Jump to content
MAINOS

tukholmaan


Vieras: kisa1

Recommended Posts

Kuinka heikolla ruotsinkieln taidolla pääsisi Tukholmaan vanhuksia hoitamaan, olen AMK-sh ja kielitaito sellaista heikohkoa,

Onko Tukholmassa esim suomalaisten vanhusten kotia?

Vuodeksi voisin lähteä katselemaan muita maita.

Olen vahvan ammattitaidon omaava vanhuksia, dementiapotilaita hoitanut yli 5 vuotta.Siihen myös käynyt paljon lisäkoulutuksia ja minulla on eu-direktiivin mukaiset opsikelupaperit Amk-sta.

Kiitän neuvoista!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Moikka!

Ei muuta kuin menoksi... Sun ammattitaidolla sulla ei ole mitään hätää!

Helpoiten homma onnistuu kun otat yhteyttä johonkin rekrytointi firmaan, joka hoitaa käytännön asiat sun puolesta ja etsii sulle työpaikan. Mahdollisesti ko. firmasta tulee työntekijä seuraksi työhaastatteluunkin.

Kielen puolesta sun ei tarvitse jännittää. Kokemuksesta voin sanoa että menee n. 3kk niin kieli on halllinnassa ja voit ottaa osaa johonkin kahvihuone keskusteluunkin.

Onnea vaan!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tukholmasta löyttyy mm. Suomikoti-niminen vanhainkoti, jossa kuulemma pärjää kohtalaisella ruotsin kielen taidolla :) Ja siinähän se kielitaito kohenee, kun päivittäin sitä käyttää:=) Kyseisessä vanhainkodissa on myös "paljon" virolaisia vanhuksia, joten jos viron kieli taittuu myös niin eiku menoX 8)

Työ on vain sarja nälän aiheuttamia pakkoliikkeitä

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tukholmasta löyttyy mm. Suomikoti-niminen vanhainkoti, jossa kuulemma pärjää kohtalaisella ruotsin kielen taidolla :) Ja siinähän se kielitaito kohenee, kun päivittäin sitä käyttää:=) Kyseisessä vanhainkodissa on myös "paljon" virolaisia vanhuksia, joten jos viron kieli taittuu myös niin eiku menoX :)

8) :)Onko kenelläkään yhteystietoja Suomikotiin ja onko kokemuksiak.o. paikasta. --kiitos viesteistä osaan räägiä eestin keelellä jonkun verran!!
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen nyt itse tässä yrittänyt lähteä Tukholmaan n. 3 kk:n ajan comijobin kautta, mutta ei toimi eli en ole edes päässyt haastatteluun(omaan melkein neljän vuoden akuuttikokemuksen). Iriksen mukaan tilanne on nyt ainakin Tukholamn seudulla täysin sekava. Sairaalat säästävät eikä uusia työntekijöitä oteta. Kuulemma ruotsista valmistuneitakin uusia sh:ta on jäänyt toistaiseksi töitä vaille joukoittain. Jos jollakulla on parempaa tietoa, niin viestiä peliin. Vårdförbundet:n netti sivujen mukaan sama säästökampanja olisi leviämässä Nörjaan ja sielläkin oltaisiin panemassa kuulemma määräaikaisia pellolle. Aika vaikea uskoa, mutta näin saitilla seisoi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vårdförbundet:n netti sivujen mukaan sama säästökampanja olisi leviämässä Nörjaan ja sielläkin oltaisiin panemassa kuulemma määräaikaisia pellolle. Aika vaikea uskoa, mutta näin saitilla seisoi.

Pitää paikkansa. Meidän talosta lähtee tänä vuonna 200 työntekijää. Akuuttipuoli säästyi vielä leikkauksilta, mutta kuinka pitkäksi aikaa, paha sanoa. Tosin nuo 200 paikkaa on suurelta osin muuetettu hallinnollisesti. Esim. apul.os.hoitajan virka muuttuu tavallisen sh:n viraksi.

Sama tendenssi alkaa levitä muualle maahan myös. Mutta, meillä on edelleen huutava pula hoitajista akuuttipuolella. Virkoja on niin paljon auki jo ennestään, että paha niistä on karsia supistamatta toimintoja.

No comments

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Olen nyt itse tässä yrittänyt lähteä Tukholmaan n. 3 kk:n ajan comijobin kautta, mutta ei toimi eli en ole edes päässyt haastatteluun(omaan melkein neljän vuoden akuuttikokemuksen). Iriksen mukaan tilanne on nyt ainakin Tukholamn seudulla täysin sekava. Sairaalat säästävät eikä uusia työntekijöitä oteta. Kuulemma ruotsista valmistuneitakin uusia sh:ta on jäänyt toistaiseksi töitä vaille joukoittain. Jos jollakulla on parempaa tietoa, niin viestiä peliin. Vårdförbundet:n netti sivujen mukaan sama säästökampanja olisi leviämässä Nörjaan ja sielläkin oltaisiin panemassa kuulemma määräaikaisia pellolle. Aika vaikea uskoa, mutta näin saitilla seisoi.

