytöksellä emme saa mitään aikaan. Puhutaan kutsumuksesta yms. soopasta. Rahan takia töitä tehdään. Raskaasta ja vastuullisesta työstä tulisi maksaa kunnolla. Tämä penneillä pelaaminen saa kyllä luvan loppua.

AAMEN!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Kunnon palkka sairaanhoitajille olisi päälle 2500 €/kk + lisät. Se olisi täysin realistinen palkkatoive työhön nähden.

Mutta tällaisella kollektiivisella käytöksellä emme saa mitään aikaan. Puhutaan kutsumuksesta yms. soopasta. Rahan takia töitä tehdään. Raskaasta ja vastuullisesta työstä tulisi maksaa kunnolla. Tämä penneillä pelaaminen saa kyllä luvan loppua.

AAMEN!

Ja seuraava siirto on?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja seuraava siirto on?

Jos saisi visioida...

Tehyn neuvottelijat vaihtoon. Samalla Tehyn johtoporras vaihtoon sekä kaikki vässykät huitsin nevadaan. Ammattiliiton johto- ja avainpaikoille neuvottelukykynsä osoittaneet henkilöt. Palkataan ne vaikka kovalla rahalla muista liitoista, muutamalle kymmenelle ihmiselle maksettava huippupalkka ei Tehyä kaada eikä jäsenmaksuja nosta mihinkään. Samalla poistettaisiin kaikenlainen poliittinen peli, jäsenkirjalla ei saa olla merkitystä päätöksiä tehdessä eikä jäseniä liiton johtoon valittaessa.

Sitten rankka kampanjointi sen suhteen, että hoitotyö ei oikeasti ole mitään sen kummempaa kuin työtä. Työtä tehdään rahan takia ja kaikenlainen kutsumus- ym. soopasta puhujat pitää vaientaa ja viedä saunan taakse. :) Jos työstään pitää, niin huonoa palkkausta ei saa puolustella "kutsumuksella".

Ammattikoulutukseen rutkasti lisää koulutusta edusnvalvonnasta sekä työelämän pelisäännöistä. Vielä tänäkin päivänä työnantaja niin monessa paikassa koettaa kyykyttää työntekijöitä joka hetki kun siihen on mahdollisuus. Kouluista valmistuttuaan hoitajilla pitää olla valmiuksia selviytyä työmarkkinoilla ja pystyä itse ajamaan omia asioitaan.

Ensi kesän Tupo-neuvotteluissa pitää olla jämäkät neuvottelijat, kunnon vaatimukset palkkauksen ja muiden epäkohtien suhteen. Ennen kaikkea tulee olla oikeasti valmiita käyttämään työtaistelukeinoja. Ja jos lakkoon mennään, niin lakkorintaman tulee olla yhtenäinen ja järkkymätön. Tärkeää on ajaa kaikkien hoitajien asioita yhteisenä rintamana, eli vähintään Superin ja Tehyn tulisi tehdä tiivistä yhteistyötä.

Suuri yleisö arvostaa hoitajien työtä, ainakin omien puheidensa mukaan, mutta se on täysin varmaa, että jos ja kun lakko tulee, niin suuren yleisön tukeen ei kannata luottaa sokeasti. Aivan varmasti alkaa kirjoittelu lehdissä ja medioissa kuinka kutsumustyötä tekevät hoitajat ovat ahneita sikoja jotka ajattelevat vain itseään ja ovat unohtaan minkä takia he työtään tekevät. Ja p*skat! Me olemme potilaita varten eikä toisin päin. Ja siitä tulee maksaa kunnolla, että tuotamme terveyttä ja hyvinvointia ihmisille.

Mutta... Ensi kesänä saamme taas kuunnella kuinka Jaana Laitinen-Pesola lupaa kuun taivaalta ja ties mitä. Lopputuloksena vähintään kaksivuotinen Tupo ja nippa nappa inflaatiota suurempi palkankorotus.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ph/Lh 2200e/kk+lisät, Sh 2500e/kk+lisät kuulostaisi realistiselta.

(tyhmä kysymys: Miten tuo euron merkin saa aikaiseksi? £ ja $ onnistuvat, mutta mites tuon euron kanssa?)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos saisi visioida...

