Jump to content
MAINOS

Iv-antibioottien laimennus; ohjeiden mukaan vai ei?


puh

Recommended Posts

Monesti olen miettinyt tuota iv-antibioottien laimennusta. Suurin osa tapamistani sairaanhoitajista tuntuu laimentavan antibiootin kuin antibiootin 100 ml:aan NaCl. Kuitenkin osassa antibiootteja on muunlaiset laimennusOHJEET, esim. ensin liuotus x ml Aquaa, ja sitten vastaan NaCl:ään sekoitus. Harjoitteluissa, missä on tullut tätä kysyttyä, ei ole osattu vastata. "Näin vaan meillä tehdään..."

Miten sinä teet?

Miksi on tietyt ohjeet, jos laimennokset voi tehdä "miten vaan"?

Valaiskaa nyt tuoretta (2.6.) sairaanhoitajaa  :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Suurin osa tapamistani sairaanhoitajista tuntuu laimentavan antibiootin kuin antibiootin 100 ml:aan NaCl.

Mä en ole tälläseen törmännyt. Monesti kokeneetkin sh:t kertailee blandausohjeita jos tulee eteen ab jota ei ole vatkattu vähään aikaan. Eri ab:lla on isojakin eroja laimennussuhteissa, infuusioajoissa jne. Vähän oudolta tuntuu jos jossain noin tosiaan tehdään  :-

Toki täytyy tunnustaa että esim infuusioaikoja ei aina tule ihan orjallisesti noudatettua, mutta en silti lähtis kaikkia biootteja satasen nakkeliin sekottamaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Suurin osa tapamistani sairaanhoitajista tuntuu laimentavan antibiootin kuin antibiootin 100 ml:aan NaCl.

Mä en ole tälläseen törmännyt. Monesti kokeneetkin sh:t kertailee blandausohjeita jos tulee eteen ab jota ei ole vatkattu vähään aikaan. Eri ab:lla on isojakin eroja laimennussuhteissa, infuusioajoissa jne. Vähän oudolta tuntuu jos jossain noin tosiaan tehdään  :-

No juuri näin. Ja usko pois, monessa paikassa tehdään (myös erikoissairaanhoidossa), ja vähän "hitaita" katseita joskus on saanut, kun niitä antibiootteja ohjeen mukaan tekee...  ;) Sen takia tätä asiaa kyselinkin, kun tuntuu koko homma niin oudolta... Tuntuu että infuusioaikoja kyllä aika hyvin noudatetaan, mutta tuo laimennuspuoli onkin sitten aika "villiä länttä"...  :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Monesti olen miettinyt tuota iv-antibioottien laimennusta. Suurin osa tapamistani sairaanhoitajista tuntuu laimentavan antibiootin kuin antibiootin 100 ml:aan NaCl. Kuitenkin osassa antibiootteja on muunlaiset laimennusOHJEET, esim. ensin liuotus x ml Aquaa, ja sitten vastaan NaCl:ään sekoitus. Harjoitteluissa, missä on tullut tätä kysyttyä, ei ole osattu vastata. "Näin vaan meillä tehdään..."

Antibioottien laimennusohjeet on kyllä varsin erikoiset aina välillä. Mä olen myös ihmetellyt sitä aquan sotkemista laimennokseen. Sehän taitaa lukea ihan Zinacef putelissakin, että kuiva-aine pitäisi sekoittaa x määrään aquaa ja se sitten nakkeliin. Kukaa ei koskaan minun silmieni edessä näin ole tehnyt. :)

Ainoa syy mikä mulle äkkiseltään tuli mieleen tuosta aquan käytöstä on se, että jos I.M:sti haluaisi antibiootin antaa, niin se voitaisiin siihen aquaan sotkea ja sitten pistää. Ja sitten aqua on siihen ohjeeseen jäänyt kun ei olla haluttu enää sotkea hoitajaparkoja enempää.

Koska mulle ei nyt tässä kotona istuessa tule mieleen yhtäkään antibioottia mitä ei voitaisi keittikseen suoraan sekoittaa vaikka laimennusohje sanoisi mitä tahansa.

Miten sinä teet?

Miksi on tietyt ohjeet, jos laimennokset voi tehdä "miten vaan"?

Valaiskaa nyt tuoretta (2.6.) sairaanhoitajaa  :)

Nooooh... Kyllä sä tulet huomaamaan miten omituisen idiottimaisia lääkeohjeita niitä onkin ja kuinka paljon käytännössä niitä ohjeita soevelletaan.  8)

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Monesti olen miettinyt tuota iv-antibioottien laimennusta. Suurin osa tapamistani sairaanhoitajista tuntuu laimentavan antibiootin kuin antibiootin 100 ml:aan NaCl. Kuitenkin osassa antibiootteja on muunlaiset laimennusOHJEET, esim. ensin liuotus x ml Aquaa, ja sitten vastaan NaCl:ään sekoitus. Harjoitteluissa, missä on tullut tätä kysyttyä, ei ole osattu vastata. "Näin vaan meillä tehdään..."