Tämä pitää ikävä kyllä paikkansa. Melkein kaikki bemanningsföretagit ns tuntitöitä tarjoavat rekrytointifirmat menneet konkurssiin landstingetin tehtyä päätöksen jonka mukaan isot lääninsairaalat eivät saaneet ottaa näiden yritysten kautta tuntityöläisiä. Nyt on kaikki hyvään palkkaan tottuneet keikkatyöläiset puilla paljailla, ei ole töitä. Minulla itselläni on vakituinen virka mutta olen tulossa sinne Suomeen jatko-opiskelemaan ainakin joksikin aikaa (1-2 v) ja sitten ehkäpä Australiaan töihin. Nyt ei ole ainakaan huonolla kielitaidolla ja vähäisellä työkokemuksella mahdollista työllistyä täällä Ruotsissa kun työttömiä sairaanhoitajia riittää omastakin takaa, jopa vanhusten hoitopaikoissa alkaa näkyä ruotsalaisia sairaanhoitajia:)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Vuokrafirman edustaja sanoi ettei nuo kuvatut olosuhteet voi kestää kuin maksimissaan "2. vuosineljännekselle 2004".

Eli katsellaan tonne kesäkuun loppuun 2004.

Lyön vetoa että sen jälkeen tilanne on taas kestämätön ja vaippoja pääsee taas vaihtamaan urakkapalkalla.

Panokseksi vaikka Ruotsin risteily

amorella.jpg

ja kolme tuoppia Sports Pubissa menomatkalla. Kiinni veti?  ;D

:D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen kuullut että Iris Toivonen ComiJobista ei ole enää comiJobin palveluksessa.

Vuokrafirmoja on erittäin  hyviä ja sitten vältettäviä (esim. Spindek) .

Nämä vältettävät eivät maksa veroja, sotuja tms. kuin osasta työvoimaa.

Alussa voi tuntua kivalta saada vähän enemmän käteen, mutta sitten voikin olla kytät perässä.

Tukholman seudulla mielestäni suurin ongelma on asuntotilanne.

Hinnat ovat hirveitä, ja sairaaloilla ei Tukholmassa juuri ole kämppiä.

Harkitkaa "muuta Ruotsia". Jo tunnin, parin junamatkan päässä Tukholmasta on tilanne aivan toinen, duunia löytyy toki Stokiksestakin, mutta Tukholman ulkopuolella kämppätilanne on aivan toinen

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niin - toistan itseäni, mutta Iris Toivonenhan on nykyisin Pohjoismaiden Hoitajavälityksessä duunissa. Ei sekään kyllä paljoa auta, kun Tukholmassa ei oo duunia, niin sitä ei ole.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

kun Tukholmassa ei oo duunia, niin sitä ei ole.

Taitaa olla sama tilanne koko Swedulandiassa. Pari kaveria on ottanut yhteyttä, josko täällä olis töitä, kun heidän omat hommansa loppuvat.

No comments

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: petronella

Itse olen vasta muuttanut Ruotsiin, tosin pienelle paikkakunnalle (asukkaita 60 000) ja kävin paikallisessa sairaalassa kehnolla ruotsin kielen taidolla  kyselemässä töitä. Sieltä sanottiin että " heti kun olet suorittanut S.F.I kielitutkinnon niin tervetuloa töihin." Eli töitä löytyy! Mutta sellainen "otetaan sut töihin vaikka et ruotsia puhukkaan" aika on ainakin tällä hetkellä ohi.

Mut täällä on ainakin paikallinen työkkäri todella toiveikas öiden suhteen ja tämä on sentään pieni paikka. Onko isoissa kaupungeissä täällä todella noin huono tilanne?? Aiemmin kyselin palstalla kielitutkinnosta mut nyt kun olen päässyt paikan päälle oon ottanut asiasta selvää. Eli ko. kileitutkinnon voi suorittaa miten haluaa. Työn ohessa esim. 1-3 krt viikossa tai sitten muutamia tunteja päivässä tai miten itselle sopii. Siinä on loppukoe johon kukin osallistuu kun on opettajien mielestä tai omasta mielestään valmis. Olen nyt jutellut muutamien tutkinnon suorittaneiden ihmisten  (suomalaisten) kanssa je kaikki ovat yhteen ääneen sanoneet että "se on uskomaton juttu! Kielen oppii siinä melkein varkain." Opetussysteemi on kuulemma aivan eri kuin suomessa kielten opetuksessa. Aloitan itse ko. tutkinnon reilun viikon päästä. Ajattelin vaan infota tutkinto asiasta tänne kun itsekkin joku aika kyselin siitä eikä kukaan osannut sanoa mitään....Toivottavasti kevään jälkeen puhun ruotsia kuin vettä vaan  ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...