Tehyn neuvottelijat vaihtoon. Samalla Tehyn johtoporras vaihtoon sekä kaikki vässykät huitsin nevadaan. Ammattiliiton johto- ja avainpaikoille neuvottelukykynsä osoittaneet henkilöt. Palkataan ne vaikka kovalla rahalla muista liitoista, muutamalle kymmenelle ihmiselle maksettava huippupalkka ei Tehyä kaada eikä jäsenmaksuja nosta mihinkään. Samalla poistettaisiin kaikenlainen poliittinen peli, jäsenkirjalla ei saa olla merkitystä päätöksiä tehdessä eikä jäseniä liiton johtoon valittaessa.

-Heh-heh! ..Ja sitten minäkin heräsin unesta.

Se aiemmin mainittu 3%/3 vuotta kuullostaa ihan realistiselta vaikka voi se olla vähempikin. Tuommonenkin diili kun saadaan pelkästään työ- ja neuvotteluvoittona meidän piireissä.

Joko Tehy-lehdessä on muuten alkanut perinteinen uhoaminen tulevista palkkaneuvotteluista joissa palkkaus ja hoitajien asiat laitetaan kerralla kuntoon J L-P:n johdolla?

My brain is stuck from shooting glue

I'm not sorry for the things I do

 

Carbona not glue

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olisin tyytyväinen jos lh:n peruspalkka olisi edes 2000/kk + lisät.  Monet laskevat lisät meidän peruspalkkoihi, mutta nehän ovat korvauksia vuorotyöstä eivätkä mitään peruspalkkaa.

Meillä tk:ssa on osalla "syrjäseutulisä" joka on jo poistunut käytöstä. Suon sen heille, koska on heidän tuuria, kun ovat sen saaneet. Kuitenkin ottaa joskus päästä, että teemme samaa työtä ja yhtä "syrjässä", meidät kuitenkin eroittaa n.350 € kuukaudessa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: mindstorm

Joo.. Ainahan tuosta palkasta on keskusteltu ja tullaan keskustelemaan..

Omasta mielestäni sh:n peruspalkka tulisi olla väh. 2500/kk..

Tehyn intoiluun ja uhoamiseen en ota kantaa sen enempää, kuin toteamalla että milläs taistelet?

Mitä lakko auttaa, kun suojatyötä pitää olla? (eli missä vaikutus näkyy)

Lakolla olisi jokin vaikutus, jos pari väkevää liittoa lähtis tukilakkoon..

Että eiku lakkoon paperiliitto ja AKT....

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Miten tuo euron merkin saa aikaiseksi? £ ja $ onnistuvat, mutta mites tuon euron kanssa?)

Riippuu sun näppiksestä. Lainaa tosta €

€ € € Sain jo vähän opastusta ja katsoin vähän tarkemmin näitä nappeja :)

Mielestäni näistä palkoista puhuttaessa ei koskaan pitäisi sanoa että" olisin tyytyväinen jos saisin edes niin ja niin paljon" tai "tämä riittäisi minulle" ehdottaen mahdollisimman pientä korotusta. Jos haluaa lisää 2 €, pitää pyytää 4 €. Mielummin yläkanttiin ja vähän päälle kuin pienellä korotuksella jonka joku pystyy jotenkuten sulattamaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä ajattelisin tän asian niin että palkka pitäis tulla työn vaativuuden mukaan eli

akuuttipuolella (leikkurit,  ampparit, tehot, polit ym.) pitäis sairaanhoitajilla olla korkeampi palkka. Yhtään väheksyen kenenkään työtä. Kuin myös outoa on että vanhainkodissa työskentelevä ph saa  melkein suurempaa palkkaa kuin ekalla ikälisällä työskentelevä sairaanhoitaja polilla.

Tai että mun palkkani on muutaman satasen suurempi kuin niiden jotka taistelevat pienen lapsen elämästä ja kuolemasta.

Mä tiedän että saan aika ryöpytyksen aikaan tällä kirjoituksella, mutta antakaa tulla vaan

mielipiteitä.

Ihan vaan lopuksi tiedoksi, että itse olen siellä vanhuspuolella ja arvostan sitä paljon, enhän mä muuten siellä olis. Mutta kumarran niitä jotka pelastavat mun henkeni ehkä jonain päivänä.