Siis kun hetken mietti, niin seuraavia tuli mieleen...

Lääkeaine liukenee paremmin puhtaaseen veteen, halutaan välttää liukenemisessa kosketusta natriumiin tai kloridiin, hydratoida lääkeioni vesimolekyyleillä ensin... Tuskin kuitenkaan kyse on siitä, että vaikkapa tuo kloridi laimenisi riittävästi, tai NaCl-liuoksen suolojen epätasaisesta jakautumisesta ja halulta välttää liian suurta NaCl-konsentraatiota... Vai haluttaisiinko estää jokin suoraan NaCl:iin läträttäessä tapahtuva virhe tai lääkkeen käytettävyyteen vaikuttava oikopolku - vai nähdä ensin tislatussa vedessä mahdollinen lääkkeen liukeneminen ja ulkonäkö...  :)

Olix joku esimerkkiantibioottivalmiste, jonka ohjeissa noin?

Jos potilas on sekavampi kuin meidän yksikössä hoitajansa, kuuluu potilas sairaalahoitoon...

Ylpeiksi jumalat tekevät ensin heidät, jotka jumalat haluavat tuhota.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olix joku esimerkkiantibioottivalmiste, jonka ohjeissa noin?

Esmes tuttavallisesti Meronem, Rocephalin ja kyllä kyllä.. myös Zinacef. Näin meidän osaston laimennusohjeiden mukaan.. ja sitten viel pitkä liuta muita. Käytäntö tosiaan onkin sit jotain muuta..  :- enkä kyllä itsekään osaa sanoa miks.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Antibioottien laimennusohjeet on kyllä varsin erikoiset aina välillä. Mä olen myös ihmetellyt sitä aquan sotkemista laimennokseen. Sehän taitaa lukea ihan Zinacef putelissakin, että kuiva-aine pitäisi sekoittaa x määrään aquaa ja se sitten nakkeliin. Kukaa ei koskaan minun silmieni edessä näin ole tehnyt. :)

Ainoa syy mikä mulle äkkiseltään tuli mieleen tuosta aquan käytöstä on se, että jos I.M:sti haluaisi antibiootin antaa, niin se voitaisiin siihen aquaan sotkea ja sitten pistää. Ja sitten aqua on siihen ohjeeseen jäänyt kun ei olla haluttu enää sotkea hoitajaparkoja enempää.

Näppituntumalta Zinacef sekottuu helpommin aquaan kuin keittikseen, ainakin stoosseja tehdessä. Täällä annetaan Zinaceffit stoossina ja aina on tullu sekotettua se 1,5G Zinaceffiä ~15ml Aquaa. Paljon nopeammin liukenee kuin samaan määrään nakkelia. Entisellä työmaalla annettiin niissä pulloissa, sinne tuli nakkelit valutettua suoraan.

Kyllä ne kaikki biootit nakkeliin sekottuu, mutta en silti sekottas kaikkia 100ml pussiin kuten esimerkissä sanottiin. Jotkut ab:t on niin tyjyjä, että ne sekotetaan esim 250-500ml jne.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Näppituntumalta Zinacef sekottuu helpommin aquaan kuin keittikseen, ainakin stoosseja tehdessä. täällä annetaan Zinaceffit stoossina ja aina on tullu sekotettua se 1,5G Zinaceffiä ~15ml Aquaa. Paljon nopeammin liukenee kuin samaan määrään nakkelia.

Meillä on ohjeessa 18ml Aquaa, siis tuohon 1.5g Zinaceffiä.

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Näppituntumalta Zinacef sekottuu helpommin aquaan kuin keittikseen, ainakin stoosseja tehdessä. täällä annetaan Zinaceffit stoossina ja aina on tullu sekotettua se 1,5G Zinaceffiä ~15ml Aquaa. Paljon nopeammin liukenee kuin samaan määrään nakkelia.

Meillä on ohjeessa 18ml Aquaa, siis tuohon 1.5g Zinaceffiä.

Nyt kyllä viilailette. Itse näppäsen sen 20 milliä kun se o tasaruiskullinen. Aquaa tai nakkelia, kumpi nyt ekana käteen sattuu. Paitti että meidän talossa ei ole Zinacefia vaan Cefuroxime Orionia.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Näppituntumalta Zinacef sekottuu helpommin aquaan kuin keittikseen, ainakin stoosseja tehdessä. täällä annetaan Zinaceffit stoossina ja aina on tullu sekotettua se 1,5G Zinaceffiä ~15ml Aquaa. Paljon nopeammin liukenee kuin samaan määrään nakkelia.

Meillä on ohjeessa 18ml Aquaa, siis tuohon 1.5g Zinaceffiä.