Mä oon kyllä sitä mieltä että hoitajien palkka pitäis olla sama huolimatta siitä onko vanhuspuolella vai teholla. Toisaalla varmasti osataan ja tehdään paljon hienoja temppuja, mutta kyllä se ulosteralli on mielestäni vanhuspuolella sellainen että kyllä siitä pitäisi kunnon rahat myös saada. Hoitajien edun mukaista keskinäistä vertailua ajatellen olisi myös että palkat eri toimipisteissä olisivat yhteneväiset.

"Sinä elät kuolemanpelossa"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä ajattelisin tän asian niin että palkka pitäis tulla työn vaativuuden mukaan eli

akuuttipuolella (leikkurit,  ampparit, tehot, polit ym.) pitäis sairaanhoitajilla olla korkeampi palkka.

Mä en pitäs sitä ihan noin yksoikosena. Kaikkien duuni on tärkeää ja eri tavalla raskasta. Mä ainakin arvostan esim meidän talon osastolla työskenteleviä hoitajia. Heidän työ on äärimmäisen raskasta, sekä fyysisesti että psyykkisesti. Kuormitusprosentit on koko ajan toista sataa ja porukka on ihan loppu. Mä en selviäis siellä viikkoakaan. Heidän työ ei ole niin 'mediaseksikästä' kuin lanssi ja polihommat, mutta se ei tee siitä yhtään helpompaa. Kyllä hoitajat ansaitsis reilun palkankorotuksen kautta linjan.  ;D
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä ajattelisin tän asian niin että palkka pitäis tulla työn vaativuuden mukaan eli

akuuttipuolella (leikkurit,  ampparit, tehot, polit ym.) pitäis sairaanhoitajilla olla korkeampi palkka.

Mä en pitäs sitä ihan noin yksoikosena. Kaikkien duuni on tärkeää ja eri tavalla raskasta. Mä ainakin arvostan esim meidän talon osastolla työskenteleviä hoitajia. Heidän työ on äärimmäisen raskasta, sekä fyysisesti että psyykkisesti. Kuormitusprosentit on koko ajan toista sataa ja porukka on ihan loppu. Mä en selviäis siellä viikkoakaan. Heidän työ ei ole niin 'mediaseksikästä' kuin lanssi ja polihommat, mutta se ei tee siitä yhtään helpompaa. Kyllä hoitajat ansaitsis reilun palkankorotuksen kautta linjan.  ;D

Yhdyn tähän linjaan... Uskon että jokainen erikoisalansa vaatii omat "temppunsa" jotka on osattava  :P

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä ajattelisin tän asian niin että palkka pitäis tulla työn vaativuuden mukaan eli

akuuttipuolella (leikkurit,  ampparit, tehot, polit ym.) pitäis sairaanhoitajilla olla korkeampi palkka.

Mä en pitäs sitä ihan noin yksoikosena. Kaikkien duuni on tärkeää ja eri tavalla raskasta. Kyllä hoitajat ansaitsis reilun palkankorotuksen kautta linjan.  :-X

Samaa mieltä Oskun kanssa. Juuri puhuttiin kollegaystävän kanssa siitä miten tärkeää on että löytyy tekijöitä mm. geriatrisille osastoille ja niihinkin paikkoihin jotka eivät ole niin "mediaseksikkäitä". Työn haasteet löytyvät eri työyksiköissä eri paikoista. Palkkaushan perustuu nyt osittain työn vaativuuteen ja vaativaa työ on perusterveydenhuollossakin. Työ esim. pitkäaikaisosastoilla tai akuuttivuodeosastoilla on fyysisesti erittäin raskasta ja työtahti on mahdoton. Sen lisäksi että henkilökuntamitoitukset siellä pitäisi saada kohdilleen, niin siitä työstä pitäisi maksaa yhtä hyvää (lue:huonoa) palkkaa kuin tehoilla/leikkureissa/polilla työskenteleville! Vaikka kirjavaa on palkkaus akuuttihoidossakin: leikkurissa työskentelevät esim. tienaa enemmän kuin polilla työskentelevät.. . Kaikille hoitajille lähtöpalkka 2500egee!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kunnon palkka olisi mielestäni perus-/lähihoitajilla 2300 €/kk + lisät ja terveyden-/sairaanhoitajilla 2700 €/kk + lisät. Lääkäreillä sitten 3200 €/kk ->.

Minusta nuissa palkoissa tulisi entistä selvemmin näkyä koulutuksen pituus. Koska pitkä koulutus-> isot opintolainat sekä pienet tulot usealta vuodelta.

Muutoinkin lisäkoulutuksenkin myötä tulisi palkkojen nousta. En tarkoita nyt työpaikan järjestämää koulutusta vaan omaan alaan liittyvät (lisä)opinnot esim. yliopiston approt tai vaikkapa viittomakielen koulutus (jos sitä työsssään tarvitsee). Näin saataisiin hyvin koulutettua, motivoitunutta työvoimaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Muutoinkin lisäkoulutuksenkin myötä tulisi palkkojen nousta. vaikkapa viittomakielen koulutus (jos sitä työsssään tarvitsee). Näin saataisiin hyvin koulutettua, motivoitunutta työvoimaa.

Kyllähän viittomakielentaitoisille maksetaan kielilisää. Tiedä sitten motivoiko se parikymppiä kuussa ketään.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jäi ehkä se tärkein seikka mainitsematta: Lisäkoulutuksista siis kunnollinen palkankorotus  8)

Mitä tuommosella kakskymppisellä tekee... Tyttö (3v) sai juuri syntymäpäivän kunniaksi postissa kortin ja 20 €, kysyin, että mitäs sillä vois ostaa. Tyttö tuumasi että "tikkarin"  ;)

Kyllä pitää himpun verran isommista korotuksista puhua.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

.....Milloin tosiaan palkat nousevat, tuskin ihan heti, ensiksi käytetään kaikki muut mahdolliset "konstit", kun ei työntekijöitä löydy, ehkä sitten mietitään palkkoj angry.png...Niin ja kyllä otti ohimosta, kun vielä kuulin, että kansanedustajilla nousi palkka taas parilla sadalla eurolla..Nekin rahat voisivat käyttää johonkin muuhun angry.png..Itse olen sitä alan vaihtoa miettinyt, mutta kun ei tiedä mitä sitä nyt tekisi/keksisi...Rupeaisin heti johonkin mielenosoitukseen tms.jos joku vaan laittaisi semmoisen alulle..Ei auta äpinät täällä, vaan yhdessä pitäisi IHAN OIKEASTI TEHDÄ JOTAKIN!!!Turhaa me täällä puretaan ja vingutaan, vaikka kieltämättä himpun oloa helpottaa, kun tietää, että on samanalan ihmisiä täällä jne..Näkyvästi pitäisi jotain rueta tekemään!!!!!!!! Kuinka kauan jaksetaan sitä työtahtia, joka tällä menolla vaan kiihtyy, siksi itse alan vaihtoa suunnittelen..Ai niin peruspalkka sh 2500 vähintään :P :

"Pakko ei ole kuin kuolla"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kansanedustajan palkkioon parinsadan euron korotus

Julkaistu: 26.7.2006 17:10

Kansanedustajan palkkio nousee parilla sadalla eurolla kuukaudessa. Eduskunnan palkkiotoimikunta päätti asiasta keskiviikkona.

Elokuun alusta lukien kansanedustajan palkkio nousee 5 220 eurosta 5 400 euroon ja yli 12 vuotta kansanedustajana toimineen kuukausipalkkio 5 600 eurosta 5 800 euroon. Korotusta perustellaan yleisen ansiotason kehityksellä.

Samalla tärkeimpien valiokuntien ja yli 15 edustajan eduskuntaryhmien puheenjohtajille kuukausittain maksettava lisäpalkkio nostetaan 970 eurosta 1 000 euroon. Muiden valiokuntien ja eduskuntaryhmien puheenjohtajat saavat tyytyä 20 euron korotukseen.

Samalla päätettiin myös voimassa olevan tulosopimuksen mukaisesti ensi vuonna tehtävästä korotuksesta. Ensi vuoden huhtikuun alusta lukien kansanedustajan palkkio nousee 5 540 euroon ja yli 12 vuotta kansanedustajana toimineen kuukausipalkkio 5 950 euroon. Puhemiehen kuukausipalkkio nousee 9 590 eurosta 10 200 euroon ja varapuhemiehen palkkio 7 990 eurosta 8 500 euroon.