Nyt kyllä viilailette. Itse näppäsen sen 20 milliä kun se o tasaruiskullinen. Aquaa tai nakkelia, kumpi nyt ekana käteen sattuu. Paitti että meidän talossa ei ole Zinacefia vaan Cefuroxime Orionia.

Niin viilaillaan, mutta mulle löytiin käteen tämä ohje ja perään "lue tuosta". Ja niin mäkin kyllä sen 20ml otan.

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nyt kyllä viilailette. Itse näppäsen sen 20 milliä kun se o tasaruiskullinen.

Minä sen about 15ml kun sen saa annettua nopeemmin :)

Aquaa tai nakkelia, kumpi nyt ekana käteen sattuu.

Aquaa, koska se sekottuu nopeemmin  8)
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aquaa tai nakkelia, kumpi nyt ekana käteen sattuu.
Aquaa, koska se sekottuu nopeemmin  :)

Mut ku meillä se aqua on tuolla ylähyllyllä mutta nakkelia yleensä avattu pullo pöydällä... Tuntuu muuten että noissa valmisteissakin voi olla eroja, koska jotenkin toi orionin cefu tuntuu sekottuvan nopeemmin kun se tsinatseffi...

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Köh kun soimaa omatunto... Niin paljon on tullut laimenneltua osaston vanhojen ohjeiden mukaan, en ole jokaista ainetta jaksanut itse tuoteselosteesta tai Pharmacasta tarkistaa. Nyt kun suhailen uudessa paikassa olen joutunut näin tekemään, kun käytännöt poikkeavat toisistaan, enkä ole tahtonut jängätä vastaan ilman varmaa tietoa. Suosittelen lämpimästi tarkistamaan, löytyy näemmä HIEMAN poikkeavuuksia paikkojen kesken koskien laimennoksia, säilyvyysaikoja, varotoimenpiteitä ynnä muuta kaikkea.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Yritin vilkaista asiaa (vihdoin) parista itselle tutusta lähteestä, valitettavasti ei tullut mitään hyvää ratkaisua - edes noiden suolojen liukoisuuksia en nopeasti löytänyt veteen/NaCl:iin. En tosin ole parhaiden lähteiden lähettyvillä pitkään aikaan... Aiheesta voisi joku kysäistä sairaalaproviisorilta, kun seuraavan kerran näkee, tai osastofarmaseutilta - pistää hänet kysäisemään viisaammilta, jos ei itse tiedä...

Omat veikkaukset ovat epäluotettavat:

- pienessä vesimäärässä voi tarkastaa liuenneen antibioottisuolan värin liuoksessa (laadunvarmistus)

- pienessä vesimäärässä voi arvioida antibioottisuolan todellakin liuenneen (ei liukenemattomia kiteitä; tehokkuus)

- heikemmin liukeneva antibiootin natriumsuola voi liueta paremmin puhtaaseen veteen (nopeus)

Yksi teoria voisi olla, että lääkevalmisteessa oleva puskuri, jolla pyritään esim. lääkeaineen säilymiseen ja/tai sen liukoisuuden parantamiseen, ei muutu 0,9 % NaCl -liuoksessa ennen lääkeaineen liukenemista. Nuo puskuriaineet kun saattavat sisältää juuri natrium- ja kloridipitoisia puskurikokonaisuuksia.

Enkä ihmettele, jos kahden eri valmistajan "sama antibiootti" liukenee hieman eri nopeudella. Jauheen raekoko, ehkä hieman kiderakennekin voi vaihdella hieman valmistajasta, prosessista ja laadunvarmistuksesta riippuen, mahdolliset apu- ja puskurointiaineet tms. voivat olla hieman erilaiset. Joitain lääkevalmisteita on erilaisina suolamuotoinakin, joilla voi olla hieman erilaiset ominaisuudet, mutta esim. tuo Zinacefin kefuroksiimi taisi olla natriumsuolana noissa palstalla mainituissa tuotteissa. Ja kun puhun suolasta, siis Zinacef -kefuroksiimi on oikeasti kefuroksiimin natriumsuola (vrt. NaCl) - tosin natriumia on vain jokin 52 mg/g keforoksiimia, kun se varsinainen lääkemolekyyli on n. 19 kertaa natriumia isompi häkkyrä.

Mut tosiaan, ylläoleva ei ole viimoisesti tarkastettua dataa.

Jos potilas on sekavampi kuin meidän yksikössä hoitajansa, kuuluu potilas sairaalahoitoon...

Ylpeiksi jumalat tekevät ensin heidät, jotka jumalat haluavat tuhota.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Yritin vilkaista asiaa (vihdoin) parista itselle tutusta lähteestä, valitettavasti ei tullut mitään hyvää ratkaisua -

Nimimerkki ei pidä paikkaansa :-X

- Taitaa olla PF -kävelevä

kevättä odotellessa..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...