Kansanedustajien palkkioista on jo muutaman vuoden ajan päättänyt täysin valtuuksin kolmijäseninen palkkiotoimikunta, jota johtaa ministeri Jaakko Iloniemi. Muut jäsenet ovat maaneuvos Jussi Alanen sekä oikeustieteen tohtori Pirkko K. Koskinen. Ennen vuotta 2003 palkkiotoimikunnan ehdotus tuotiin vielä eduskunnan kansliatoimikunnan vahvistettavaksi.

Viime vuonna kansanedustajien palkkioita nostettiin viidellä prosentilla. Vuonna 2003 tehtiin lähes kymmenen prosentin korotus. Korotuksia perusteltiin molemmilla kerroilla yleisen ansiotason kehityksellä.

STT

Lainattu HS:n sivuilta. http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Kansanedustajan+palkkioon+parinsadan+euron+korotus/1135220818590

Käsi ylös jos v*tuttaa

Paljonkohan meidän liksat nousee? Tuommoiset 2300 €/kk luihuhoitajille, ja 2800 €/kk saikkareille oli hyvä alku, motivoisi opiskella.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jännä juttu että kaikki alan ihmiset on yksimielisiä siitä että palkkaa pitää saada lisää vaikka lakkoilemalla. Ei ne asiat kuitenkaan tästä muutu kun liiton johtajat on mitä on.

Tehyn arvoisa puheenjohtaja on kyntensä näyttänyt ja mä en ymmärrä miks se saa siellä jatkaa? Ja miks liittovaltuustossa istuu samoja naamoja jotka jyrää jäseniensä päätöksen mennä lakkoon?

Mä ihmettelen itseäni miks mä kuulun Tehyyn mutta aina niitä jäsenmaksuja vaan maksaa siinä toivossa että joskus olis asiat paremmin. Höh, huono peruste mutta kuitenkin  :-

Miks tähän pitää kirjoittaa kaikkea tyhmää?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Öme

Eikös tehykin perusta toimintansa ns. "demokratiaan"? Silloinhan meillä jäsenillä tulisi olla oikeus valita oma edustajamme. Toimisihan tuo toisinkin päin, eli äänestetään poies tuo nainen sieltä valtaistuimeltaan ja asetetaan uudet ehdokkaat. Esim. joku kaiken nähnyt, köyhyysrajalla elävä ja vielä yksinhuoltaja sh/ph.

Ja milloinhan tuokin tapahtuisi tosielämässä...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...
Vieras: Emilia L

En osaa sanoa tarkkoja rahamääriä, mutta palkan pitäisi olla VÄHINTÄÄN muutama satanen enemmän kuin tällä hetkellä. Lisäksi palkkoja pitäisi nostaa koko alalla kautta linjan, ei niin että vain esim. teholla tai leikkurissa työskentelevät saavat parempaa palkkaa ja vanhustyötä tekevät saavat kaikkein huonointa. On todella vaikeaa eritellä alan sisällä, mikä on enemmän tärkeää ja mikä vähemmän tärkeää työtä. Hoitotyö kun kokonaisuudessaan on mun mielestä sellaista työtä, jota ilman yhteiskunta ei kertakaikiaan tule toimeen. Kaikki hoitotyö on tärkeää. Ja tietenkin lisätyöstä tai ylimääräisestä toimenpiteestä täytyy saada rahallinen korvaus. Esimerkiksi reseptien uusiminen tuo lisää työtä, joten sen tulisi merkitä myös lisää palkkaa. Saavathan lääkäritkin toimenpidekorvauksia, joten en ymmärrä miksi lääkereille voidaan maksaa, mutta hoitajille samasta toimenpiteestä ei voida. Hoitajien tulee taistella etuuksiensa puolesta, eikä vain ottaa ylimääräisiä töitä vastaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

reseptien uusiminen tuo lisää työtä, joten sen tulisi merkitä myös lisää palkkaa.
lekurien hommaa...

- Ambulanssijuntti -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sairaanhoitajien palkkataso Suomessa on 83% OECD-maiden keskitasosta. Nykyinen peruspalkka korotettuna 17%:lla niin aletaan olla oikeilla jäljillä. Tekee n.2200e/kk + lisät.Esimerkiksi kansanedustajat perustelevat mielellään palkkojensa nostoa vertailulla muiden maiden tasoon. Erittäin hyvä lähtökohta myös hoitoalalla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...